شرایط پذیرش داشگاه های ایتاالیا به مراتب راحت‌تر از دیگر کشورهای مطرح اروپایی مثل آلمان و انگلیس است. در حقیقت تحصیل در ایتالیا، با توجه به شرایط پذیرش از دانشگاه‌های این کشور بسیار ساده است و دانشجویان به راحتی می‌توانند از مراکز عالی این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کنند. در این مطلب نگاهی کوتاه به شرایط پذیرش دانشگاه های ایتالیا خواهیم انداخت.

چرا شرایط پذیرش دانشگاه های ایتالیا ساده است؟

ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چرا شرایط پذیرش دانشگاه های ایتالیا نسبت به دیگر کشور‌های مطرح اروپایی ساده‌تر است.؟

جواب کوتاه:

افزایش محیط‌های بین‌المللی در دانشگاه‌ها و استفاده از نیروی کار ماهر و با استعداد

جواب بلند:

افزایش سهم بازار دانشجویان بین‌المللی و بهره‌مندی از حضور آن‌ها برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور. در واقع ایتالیا برای اینکه بتواند درآمد‌های ناشی از حضور دانشجویان بین‌المللی در این کشور را افزایش دهد، شرایط ساده‌تری برای پذیرش از دانشگاه و البته ویزای تحصیلی در نظر گرفته است. شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در حین تحصیل از جمله درآمدها مربوط به حضور دانشجویان بین‌المللی در این کشور است. به‌طور متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی در این کشور مبلغی بین ۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی است. همچنین هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی مبلغی حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

شرایط ساده پذیرش دانشگاه های ایتالیا

برای تحصیل در دانشگاه‌های مطرح و تاریخی ایتالیا شرایط ساده‌ای وجود دارد. این شرایط به شرح زیر است:

  • امکان دریافت پذیرش از اکثر دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان
  • اهمیت نداشتن معدل برای دریافت پذیرش
  • بدون گذراندن آزمون ورودی
  • بدون محدودیت سنی
  • داشتن گپ تحصیلی (وقفه ایجادشده پس از آخرین مدرک تحصیلی)

مدرک زبان:

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است. بسیاری از دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌های تحصیلی داشتن مدرک زبان را برای پذیرش الزامی نمی‌دانند. بنابراین شما می‌تواند به راحتی از دانشگاه پذیرش خود را دریافت کنید، اما باید توجه داشت که برای ورود به دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل، نخست باید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان انگلیسی برای دوره های انگلیسی زبان (و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره های ایتالیایی زبان) است.

معدل:

شرط معدل یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاه‌های آلمان و انگلیس است. اما برای دریافت پذیرش از بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا شرط معدل مطرح نیست.

آزمون ورودی:

برای ورود به بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا، نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست. البته برای تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا معمولاً باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید. برای مثال برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی باید در آزمون IMAT شرکت کنید. یا دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک تورین در مقطع کارشناسی در رشته‌های معماری و مهندسی (مهندسی خودرو، مهندسی کامپیوتر، مهندسی ارتباطات و الکترونیک، مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک) را دارند، می‌بایست در آزمون(Test in Laib)  یا به اختصار TILشرکت کنند.

شرایط سنی:

شرایط سنی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا حائز اهمیت نیست.  به طور کلی دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور، در این مورد چندان سخت‌گیر نیستند. برای مثال اگرچه گفته می‌شود که اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بالای ۲۸ همراه با ریسک است، اما متقاضیانی با سن بیشتر (۳۰ سال به بالا) نیز توانسته‌اند ویزا دریافت کنند یا در مقطع کارشناسی ارشد، اگرچه معمولاً ریسک ویزای تحصیلی برای متقاضیان بالای ۳۵ سال مطرح می‌شود، اما دانشجویانی بوده‌اند که با سن بالاتر (۴۰ سال) نیز برای ادامه تحصیل در این مقطع از دانشگاه پذیرش و از سفارت ایتالیا ویزا دریافت کرده‌اند. برای تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و رزومه تحصیلی، سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود.

گپ تحصیلی:

پذیرش داشگاه های ایتاالیا حتی با داشتن گپ تحصیلی (فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی و یا هرگونه وقفه تحصیلی) امکان‌پذیر است. بنابراین علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در ایتالیا حتی با داشتن وقفه چند ساله بین کارشناسی و کارشناسی ارشد، می‌توانند برای دریافت پذیرش از دانشگاه، درخواست خود را ارائه دهند. تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا»

پذیرش دانشگاه های ایتالیا و بورسیه دولتی

یکی دیگر از عواملی که موجب شده تا پذیرش دانشگاه های ایتالیا مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار گیرد، بورسیه‌های دولتی ایتالیا است که می‌تواند کمک مناسبی برای تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور باشد.

بیشتر این بورسیه‌های بر پایه نیاز (need-based) طراحی شده است و همان­طور که از نام آن پیدا است، به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند نشان دهند به دلیل وضعیت مالی قادر به پرداخت هزینه‌های تحصیل نیستند و این موضوع می‌تواند مانع بزرگی برای دست­یابی به اهداف تحصیلی آن­ها (تحصیل در ایتالیا) باشد. در این نوع بورسیه، اگر دانشجو هنوز تحت پوشش والدین خود باشد و والدین به دلیل مشکلات مالی نتوانند هزینه‌های تحصیل فرزند خود را تامین کنند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه درخواست خود را ارائه دهند. البته ممکن است فاکتور­های دیگر از طرف اعطا کنندگان این نوع بورسیه­ مورد بررسی قرار بگیرید. به عنوان مثال:

  • تابعیت و وضعیت اقامت
  • تعداد افراد خانواده
  • بیمه و مالیات
  • شرایط شغلی والدین

همچنین اگر دانشجو شاغل باشد مدارک مربوط به درآمد دانشجو مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توان گفت بورسیه‌های دولتی به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که والدین آن­ها قادر به پرداخت شهریه دانشگاه نباشند. حتی در بعضی موارد ممکن است یک دانشجو به دلیل سوابق تحصیلی عالی بتواند علاوه‌بر این بورسیه (need-based)، بورسیه شایستگی (merit-based) با توجه به نوع دوره تحصیلی و دانشگاه را بدست آورد. بنابراین با توجه به اینکه شرایط دریافت این نوع بورسیه‌ها ممکن است متفاوت باشد، بهتر است قبل از اقدام، مدارک مورد نیاز و مبلغ در نظر گرفته شده برای این بورسیه به دقت مورد بررسی قرار گیرد. بورسیه های دولتی ایتالیا»

جمع‌بندی

بنابراین با توجه به مطالب گفته شده در بالا، می‌توان گفت شرایط پذیرش داشگاه های ایتاالیا به گونه‌ای است که دانشجویان می‌توانند به راحتی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش تحصیلی دریافت کنند و علاوه بر کسب مدرک دانشگاهی معتبر پلی برای اقامت خود در اروپا بسازند.

منابع

https://www.mastersportal.com