با توجه به تعداد بالای دانشگاه‌ها، انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل در ایتالیا می‌تواند زمان‌بر باشد. دانشگاه پلی تکنیک تورین که در سال ۱۸۵۹ تأسیس شده است. این دانشگاه به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه فنی ایتالیا در نظر گرفته می‌شود. بیش از ۱۵۰ سال است که دانشگاه پلی تکنیک تورین به عنوان یکی از برجسته‌ترین مؤسسات دولتی شناخته می‌شود که علاوه بر ایتالیا در سطح جهانی نیز دارای شهرت است. این دانشگاه با در نظر گرفتن موضوعات آموزشی، تحقیقاتی و فنی در بخش‌های مختلفی نظیر معماری و مهندسی فعالیت می‌کند. دانشگاه پلی تکنیک تورین در بخش شمال غربی ایتالیا و در شهری بسیار پویا و زنده واقع شده است. دانشگاه پلی تکنیک تورین دارای ۵ پردیس دانشگاه مختلف است و رشته‌های تحصیلی بسیاری (در تمامی مقاطع تحصیلی) را به زبان انگلیسی و در رشته‌های مختلفی نظیر مهندسی، معماری، طراحی و برنامه‌ریزی شهری ارائه می‌دهد. همچنین جمعیت دانشجویان این دانشگاه تقریباً برابر ۳۵۰۰۰ نفر بوده که حدود ۱۴% آنها خارجی هستند. نکته‌ای دیگر درباره دانشگاه پلی تکنیک تورین، خدماتی نظیر مسکن، ویزا، اجازه اقامت، بیمه سلامت و… است که در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی در دانشگاه پلی تکنیک تورین نیز در ۱۱ دپارتمان، سازمان‌دهی شده است و همچنین فعالیت‌های تحقیقاتی این دانشگاه در زمینه‌های مهندسی محیط‌زیست و مهندسی عمران، معماری، طراحی صنعتی، مهندسی صنایع، مهندسی و ریاضیات مهندسی و فناوری اطلاعات هستند. در این مقاله قصد داریم به اطلاعاتی درباره دانشگاه پلی تکنیک تورین بپردازیم.

رتبه دانشگاه پلی تکنیک تورین

رتبه دانشگاه پلی تکنیک تورین در وب‌سایت‌های مختلف رتبه‌بندی متفاوت است. در ادامه به رتبه‌های مختلف دانشگاه پلی تکنیک تورین می پردازیم.

رتبه بندی جهانی QS

بر اساس رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۰ دانشگاه پلی تکنیک تورین در جایگاه ۳۴۸ جهانی واقع شده است. همچنین بر اساس گزارشات ارائه شده توسط این وب‌سایت، دانشگاه پلی تکنیک تورین در زمینه‌های مختلف تحصیلی دارای رتبه‌های متفاوتی است. این دانشگاه در زمینه‌های هنر، علوم انسانی و مهندسی و فناوری به ترتیب در جایگاه ۴۵۰، ۴۰۱ و ۴۱ جهانی قرار گرفته است.

رتبه بندی جهانی Shanghai

Shanghai که یکی دیگر از وب‌سایت‌های رتبه‌بندی مشهور در جهان است، دانشگاه پلی تکنیک تورین را در جایگاه ۵۰۱ تا ۶۰۰ جهانی قرار داده است.

دپارتمان های دانشگاه پلی تکنیک تورین

دانشگاه تورین دارای ۱۱ دپارتمان آموزشی بوده که هر کدام رشته‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. در ادامه به توضیحاتی درباره دپارتمان‌های دانشگاه پلی تکنیک تورین می‌پردازیم.

دپارتمان معماری و طراحی

دپارتمان معماری و طراحی (DAD) یکی از شاخه‌های آموزشی پیشتاز در پلی تکنیک تورین است که بر موضوعاتی نظیر هنر و علم طراحی، سازه‌ها و ساختمان‌های شهری و معماری، طراحی و ساخت میراث فرهنگی تمرکز می‌کند. این دپارتمان همچنین زمینه‌های مختلفی نظیر تحقیقات پایه‌ای و کاربردی، آموزش، فناوری، خدمات محلی مربوط به معماری و طراحی شهری شامل جنبه‌ها و ویژگی‌های مالی، اقتصادی و پایداری را مدیریت می‌کند.

دپارتمان مهندسی کامپیوتر و مهندسی کنترل

دپارتمان مهندسی کامپیوتر و مهندسی کنترل نیز یکی دیگر از دپارتمان‌های مشهور در زمینه ICT یا همان فناوری اطلاعات و ارتباطات است.(ICT به مطالعه روش‌ها و فناوری‌هایی که در علم مدیریت، پردازش و انتقال اطلاعات انجام می‌شود، می‌پردازد.) این دپارتمان همچنین به مدیریت زمینه‌هایی نظیر تحقیقات پایه‌ای و کابردی و خدمات مربوط به جامعه در خصوص موضوعات مهندسی کنترل و مهندسی سامانه، علوم کامپیوتری و مهندسی کامپیوتر می‌پردازد.

دپارتمان انرژی

هدف دپارتمان انرژی دانشگاه پلی تکنیک تورین، بهبود فناوری انرژی در دسترس و ترویج نوع جدیدی از این فناوری است. این دپارتمان همچنین به مدیریت تحقیقات پایه‌ای و کابردی، آموزش، فناوری و خدمات مربوط به ترمودینامیک، ترمودینامیک سیالات، دینامیک، مکانیک سیالات، سیستم انرژی، احتراق، فیزیک مربوط به راکتورهای هسته‌ای و پلاسما، نیروگاه‌های هسته‌ای، ویژگی‌های مهندسی برق، ماشین الکتریکی، الکترونیک قدرت، سیستم قدرت و موضوعات مربوطه می‌پردازد.

دپارتمان الکترونیک و ارتباطات از راه دور

دپارتمان الکترونیک و ارتباطات از راه دور که با نام مخفف DET شناخته می‌شود یکی دیگر از دپارتمان‌های دانشگاه پلی تکنیک تورین است که در زمینه‌های نظیر ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات)، ارتباطات از راه دور، دستگاه‌های الکترونیک، مدارها، سیستم‌ها و فناوری، اندازه‌گیری‌های الکترونیکی به فعالیت می‌پردازد. این دپارتمان همچنین به مدیریت تحقیقات پایه‌ای و کاربردی در زمینه‌های ارتباطات از راه دور، مهندسی زیستی الکترونیک، اندازه‌گیر‌ی‌های الکترونیک و تئوری مربوط به مدارها می پردازد.

دپارتمان مهندسی زیرساخت، مهندسی محیط‌زیست و مهندسی چشم‌انداز

دپارتمان مهندسی زیرساخت، مهندسی محیط‌زیست و مهندسی چشم‌انداز دانشگاه پلی تکنیک تورین برای آموزش زمینه‌هایی نظیر مدیریت و حفاظت از چشم‌انداز و موضوعات مربوطه فراهم شده است و امکان تحصیل در شاخه‌هایی مانند مهندسی، علوم زمین، علوم زیستی، اقتصاد و علوم مدیریتی را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

دپارتمان مدیریت و مهندسی تولید

دپارتمان مدیریت و مهندسی تولید دانشگاه پلی تکنیک تورین به تدریس موضوعاتی از قبیل ارتباطات بین تولید کالاها و خدمات می‌پردازد. این دپارتمان همچنین به مدیریت آموزش، تحقیقات کاربردی و پایه‌ای، فناوری و خدمات مربوط به تولید، مدیریت کیفیت، طراحی محصولات، حسابداری و مدیریت و اقتصاد می‌پردازد.

دپارتمان مهندسی هوا-فضا و مهندسی مکانیک

دپارتمان مهندسی هوا-فضا و مهندسی مکانیک دانشگاه پلی تکنیک تورین، دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های ساخت و تولید را که عموماً با جامعه صنعتی پیشرفته همکاری دارد، مدیریت می‌کند. فعالیت‌های مذکور نیز موضوعاتی که در حوزه مکانیک و هوا-فضا است را پوشش می‌دهند.

دپارتمان علوم و فناوری کاربردی

دپارتمان علوم و فناوری کاربردی در دانشگاه پلی تکنیک تورین با فعالیت در دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی مانند فیزیک ماده چگال، فناوری نانو (نانوتکنولوژی)، شیمی، علم مواد، متالوژی، مهندسی موادغذایی، مهندسی موادغذایی، مهندسی شیمی و فیزیک به تمرکز بر تحقیقات و آموزش‌هایی که مربوط به موضوعات ماده و انرژی، تغییر شکل آنها و برنامه‌های مهندسی مشابه می‌پردازد.

دپارتمان مهندسی ساختمان، مهندسی ژئوتکنیک و مهندسی سازه

دپارتمان مهندسی ساختمان، مهندسی ژئوتکنیک و مهندسی سازه دانشگاه پلی تکنیک تورین همواره درصدد بهبود و مدیریت تحقیقات پایه‌ای و کاربردی، آموزش و خدمات در زمینه‌های مهندسی سازه، مهندسی ژئوتکنیک، فناوری ساخت و موضوعات مرتبط می‌پردازد.

دپارتمان علوم ریاضیات

دپارتمان علوم ریاضیات دانشگاه پلی تکنیک تورین به مطالعه و فعالیت در زمینه علوم ریاضیات و ارتباط آن با مهندسی و معماری می‌پردازد. این دپارتمان همچنین به مدیریت تحقیقات پایه‌ای و کاربردی، رشته‌های تحصیلی، فناوری و خدمات مربوط به ریاضیات، آمار، مدل‌های ریاضی و ارتباطات بین علوم پایه‌ای و کاربردی می‌پردازد.

دپارتمان بین‌دانشگاهی مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای

دپارتمان بین‌دانشگاهی مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای یکی دیگر از دپارتمان‌های برجسته این دانشگاه است که در زمینه‌های مختلفی مانند تغییر شکل زمین (چه در مقیاس جهانی و چه در مقیاس محلی) فعالیت دارد و به مدیریت تحقیقات پایه‌ای و کابردی در باب موضوعاتی نظیر علوم و سیاست شهری و منطقه‌ای، فضایی و محیطی می‌پردازد.

تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک تورین به زبان انگلیسی

بی‌شک بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تمایل دارند تحصیلات خود را در دانشگاه پلی تکنیک تورین ادامه دهند و ممکن است گمان کنند که ندانستن زبان ایتالیایی مانع از تحصیل در این دانشگاه می‌شود اما خوب است بدانید که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی رشته‌های تحصیلی این دانشگاه، فراهم شده است. در ادامه رشته‌های تحصیلی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را که این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد، مشاهده می‌کنیم.

مقطع کارشناسی

دانشگاه پلی تکنیک تورین در مقطع کارشناسی، رشته‌های زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که برخی از آنها به زبان ایتالیایی و برخی دیگر به زبان‌هایی مانند انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی ارائه می‌شوند. رشته‌هایی که این دانشگاه (در این مقطع) به طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می کند، عبارتند از: معماری، مهندسی خودرو، مهندسی کامپیوتر، مهندسی ارتباطات و الکترونیک، مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک.

مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه پلی تکنیک تورین در مقطع کارشناسی ارشد همانند مقطع کارشناسی نیز رشته‌های زیادی را به زبان‌هایی به غیر از زبان ایتالیایی ارائه می‌دهد. رشته‌های تحصیلی که در مقطع کارشناسی ارشد به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، عبارتند از: فیزیک سیستم پیچیده(Physics of complex System)، مهندسی نفت و مهندسی معدن، فناوری نانو برای فناوری اطلاعات و ارتباطات (Nanotechnologies for ICT’s)، مهندسی مکاترونیک، مهندسی محیط زیست و چشم‌انداز، مدیریت و مهندسی، مهندسی هسته‌ای و مهندسی انرژی، مهندسی الکترونیک، مهندسی و علوم داده، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات، مهندسی عمران، مهندسی خودرو، برنامه‌ریزی شهری، محیط زیست و چشم‌انداز، معماری برای طراحی پایا و معماری.

پذیرش در دانشگاه پلی تکنیک تورین

در صورتی که دانشجویان بخواهند درخواست پذیرش خود را به صورت آنلاین، ثبت کنند باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهند:

نام نویسی

برای ثبت درخواست پذیرش به صورت آنلاین، ثبت‌نام کردن اولین مرحله‌ای است که باید انجام داد. تکمیل فرم مربوطه (Application Form) تنها حدود ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. همچنین برای تکمیل این فرم، محدودیت زمانی وجود ندارد و افراد میتوانند در دفعات متعددی آن را کامل کنند.

ورود

بعد از ثبت‌نام، حال زمان ورود به سایت دانشگاه رسیده است. برای ورود یا همان Log in، دانشجویان باید نام و رمزعبوری را که توسط ایمیل دریافت کرده‌اند، وارد کنند. آنهایی که هنوز ایمیل دریافت نکرده‌اند، بهتر است نگاهی به لیست Spam خود بیاندازند.

تکمیل

در این مرحله از افراد خواسته می‌شود که بخش‌های مربوطه را پشت سر هم پر کنند.

چک کردن مدرک زبان

در این مرحله دانشجویان باید از مدرک زبان موردنیاز مطلع شوند. این قانون اخیراً (۲۱-۲۰۲۰) به ضوابط این دانشگاه اضافه شده است و بر اساس آن، مدرک زبان مورد نیاز برای رشته‌های کارشناسی ارشدی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، برابر ۵/۵ است.

ضمیمه کردن مدارک موردنیاز

مدارک موردنیاز برای ثبت درخواست پذیرش در دانشگاه پلی تکنیک تورین به شرح زیر است:

  • گذرنامه
  • اجازه اقامت
  • رزومه
  • مدرک تحصیلی آخرین مقطع تحصیلی
  • ریز نمرات رسمی
  • پورتفولیو
  • مدرک زبان مورد نیاز
  • مدارک دیگری که به اقتضای رشته تحصیلی مورد نیاز است.

فرستادن فرم مربوطه

بعد از تکمیل تمامی اطلاعات، دانشجویان در این مرحله باید درخواست خود برای پذیرش در دانشگاه پلی تکنیک تورین ارسال کنند. ارسال کردن، تنها با کلیک بر روی گزینه Submit امکان‌پذیر است.

پرداخت هزینه پذیرش

در این مرحله افراد باید هزینه لازم برای ثبت درخواست پذیرش را بپردازند. این هزینه (Application fee) برابر ۲۰ یورو و غیر قابل بازگشت است.

پیش ثبت‌نام

دانشجویان غیر اروپایی که خارج از ایتالیا زندگی می‌کنند، باید در سفارت ایتالیا نیز پیش ثبت نام کنند.

چک کردن وضعیت درخواست‌نامه

بعد از انجام تمامی مراحل فوق باید وضعیت درخواست‌نامه و یا همان Application خود را چک کنید. در حقیقت بعد از کلیک بر روی آیکون Submit، تأییدیه‌ای از طریق ایمیل ارسال می‌شود و افراد می‌توانند به درخواست‌نامه خود دسترسی پیدا کنند و از آن پرینت بگیرند. در این مرحله دانشجویان باید آرامش خود را حفظ کرده و تنها منتظر نتیجه ارزیابی بمانند. نتایج ارزیابی نیز در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۲۰ (برای داوطلبان اولین کال و یا همان First Call) و ۲۹ می ۲۰۲۰ (برای داوطلبان دومین کال و همان Second Call) در دسترس هستند. نکته‌ای که تمامی داوطلبان باید به آن توجه کنند، این است که نتایج ارزیابی به هیچ وجه از طریق ایمیل قابل دریافت نیست و به محض اینکه کمیسیون آموزشی دانشگاه فرآیند ارزیابی را تکمیل کند، داوطلبان می‌توانند به طور مستقیم از صفحه شخصی خود (Apply personal page) و از بخش EVALUATION نتایج را مشاهده کنند. داوطلبان باید بدانند که بخش مذکور تنها زمانی که کمیسیون آموزشی دانشگاه، درخواست شما ارزیابی کرد، قابل مشاهده خواهد بود.

ددلاین دانشگاه پلی تکنیک تورین

توجه به زمان ثبت درخواست پذیرش در دانشگاه پلی تکنیک تورین یکی از نکات بسیار مهم برای داوطلبان است. با توجه به اینکه اولین زمان ثبت درخواست پذیرش در دانشگاه پلی تکنیک تورین گذشته است، افرادی که  تمایل به تحصیل در این دانشگاه دارند، باید تاریخ‌های مربوط به دومین مهلت پذیرش یا همان second call را در نظر بگیرند که زمان شروع آن، ۱۲ مارس ۲۰۲۰ و ددلاین آن (زمان پایان آن) ساعت ۲ ظهر (به وقت ایتالیا) روز ۱۶ آپریل ۲۰۲۰ است.

شهریه دانشگاه پلی تکنیک تورین

شهریه این دانشگاه برای مقطع کارشناسی (برای دانشجویان خارجی) حدود ۲۷۰۰ یورو در سال و برای مقطع کارشناسی ارشد (دانشجویان خارجی) حدود ۳۷۰۰ یورو در سال است که البته این شهریه برای دانشجویان ایرانی (با توجه به امکان استفاده از ) تقریباً رایگان است.

منبع:

https://www.polito.it/ateneo/organizzazione/scuole/?lang=en