زمانه که به مهاجرت و اقامت در یک کشور دیگر فکر کنیم، راه‌هایی مختلفی را در مقابل خود می‌بینیم. بسیاری از افراد و از جمله مردم کشور ما، برای پیشرفت‌های تحصیلی و شغلی به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند. وجود فرصت‌های عالی شغلی و کیفیت بالای زندگی در بعضی از کشورها، مهاجران را برای اخذ اقامت و زندگی دائمی در آن کشور ترغیب می‌کند. کشور آلمان یکی از بهترین کشورها برای زندگی است که اتفاقا شرایط خوبی را هم برای مهاجرت و اعطای اقامت به غیرآلمانی‌ها در نظر گرفته است. یکی از راه‌هایی که می‌توان اقامت این کشور را اخذ کرد، اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان است. با ما برای بررسی شرایط و قوانین اخذ اقامت آلمان از طریق تولد فرزند، همراه باشید.

چه روش‌هایی برای اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان وجود دارد؟

قبل از این که پاسخ این سوال را بدهیم، ابتدا بهتر است با دو اصطلاح اقامت و تابعیت آشنا شویم:

  • اقامت: به معنای مقیم شدن. هنگامی که از اقامت در کشور دیگر صحبت می‌کنیم، منظورمان اخذ مجوز موقت یا دائم اقامت در آن کشور است. معمولا ابتدا یک مجوز اقامت موقت (برای تحصیل،‌ کار و…) اعطا می‌شود و سپس مراحل لازم برای اخذ مجوز اقامت دائم هم طی خواهد شد.
  • تابعیت: اخذ تابعیت یک کشور، به معنای پیروی شما از قوانین معنوی، حقوقی، سیاسی و… آن کشور است. با اخذ تابعیت، هم شما نسبت به دولت یک کشور مسئولیت خواهید داشت و هم دولت آن کشور نسبت به شما.

آشنایی با این دو اصطلاح به درک بهتر قوانین اخذ اقامت و تابعیت از طریق تولد فرزند در آلمان منجر می‌شود.

حالا بهتر است با دو روش برای اعطای تابعیت از طریق تولد فرزند آشنا شوید. دو روش کلی برای اخذ تابعیت یک کشور وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • اصل خاک: اعطای تابعیت بر اساس تولد در یک سرزمین
  • اصل خون: اعطای تابعیت بر اساس ملیت والدین (یکی یا هردوی آن‌ها)

در ادامه بیشتر درباره این روش‌ها توضیح می‌دهیم.

اخذ تابعیت بر اساس اصل خاک

این روش یکی از روش‌های پرطرفدار برای اخذ اقامت در کشورهای خارجی است. در بعضی از کشورهای دنیا، هر شخصی که در سرزمین و قلمرو آن کشور متولد شود، به راحتی می‌تواند تابعیت آن کشور را دریافت کرده و از حقوق شهروندی برخوردار شود.

کانادا و آمریکا تنها کشورهایی هستند که به هر شخص متولد شده در خاک کشورشان (فارغ از ملیت والدین آن‌ها)، تابعیت و حق شهروندی اعطا می‌کنند. اما در سایر کشورها ممکن است برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی، شروطی برای ملیت یا محل متولد شدن والدین هم در نظر گرفته شده باشد.

اخذ تابعیت بر اساس اصل خون

مطابق این اصل به فرزند کسانی که والدین آن‌ها (یکی یا هردو) ملیت یک کشور خاص را داشته باشند، تابعیت و حق شهروندی آن کشور اعطا می‌شود. استفاده از اصل خون، برای جلوگیری از اعطای شهروندی به غریبه‌ها و حفظ اصالت نژادی در بسیاری از کشورها به کار گرفته می‌شود. اما اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان چگونه است؟ در این کشور از اصل خاک استفاده می‌شود یا اصل خون؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

نحوه اعطای تابعیت به فرد متولد شده در خاک آلمان

قوانین تولد فرزند در آلمان در سال ۲۰۰۰ میلادی با تغییراتی روبرو شد. طبق قوانین جدید؛ هر کودکی که از ماه ژانویه ۲۰۰۰ به بعد در آلمان و از والدین غیر آلمانی متولد شده باشد قادر به اخذ تابعیت آلمان خواهد بود. البته یک شرط هم در این میان وجود دارد؛ حداقل یکی از دو والد فرزند، باید یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • اقامت دائم آلمان را داشته باشد
  • ۸ سال،‌ مقیم قانونی آلمان بوده باشد

اجازه دهید کمی درباره ۸ سال اقامت قانونی در آلمان توضیح دهیم. اگر شخصی به عنوان پناهنده به آلمان رفته باشد، دوران پناهندگی او هم جزو ۸ سال اقامت قانونی محاسبه می‌شود. اگر هم ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کرده باشد و مشغول به تحصیل بوده باشد، باز هم جزو مدت قانونی اقامت او در آلمان محسوب می‌شود. ویزای کاری هم جزو همین قاعده است.

تنها مجوز موقت و قانونی که جزو اقامت موقت ۸ ساله محسوب نمی‌شود، اقامت دولدونگ (Duldung) است. اقامت دولدونگ به اشخاصی اعطا می‌شود که از آلمان اخراج شده‌اند اما به دلایلی مثل عدم وجود مدارک شناسایی یا بیماری، اخراج آن‌ها به تعویق افتاده است. بنابراین اقامت دولدونگ، جزو دوران ۸ سال اقامت موقت قانونی، محسوب نمی‌شود.

اما فقط شرایط والدین مهم نیست و خود فرد متولد شده هم باید شرایط خاصی را تا یک سن خاص، فراهم کند. فرد متولد شده در آلمان تا ۲۳ سالگی فرصت دارد تا از فرصت اخذ تابعیت و اقامت دائم این کشور استفاده کند. تا قبل از ۲۳ سالگی، چنین فردی باید شاخص‌های یک شهروند آلمانی را داشته باشد و علاقه و پیوند خود به این کشور را ثابت کرده باشد. این شاخص‌ها عبارت‌اند از:

  • فرد تا قبل از ۲۱ سالگی حداقل ۸ سال را در آلمان زندگی کرده باشد.
  • فرد، حداقل ۶ سال در مدارس آلمان درس خوانده باشد.
  • فرد، حداقل در یک مدرسه آلمان تحصیل کرده و از آن فارغ‌التحصیل شده باشد.
  • فرد، حداقل در یکی از دوره‌های آموزشی یا تخصصی آلمان شرکت باشد.

این شاخص‌ها، برای اعطای تابعیت به فرد متولد شده در خاک آلمان در نظر گرفته می‌شوند. اما اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان، برای والدین او چگونه است؟

شرایط اخذ اقامت والدین از طریق تولد فرزند

در بعضی از موارد، یکی از والدین در آلمان حضور ندارد، یا مجوز اقامت او رو به اتمام است. تحت این شرایط، شخصی که فرزندش در آلمان متولد شده می‌تواند برای اضافه شدن همسرش به خانواده خود در آلمان یا ماندن او در آن کشور، درخواست الحاق به خانواده را بدهد.

در کل باید بدانید که تولد فرزند، شرط کافی برای اعطای اقامت به والدین نیست. والدین تحت شرایط خاص و با داشتن مدارک خاصی، می‌توانند اقامت آلمان را از طریق تولد فرزندشان در خاک آن کشور اخذ کنند. والدی که فرزندش در آلمان متولد شده و شرایط زیر را دارد، می‌تواند برای اخذ اقامت همسر خود هم اقدام کند:

  • حداقل ۸ سال در آلمان زندگی کرده باشد
  • سو پیشینه نداشته باشد
  • تسلط کامل به زبان آلمانی
  • قبولی در آزمون شهروندی آلمان
  • تمکن مالی کافی
  • آشنا بودن با قوانین مهاجرتی و تعهد به آن‌ها

مدارک لازم برای اضافه شدن همسر به خانواده کودک متولد شده در آلمان هم عبارت‌اند از:

  • پاسپورتی که حداقل ۶ ماه اعتبار دارد
  • گواهی تولد فرزند که نام دقیق والدین در آن قید شده است
  • اظهارات دیگر والد مبنی بر نیاز او به وجود همسرش برای مراقبت و سرپرستی کودک

اخذ مجوز الحاق به خانواده، نیازی به اثبات تمکن مالی فرد اضافه شده ندارد و الزامی هم برای کار کردن او در آلمان وجود ندارد. اگر والد بتواند مجوز الحاق به خانواده را بگیرد، پس از ۳ سال می‌تواند درخواست اقامت دائم از طریق تولد فرزند را بدهد.

بهترین راه برای طی کردن مسیر اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان، مشاوره گرفتن از شرکت‌های مهاجرتی و وکلای خبره مهاجرت است. اما به دنیا آوردن یک فرزند در آلمان چقدر خرج دارد؟

هزینه تولد فرزند در آلمان

تحصیل در آلمان بسیار ارزان تمام می‌شود. هزینه‌های زندگی هم با توجه به نرخ پایین تورم و بالا بودن سطح درآمد مردم، نسبتا خوب است. اما هزینه‌های به دنیا آوردن یک فرزند در آلمان چگونه است؟ یکی از موارد بسیار مهم برای اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان، توجه به هزینه‌های درمانی و اقدامات پزشکی لازم برای تولد فرزند در آلمان است. البته اگر شخصی تحت پوشش بیمه قرار داشته باشد، کاهش قابل توجهی در هزینه‌های تولد فرزند شامل حالش خواهد شد.

در جدول زیر می‌توانید هزینه‌های حدودی تولد فرزند در آلمان را برای شخصی که تحت پوشش بیمه است را با هزینه‌های آزاد، مقایسه کنید:

هزینه‌های آزاد تولد هزینه تولد در صورت داشتن بیمه
مراقبت‌های قبل از تولد ۲۰۰ یورو ۲۰ یورو 
سونوگرافی ۳۰۰ یورو ۴۰ یورو
زایمان طبیعی در بیمارستان ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ یورو ۳۵۰ یورو
سزارین ۵۴۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو ۴۰۰ یورو

استفاده از بیمه حتی بعضی از این هزینه‌ها را به طور کامل برای‌تان حذف خواهد کرد. اما فرد متولد شده در آلمان که توانسته تابعیت این کشور را اخذ کند، از چه حقوق و مزایایی برخوردار می‌شود؟

حقوق و مزایای شهروند متولد شده در آلمان

کودک متولد شده در آلمان که بتواند تا ۲۳ سالگی، تابعیت و اقامت دائم این کشور را اخذ کند، یک شهروند آلمانی محسوب شده و تمامی حقوق آلمانی‌ها شامل حال او هم می‌شود، از جمله:

  • حق رای و شرکت در انتخابات
  • حق سفر بدون محدودیت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • حق حمایت کنسولی
  • حق اشتغال در بازار کار آلمان
  • حق استخدام به عنوان کارمند دولت

علاوه بر این موارد، فرد متولد شده در آلمان که تابعیت این کشور را داشته باشد، فرصت تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی آلمان و جذب سریع در بازار کار این کشور را خواهد داشت. امکان سفر به کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، فرصت‌های تحصیلی و شغلی بیشتری را هم در مقابل این فرد قرار خواهد داد.

اما والدینی که توانسته‌اند اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان را دریافت کنند، بهتر است به اخذ اقامت اکتفا نکنند و به دنبال قبول شدن در آزمون شهروندی آلمان هم باشند. هر شخصی که مقیم آلمان باشد (حتی کسانی که حق اقامت دائم دارند)، لزوما از حقوق شهروندی برخوردار نمی‌شود. دریافت شهروندی آلمان، می‌تواند نقش مهمی در پشتیبانی دولت این کشور از شما به عنوان یک شهروند داشته باشد و حساب شما را از سایر خارجی‌های مقیم در آلمان جدا خواهد کرد.

چه راهی برای مهاجرت و اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان بهتر است؟

مقصد بسیاری از افراد برای تحصیل در خارج از کشور، ‌آلمان است. کسانی که برای تحصیل به آلمان می‌روند، می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی هم برای پیدا کردن کار در این کشور بمانند. همچنین افراد زیادی را می‌بینیم که با دریافت پیشنهاد از کارفرمایان آلمانی، موفق به اخذ اقامت موقت در آلمان می‌شوند.

تحصیل و کار در آلمان، فرصت خوبی برای زوج‌هاست تا خود را در این کشور جا بیندازند و با فرهنگ و قوانین آلمان آشنا شوند. زوج‌های زیادی بوده‌اند که با استفاده از این روش‌ها به آلمان رفته‌اند و فرزند خود را در این کشور به دنیا آورده‌اند؛ در نهایت هم موفق به اخذ اقامت دائم ‌آلمان شده‌اند.

جمع بندی

در این مطلب درباره نحوه اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان صحبت کردیم. بسیاری از زوج‌هایی که فرزند خود را در آلمان به دنیا آورده‌اند، ابتدا از طریق مهاجرت تحصیلی به این کشور رفته‌اند. برای طی کردن صحیح و سریع مسیر مهاجرت تحصیلی، بهتر است از کمک یک شرکت مشاوره تحصیلی مثل سیم آخر بهره مند شوید. همین حالا درخواست مشاوره رایگان برای مهاجرت تحصیلی به آلمان را در سیم آخر تکمیل کنید!