فرانسه، کشور عشق، قرن‌ها است که مورد توجه جهانیان است. این کشور به دلیل تربیت تعداد زیادی هنرمند و نویسنده، محبوب همگان است و در این زمینه نیز به اندازه کافی نامدار است اما به‌مرورزمان در حال پیشرفت در زمینه مدیریت و اقتصاد نیز است. به‌طورکلی انتخاب فرانسه چه برای تحصیل در زمینه‌های هنری و چه تحصیل در علوم گزینه بسیار مناسبی است. برخی از مزیت‌های تحصیل در فرانسه به شرح زیر هستند:

  • کیفیت بالای آموزش: یکی از دلایلی که باعث شده دانشگاه‌های فرانسه در جایگاه خوب جهانی قرار بگیرند، کیفیت بالای آموزشِ آنها است. کیفیت آموزشی را می‌توان از جمله موضوعاتی در نظر گرفت که برای دانشجویان بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه‌های این کشور برای افرادی که تمایل به یادگیری همه‌جانبه رشته مورد تحصیل دارند گزینه مناسبی است.
  • فرصت تحقیق: دانشگاه‌های تحقیق – محور این دانشگاه فرصت پیشرفت و یادگیری مسائل جدید را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید علمی که از نتیجه یک تحقیق یاد گرفته شود هیچ‌گاه از یاد نمی‌رود که همین موضوع بر اهمیت هرچه بیشتر دانشگاه‌های تحقیق – محور فرانسه می‌افزاید.
  • فرصت یادگیری زبان فرانسه: افرادی که تمایل به مهاجرت تحصیلی به فرانسه دارند اما سطح زبان فرانسه آنها بسیار ابتدایی است خوب است در دوره زبان در فرانسه شرکت کنند زیرا یادگیری این زبان در خودِ کشور فرانسه دارای مزایای بسیار زیادی است. از مهم‌ترین مزایای یادگیری زبان فرانسه در کشور فرانسه می‌توان به غوطه‌ور شدن در زبان فرانسوی، درک فرهنگ مردم فرانسه، یادگیری مهارت‌های زندگی مستقل، استفاده از آموخته‌های زبان فرانسه به طور روزانه و امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه پس از گذراندن دوره زبان در فرانسه اشاره کرد.

به‌طورکلی فرانسه که به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی مهم دنیا شناخته می‌شود محلی بسیار مناسب برای تحصیل است. رشته‌هایی مرتبط به مدیریت و بیزینس نظیر MBA در فرانسه بسیار مناسب است که البته پیش از تصمیم‌گیریِ قطعی باید با اطلاعاتی درباره آن آشنا شد. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره MBA در فرانسه خواهیم پرداخت.

چرا MBA در فرانسه؟

یکی از اولین پرسش‌هایی که به ذهن افراد می‌رسد این است که دلیل انتخاب فرانسه برای تحصیل در رشته MBA چیست؟ درحقیقت پیش از ورود به بحث MBA در فرانسه باید بدانیم که این کشور چه چیزی را به دانشجویان مدیریت پیشنهاد می‌دهد. رشته‌های مرتبط با بیزینس در دانشگاه‌های فرانسه توسط کشورهای دیگر و دانشجویان با ملیت‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و در زمره یکی از بهترین‌ها در جهان شناخته می‌شود. این کشور همچنین دارای بیزینس اسکول‌های بسیار خوبی است که برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آنها می‌توانید به صفحه بهترین بیزینس اسکول های فرانسه مراجعه کنید. همانطور که می‌د‌انید نیز فرانسه از جمله کشورهایی است که دانشگاه‌های آن از سیستم آموزشی Bologna (سیستمی که شامل سه مقطع اصلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است) پیروی می‌کنند و دانشجویان با تحصیل و سپس زندگی در این کشور دارای فرصت‌های شغلی متعددی خواهند بود. همچنین رشته‌هایی که فرانسه در زمینه MBA پیشنهاد می‌دهد بسیار متنوع بوده و برخی از آنها عبارتند از؛ مدیریت برند و luxury، مدیریت هوانوردی، دیجیتال مارکتینگ، MBA در طراحی مد (برای کسب اطلاعات بیشتر در تحصیل طراحی مد در فرانسه نیز می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.) و… .

دانشگاه های مناسب برای MBA در فرانسه

به‌طورکلی مدارس مدیریت و بیزینس اسکول‌های فرانسه همواره در تلاش برای پیشرفت بوده‌اند که همین موضوع سبب شده است که دارای جایگاه جهانی ویژه‌ای باشند. ساختار رشته MBA در فرانسه نیز به نحوی طراحی شده است که بینش و سطح دانشِ دانشجویان را در زمینه MBA بالا ببرد و از طریق فعالیت‌های مربوط به بیزینس آنها را به دنیای واقعی مدیریت و بیزینس وارد کند. همچنین مراحل دریافت پذیرش برای تحصیل در رشته MBA در فرانسه از دانشگاهی به دانشگاهی دیگر متفاوت است که البته داشتن تجربه و سابقه کاری لازمه دریافت پذیرش و تحصیل در بیشتر بیزینس ‌اسکول‌های این کشور است. در ادامه نیز با برخی از مؤسسات، دانشگاه‌ها و بیزینس اسکول‌ها برای تحصیل MBA در فرانسه آشنا خواهیم شد.

HEC پاریس

یکی از شناخته‌شده‌ترین بیزینس اسکول‌های موجود در فرانسه HEC پاریس است که رشته‌های کارشناسی ارشد و MBA را به صورت تمام – وقت و به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه ارائه می‌دهد. همچنین وجود رشته‌های متنوع و پویا در HEC پاریس باعث شده است که مؤسساتی نظیر The Economist، Bloomberg Magazine، Financial Times این دانشگاه را در سطح بالایی برای تحصیل در رشته MBA در نظر بگیرند.

INSEAD فرانسه

این دانشگاه که ساحتمان اصلی آن در مرز پایتخت این کشور، پاریس، واقع شده است دارای دو ساختمان دیگر در سنگاپور و ابوظبی است. رشته مدیریت کسب‌وکار موجود در این دانشگاه نیز به عنوان یکی از بهترین‌ها در جهان شناخته شده است. INSEAD فرانسه همچنین علاوه بر ارائه MBA دوره‌های dual و executive را ارائه می‌دهد.

بیزینس اسکول EMLYON

بیزینس اسکول EMLYON معمولاً به دلیل داشتن رشته‌های مرتبط با کارآفرینی دارای شهرت است. این بیزینس اسکول همچنین هم MBA بین‌المللی و هم MBA اجرایی را ارائه می‌دهد که هر دو هم به زبان انگلیسی هم به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند.

بیزینس اسکول ESSEC

افرادی که به دنبال تحصیل در رشته MBA در فرانسه هستند باید بیزینس اسکول ESSEC را نیز در نظر بگیرند زیرا علاوه بر ارائه MBA جهانی به صورت تمام – وقت، سه رشته اجرایی دیگر با نام‌های MBA اجرایی ESSEC، ESSEC-Mannheim EMBA- European Track و ESSEC-Mannheim EMBA- Asia-Pacific Track را تدریس می‌کند که آنها در میان ۱۰۰ رشته برتر MBA در جهان به شمار می‌آید.

بیزینس اسکول SKEMA

بیزینس اسکول SKEMA یکی دیگر از بیزینس اسکول‌های فرانسه است که در شهر زیبای لیل واقع شده و رشته MBA اجرایی را ارائه می‌دهد که به عنوان یکی از رشته‌های بسیار عالی در فرانسه شهرت دارد. این رشته در بیزینس اسکول SKEMA به مدت ۲۴ ماه به طول می‌انجامد و به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود.

بورسیه های MBA در فرانسه

همان‌طور که می‌دانید بورسیه‌های تحصیلی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که دانشجویان واجد شرایط و البته با استعداد و شایستگی موردنظر می‌توانند از آن استفاده کنند. رشته MBA در فرانسه نیز فرصت‌هایی را در این زمینه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که برخی از آنها عبارتند از:

  • بورسیه Erasmus Mundus
  • بورسیه Centrale Nantes Elite
  • بورسیه Eiffel
  • بورسیه Ile-de-France Masters
  • بورسیه Emile-Boustany (ساینس پو)

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: