همان‌طورکه می‌دانید، دولت کانادا در اکتبر۲۰۲۰ اعلام کرد که قصد دارد بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، بیش از یک‌میلیون و دویست‌هزار مهاجر جدید بپذیرد. به‌گفتۀ Universities Canada، این خبر برای دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا‌، نشانه‌ای مثبت است. مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC)، در گزارش سالانۀ وزارت مهاجرت به پارلمان در سال ۲۰۲۰ می‌گوید که مهاجران باعث رشد کانادا می‌شوند و هیچ‌کدام از پیشرفت‌های این کشور در یک‌ونیم قرن گذشته بدون همکاری مهاجران ممکن نبوده است.

هدف کانادا این است که در سه سال آینده ۱میلیون و ۲۳۳هزار اقامت دائمی جدید صادر کند. گفته می‌شود که بخشی از این هدف با اقامت دانشجویان بین‌المللی در کانادا پس از پایان تحصیلاتشان محقق خواهد شد و مهاجرت تحصیلی به کانادا بر برنامه مهاجرتی جدید کانادا تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

وندی ترین، مدیر پژوهش و ارتباطات خارجی وبگاه Universities Canada می‌گوید: «هدف مهاجرتی اعلام‌شده برای دانشجویان بین‌المللی کانادا نشانه‌ای مثبت است و نشان می‌دهد که کانادا قصد دارد افراد بااستعداد و ماهر را از سراسر دنیا جذب کند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادایی علاقه‌مند به اقامت در کانادا می‌توانند پس از پایان تحصیلاتشان از روش‌های مهاجرتی روشن دولت استفاده کنند.»

به‌گفتۀ کازمینا موراریو، مدیر ارشد شرکت حقوقی Fragomen، گرفتن مجوز تحصیل یا اِستادی پرمیت (Study Permit) کانادایی یکی از راه‌های اصلی برای دریافت اقامت دائمی کاناداست. او بیان می‌کند: «اِستادی پرمیت به شما فرصت می‌دهد که برای تحصیل به کانادا بیایید و پس از پایان تحصیلاتتان، مجوز کار پس از فراغت از تحصیل PGWP [مخفف Post-Graduation Work Permit] دریافت کنید. PGWP مجوزی بسیار منعطف است که امکان می‌دهد پس از پایان تحصیلاتتان، برای هر کارفرمایی در هر جای کانادا کار کنید. حداکثر زمان اعتبار مجوز کار پس از تحصیل سه سال است و این کار را برایتان راحت می‌کند. زمانی‌که یک سال سابقۀ کار در کانادا داشته باشید، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنید.» همچنین، موراریو توضیح می‌دهد دانشجویانی که برای دریافت اقامت دائمی کانادا اقدام می‌کنند، بخشی از هدف‌های IRCC در برنامه مهاجرتی جدید کانادا را محقق خواهند کرد.

اطلاعات به‌دست‌آمده از IRCC نشان می‌دهد که مهاجران جدید از کدام دسته‌بندی‌های مهاجرتی جذب خواهند شد. براساس این اطلاعات، بزرگ‌ترین گروه مهاجران از دسته‌بندی اقتصادی جذب خواهند شد. موراریو می‌گوید:«وقتی به گروه‌های مختلف برنامۀ مهاجرتی جدید نگاه می‌کنید، می‌بینید دانشجویان در این برنامه قرار نگرفته‌اند؛ اما معمولاً دانشجویان در گروه اقتصادی قرار می‌گیرند. برای مثال، گروه Federal High Skilled نامزدهای کانادایی باتجربه را شامل می‌شود و بخشی از این گروه از جامعۀ دانشجویان تشکیل شده است. بنابراین، احتمالاً دانشجویان بین‌المللی نقش مهمی در رسیدن به هدف‌های مهاجرتی کانادا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ ایفا خواهند کرد. برنامۀ دولت برای جذب این تعداد مقیم دائمی بلندپروازانه است؛ اما با هدف‌گذاری روی جذب دانشجویان می‌توان به آن رسید.»

مدیر ارشد شرکت حقوقی Fragomen می‌افزاید‌: «آیا کانادا برای دانشجویان بین‌المللی جذاب است؟ بله. اگر به تعداد مهاجران سال‌های گذشته در وبگاه دولت کانادا نگاه کنید، متوجه می‌شوید که از میان تمام درخواست‌های ثبت‌شده، از دانشجویان گرفته تا کارگران و درخواست‌های اقامت دائمی، در سال گذشته بیش از چهارصدهزار درخواست را دانشجویان ثبت کرده‌اند. تعداد دانشجویان در سال ۲۰۲۰ کمی کمتر از سال‌های گذشته بوده است؛ اما اگر به آمار سال ۲۰۱۵ نگاه کنید، درمی‌یابید تعداد دانشجویان کانادا تا سال ۲۰۱۹ دوبرابر شده است. از دیدگاه من، امسال افراد بیشتری برای دریافت اِستادی پرمیت اپلای می‌کنند؛ چراکه در این روش، می‌توانند به‌راحتی برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند.»



منابع: