همان‌طورکه در مجموعه‌مقاله‌های خرافات در کشورهای مختلف گفته‌ایم، هرکدام از کشورهای دنیا باورهای خرافی خاص خود را دارند که شاید برای ملل دیگر تعجب‌برانگیز باشد. ممکن است با دیدن نام آلمان در این عنوان، بیشتر تعجب کرده باشید؛ زیرا از دید عموم، آلمانی‌ها افراد منطقی هستند که انتظار می‌رود با خرافه‌ها و باورهای خرافی بیگانه باشند. امروزه، بسیاری از آلمانی‌ها این باورهای خرافی را مسخره می‌دانند؛ اما برخی نیز به آن‌ها باور دارند. در این مقاله، با شماری از خرافات در آلمان آشنا خواهیم شد.

تبریک تولد زودتر از موعد

آلمانی‌ها معمولاً تولد دوستان و عزیزانشان را پیش از فرارسیدن روز موعود تبریک نمی‌گویند؛ زیرا از دیدگاه آنان، تبریک روز تولد پیش از فرارسیدنش بداقبالی می‌آورد.

روشن‌کردن سیگار با شمع

از دیدگاه آلمانی‌ها، روشن‌کردن سیگار با شمع سبب مُردن سرباز نیروی دریایی می‌شود. دلیل این باور خرافی آن است که در زمان‌های گذشته، سربازان نیروی دریایی برای به‌دست‌آوردن پول و خرید نان، کبریت‌هایشان را می‌فروختند و اگر فردی از شمع برای روشن‌کردن سیگارش استفاده کند؛ یعنی فرصت فروختن کبریت را از سربازان می‌گیرد و نهایتاً آنان نمی‌توانند برای خرید نان پول به‌دست آورند. به‌بیانِ‌بهتر، روشن‌کردن سیگار با شمع احتیاج افراد را به کبریت کم می‌کند و سربازان دیگر نمی‌توانند کبریت‌هایشان را بفروشند. نکتۀ عجیب در این باور خرافی اینکه اگر از فندک‌های الکترونیکی برای روشن‌کردن سیگارتان استفاده کنید، صدمه‌ای به سربازان نخواهید زد.

ضربدری‌کردن انگشتان

یکی دیگر از باورهای مردم آلمان این است که ضربدری‌کردن انگشتان (قرار‌دادن انگشتان روی‌هم) به‌معنی دروغ‌گفتن است. همان‌طورکه می‌دانید، ضربدری‌کردن انگشتان در آمریکا و انگلیس به‌معنی آرزوی خوشبختی است؛ اما اگر در آلمان فردی حین قول‌دادن انگشتانش را روی‌هم بگذارد (ضربدری کند)، به‌معنای این است که قصد ندارد وعده‌اش را عملی کند و به‌نوعی دروغ می‌گوید.

گرفتن جلوِ دهان حین خمیازه

امروزه برای رعایت ادب و احترام، حین خمیازه‌کشیدن جلوِ دهانمان را می‌گیریم؛ اما این رسم درحقیقت در یکی از باورهای خرافی آلمانی ریشه دارد. براساس این باور، اگر فردی حین خمیازه‌کشیدن جلوِ دهانش را نگیرد، راه را برای ورود شیطان (ارواح پلید) به بدنش باز می‌کند و در‌صورت ورود شیطان به بدن شخص، روحش صدمه می‌بیند.

نان و نمک

یکی دیگر از باورهای خرافی آلمانی‌ها این است که بردن نان و نمک به‌عنوان هدیه برای صاحبِ خانه‌ای جدید خوش‌یمنی می‌آورد. از دیدگاه آنان، نان و نمک نماد برکت است و با آن‌ها فراوانی را برای صاحب‌خانه به‌ارمغان می‌آورند. درحقیقت، دادن این هدیه بدین‌معناست که فرد در منزل جدیدش گرسنه نخواهد شد.

ریختن نمک

ریختن نمک در فرهنگ‌های مختلف سبب بدبیاری می‌شود؛ اما مردم آلمان بیشتر از مردم دیگر کشورها مراقب هستند؛ زیرا طبق این باور، اگر نمک را بریزید، هفت سال بداقبالی می‌آورید. این باور به زمان‌هایی بازمی‌گردد که نمک بسیار گران بود و حتی به عنوان ارز نیز استفاده می‌شد.

