کانادا یکی از معدود کشور‌هایی است که از ورود مهاجران به کشورش استقبال می‌کند. به‌دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص در کانادا، این کشور همیشه سعی کرده است با اعطای اقامت کانادا، افرادی را جذب کند که برایش می‌توانند مفید باشند. همچنین، شهروندان کانادایی از رفاه مطلوبی برخوردارند و همین موضوع باعث شده است بسیاری از افراد کشور کانادا را برای مهاجرت انتخاب کنند. کسانی که قصد دارند در کانادا اقامت کنند، به دو روش می‌توانند وارد خاک این کشور شوند: ۱. دریافت ویزای تحصیلی کانادا ؛ ۲. برنامه‌های مهاجرتی، مانند برنامۀ ورود سریع یا اکسپرس انتری (Express Entry). باید به این نکته توجه کنید که دانشجویان حین تحصیل، اقامت دائم (PR) دریافت نمی‌کنند و علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا پس از پایان تحصیلاتشان، برای یکی از برنامه‌های مهاجرتی می‌توانند ثبت‌نام و کارت اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. پس از گذشت زمانی معین و در‌صورت احراز صلاحیت، شهروندی کانادا به دارندگان کارت اقامت دائم اعطا می‌شود. در این مقاله، جزئیات و نکات مهمی برای دریافت اقامت دائم و شهروندی کانادا ارائه خواهیم داد.

اقامت دائم کانادا

اقامت دائم کانادا 2

علاقه‌مندان به دریافت اجازۀ اقامت کانادا با استفاده از یکی از این چهار روش برای گرفتن اقامت دائم (PR) می‌توانند اقدام کنند: ۱. برگزیده‌شدن در برنامۀ ورود سریع یا اکسپرس انتری؛ ۲. کسب‌وکار (سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و برنامۀ خویش‌فرما)؛ ۳. حمایت مالی از خانواده؛ ۴. برنامه‌های استانی. در ابتدا هرکدام از این چهار روش و سپس شرایط درخواست و ابطال کارت اقامت دائم کانادا را توضیح می‌دهیم.

مهاجرت از طریق برنامه ورود سریع (Express Entry)

سال ۲۰۱۵، دولت این برنامه را برای اعطای اقامت کانادا به افراد مجرب معرفی کرد. هم‌اکنون طبق برنامۀ اعلام‌شده، در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ سالانه نودهزار نفر از این طریق اقامت دائم کانادا را دریافت خواهند کرد. افرادی که تحصیلات و مهارت‌های کاری موردنیاز را داشته باشند، با استفاده از این برنامه می‌توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. متقاضیان براساس سابقۀ کار، تحصیلات، سطح زبان و سن ارزیابی می‌شوند. در زیرمجموعۀ برنامۀ ورود سریع یا اکسپرس انتری سه طرح وجود دارد: ۱. برنامۀ فدرال نیروی کار متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program)؛ ۲. برنامۀ فدرال نیروی کار ماهر (The Federal Skilled Trades Program)؛ ۳. برنامۀ تجربه کانادایی (The Canadian Experience Class).

برنامۀ تجربه کانادایی مختص اعطای اقامت کانادا به افرادی است که موقتاً در کانادا مشغول کار یا تحصیل بوده‌اند. دانشجویانی که دو سال در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کرده‌‌ و حداقل یک سال پس از فارغ‌التحصیلی سابقۀ کار داشته باشند، برای دریافت اقامت دائم از این برنامه می‌توانند استفاده کنند.

برای دریافت اقامت کانادا ازطریق ورود سریع، ابتدا امتیاز مناسب را باید کسب کنید. سپس در وبگاه مرتبط، پروفایل خود را ایجاد و در آن سابقۀ کار، تحصیلات، سطح زبان، سن و دیگر اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. حالا به پروفایل شما امتیازی از ۰ تا ۱،۲۰۰ داده می‌شود و در رقابت با دیگر پروفایل‌های ثبت‌شده قرار می‌گیرید. هرچه امتیازتان بیشتر باشد، احتمال برگزیده‌شدنتان بیشتر است. این امتیاز بخت موفقیت شما را به‌عنوان مهاجر در کانادا نشان می‌دهد. درصورتی‌که از کارفرمای کانادایی پیشنهاد کاری داشته باشید، بختتان برای انتخاب بیشتر می‌شود. به‌همین‌دلیل، هم‌زمان با ایجاد پروفایل برای برنامۀ ورود سریع، در بانک کاریابی کانادا نیز می‌توانید حساب بسازید و احتمال دریافت پیشنهاد کار از کارفرمای کانادایی را افزایش دهید. درنهایت، افرادی که امتیاز مدنظر ادارۀ مهاجرت را کسب کرده باشند، برای ثبت درخواست کارت اقامت دائم کانادا دعوت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت از طریق کسب و کار

مهاجرت از طریق کسب و کار

کشور کانادا برای مدیران و سرمایه‌داران فرصت‌های مختلفی در نظر گرفته است تا با اعطای کارت اقامت دائم کانادا، این افراد را بتواند جذب کشور خود کند. هدف برنامۀ مهاجرت ازطریق کسب‌وکار تشویق به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در کشور کاناداست. چهار زیرگروه این برنامه سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، افراد خویش‌فرما و برنامه‌های مختلف استانی (PNP) درزمینۀ کارآفرینی و سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود.

ویزای استارت‌آپ

برای افرادی که قصد دارند ازطریق سرمایه‌گذاری اقامت کانادا را دریافت کنند، بهترین گزینه اقدام ازطریق ویزای استارت‌آپ است. برای این ویزا طرح کسب‌و‌کار قانع‌کننده، دانش زبانی مناسب، نامۀ حمایت از یکی از مؤسسه‌های تأییدشده و تمکّن مالی برای زندگی در این کشور را باید داشته باشید.

برنامه کارآفرینی

به‌منظور دریافت اقامت کانادا ازطریق این برنامه، متقاضیان نخست کسب‌و‌کار یا سهام عمده‌ای از یکی از کسب‌و‌کار‌های کانادا را باید بخرند یا کسب‌و‌کار جدیدی راه‌اندازی کنند. سپس، نقش اصلی در مدیریت و هدایت آن کسب‌و‌کار را برعهده بگیرند و حداقل یک فرد کانادایی یا مقیم کشور کانادا را استخدام کنند.

برنامه خویش‌فرمایی

این برنامه برای اعطای اقامت کانادا به افرادی است که حضورشان کمک شایانی به هنر و فرهنگ کشور خواهد کرد. به‌منظور شرکت در این برنامه، متقاضی تجربۀ مرتبط با زمینۀ‌ اظهارشده برای فعالیت در کانادا را باید داشته باشد، به‌طور خویش‌فرما بتواند درآمد کسب کند، از میان معیارهای انتخاب حداقل ۳۵ امتیاز به‌دست آورد و از شرایط پزشکی و سابقۀ مناسب برخوردار باشد.

برنامه‌های کسب‌و‌کار استانی

استان‌های کانادا نیز هرکدام برنامۀ مختص خود را برای اعطای کارت اقامت دائم کانادا به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دارند. برای مثال، برنامۀ کارآفرینی استان بریتیش کلمبیا مشمول افرادی می‌شود که ارزش ثروتشان حداقل ششصدهزار دلار کانادا باشد، سه سال تجربۀ مدیریت کسب‌وکار داشته باشند، دویست‌هزار دلار سرمایه‌گذاری و حداقل یک فرد کانادایی یا مقیم کانادا را در آن کسب‌وکار استخدام کنند. برنامۀ کارآفرینی استان انتاریو در شهر تورنتو نیز مبنی‌بر این است که حداقل ثروت متقاضیان هشتصدهزار دلار کانادا باشد و حداقل ششصدهزار دلار سرمایه‌گذاری و دو موقعیت شغلی برای شهروندان کانادایی یا افراد مقیم کانادا ایجاد کنند.

مهاجرت از طریق خانواده

شهروندان کانادا یا دارندگان کارت اقامت دائم کانادا به بستگان درجه‌یک خود، ازجمله همسر، فرزند، والدین، مادربزرگ و پدربزرگ در مهاجرت به کانادا می‌توانند کمک کنند. در این برنامه، کسانی که می‌خواهند اسپانسر شوند، بیش از هجده سال باید داشته باشند و اثبات کنند که از بستگانشان می‌توانند حمایت مالی کنند.

مهاجرت از طریق برنامه‌های استانی

مهاجرت از طریق برنامه‌های استانی

هرکدام از استان‌های کانادا جداگانه و با‌توجه‌به نیاز‌هایشان برنامه‌های مهاجرتی مختلفی برای اعطای اقامت کانادا دارند. این روش به‌دلیل سرعت بررسی چشمگیرش یکی از روش‌های محبوب میان دانشجویان است. همچنین، کسانی که نتوانسته‌اند ازطریق برنامۀ ورود سریع کارت اقامت دائم کانادا را دریافت کنند، با برنامه‌های استانی بختشان را می‌توانند محک بزنند. البته قبل از اقدام برای مهاجرت با این روش، افراد از استانی باید مطمئن شوند که می‌خواهند در آن مشغول به کار و زندگی شوند.

مراحل درخواست اقامت دائم

اگر شرایط اقدام برای یکی از راه‌های بیان‌شده را داشته باشید و امتیاز موردنیاز ادارۀ مهاجرت کانادا را به‌دست آورید، برای ارسال درخواست دعوت می‌شوید. مراحل درخواست اقامت کانادا بدین‌شرح است: ۱. ارائۀ معاینۀ پزشکی و گواهی عدم‌سوءسابقه؛ ۲. پرکردن فرم درخواست اقامت دائم کانادا؛ ۳. پرداخت هزینه‌های اداری؛ ۴. شرکت در مصاحبه با افسران مهاجرت. برای گرفتن کارت اقامت دائم کانادا، متقاضیان در پنج سال گذشته حداقل ۷۳۰ روز را در این کشور باید زندگی کرده باشند. دارندگان این کارت از بیشتر مزایای اجتماعی، مثل بیمۀ درمانی بهره‌مند هستند، اجازه دارند در هر نقطه از این کشور زندگی و کار و تحصیل کنند، زیر پوشش قوانین کانادا قرار دارند‌، در‌صورت سفر به خارج از کانادا با داشتن کارت اقامت دائم به‌راحتی به کشور می‌توانند برگردند و برای گرفتن شهروندی کانادا اقدام کنند. البته باید توجه کنید که دارندگان کارت اقامت کانادا نمی‌توانند رأی دهند یا در زمینه‌های امنیتی و حراست کار کنند.

باطل شدن اقامت دائم کانادا

کارت‌های اقامت دائم کانادا تاریخ انقضا دارند؛ اما منقضی‌شدن کارت اقامت به‌معنای باطل‌شدن اقامت کانادا برای افراد نیست. کسانی که کارت اقامتشان منقضی می‌شود، تنها برای گرفتن کارت جدید باید اقدام کنند. شرایط ابطال کارت اقامت دائم کانادا عبارت‌اند از:

  • اگر یکی از مقام‌های رسمی اعلام کند که فرد دیگر ساکن دائم کانادا نیست.
  • فرد داوطلبانه برای ابطال اقامت دائمش اقدام کند.
  • حکمی مبنی‌بر ابطال اقامت کانادا صادر شود یا فرد شهروند کانادا شود.

شهروندی کانادا

شهروندی کانادا

شروط اعطای شهروندی کانادا به دارندگان کارت اقامت دائم کانادا ‌ازاین‌قرارند: ۱. اقامت حداقل سه سال از پنج سال گذشته در کانادا؛ ۲. اثبات مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی؛ ۳. پرداخت مالیات و قبولی در امتحان شهروندی. درادامه، دربارۀ شرایط لازم برای گرفتن شهروندی کانادا بیشتر توضیح خواهیم داد.

مدت زمان زندگی در کانادا

افرادی که برای دریافت شهروندی کانادا اقدام می‌کنند، در پنج سال گذشته حداقل ۱،۰۹۵ روز باید در خاک کانادا حضور فیزیکی داشته باشند. ادارۀ مهاجرت کانادا پیشنهاد می‌کند که افراد بعد از ۱،۰۹۵ روز اقامت کانادا فرم شهروندی را تکمیل و حتماً به تعداد روزهای حضور در کانادا توجه کنند. دانشجویانی که در پنج سال گذشته موقتاً در کانادا اقامت کرده‌اند، هر روز از اقامت موقتشان به‌اندازۀ نصف روز حضور فیزیکی در کانادا محاسبه می‌شود. این افراد نهایتاً ۳۶۵ روز از ۱،۰۹۵ روزی که در کانادا باید حضور فیزیکی داشته باشند، از روز‌های اقامت موقتشان می‌توانند استفاده کنند.

مالیات

متقاضیان دریافت گذرنامه و شهروندی کانادا در پنج سال گذشته حداقل سه سال باید مالیات پرداخته باشند. پرداخت مالیات در کانادا بسته به میزان درآمد و استان محل زندگی افراد متفاوت است. دولت کانادا با‌توجه‌به میزان مالیات پرداخت‌شدۀ افراد در سال‌های گذشته درمی‌یابد که فرد در سال‌های گذشته چقدر درآمد داشته و آیا قوانین مالیاتی را به‌درستی رعایت کرده‌ است یا خیر.

آزمون شهروندی کانادا

آزمون شهروندی کانادا

متقاضیان ۱۸ تا ۵۴ساله که قصد دارند شهروندی کانادا را دریافت کنند، در آزمون شهروندی باید حضور یابند. این آزمون به زبان انگلیسی یا فرانسوی است و در آن، بیست پرسش‌ دربارۀ وظایف شهروندی و قوانین کشور کانادا (حوزه‌های تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، دولت و حقوق) مطرح می‌شود و متقاضیان سی دقیقه فرصت دارند تا حداقل به پانزده پرسش پاسخ درست دهند. نکتۀ مهم دیگر اینکه آزمون شهروندی کانادا کتبی است؛ ولی در برخی مواقع، شفاهی نیز برگزار می‌شود.

مهارت زبان

کانادا دو زبان رسمی دارد: انگلیسی و فرانسوی. متقاضیان ۱۸ تا ۵۴ساله که برای دریافت شهروندی اقدام می‌کنند، سطح مشخصی از توانایی در مهارت‌های شنیداری و صحبت‌کردن به یکی از این دو زبان را باید نشان دهند. دانش زبان افراد باید در سطحی باشد که کار‌های روزمره‌شان را به‌راحتی بتوانند انجام دهند و تسلط کامل بر زبان انگلیسی یا فرانسوی لازم نیست. هنگام ارسال مدارک لازم برای دریافت شهروندی کانادا، افراد مدارک زبان انگلیسی خود را هم باید ارسال کنند. همچنین، افسران مرتبط با متقاضیان در طول فرایند اعطای شهروندی سطح دانش زبان آنان را ارزیابی می‌کنند

مدارک لازم

مدارک لازم برای درخواست اعطای شهروندی کانادا عبارت‌اند از: ۱. دو قطعه عکس؛ ۲. کپی مدارک مهاجرت (کارت اقامت دائم)؛ ۳. مدرک زبان؛ ۴. گذرنامه؛ ۵. مدارک تحصیلی؛ ۶. تصویر گواهینامه یا کارت سلامت؛ ۷. فیش حقوقی یا اظهارنامۀ درآمد. البته ادارۀ مهاجرت از افراد می‌تواند درخواست کند مدارک بیشتری نیز ارائه دهند.

رد شدن درخواست شهروندی

دولت کانادا پیشینۀ متقاضیان برای گرفتن شهروندی کانادا را به‌دقت بررسی و درخواست کسانی را رد می‌کند که واجد دریافت شهروندی نیستند. کسانی که در داخل یا خارج از کانادا مرتکب جرم شده باشند، تا چهار سال بعدازآن شهروندی این کشور را نمی‌توانند بگیرند و بعد از چهار سال، درخواستشان به‌دقت بررسی می‌شود. همچنین کسانی که با شهروندان کانادایی ازدواج می‌کنند، تمامی مراحل ذکرشده برای گرفتن شهروندی کانادا را باید طی کنند.



منابع: