فرانسه و یا به بیانی رسمی‌ جمهوری فرانسه، کشوری در شمال غربی اروپا بوده که از نظر تاریخی و فرهنگی از کشورهای مهم اروپای غربی است. فرانسه بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی در اروپا بوده و به عنوان قطبی مهم در صنعت جهانی محسوب می‌شود. از مزایای زندگی در فرانسه می‌توان به آب و هوای خوب، طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری و… اشاره کرد. یکی دیگر از مزایای زندگی در فرانسه، امکان بهره‌مندی از کمک هزینه مسکن در فرانسه به ویژه برای دانشجویان و افرادی است که در یک دوره زبان در فرانسه شرکت می‌کنند. قبل از رفتن به این کشور باید درباره هزینه زندگی در فرانسه مطلع شوید. در این مقاله به هزینه های زندگی در فرانسه شامل هزینه مسکن، حمل و نقل، خوراک و قبوض و اینترنت در چهار شهر بزرگ این کشور (پاریس، لیون، نیس و استراسبورگ) خواهیم پرداخت. همچنین هزینه تحصیل در فرانسه و هزینه زندگی دانشجویی در این کشور را بررسی خواهیم کرد. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

هزینه زندگی در فرانسه برای مسکن

هزینه مسکن در فرانسه تا حد زیادی به شهر و نوع مسکن بستگی دارد اما به طور متوسط برای اجاره آپارتمان در این کشور باید مبلغی بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه در نظر گرفت. در ادامه نگاهی به متوسط اجاره‌بهای ماهانه آپارتمان در چهار شهر بزرگ فرانسه می‌اندازیم.

وضعیت مسکن پاریس لیون نیس استراسبورگ
آپارتمان یک خوابه (مرکز شهر) ۱۱۶۸.۶۷ یورو ۶۵۱.۳۶ یورو ۷۶۵.۵۹ یورو ۵۸۲.۵۰ یورو
آپارتمان یک خوابه (خارج از مرکزشهر) ۸۲۳.۰۶ یورو ۵۱۷.۶۲ یورو ۵۹۸.۲۴ یورو ۴۲۷.۶۷ یورو
آپارتمان سه خوابه (مرکز شهر) ۲۵۷۴.۰۴ یورو ۱۳۰۱.۸۸ یورو ۱۴۷۰ یورو ۱۲۰۳.۳۳ یورو
آپارتمان سه خوابه (خارج از مرکز شهر) ۱۷۴۳.۵۰ یورو ۹۲۳.۳۳ یورو ۱۱۱۱.۱۱ یورو ۸۳۸.۸۳ یورو

هزینه زندگی در فرانسه برای حمل و نقل

با توجه به قیمت، کیفیت، سرعت و خدمات سیستم راه آهن فرانسه، شاید بهترین راه برای مسافرت‌های بین‌شهری در فرانسه استفاده از قطار باشد. شما می‌توانید از قطارهای عادی (با سرعت پایین‌تر) و قطارهای سریع‌السیر TGV (ت.ژ.و) استفاده کنید. در ادامه به هزینه‌های مربوط به حمل و نقل در چهار شهر بزرگ فرانسه خواهیم پرداخت.

حمل و نقل پاریس لیون نیس استراسبورگ
بلیط یک طرفه (حمل و نقل درون‌شهری) ۱.۹۰ یورو ۱.۹۰ یورو ۱.۵۰ یورو ۱.۸۰ یورو
بلیط یک‌ماهه ۷۵ یورو ۶۳.۱۰ یورو ۳۰.۳۶ ۴۸.۷۰ یورو
کرایه تاکسی (به ازای ۱ کیلومتر) ۱.۳۰ یورو ۱.۷۷ یورو ۱.۸۰ یورو ۲ یورو
بنزین (۱ لیتر) ۱.۵۷ یورو ۱.۴۷ یورو ۱.۴۴ یورو ۱.۴۲ یورو

هزینه زندگی در فرانسه برای خوراک

هزینه خوراک در فرانسه بسته به عادات غذایی و شهر محل زندگی متفاوت است اما به طور متوسط هزینه مواد غذایی و رستوران در فرانسه برابر ۵۴۵ یورو در ماه است. در جدول زیر می‌توانید متوسط هزینه برخی مواد غذایی پرمصرف را در چهار شهر بزرگ فرانسه مشاهده کنید.

نوع خوراک پاریس لیون نیس استراسبورگ
شیر (۱لیتر) ۱.۱۶ یورو ۱.۰۳ یورو ۰.۹۴ یورو ۰.۹۲ یورو
نان سفید ۱.۴۸ یورو ۱.۱۷ یورو ۱.۲۷ یورو ۱ یورو
برنج سفید (۱ کیلوگرم) ۱.۶۰ یورو ۱.۷۰ یورو ۱.۶۳ یورو ۱.۵۰ یورو
سینه مرغ بدون استخوان (۱کیلوگرم) ۱۲.۲۹ یورو ۸.۸۶ یورو ۱۰.۵۰ یورو ۹ یورو
گوشت گاو (۱ کیلوگرم) ۱۸.۲۱ یورو ۱۵.۴۰یورو ۱۵ یورو ۱۵.۵۰ یورو
تخم مرغ (۱۲ عدد) ۳.۲۴ یورو ۲.۴۸ یورو ۲.۸۲ یورو ۲ یورو
پنیر محلی (۱ کیلوگرم) ۱۸.۳۹ یورو ۱۵.۷۵یورو ۱۳.۲۰ یورو ۸ یورو

هزینه زندگی در فرانسه برای قبوض و اینترنت

هزینه اینترنت در فرانسه به طور متوسط ۲۹ یورو در ماه، هزینه برق ۴۳ یورو در ماه و هزینه گاز (برای سیستم گرمایشی و اجاق گاز) ۵۳ یورو در ماه است. در ادامه نگاهی به متوسط هزینه قبوض و اینترنت در چهار شهر بزرگ فرانسه میاندازیم.

قبوض و اینترنت به صورت ماهیانه پاریس لیون نیس استراسبورگ
قبوض (آب، برق، گاز، سیستم سرمایشی) برای آپارتمان به مساحت ۸۲ مترمربع ۱۶۹.۷۹ یورو ۱۴۸.۴۵ یورو ۱۳۱.۱۳ یورو ۱۳۴.۰۴ یورو
اینترنت ۲۷.۳۵ یورو ۳۱.۱۵ یورو ۲۴ یورو ۲۶.۷۵ یورو

هزینه تحصیل در فرانسه

انتخاب فرانسه برای تحصیل به علت سیستم آموزشی باکیفیت، دانشگاه‌های برتر (در سطح جهانی) و هزینه مقرون به صرفه دانشگاه‌ها، تصمیم بسیار درستی است. هزینه تحصیل در فرانسه شامل شهریه دانشگاه و هزینه زندگی دانشجویی است. شهریه دانشگاه‌ها در کشور فرانسه نسبتاً پایین بوده و در دانشگاه‌های دولتی ۲۷۷۰ یورو در سال (مقطع کارشناسی)، ۳۷۷۰ یورو در سال (مقطع کارشناسی ارشد) و ۳۸۰ یورو در سال (مقطع دکتری) و در دانشگاه‌های خصوصی مبلغ ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال است.

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه به طور متوسط برابر ۸۰۰-۶۰۰ یورو در ماه است که البته به شهر، نوع مسکن (خوابگاه، آپارتمان اشتراکی و زندگی با یک خانواده میزبان) و سبک زندگی فرد بستگی دارد. به طور کلی هزینه زندگی در شهرهای بزرگ، پرجمعیت و توریستی (مانند پاریس) بیشتر است.