شکستن ظرف چینی یا سفالی

شکستن ظروف چینی یا سرامیکی در آلمان، مخصوصاً در روز عروسی‌تان، خوش‌اقبالی می‌آورد؛ زیرا صدای بلند ناشی از شکستن این ظروف باعث فراری‌دادن شیطان می‌شود. پس مراقب باشید ظروف چینی یا سفالی گران‌قیمت را از دسترس زوج‌های خوشحال در روز عروسی‌شان دور کنید.

شکستن آیینه

با وجود شکستن ظروف چینی یا سفالی که باعث خو‌ش‌یمنی می‌شود، براساس برخی خرافات در آلمان، شکستن آیینه هفت سال بدیمنی به‌همراه می‌آورد. طبق این باور خرافی، هنگام شکستن آیینه روح فرد نیز تکه‌تکه می‌شود؛ بنابراین، این آسیب روحی سبب می‌شود در زندگی بدبیاری هفت سال گریبانتان را بگیرد؛ البته روح بعد از هفت سال درمان خواهد شد.

چاقو

یکی دیگر از خرافات در آلمان این است که دادن چاقو به فرد آلمانی نشان می‌دهد هدیه‌دهنده آرزوی مرگ یا آسیب‌دیدن او و کل خانواده‌‌اش را در سر می‌پروراند.

سکه

اگر می‌خواهید به فردی آلمانی هدیه دهید و ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد، کیف‌پول چرمی بخرید و حتماً داخلش سکه بگذارید؛ زیرا طبق باوری خرافی، گذاشتن سکه در کیف‌پولی که می‌خواهید هدیه بدهید، سبب می‌شود فرد هدیه‌گیرنده هیچ‌وقت فقیر نشود.

خانم‌های پیر

عجیب‌ترین خرافات در آلمان این است که مردم این کشور معتقدند برخی از خانم‌های پیر شیطان هستند؛ بنابراین، راه‌رفتن یا قدم‌زدن میان دو خانم پیر سبب بداقبالی می‌شود. براساس باور خرافی دیگر، دیدن خانمی پیر در صبح بدبیاری می‌آورد. ناگفته نماند این باورهای خرافی نشان‌دهندۀ بی‌احترامی به خانم‌های مسن محسوب می‌شوند و بعید است در کشورهای دیگر وجود داشته باشند.

کشتن عنکبوت

باور خرافی دیگر در آلمان این است که کشتن عنکبوت کار خوبی نیست و بدبیاری می‌آورد.

آسیب به گربه

آسیب‌زدن به گربه‌ها یا کشتن آن‌ها در آلمان باعث بداقبالی می‌شود؛ البته صرف‌نظر از بخش خرافی این موضوع، آسیب‌رساندن به حیوانات بسیار غیراخلاقی است.

خوک‌های خوش‌یمن

ممکن است برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد: چرا در شب قبل سال نو، خوک به‌عنوان هدیه‌ای محبوب با استقبال فراوانی مواجه می‌شود؟ در قرون وسطی، رومی‌ها و یونانی‌ها داشتن خوک را نشانۀ ثروت می‌دانستند. امروزه نیز، هدیه‌دادن خوک و دیدنش در قالب شیرینی، لیوان، ظروف سفالی و... براساس باور یاد‌شده خوش‌اقبالی به‌همراه می‌آورد.

دودکش‌پاک‌کن‌ها

این باور خرافی که امروزه بسیار کهنه شده است، به زمانی برمی‌گردد که آلمانی‌ها از زغال داغ و چوب برای گرم‌کردن منازلشان بهره می‌بردند و دودکش‌پاک‌کن‌ها داخل دودکش را تمیز می‌کردند؛ به‌همین‌دلیل، جثۀ نسبتاً کوچکی داشتند. در گذشته، مردم آلمان باور داشتند دیدن دودکش‌پاک‌کن (Schornsteinfeger) باعث خوشبختی در کل سال می‌شود.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان و زندگی در این کشور علاقمندید با ما همراه باشید.

منبع: