هنگام صحبت از تحصیل در کشورهای خارجی، بی‌شک نام تحصیل در کانادا جزو نخستین گزینه‌هایی است که به ذهن خطور می‌کند؛ اما علاوه‌بر این کشور، کشورهای دیگری نیز هستند که سیستم آموزشی باکیفیتی دارند. یکی از این کشورها نروژ است که برای دانشجویان نروژی و بین‌المللی امکان تحصیل در نروژ به صورت رایگان را فراهم می‌کند؛ ولی هزینۀ زندگی در این کشور چندان هم ارزان نیست و علاقه‌مندان به تحصیل در این کشور از هزینه‌های زندگی نروژ باید آگاه شوند. آشنایی با هزینه‌ها کمک شایانی به تصمیم‌گیری نهایی آنان خواهد کرد؛ بنابراین، در این مقاله بر آن شدیم با مقایسه هزینه زندگی در نروژ و کانادا کمک کنیم تا علاقه‌مندان به این دو کشور بتوانند راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند. شایان ذکر است برای سهولت مقایسه همگی اعداد به دلار کانادا حساب شده‌اند.پس اگر علاقه مند به مهاجرت تحصیلی به کانادا و یا نروژ هستید با ما همراه باشید.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

در مقایسه هزینه زندگی در نروژ و کانادا، هزینه‌های موادغذایی و رستوران‌ در اولویت قرار دارد. در‌ادامه، هزینه‌های موادغذایی و رستوران در نروژ و کانادا را به‌تفکیک بررسی خواهیم کرد:

  • نروژ: قیمت غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۲۶.۶۲ دلار کانادا و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۱۱۸.۳۰ دلار کانادا برای دو نفر است. برای خرید موادغذایی پر‌مصرفی نظیر یک لیتر شیر، قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۲.۷۶، ۴.۲۵، ۴.۱۰، ۵.۷۱، ۱۶.۱۱، ۱۸.۵۴ و ۳۹.۱۳ دلار کانادا باید پرداخت کرد.
  • کانادا: قیمت غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۱۷ دلار کانادا و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۷۰ دلار کانادا برای دو نفر تخمین زده می‌شود. افزون‌براین، قیمت موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۲.۴۹، ۲.۹۳، ۳.۷۲، ۳.۴۹، ۱۲.۶۸، ۱۳.۲۴ و ۱۵.۰۵ دلار کاناداست.

هزینۀ حمل‌ونقل

مقایسه هزینۀ حمل‌ونقل در نروژ و کانادا نیز در انتخاب یکی از این دو کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد. درادامه، نگاهی به این هزینۀ در کشورهای نروژ و کانادا خواهیم انداخت.

  • نروژ: قیمت بلیت یک‌طرفه و بلیت یک‌ماهۀ حمل‌ونقل داخلی به‌ترتیب ۵.۶۲ و ۱۱۳.۸۶ دلار کاناداست. افرادی با تاکسی رفت‌وآمد می‌کنند‌، بد نیست بدانند کرایۀ تاکسی ۲.۱۸ دلار کانادا به‌ازای هر کیلومتر و مبلغ ورودی تاکسی ۱۴.۷۹ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. افزون‌براین، قیمت هر لیتر بنزین نیز در نروژ ۲.۳۶ دلار کاناداست.
  • کانادا: قیمت بلیت یک‌طرفه و بلیت یک‌ماهۀ حمل‌ونقل داخلی به‌ترتیب ۳.۲۵ و ۹۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. افرادی که از تاکسی برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند، باید بدانند کرایۀ تاکسی ۲ دلار کانادا به‌ازای هر کیلومتر و مبلغ ورودی تاکسی ۴ دلار کاناداست. برای خرید هر لیتر بنزین نیز ۱.۱۱ دلار کانادا باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن را می‌توان مهم‌ترین هزینۀ زندگی در هر کشور دانست. این هزینه در کانادا بیشتر از نروژست؛ زیرا کیفیت مسکن و زندگی در آنجا بیشتر است. درادامه، آمار و ارقام مسکن را به‌تفکیک کشور بیان خواهیم کرد.

  • نروژ: اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۵۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۷۰۰ دلار کانادا در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۴۰۰ دلار کانادا و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۲،۰۰۰ دلار کاناداست. ناگفته نماند برای خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر و خارج از مرکز شهر به‌ترتیب حدود ۸،۸۰۰ و ۶،۰۰۰ دلار کانادا باید پرداخت کرد.
  • کانادا: اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۳۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۱۰۰ دلار کاناداست. افزون‌براین، اجاره‌بهای آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۲،۱۰۰ دلار کانادا و اجاره‌بهای آپارتمان آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر به ۱،۸۰۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد. گفتنی است قیمت خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز شهر و خارج از مرکز شهر به‌ترتیب ۵،۸۰۰ و ۴،۰۰۰ دلار کاناداست.

هزینۀ قبوض و اینترنت

  • نروژ: هزینۀ ماهانۀ قبوض مربوط به آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای آپارتمان ۸۵‌متری تقریباً ۲۴۴ دلار کانادا و هزینۀ ماهانۀ اینترنت با سرعت حداقل شصت مگابیت‌برثانیۀ نامحدود تقریباً ۷۳ دلار کاناداست.
  • کانادا: بهای قبوض مربوط به آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای آپارتمان ۸۵‌متری حدوداً به ۱۶۳ دلار کانادا و بهای اینترنت با سرعت حداقل شصت مگابیت‌برثانیۀ نامحدود به ۸۰ دلار کانادا در ماه می‌رسد.

سایر هزینه‌ها

هزینه‌های مربوط به زندگی علاوه‌بر هزینه‌های یادشده، هزینه‌های دیگری همچون هزینۀ لباس و ورزش و تفریح را نیز دربر می‌گیرد که مقایسۀ آن‌ها در نروژ و کانادا خالی از لطف نیست. در‌ادامه، نگاهی به این هزینه‌ها خواهیم انداخت.

هزینۀ لباس

  • نروژ: قیمت خرید شلوار جین (با برند Levis 501 یا برندی مشابه) درحدود ۱۳۰ دلار کانادا و قیمت خرید لباس تابستانی (با برند Zara، H&M و...) از فروشگاه زنجیره‌ای نزدیک به ۶۰ دلار کاناداست. متوسط قیمت یک جفت کتانی ورزشی و یک جفت کفش چرمی رسمی مردانه نیز به‌ترتیب حدود ۱۴۴ و ۲۰۰ دلار کانادا برآورد می‌شود.
  • کانادا: قیمت خرید شلوار جین (با برند Levis 501 یا برندی مشابه) حدود ۶۴ دلار کانادا و قیمت خرید لباس تابستانی (با برند Zara، H&M و...) از فروشگاه زنجیره‌ای تقریباً ۴۵ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. افزون‌براین، برای خرید یک جفت کتانی ورزشی و یک جفت کفش چرمی رسمی مردانه به‌ترتیب حدود ۱۰۱ و ۱۳۰ دلار کانادا پرداخت کرد.

هزینۀ ورزش و تفریح

  • نروژ: شهریۀ ماهانۀ باشگاه ورزشی برای هر فرد بزرگ‌سال حدوداً ۶۱ دلار کانادا و هزینۀ اجارۀ هر ساعت زمین تنیس در آخر هفته تقریباً ۴۳ دلار کانادا برآورد می‌شود. همچنین، هزینۀ تفریحاتی نظیر رفتن به سینما ۱۹ دلار کانادا به‌ازای هر بلیت است.
  • کانادا: شهریۀ باشگاه ورزشی برای هر فرد بزرگ‌سال درحدود ۵۰ دلار کانادا در ماه و هزینۀ اجارۀ هر ساعت زمین تنیس در آخر هفته ۲۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. افزون‌براین، هزینۀ تفریحاتی نظیر رفتن به سینما ۱۴ دلار کانادا به‌ازای هر بلیت است.

شایان ذکر است قیمت کالاهای مصرفی در نروژ (با درنظر گرفتن اجاره‌بها) ۳۸.۹۳درصد، هزینۀ رستوران ۶۵.۵۸درصد، هزینۀ خواروبار۴۶.۵۳درصد بیشتر از کانادا و قدرت خرید مردم در نروژ ۴.۲۸درصد کمتر از این کشور است.

منبع: