دولت کانادا در ۳۰اکتبر۲۰۲۰ برنامه مهاجرتی جدید این کشور برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ را اعلام کرد. براساس این اطلاعیه، کانادا قصد دارد رکورد تعداد مهاجرت تحصیلی به کانادا را در تاریخ این کشور بشکند و در سه سال آینده، بیش از یک‌میلیون و دویست‌هزار اقامت دائمی جدید صادر کند. تعداد مهاجران مدنظر این کشور برای سه سال آینده به‌شرح زیر است:

  • سال ۲۰۲۱: ۴۰۱هزار مهاجر
  • سال ۲۰۲۲: ۴۱۱هزار مهاجر
  • سال ۲۰۲۳: ۴۲۱هزار مهاجر

کانادا تنها یک‌بار و آن هم در سال ۱۹۱۳ بیش از چهارصدهزار مهاجر جدید در یک سال پذیرفته و در سال‌های پس‌از‌آن، تعداد مهاجران حتی نزدیک به این رقم هم نبوده است. هدف برنامه مهاجرتی کانادا برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ این است که حدود ۶۰درصد از تمام مهاجران ازطریق برنامه‌های مهاجرتی اقتصادی، مانند برنامه مهاجرتی اکسپرس انتری (Express Entry) و منتخب استانی (Provincial Nominee Program) جذب شوند. برنامه مهاجرتی سالانۀ کانادا (Immigration Levels Plan) مشخص می‌کند که دولت کانادا قصد دارد چند مهاجر جدید را از کدام دسته‌بندی مهاجرتی جذب کند. دسته‌بندی برنامه‌های مهاجرتی کانادا برنامه‌های اقتصادی، خانوادگی، پناهندگی، انسان‌دوستانه و زمینه‌های عاطفی را شامل می‌شود.

در ۱۲مارس۲۰۲۰، دولت فدرال کانادا اعلام کرد که کانادا قصد دارد بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بیش از یک‌میلیون مهاجر جدید جذب کند. چند روز بعد، مرزهای کانادا به‌علت پاندمی کووید-۱۹ بسته شد؛ درنتیجه، دولت کانادا احتمالاً نمی‌تواند به هدف خود برای جذب ۳۴۱هزار مهاجر در سال جاری دست پیدا کند و قصد دارد برای جبران این کمبود، برنامه‌های بلندپروازانه‌تری در سال‌های آینده اجرا کند.

چرا کانادا قصد دارد تعداد مهاجران را افزایش بدهد؟

دولت کانادا برای جبران تأثیر منفی اقتصادی و مالیِ جمعیت پیر و نرخ تولد کم این کشور، مهاجران زیادی جذب می‌کند. همان‌طورکه گفته شد، کانادا قصد دارد در سه سال آینده حدود ۱میلیون و ۲۳۳هزار مهاجر جدید جذب کند و این تعداد فقط مختص مهاجرانی است که اقامت دائم دارند. علاوه‌براین، هرسال هزاران دانشجو با ویزای تحصیلی کانادا وارد این کشور می‌شوند.

جمعیت کانادا پیر است و حدود ۱۸درصد از آن بیش از ۶۵ سال دارند. همچنین، نرخ تولد در کانادا در‌مقایسه‌با کشورهای دیگر بسیار کم است و هر زن در کانادا فقط ۱.۴۷ فرزند دارد. به‌همین‌ دلیل، پیش‌بینی می‌شود که کانادا در سال‌های آینده با مشکلات اقتصادی مواجه شود. این مشکلات با جذب مهاجران به‌منظور پشتیبانی از نیروهای کاری لازم برای رشد اقتصادی مدنظر کانادا کنترل می‌شود.

شاید هدف‌های بزرگ برنامه مهاجرتی کانادا برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ باتوجه‌به نرخ درخورتوجه بیکاری این کشور در زمان شیوع ویروس کرونا کمی بلندپروازانه به‌نظر برسد؛ اما جذب تعداد زیادی مهاجر با هدف بهبود وضعیت آیندۀ بلندمدت کانادا برای رشد اقتصادی در این کشور است. به‌همین‌دلیل، عجیب نیست که کانادا حتی در دوران پاندمی جهانی به اجرای برنامه‌های مهاجرتی بلندپروازانه‌اش ادامه بدهد؛ چراکه چشم‌انداز این برنامه بهبود وضعیت این کشور در دهه‌های آینده است.

اگر به زندگی و تحصیل در کانادا علاقه دارید با ما همراه باشید.



منابع: