تحصیل در ایتالیا می‌تواند یک تجربه منحصر به فرد برای علاقه‌مندان به ادامه تحصیل به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد (Masters Study) در خارج از کشور باشد. ایتالیا در کنار آلمان و کانادا، یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین‌المللی نیز محسوب می‌شود. اما با توجه به رقابت شدید دانشجویان بین‌المللی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان به دلیل امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور، تحصیل در ایتالیا، به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد، می‌تواند یک گزینه جایگزین برای پیشبرد اهداف شما باشد. به لطف کمک‌ هزینه‌های تحصیلی و بورسیه‌های استانی (بورسیه جهان سوم)، تحصیل در ایتالیا مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به خصوص دانشجویان ایرانی قرار گرفته است.

بدون شک اخذ مدرک کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌های معتبر ایتالیا می‌تواند چشم انداز شغلی روشنی برای شما به همراه داشته باشد و شانس پیدا کردن کار در این کشور و البته کشور‌های حوزه اتحادیه اروپا را به مراتب افزایش دهد. بنابراین اگر به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستید، این فرصت استثنایی برای شما وجود دارد تا وارد یکی از دانشگاه‌‌های تاریخی و مطرح ایتالیا شوید و علاوه بر تحصیل، یک زندگی مدرن و با آرامش را تجربه کنید. در این مطلب سعی شده است تا اطلاعات کاملی در مورد شرایط تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین اطلاعات مفیدی درباره دانشگاه‌های ایتالیا، دوره‌های انگلیسی زبان در این مقطع، هزینه‌های تحصیل و زندگی و همچنین انواع بورسیه‌های اعطایی به دانشجویان بین‌المللی در اختیار شما قرار دهیم.

ایتالیا

قبل از وارد شدن به بحث شرایط تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد بهتر است کمی با این کشور و شرایط زندگی در آن آشنا شویم. این کشور با جمیعتی در حدود ۶۰ میلیون نفر و مساحت ۳۰۱ هزار کیلومتر مربع دهمین کشور بزرگ اروپا محسوب می‌شود. فرانسه، اتریش، سوئیس و اسلوونی از جمله کشور‌هایی هستند که دارای مرز مشترک با ایتالیا هستند. با وجود غول‌های خودرو سازی مانند فراری، لامبورگینی، فیات، آلفا رومئو و دیگر صنایع مهم این کشور مانند صنعت توریسم ، ماشین و ابزار آلات، مواد غذایی، مد و لباس، مواد شیمیایی و پلاستیکی،جنگ افزار و سرامیک این کشور دومین قدرت صنعتی بزرگ اروپا و هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است. صنعت توریسم در عمل یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی ایتالیا به شمار می‌رود که حدود ۵/۵ درصد از تولید داخلی کشور را به خود اختصاص داده‌ است.  هر ساله به طور میانگین حدود شصت میلیون گردشگر خارجی از ایتالیا بازدید می‌کنند و از این نظر پنجمین کشور پربازدید شده در جهان است.

نکته جالب در مورد کشور ایتالیا این است که دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می‌شود.

ویژگی‌های تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، مدرک کارشناسی ارشد در ایتالیا به معنای تحصیل در یکی از معتبرترین مؤسسات آموزش عالی در جهان است. دانشگاه‌های این کشور جزء قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند، به عنوان مثال می‌توان به دانشگاه بولونیا، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان، اشاره کرد. فرآیند بولونیا (Bologna Process)، که نام خود را از این دانشگاه دریافت کرده است، به دانشجویان بین‌المللی اجازه‌ می‌دهد با یکسان سازی مدارک تحصیلی بتوانند در مقاطع تحصیلات تکمیلی در این کشور تحصیل کنند. هر چند این فرآیند فقط شامل حال کشور‌های اروپایی است، دانشجویان بین‌المللی (خارج از اروپا) می‌توانند به راحتی با اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه‌های این کشور به تحصیل در ایتالیا مشغول شوند. در زیر به دلایلی اشاره خواهیم کرد که باعث ترغیب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این کشور می‌شود.

  • هزینه‌های مقرون به صرفه تحصیل در ایتالیا

یکی از مزیت‌های اصلی و مهم تحصیل در این کشور، هزینه‌های پایین آن نسبت به دیگر کشور‌های حوزه اتحادیه اروپا و البته کشورهای اسکاندیناوی است. شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، سالانه بین ۴۰۰۰-۸۰۰ یورو و برای مقطع دکتری تقریباً رایگان است. به عنوان مثال شهریه دانشگاه مطرحی چون ساپینزا رم سالانه ۱۰۰۰ یورو (ترمی ۵۰۰ یورو) است. همچنین با گرفتن بورسیه استانی ایتالیا، علاوه بر تحصیل تقریباً رایگان، مبلغی را نیز به عنوان کمک‌هزینه دریافت خواهد کرد.

  • میراث و اعتبار تحصیلات تکمیلی در ایتالیا

ایتالیا مظهر برخی از افتخار آمیز‌ترین دستاورد‌های علمی و پژوهشی دنیا است. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی این کشور به عنوان یک نیروی محرک برای پیشرفت‌های نوین در صنعت و زندگی مردم و بالا بردن کیفیت آموزشی در اروپا و سطح جهان است.

  • فرصت‌های تحقیقاتی متعدد

به عنوان یک عضو کلیدی جامعه دانشگاهی اروپا، سیستم دانشگاه ایتالیا به گونه‌ای طراحی شده است که به خوبی با سایر مؤسسات تحقیقاتی معتبر اروپایی و سراسر جهان ارتباط دارد. برای مثال دانشگاه تورورگاتا رم، دومین دانشگاه برتر شهر رم بعد از دانشگاه ساپینزا، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیاتی در ایتالیا است. این دانشگاه به مؤسسات تحقیقاتی معتبری مانند CNR و آژانس فضایی ایتالیا – ASI و همچنین با مؤسساتENEA ، ESA-ESRIN، انستیتوی ملی اخترفیزیک، رصدخانه مونت پورزیو کاتون و انستیتوی ملی فیزیک هسته‌ای همکاری نزدیک دارد.

  • موقعیت کشور ایتالیا

با توجه به اینکه این کشور یکی از کشور‌های اتحادیه اروپا است، با دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا می‌توانید به تمام کشور‌های حوزه شنگن سفر کنید. به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی که در این کشور تحصیل می‌کنید، این موضوع می‌تواند یک فرصت مناسب برای دیدن نقاط مختلف این قاره سبز باشد.

  • شرایط اخذ پذیرش آسان

یکی دیگر از نکات مهم تحصیل در ایتالیا، شرایط ایده‌آل اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور است. امکان دریافت پذیرش اکثر دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان، بدون شرط معدل، بدون گذراندن آزمون ورودی، بدون محدودیت سنی و حتی با داشتن گپ تحصیلی (وقفه ایجادشده پس از آخرین مدرک تحصیلی) وجود دارد.

  • امکان انجام کار دانشجویی در حین تحصیل

در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا و البته گرفتن ویزای تحصیلی این کشور، این امکان برای شما فراهم است که بتوانید برای تأمین برخی از هزینه‌های زندگی و تحصیل به کار مشغول شوید. شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی می‌توانید به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. اگر حداقل دستمزد را ۱۰ یورو در ساعت در نظر بگیریم، امکان کسب درآمد تا ۸۰۰ یورو در ماه برای دانشجویان وجود دارد. دانشجویان در زمینه‌هایی مانند دستیاری تدریس (TA) و دستیاری پژوهشی (RA)،  کار با نرم افزار، آموزش زبان انگلیسی، کار در داخل دانشگاه (کتابخانه، بخش کمک به دانشجویان بین‌المللی و…)، راهنمای گردشگری (هر سال گرشگران بسیاری وارد ایتالیا می‌شوند)، انجام کارهای خدماتی در رستوران‌ها، هتل‌ها و… در ایتالیا فعالیت می‌کنند.

  • امکان تحصیل به زبان انگیلسی در مقطع کارشناسی ارشد

شاید مهم‌ترین فاکتور برای جذب دانشجویان بین‌المللی به دانشگاه‌های ایتالیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی است. این کشور برای ربودن گوی سبقت از رقبای دیرینه خود، آلمان و فرانسه، تعداد دوره‌های انگلیسی زبان در دانشگاه‌های خود را افزایش داده است تا بتواند سهم بیشتری از این دانشجویان را در اختیار داشته باشد. از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا را می‌توان به معماری، طراحی، مد، رشته‌های مهندسی، پزشکی، حقوق، کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد.

مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

در حال حاضر بیش از ۹۷,۵۶۳ دانشجوی بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا مشغول به تحصیل هستند. این دوره از تحصیلات تکمیلی که دو سال به طول می‌انجامد به Laurea Magistrale معروف است و معادل مدرک کارشناسی ارشد علوم  (MSc)در سیستم دانشگاهی اروپایی است. شرکت در این دوره موجب ارتقا دانش و مها‌رت‌های تخصصی دانشجویان در یک زمینه خاص می‌شود. برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا باید مدرک کارشناسی laurea triennale خود را دریافت کرده باشید. کسانی که مدرک کارشناسی دارند و می‌خواهند برای دوره کارشناسی ارشد در رشته‌ای متفاوت اقدام کنند، باید نخست واحدهای مورد نیاز را بگذرانند. پذیرش دانشجویان منوط به ارائه مدرک یا تأیید صلاحیتی که در ایتالیا قابل قبول باشد، است. پس از پایان دوره کارشناسی ارشد امکان ورود به دوره دکتری فراهم می‌شود.

دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزشی برتر ایتالیا برای تحصیل کارشناسی ارشد ۲۰۲۰

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا را دارید، مؤسسات آموزش عالی متعددی در این کشور وجود دارند که شما می‌توانید برای تحصیل در هر کدام از آنها درخواست خود را ارائه دهید. این مؤسسات به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه‌های دولتی (State universities)

بیشتر دانشگاه‌های ایتالیا، دانشگاه‌های عمومی (دولتی) و تحقیق محور هستند. دانشگاه‌های دولتی این کشور با ارائه بالاترین کیفیت آموزشی جزء معتبرترین مؤسسات آموزش عالی در کل کشور محسوب می‌شوند. این دانشگاه‌ها به طور مستقل عمل می‌کنند و بر اساس الویت‌ها و نیاز‌های خود تصمیم می‌گیرند. متوسط شهریه دانشگاه های دولتی ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو در سال است.

  • دانشگاه‌های خصوصی (Private universities)

در حال حاضر ۲۹ دانشگاه خصوصی در ایتالیا فعالیت می‌کنند. اگر قصد تحصیل در این مؤسسات آموزشی را دارید، بهتر است قبل از اقدام به اخذ پذیرش از مورد تأیید بودن مؤسسه مورد نظر توسط وزارت آموزش ایتالیا اطمینان حاصل کنید. هرچند که تمامی این مؤسسات آموزشی خصوصی همان کیفت و استانداردهای بالای دانشگاه‌های دولتی را ارائه می‌دهند و مدارک اعطایی آنها معادل مدارک اعطایی دانشگاه‌های دولتی است. تنها تفاوت اصلی این مؤسسات خصوصی با دانشگاه‌های دولتی ایتالیا در هزینه‌های دانشگاه است. هزینه‌ تحصیل دانشگاه‌های خصوصی به مراتب بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است. متوسط شهریه دانشگاه های خصوصی بین ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال است.

  • Universities for foreigners

این دانشگاه‌ها به طور خاص برای آموزش و یادگیری زبان و فرهنگ ایتالیایی تأسیس شده‌اند.

  • مؤسسات فنی (Technical universities)

این مؤسسات بسیار شبیه دانشگاه‌های دولتی هستند، با این تفاوت که بیشتر تمرکز این مؤسسات بر روی دو رشته مهندسی و معماری است.

رتبه بندی دانشگاه‌های ایتالیا

همان‌طور که قبلا اشاره شد یکی از فاکتورهای مهم محبوبیت تحصیل در ایتالیا، رتبه بالای دانشگاه‌های ایتالیا در سایت‌های معتبر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان است. بر اساس آخرین رتبه بندی صورت گرفته توسط سایت معتبر QS World University Rankings  جایگاه دانشگاه‌های ایتالیا و آموزش عالی در این کشور ارتقا یافته است؛ به طوری که ۴ دانشگاه دیگر ایتالیا به رتبه‌بندی (۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان) راه یافته‌اند. بر اساس این رتبه بندی ۳۴ دانشگاه ایتالیا در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند که این می‌تواند نشان‌دهنده کارآمد بودن سیستم آموزشی ایتالیا باشد.

از میان برترین دانشگاه‌های ایتالیا می‌توان به دانشگاه بولونیا، دانشگاه ساپینزا رم، دانشگاه پادوا و دانشگاه پلی تکنیک میلان اشاره کرد. با مراجعه به صفحه دانشگاه های ایتالیا می‌توانید اطلاعات مفیدی از رتبه بندی دانشگاه‌های ایتالیا و همچنین برترین دانشگاه‌های ایتالیا در زمینه‌های معماری، پزشکی، مهندسی و علوم طبیعی کسب کنید.

در فهرست زیر می‌توانید لیست برترین دانشگاه‌های ایتالیا را طبق رتبه‌بندی مؤسسه QS برای سال ۲۰۲۰ (همراه با رتبه جهانی آنها و سطح‌بندی وزارت علوم) مشاهده کنید:

  1. (۱۴۹ | گروه الف)
  2. Scuola Superiore Sant’Anna Pisa di Studi Universitari e di Perfezionamento (177 | گروه الف)
  3. Alma Mater Studiorum – University of Bologna(177 | گروه الف)
  4. Sapienza University of Rome(203 | گروه الف)
  5. Scuola Normale Superiore di Pisa (204 | گروه الف)
  6. Università di Padova(234 | گروه الف)
  7. University of Milan (302 | گروه الف)
  8. Politecnico di Torino (348 | گروه الف)
  9. University of Trento (389 | گروه ب)
  10. University of Pisa (389 | گروه الف

اقدام برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد ایتالیا

توضیه می‌شود که زمان زیادی را صرف جستجو در میان هزاران رشته و پیدا کردن دانشگاه مورد علاقه خود کنید و با خواندن توضیحات مفاد درسی در طول دوره آموزش، رشته‌ای را انتخاب کنید که بهترین نتیجه را برای شما داشته باشد. در مرحله بعد برای اخذ پذیرش در رشته مورد نظر لازم است مدارک زیر را تهیه کنید:

  • ترجمه ریزنمرات مقطع کارشناسی
  • ترجمه مدرک کارشناسی
  • انگیزه‌نامه تحصیلی  (SOP)
  • رزومه تحصیلی  (CV)
  • توصیه‌نامه تحصیلی  (Recommendation Letter)
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)

دانشجویانی که در حال حاضر در ترم آخر کارشناسی هستند یا هنوز موفق به کسب مدرک آن نشده‌اند، می‌توانند با استفاده از گواهی موقت دانشگاه یا نامه اشتغال به تحصیل اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه کنند. همچنین برای پذیرش در اکثر دوره‌ها به مدرک زبان نیازی نیست.

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا بدون مدرک زبان

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است. بسیاری از دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌های تحصیلی داشتن مدرک زبان را برای پذیرش الزامی نمی‌دانند. اما باید توجه داشت که برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل، نخست باید ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کرد و در حال حاضر یکی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا، مدرک زبان انگلیسی برای دوره‌های انگلیسی زبان (و مدرک زبان ایتالیایی برای دوره‌های ایتالیایی زبان) است.

بنابراین متقاضیانی که از دانش زبان خوبی برخوردارند، اما هنوز فرصت شرکت در آزمون و دریافت مدرک زبان را نداشته‌اند یا در حال آماده شدن برای آزمون زبان هستند، می‌توانند نخست برای پذیرش دانشگاه در ایتالیا اقدام کنند و پس از اخذ پذیرش، مدرک زبان خود را دریافت و در زمان مصاحبه سفارت ایتالیا آن را ارائه دهند.

کمک هزینه‌های مالی برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

دولت ایتالیا برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی و کمک برای تأمین بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی کمک‌های مالی‌ای در نظر گرفته است که می‌تواند شرایط مناسبی برای دانشجویان ایجاد کند. معروف‌ترین و یکی از بهترین بورسیه‌های دولتی ایتالیا، بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا است. بورسیه استانی به دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکتری در ایتالیا تحصیل می‌کنند، تعلق می‌گیرد. رشته تحصیلی، زبان تحصیل  یا مقطع تحصیلی در گرفتن این بورسیه تأثیری ندارد و صرفاً باید از طریق ارائه مدارک مالی، نیاز به دریافت این کمک هزینه در حین تحصیل را اثبات کرد.  برای اعطای بورسیه جهان سوم یا بورسیه استانی ایتالیا مواردی همچون سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سوابق تحصیلی نقشی در اعطای این کمک‌های مالی ایفا نمی‌کند. بورسیه استانی موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  • خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال افزایش خواهد یافت.
  • تخفیف استفاده از حمل و نقل عمومی

برای دریافت اطلاعات کامل در مورد این کمک هزینه مالی به صفحه بورسیه استانی یا بورسیه جهان سوم ایتالیا مراجعه کنید. البته نوع دیگری از این کمک‌های مالی وجود دارد که بر اساس شایستگی تحصیلی به دانشجویان ممتاز تعلق می‌گیرد. این بورسیه‌ها اغلب شامل معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه و کمک‌هزینه تحصیلی تا ۱۰۰۰۰ یورو در سال است.

اخذ ویزای تحصیلی جهت تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

پس از دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه‌های ایتالیا، دانشجویان باید برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا اقدام کنند. دانشجویان باید نخست از طریق سایت شرکت Cox and Kings Global Service یا CKGS وقت تحویل مدارک رزرو نمایند. پس از تحویل مدارک به شرکت CKGS و بررسی مدارک توسط این شرکت، برای متقاضی وقت مصاحبه سفارت تعیین می‌شود که توسط همین شرکت به متقاضی اعلام می‌گردد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا:

  • نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه در ایتالیا
  • بلیط رفت به ایتالیا
  • اصل تأییدیه تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی (به زبان فارسی)
  • اصل و ترجمه به زبان ایتالیایی دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات کامل چهارساله با تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه
  • اصل و ترجمه به زبان ایتالیایی مدرک کارشناسی و ریز نمرات چهارساله با تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه (فقط برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد)
  • اصل و ترجمه به زبان ایتالیایی شناسنامه با تأیید دادگستری و وزارت امور خارجه
  • پرینت برگه انتخاب رشته در سایت www.universitaly.it

توجه: اگر بخش ارائه شده در سایت www.universitaly.it با سال تحصیلی جاری همخوانی نداشته باشد، دانشجو موظف است اقرارنامه‌ای، به زبان ایتالیایی یا انگلیسی، تنظیم و امضا کرده و در آن نام درست رشته و دانشگاه منتخب را ذکر کند.

  • پنج قطعه عکس پرسنلی جدید

ابعاد عکس‌ها باید ۴×۳/۵ و با زمینه سفید بدون روتوش باشد. نام، شماره گذرنامه و تاریخ تولد پشت همه عکس‌ها باید نوشته شده باشد.

  • اصل و دو فتوکپی از اولین صفحه گذرنامه

توجه داشته باشید که گذرنامه باید حداقل تا تاریخ ۱ می سال ۲۰۲۰ اعتبار داشته باشد. (با دست کم دو برگ سفید روادید)

  • شرح کامل تمامی امتحانات گذرانده در دوره کارشناسی به زبان ایتالیایی یا انگلیسی (فقط برای دوره کارشناسی ارشد)
  • اصل و فتوکپی مدرک زبان

برای رشته‌های انگلیسی زبان داشتن یکی از مدارک زبان انگلیسی سطح B2 زیر الزامی است که حداقل نمره مورد قبول در هریک از آزمون‌های زیر، ذکر شده است:

IELTS: 6    TOEFLE: 78    TOLIMO: 600    FCE: 169

برای رشته‌های ایتالیایی زبان، حداقل سطح B1 مورد تایید وزارت علوم ایتالیا “MIUR” جهت کسب «گواهی زبان ایتالیایی با کیفیت CLIQ» الزامی است:

DANTE ALIGHIERI, CELI, CILS, ROMA TRE

  • هردو فرم ارسال‌شده توسط سفارت تکمیل گردیده و امضا شود.
  • پرینت بلیط یا رزرو بلیط به نام فرد متقاضی؛ برای ترم اول تاریخ رزرو بلیط باید بین ۱۵ تا ۲۰ آگوست باشد.
  • رزرو هتل در شهر دانشگاهی، به نام فرد متقاضی (حداقل برای ده روز اول اقامت)
  • صورت حساب بانکی سه ماه اخیر به زبان انگلیسی، به نام دانشجو یا یکی از والدین (با الحاق ترجمه شناسنامه والد به زبان ایتالیایی یا انگلیسی)
  • ارائه فتوکپی از تمامی مدارک فوق الذکر چه به زبان ایتالیایی چه به زبان فارسی الزامی است.

متقاضیان باید مدارک به زبان ایتالیایی را با Check List ایتالیایی و مدارک به زبان انگلیسی را با Check List انگلیسی ارایه دهند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه ویزای تحصیلی ایتالیا مراجعه کنید.

منبع:

www.findamasters.com

www.topuniversities.com