پس از انتخاب فرانسه برای تحصیل یا زندگی یا کار، آشنایی با عادات رفتاری مردم فرانسه در اولویت قرار دارد. به‌عبارت‌دیگر، یکی از موضوع‌هایی که سبب می‌شود بسیاری از افراد خارجی شوکه شوند، این است که پیش از ورود به کشور جدید، با عادات رفتاری مردم آن کشور آشنا نیستند و هنگام برخورد با رفتاری خاص که برای بومیان آن کشور طبیعی است، دچار سردرگمی می‌شوند. افرادی که فرانسه را برای ادامۀ زندگی انتخاب کرده‌اند، بهتر است پیش از رفتن سفر، با عادات رفتاری مردم فرانسه آشنا شوند تا پس از ورود به آنجا، بتوانند با مردم این کشور بهتر ارتباط برقرار کنند. در این مقاله، برخی از عادات رفتاری مردم فرانسه را بیان خواهیم کرد.

  1. غذا همواره نقش مهمی در زندگی مردم فرانسه ایفا می‌کند و یکی از عادات رفتاری مهم آنان محسوب می‌شود. برخی کشورها هرآنچه از شب قبل باقی مانده باشد، به‌عنوان ناهار می‌خورند و برای این کار زمانی محدود (مثلاً پانزده دقیقه) را صرف می‌کنند. بااین‌حال، در فرانسه این ماجرا تفاوت فاحشی دارد؛ چراکه مردم این کشور زمان ناهار را بسیار مهم می‌دانند و حتی بچه‌های مدرسه‌ای می‌توانند برای صرف ناهار به منزل بروند و کنار خانواده ناهار بخورند. اگر پس از ورود به فرانسه با کارمندانی مواجه شدید که زمان ناهار، حدود یک تا دو ساعت استراحت و غذا میل می‌کنند، تعجب نکنید؛ زیرا این موضوع در فرانسه بسیار طبیعی است.
  2. یکی دیگر از عادات رفتاری مردم فرانسه این است که به تفاوت بین دو واژۀ Mademoiselle و Madame بسیار دقت می‌کنند. درحقیقت، فرانسویان خانمی که ازدواج نکرده است، Mademoiselle می‌نامند و برایشان فرقی ندارد که آن خانم ۱۸ساله است یا 180ساله. به‌بیانِ‌بهتر، در زبان فرانسوی واژه‌ای وجود ندارد که معادل واژۀ Miss در انگلیسی باشد و ازنظر فرانسویان، یا خانمی ازدواج کرده یا مجرد است. ناگفته نماند آنان خانم‌های متأهل را Madame خطاب می‌کنند؛ بنابراین پیش از ورود به فرانسه، این موضوع را مدنظر قرار دهید.
  3. یکی دیگر از عادات رفتاری مردم فرانسه این است که تمایل زیادی به جوانمردی دارند. ممکن است شما به‌عنوان خانم وقتی در حال خارج‌شدن از رستوران هستید، آقایی که حتی شما را نمی‌شناسد، در پوشیدن کت‌ به شما کمک یا درِ رستوران را برایتان باز کند. اگر فردی در کشوری مانند ایران یا حتی آمریکا با این رفتار مواجه شود، ممکن است برداشت دیگری از آن کند؛ اما چنین رفتاری میان مردم فرانسه بسیار رایج است.
  4. شما به‌عنوان کسی که فرانسه را برای ادامۀ زندگی انتخاب کرده‌اید، باید بدانید قرار است با افرادی سروکار داشته باشید که علاوه‌بر ویژگی‌های اخلاقی مثبت بسیار، گاه منفی‌نگر هستند. به‌عنوان مثال، اگر دربارۀ پروژه‌ای با فردی فرانسوی صحبت کنید، باید انتظار داشته باشید که او تمامی خطرهای محتمل را برایتان بشمارد و شما را با مشکلات پیشِ رو آشنا کند. مثال دیگر دربارۀ منفی‌بودن مردم فرانسه این است که اگر در آزمونی نمرۀ -A بگیرید، بی‌شک فردی فرانسوی از شما خواهد پرسید: «‌چرا نمرۀ A+ نگرفتید؟» دلیل منفی‌بودن مردم فرانسه این است که فکر می‌کنند مثبت‌بودن خوب نیست و اگر منفی نباشند، دیگران گمان می‌کنند ساده‌لوح هستند. به‌بیانِ‌بهتر، آن‌ها منفی‌بودن و انتقاد منفی را نشانۀ هوش و ذکاوت می‌دانند.
  5. یکی دیگر از عادات رفتاری مردم فرانسه این است که اهمیت زیادی به نان می‌دهند. ممکن است صنعت مُد و فشن در طول زمان دچار تغییر و به‌روزرسانی شده باشد؛ اما علاقۀ مردم فرانسه به نان باگت تغییر نکرده است. پس از ورود به فرانسه، به‌دفعات با این صحنه مواجه می‌شوید که مردم در نانوانی‌ها منتظرند تا نان تازه بخرند و به منزل ببرند؛ البته این رفتار آنان با رفتار ایرانی‌ها بی‌شباهت نیست.
  6. یکی دیگر از عادات رفتاری مردم فرانسه این است که به چهار واژ‌ه بسیاری اهمیت می‌د‌هند و اگر شما نیز به آنها اهمیت ندهید، از‌نظر آنان فردی بی‌ادب شناخته می‌شوید. این چهار واژه ازاین‌قرارند: ۱. هنگامی که فردی را برای اولین‌بار در روز می‌بینید، ابتدا حتماً «سلام» کنید و سپس درخواست خود را بگویید؛ ۲. هنگام بیان درخواستتان استفاده از «لطفاً» را فراموش نکنید؛ ۳. اگر درخواست شما قبول شد‌، «تشکر» را یاد از نبرید؛ ۴. هنگام ترک‌کردن فرد، حتماً از او «خداحافظی» کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل در فرانسه و شرایط زندگی در فرانسه می‌توانید به صفحۀ خرافات در فرانسه مراجعه کنید.

منبع: