آنژه شهری پرجمعیت است که در مرکز ایالت پی دو لا لوار (Pays de la Loire) در غرب فرانسه قرار دارد. خطوط راه‌آهن فرانسه و چند بزرگراه مهم از این شهر می‌گذرد. شهر آنژه در حوزۀ کشاورزی نیز شهرت دارد و چند بار به‌عنوان بهترین شهر فرانسه برای زندگی شناخته شده است. شایان ذکر است آنژه به شهرهای نانت و رن و پاریس نزدیک و در آن، شاخص‌های امنیت و مراقبت‌های درمانی بالا و شاخص آلودگی بسیار کم است. برخی از جاذبه‌های گردشگری شهر آنژه ازاین‌قرارند: ۱. باغ گیاه‌شناسی؛ ۲. موزۀ هنرهای زیبا؛ ۳. کلیسای جامع سنت‌موریس؛ ۴. موزۀ لورسا؛ ۵. قلعۀ بریساک؛ ۶. گالری داوید دانژه؛ ۷. کلیسای سن‌مارتین؛ ۸. خانۀ آدام؛ ۹. قلعۀ آنژه.

یکی از دانشگاه‌های مشهور شهر آنژه دانشگاه کاتولیک غرب (The Catholic University of the West) یا دانشگاه کاتولیک آنژه است که در میان دانشجویان به la Catho شهرت دارد. این دانشگاه سال ۱۸۷۵ در شهر آنژه تأسیس شد و امروزه، یکی از دانشگاه‌های خصوصی معتبر فرانسه است. دانشگاه کاتولیک آنژه از بیش از دوازده‌هزار نفر دانشجو میزبانی و با حدود ۷۵ دانشگاه جهان همکاری می‌کند. در این مطلب، دربارۀ دانشگاه کاتولیک آنژه بیشتر سخن خواهیم گفت.

دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاهی

دانشگاه کاتولیک غرب هفت پردیس دانشگاهی دارد که عبارت‌اند از: آنژه (Angers)، ون (Vannes)، گنگام (Guingamp)، مؤسسۀ برتر تجارت در لاوال، پاپیته (Pape'ete)، رئونیون (La Réunion) و نانت (Nantes). دانشکده‌های پردیس آنژه در دانشگاه کاتولیک غرب نیز بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ الهیات، دانشکدۀ توسعه و شورای سازمان (IDCE)، دانشکدۀ هنر و ادبیات و تاریخ (IALH)، دانشکدۀ زبان‌های خارجی (IPLV)، دانشکدۀ آموزش (IFUCOME)، مرکز بین‌المللی مطالعات فرانسه (CIDEF)، دانشکدۀ علوم ارتباطات و آموزش (ISCEA)، دانشکدۀ کاربردهای روان‌شناسی و جامعه‌شناسی (IPSA)، دانشکدۀ ریاضیات کاربردی (IMA)، دانشکدۀ زیست‌شناسی و اکولوژی کاربردی (IBEA)و دانشکدۀ ورزش و تربیت‌بدنی آنژه (IFEPSA).

سال ۱۹۹۰، دانشگاه کاتولیک آنژه مؤسسۀ مطالعات عالی کاتولیک (ICES) را بنیان نهاد و پس از سه ‌سال همکاری، مؤسسۀ مذکور در سال ۱۹۹۳ ازنظر علمی مستقل شد و به کارش ادامه داد. همان‌طورکه گفتیم، دانشگاه کاتولیک غرب با بیش از 75 دانشگاه جهان مشارکت می‌کند و دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در برنامۀ تبادلی در فرانسه یک یا دو نیمسال را در این دانشگاه می‌توانند بگذرانند. ناگفته نماند امکان گذراندن دوره‌های زبان فرانسه نیز در این دانشگاه وجود دارد. هزینۀ تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه کاتولیک غرب حدود دَه‌هزار دلار در سال تخمین زده می‌شود.

MBA در دانشگاه کاتولیک آنژه

رشتۀ ام بی ای یکی از رشته‌هایی است که دانشگاه کاتولیک آنژه در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. تحصیل این رشته دوساله است و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و شهریۀ تحصیل آن در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ برای دانشجویان فرانسوی بین ۴،۹۵۰ تا ۶،۹۹۰ یورو و برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۷،۵۸۰ یورو اعلام شده است.

دانشجویان رشتۀ MBA در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کاتولیک آنژه در سال اول تحصیل در زمینۀ ابزارهای کمّی مدیریت (ریاضیات اعمال‌شده برای شرکت‌ها، اصول حسابداری مالی، تجزیه‌و‌تحلیل صورت‌های مالی، امور‌مالی شرکت‌ها و حسابداری مدیریت)، اقتصاد بازرگانی (مبانی اقتصاد و اقتصاد تجارت)، فرهنگ شرکتی (فرهنگ و تمدن فرانسه و زبان‌های خارجی و کارگاه‌های آموزشی و سمینارها)، اصول اساسی مدیریت (مدیریت سازمان‌ها و شرکت‌ها، مدیریت نوآوری و تحول دیجیتالی، منابع انسانی و استراتژی کسب‌و‌کار)، مفاهیم و اصول بازاریابی (آشنایی با بازاریابی، بازاریابی دیجیتال، تحقیق و تجزیه‌و‌تحلیل بازار) و فرهنگ حرفه‌ای (انگلیسی تجاری و نگارش مؤثر اسناد شرکتی و ارتباطات تجاری) مطالبی خواهند آموخت.

همچنین، آنان در سال دوم تحصیل با این مفاهیم آشنا خواهند شد: محاسبات کاربردی (مفاهیم و روش‌ها، ابزار سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت زنجیرۀ تأمین و مدیریت پذیرش نوآوری)، فرهنگ بین‌المللی شرکتی و چهارچوب‌های حقوقی شرکتی (فرهنگ و تمدن اروپایی، اصول حقوق تجارت، قانون کار، حقوق قراردادها و حقوق تجارت)، کارآفرینی (اکوسیستم کارآفرینی، طراحی و تدوین طرح توسعه و مدیریت پروژه) و مشاغل حرفه‌ای (کارآموزی، مشخصات آمادگی و گزارش کارآموزی، روش‌های جمع‌آوری اطلاعات شرکت، روش‌های تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها برای تحقیق).

منبع: