رشته طراحی مد را می‌توان به عنوان یکی از رشته‌های محبوب تحصیلی در جهان و فرانسه به شمار آورد که بسیاری از افرادی که تمایل به تحصیل در فرانسه دارند تحصیل طراحی مد در فرانسه را انتخاب می‌کنند. تحصیل طراحی مد در فرانسه درحقیقت گزینه‌ای بسیار مناسب برای افرادِ خوش‌ذوق و باسلیقه‌ای است که نقش آنچه در ذهن دارند را بر پارچه می‌آورند و از این طریق جامه افکار خود را بر تن می‌کنند. در توصیف زیبایی این رشته می‌توان از جمله‌ای از دناتلا ورساچه استفاده کرد که گفته است طراحی (فشن) یعنی رویاپردازی کردن و وادار کردن دیگران به رویاپردازی. به بیانی دیگر طراحی یعنی به کارگیری پارچه برای تجسم بخشیدن به یک حس. طراحی مد نیز همانند عطرسازی در فرانسه دارای تاریخچه‌ای بسیار غنی در این کشور است که همین موضوع باعث جذب دانشجویان زیادی به فرانسه برای تحصیل در این رشته شده است.

دانشجویانی که تمایل به تحصیل طراحی مد در فرانسه دارند باید پیش‌زمینه‌ای قوی در درک زیبایی و هارمونی داشته باشند زیرا هدف غایی طراحی مد مانند هر هنر دیگری، خلق چیزی است که مردم عاشق استفاده از آن شوند که این موضوع، تنها با شناخت زیبایی و هارمونی به حقیقت می‌پیوندد. طراحان درحقیقت باید علاوه بر به کارگیری تمامی هنر و خلاقیت خود از وسایلِ دردسترس و فناوری‌های زیبایی‌شناختی استفاده کرده تا لباسِ مناسبِ مراسم و افراد مختلف را طراحی کنند. افرادی که می‌خواهند به تحصیل طراحی مد در فرانسه بپردازند نیز باید با اطلاعاتی درباره این رشته آشنا شوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

رشته های طراحی مد

دانشجویانی که تمایل به تحصیل طراحی مد در فرانسه دارند می‌توانند از میان سه رشته (زمینه) در دسترس برای طراحی مد یکی را انتخاب کرده و به تحصیل در آن بپردازند که عبارتند از:

  • طراحی عمومی و تولید انبوه یک لباس: منظور از Mass Market، تولید انبوه و یا به بیانی اختصاصی‌تر، طراحی عمومی و تولید انبوه یک لباس این است که طراحان، لباسی را به صورت عمومی و برای جمعیت زیادی از افراد طراحی می‌کنند. درحقیقت، طراحان برای فرد خاصی، لباس طراحی نمی‌کنند و خیاط نیز هنگام دوخت، تعداد زیادی از لباس موردنظر را تولید می‌کند.
  • طراحی عمومی یک لباس: منظور از Prêt-à-porter یا Ready to wear، طراحی عمومی یک لباس است که طراحان مانند مورد پیش به طراحی عمومی یک لباس می‌پردازند که البته تفاوت این مورد با Mass Market در این است که خیاطان طرح موردنظر را تنها در تعداد محدودی تولید می‌کند که این موضوع باعث افزایش کیفیت و خاص شدن لباس موردنظر در جامعه می‌شود.
  • طراحی اختصاصی: منظور از Haute couture و یا دوخت با کیفیتِ بالا این است که طراحان در این بخش به سفارش مشتری و با استفاده از گران‌ترین و باکیفیت‌ترین پارچه‌ها و… لباسی را طراحی می‌کنند. به عنوان مثال لباس‌های خاصی که برخی بازیگران در مراسم‌های محبوب به تن دارند نتیجه طراحی اختصاصیِ طراحان مشهور است.

افرادی که تمایل به تحصیل طراحی مد در فرانسه دارند باید با اطلاعاتی درباره این رشته آشنا شوند که در ادامه به اطلاعاتی درباره آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه تحصیل طراحی مد در فرانسه

ممکن است هنگام مطالعه بخش پیشین (رشته‌های طراحی مد) به این نکته پی برده باشید که نام دو دسته آخر، فرانسوی بوده و ترجمه دقیقی نیز ندارد. دلیل فرانسوی بودنِ نامِ دو دسته آخر این است که فرانسه دارای قدمتی زیاد در زمینه طراحی مد داشته و می‌توان آغازِ آن را قرن ۱۶ در نظر گرفت. درحقیقت کشور فرانسه دارای افرادِ مشهوری در زمینه طراحی مد است که همین موضوع باعث گسترش این رشته در فرانسه شده است. در ادامه به اطلاعاتی درباره تاریخچه تحصیل طراحی مد در فرانسه می‌پردازیم.

  • یکی از قدیمی‌ترین موضوعات مربوط به طراحی مد در فرانسه این است که پادشاه لویی XIV در قرن ۱۷ به شکل عجیبی لباس می‌پوشید و بسیاری از افراد شروع به تعریف کردن از استایل او کردند که همین موضوع باعث شد تجارتی جدید از پارچه در فرانسه آغاز شود که تا حدود زیادی به نفع اقتصاد این کشور شد.
  • کوکو شنل نیز یکی دیگر از افرادی است که منجر به ایجاد انقلابی عظیم در صنعت لباس شد. وی با برداشتن بالاپوشِ در لباس‌های زنانه و پیشنهاد دادن استایلی جدید و راحت‌تر برای خانم‌ها تحولی عمده در صنعت لباس ایجاد کرد.
  • همانطور که می‌دانید لویی ویتون یکی از طراحان و برندها به‌نام فرانسوی است که به دلیل تصمیمِ نوآورانه‌ای که گرفت باعث شهرت خود و فرانسه و ماندگار شدن برندش شد. او قسمت بالایی چمدان را پیش‌تر تنه‌ای گرد داشت به حالت مسطح درآورد. مسطح شدن چمدان، جمع کردن وسایل و جابجا کردن آن را آسان‌تر می‌کند. این موضوع نیز باعث شهرت فرانسه در جهان شد.

دانشگاه های طراحی مد فرانسه

همانطور که پیش‌تر ذکر شد فرانسه پیشینه‌ای بسیار غنی در زمینه طراحی مد دارد بنابراین دانشگاه‌های خوبی نیز در این زمینه دارد که مجموعه‌ای از بهترین رشته‌های طراحی مدِ اروپا را ارائه می‌دهد. در ادامه لیستی از مدارس طراحی مد در فرانسه را مشاهده می‌کنیم:

  • کالج هنر پاریس
  • مدرسه کسب‌وکار SKEMA
  • IFA پاریس (آکادمی بین‌المللی مد/ فشن)
  • مدرسه مد پاریس PSL- مدرسه ملی مد و مواد

براساس وب‌سایت معتبر رتبه‌بندی QS نیز بهترین دانشگاه‌های هنر و طراحی فرانسه (به همراه رتبه جهانی در زمینه هنر و طراحی) عبارتند از:

  • مدرسه عالی ملی ساخت صنعت (رتبه ۲۲)
  • مدرسه عالی ملی هنرهای تزئینی (ENSAD) (رتبه ۲۷)
  • مدرسه عالی ملی هنرهای زیبا (پاریس) (رتبه ۱۰۰-۵۱)
  • دانشگاه پانتئون سوربن (رتبه ۱۵۰-۱۰۱)
  • دانشگاه سوربن فرانسه (رتبه ۱۵۰-۱۰۱)
  • دانشگاه لیموج (رتبه ۲۰۰-۱۵۱)

تحصیل طراحی مد در فرانسه چگونه است؟

یکی از بهترین موضوعاتی که درباره تحصیل طراحی مد در فرانسه باید مدنظر داشت این است که رشته طراحی مد در مقطع کارشناسی ارشد اکثراً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و دانشجویان علاوه بر شرکت در کلاس درس، امکان بهره بردن از آنچه آموخته‌اند را در محیط دارند. منظور از محیط این است که دانشجویان می‌توانند در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنند و یا دستیارِ طراحان مشهور شوند. آنها همچنین می‌توانند با گسترش طراحی‌های مربوط به خود کسب‌وکار شخصی راه‌اندازی کنند و با شرکت در فشن‌شو‌های مختلف، بستر را برای ایجاد ایده‌های جدید فراهم کنند. همچنین اساتید موجود در آکادمی‌ها، آموزشگاه‌ها و یا دانشگاه‌ها همگی متخصص هستند و دانشجویان با بهره‌گیری از تاریخچه طراحی مد در فرانسه، خانه‌های مد در این کشور، اطلاعاتِ استایلیست‌های فرانسوی و… می‌توانند به دانشی گسترده در این زمینه برسند.

افرادی که تمایل به تحصیل طراحی مد در فرانسه دارند باید بدانند که یک دانشجوی طراحی مد ابتدا با تاریخ و تئوری هنر آشنا می‌شود سپس هرآنچه یاد می‌گیرد درباره پارچه و ساختار آن است. دانشجویان بعد از آشنایی با ساختار پارچه و اطلاعات مربوط به طراحی قادر خواهند بود که کالکشن خود را ایجاد کرده و برند و محصول خود را نیز راه‌اندازی کنند. اساتید همچنین علاوه بر اینکه به دانشجویان آموزش می‌دهند چگونه یک نوع پارچه را از نوع دیگر تمیز دهند به آنها در بهبود توانایی‌های خلافانه‌شان کمک می‌کنند.

درآمد طراحان

افرادی که تحصیل طراحی مد در فرانسه را به اتمام رسانده‌اند و تمایل به فعالیت در این زمینه دارند باید با اطلاعاتی درباره درآمد طراحان مد در فرانسه آشنا شوند. به طور متوسط یک طراح مد در فرانسه درآمدی بین ۴۲۲۷۶ یورو و یا حدود ۷۲۸۴۳  در ماه دارد. همچنین طراحان مد در پاریس درآمدی حدود ۵۹۰۰۰ یورو در ماه و یا به بیانی ۲۸ یورو در ساعت دارند.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منبع: