رشته طراحی داخلی ترکیبی از اصول زیبایی‌شناسی و انسان‌شناسی و ارگونومی و هدفش بهبود وضعیت زندگی است. طراحی داخلی با خلاقیت و عناصر فنی سعی می‌کند کیفیت فضاهای داخلی را افزایش دهد و با رشته‌هایی نظیر طراحی گرافیک و طراحی صنعتی و معماری منظر اشتراک‌هایی دارد. طراحی داخلی بر سه زمینۀ اصلی متمرکز است: دکوراسیون خانه و طراحی مسکونی و طراحی تجاری. رشته طراحی داخلی در مقاطع تحصیلی مختلف خلاقیت و مهارت‌ و توجه به جزئیات را در دانشجویان این رشته افزایش می‌دهد و فارغ‌التحصیلان با درنظر‌گرفتن بافت و رنگ و نور و ترکیب صحیح آن‌ها فضایی مناسب زندگی می‌توانند طراحی کنند. در مطلب حاضر، قصد داریم دربارۀ تحصیل طراحی داخلی در فرانسه توضیحاتی ارائه دهیم و دانشگاه‌های برتر این رشته را معرفی کنیم. در صورت تمایل به مهاجرت تحصیلی به فرانسه با ما همراه باشید.

طراحان داخلی ممکن است روی بخش مشخصی از ساختمان متمرکز شوند و به‌صورت تخصصی فعالیت کنند. به‌عنوان مثال، ممکن است برخی از طراحان داخلی روی اتاق‌های خواب، آشپزخانه، نورپردازی ساختمان یا شیوۀ خاصی از چینش وسایل متمرکز شوند. این افراد نه‌تنها برای منازل مسکونی، بلکه برای بیمارستان‌ها و هتل‌ها و دیگر ساختمان‌ها می‌توانند طراحی داخلی انجام دهند. فارغ‌التحصیلان رشته طراحی داخلی معمولاً در مشاغلی نظیر طراحی داخلی و طراحی منظره، چیدمان مبلمان، مشاوره روشنایی منزل، طراحی بخش مشخصی از ساختمان (آشپزخانه و حمام)، مدیر برنامه رویدادها و مدیر برنامه نمایشگاه‌ها می‌توانند کار کنند.

دانشگاه‌های برتر

رشته طراحی داخلی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های فرانسه ارائه می‌شود. ناگفته نماند در فرانسه، برخی از مؤسسه‌ها نیز دوره‌هایی کوتاه‌مدت در زمینۀ طراحی داخلی برگزار و در انتهای دوره گواهینامه اعطا می‌کنند. درادامه، با دانشگاه‌های برتر برای تحصیل طراحی داخلی در فرانسه آشنا خواهیم شد.

کالج هنر پاریس

کالج هنر پاریس (Paris College of Art) کالجی خصوصی است که در شهر پاریس قرار دارد. این کالج کارش را از سال ۱۹۸۱ شروع کرد و بنابر جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، جایگاه دویست‌وپانزدهم را در بین دانشگاه‌های مطرح فرانسه کسب کرده است و از مؤسسه‌های معتبر برای تحصیل طراحی داخلی در فرانسه به‌شمار می‌رود. تحصیل رشته طراحی داخلی در مقطع کارشناسی ارشد این کالج یک‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشته مذکور در کالج هنر پاریس کسب خواهید کرد. گفتنی است کالج هنر پاریس رشته طراحی داخلی را در مقطع کارشناسی نیز ارائه می‌دهد که تمام‌وقت و چهارساله است و تمام دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشته طراحی داخلی در مقطع کارشناسی کالج هنر پاریس را از این لینک بخوانید.

دانشکدۀ هنر و طراحی LISAA

نام دانشکدۀ هنر و طراحی LISSA نیز در فهرست مراکز آموزش عالی معتبر برای تحصیل طراحی داخلی در فرانسه دیده می‌شود. این دانشکده سال ۱۹۸۶ در پاریس تأسیس شد. تحصیل رشته طراحی و معماری داخلی در مقطع کارشناسی دانشکدۀ هنر و طراحی LISSA پنج‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی‌فرانسوی است. برای آشنایی بیشتر با چندوچون تحصیل رشته طراحی و معماری داخلی در دانشکدۀ یادشده، به این لینک مراجعه کنید.

مؤسسۀ طراحی ITECOM

مؤسسۀ طراحی ITECOM یکی دیگر از مراکز آموزش عالی مطرح به‌منظور تحصیل طراحی داخلی در فرانسه است. این مؤسسه آموزشگاهی حرفه‌ای برای آموزش هنرهای کاربردی و طراحی گرافیک است و پردیس‌هایی در شهرهای پاریس و نیس فرانسه دارد. مؤسسۀ طراحی ITECOM دوره‌هایی در زمینه‌های طراحی گرافیک، طراحی وب، ویرایش ویدئو، آرایشگری، گرافیک رایانه و بازی ویدئویی برگزار می‌کند. دورۀ عمومی طراحی در مؤسسۀ یادشده دوساله و تمام‌وقت است و به ‌زبان فرانسوی تدریس می‌شود. در این دوره، دانشجویان دوره‌هایی در زمینه‌های طراحی داخلی، طراحی چینش، طراحی محیط، دکوراسیون و مدیریت برنامه‌ریزی رویدادها را پشت‌سر می‌گذرانند و نحوۀ کار با نرم‌افزارهای معروف طراحی مانند Photoshop، illustrator، indesign، Sketchup، Autocad و 3DSMAX را نیز آموزش می‌بینند. ناگفته نماند فارغ‌التحصیلان دورۀ طراحی عمومی در گرایشی تخصص مانند طراحی داخلی می‌توانند ادامه‌تحصیل دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل این رشته در مؤسسۀ طراحی ITECOM، به این لینک سر بزنید.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: