فرانسه یکی از کشورهای بزرگ اروپایی بوده و با ۶۵ میلیون نفر جمعیت، با کشورهای آلمان، بلژیک، لوکزامبورگ (از شمال شرقی)، سوئیس، ایتالیا (از جنوب شرقی) و اسپانیا (از جنوب غربی) همسایه است. کشور فرانسه در زمینههای فرهنگ، تاریخ، ادبیات، فیلم، مد (فشن)، سیاست، فلسفه، ورزش، هنر و موسیقی از کشورهای پیشرو در جهان است. افرادی که قصد تحصیل در فرانسه را دارند، باید با شرایط زندگی در این کشور آشنا شوند. در این مقاله به بررسی شرایط زندگی در فرانسه، مزایا و معایب زندگی در فرانسه، هزینه زندگی در فرانسه و بهترین شهرهای فرانسه می‌پردازیم.

مزایا و معایب زندگی در فرانسه

زندگی در فرانسه دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت:

مزایا

  • پیدا کردن آپارتمان: پیدا کردن محلی برای زندگی در فرانسه کار سختی نیست. افراد با جستجو در اینترنت و یا با مراجعه به آژانس‌های املاک، به راحتی می‌توانند به لیستی از آپارتمان‌ها و اتاق‌های قابل اجاره دسترسی پیدا کنند.
  • اوقات فراغت: استراحت‌های موجود بین زمان کاری باعث راحت‌تر شدن زندگی در این کشور می‌شود. برای مثال افراد فرانسوی هر روز ۱ تا ۲ ساعت را به زمان ناهار اختصاص می‌دهند، حتی مغازه‌ها در زمان ناهار و از ساعت ۶ تا ۷ بعدازظهر تعطیل هستند.
  • سیستم حمل و نقل: یکی دیگر از مزیت‌های زندگی در فرانسه، سیستم حمل و نقل این کشور است که هزینه‌ مناسبی دارد. فرانسه همچنین دارای فرودگاه‌های منطقه‌ای و ایستگاه‌های قطار است که افراد به راحتی می‌توانند برای سفرهای داخل اروپا از آنها استفاده کنند. البته لازم به ذکر است که افرادی که مناطق روستایی فرانسه را برای زندگی انتخاب می کنند، باید اتومبیل داشته باشند زیرا وسایل حمل و نقل عمومی هر یک ساعت یک ‌بار از این مناطق عبور می‌کند.
  • خدمات درمانی: کشور فرانسه دارای خدمات درمانی با کیفیتی است که برای تمامی افرادی که در این کشور زندگی و یا کار می‌کنند، قابل استفاده است. خدمات درمانی این کشور همچنین به عنوان یکی از برترین سیستم‎‌های خدمات درمانی جهان به حساب می‌آید.
  • سیستم آموزشی: کشور فرانسه دارای سیستم آموزشی با کیفیت و مجهزی است که از مزیت‌های مهم زندگی در فرانسه می‌باشد.
  • اماکن زیبا: وجود محل‌های زیبا در این کشور، یکی از دلایل عمده‌ای است که فرانسه را به محلی مناسب برای زندگی و گردشگری تبدیل کرده است.
  • غذا و نوشیدنی: کیفیت و طعم غذاها و نوشیدنی‌ها در فرانسه مزیت دیگری برای زندگی در این کشور است.
  • شرایط آب و هوایی: از دیگر مزایای کشور فرانسه می‌توان به آب و هوای مطلوب مناطق مختلف این کشور اشاره کرد.

معایب

  • مالیات: بالا بودن میزان مالیات و قمیت کالاها از جمله معایب زندگی در این کشور است.
  • زبان: زبان غالب در بیشتر شهرهای این کشور، فرانسوی بوده که شرایط را برای افرادی که به این زبان مسلط نیستند و می‌خواهند از زبان انگلیسی برای ارتباط استفاده کنند، کمی دشوار می‌کند.
  • قدیمی بودن آپارتمان‌ها: بیشتر آپارتمان‌‌های کشور فرانسه، بسیار قدیمی بوده و اتاق‌های کوچک و عایق‌بندی نامناسبی دارند. همچنین آپارتمان‌هایی که آشپزخانه و یا سیستم روشنایی مناسبی نداشته باشند، در این کشور کم نیستند.

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه بسته به سبک زندگی و محل زندگی فرد متفاوت است اما در ادامه نگاهی به متوسط هزینه‌های مسکن، خوراک، قبوض، اینترنت و تحصیل می‌اندازیم:

  • هزینه اجاره آپارتمان به طور متوسط: ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه
  • هزینه خوراک به طور متوسط: ۵۴۵ یورو در ماه
  • هزینه قبض برق به طور متوسط: ۴۳ یورو در ماه
  • هزینه قبض گاز (برای سیستم گرمایشی و آشپزی) به طور متوسط: ۵۳ یورو در ماه
  • هزینه اینترنت به طور متوسط: ۲۹ یورو در ماه
  • هزینه تحصیل
    • شهریه دانشگاه‌های دولتی
      • ۲۷۷۰ یورو در سال (مقطع کارشناسی)
      • ۳۷۷۰ یورو در سال (مقطع کارشناسی ارشد)
      • ۳۸۰ یورو (مقطع دکتری)
    • شهریه دانشگاه‌های خصوصی
      • ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال
    • هزینه زندگی دانشجویی به طور متوسط: ۸۰۰ یورو در ماه

بهترین شهرهای فرانسه

زندگی در فرانسه پاریس

شهرهای بزرگ و اصلی کشور فرانسه بسیار زیبا بوده و دارای فرهنگ و تاریخی غنی هستند. در ادامه به برخی از این شهرها خواهیم پرداخت:

۱- پاریس

شهر پاریس با بیش از ۱/۲ میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر فرانسه بوده و از طریق فرودگاه‌های بین‌المللی با دیگر نقاط جهان در ارتباط است. این شهر یکی از مراکز اصلی اقتصاد ، تجارت، فشن (مد) و… جهان بوده و از جمله ۵ منطقه برتر گردشگری در دنیا به حساب می‌آید.

۲- مارسی

مارسی قدیمی‌ترین شهر فرانسه و یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های اروپای غربی است. شهر مارسی با ۷۹۴,۸۱۱ نفر جمعیت، به عنوان دومین شهر بزرگ فرانسه محسوب می‌شود. قدمت شهر مارسی به سال ۶۰۰ پیش از میلاد باز می‌گردد (در آن زمان یونانیان باستان در این شهر زندگی می‌کردند). همچینن در دهه اخیر شهر مارسی با جمعیت ۴ میلیون توریست (گردشگر)، به مقصدی مشهور برای گردشگران تبدیل شده است.

۳- لیون

لیون با ۴۷۲,۳۱۷ نفر جمعیت به عنوان سومین شهر بزرگ فرانسه به حساب می‌آید. همچنین به علت وجود رستوران‌های متعدد در خیابان‌های شهر، لیون، شهری “خوراک‌‌شناس” لقب گرفته است. این شهر همچنین از نظر تاریخی به دوران اوج امپراطوری روم باز می‌گردد که در آن زمان به عنوان شهری مهم محسوب می‌شد.

۴- تولوز

شهر تولوز در جنوب کشور فرانسه واقع شده و به علت داشتن ساختمان‌هایی که از آجرهای رسی قرمز رنگ ساخته‌شده‌اند، به “شهر صورتی” مشهور است. شهر تولوز با ۴۳۳,۰۵۵ نفر جمعیت، چهارمین شهر بزرگ فرانسه به حساب می‌آید. همچنین این شهر از نظر تاریخ ، فرهنگ و هنر غنی بسیار شهرت دارد. یکی دیگر از دلایل شهرت این شهر، غذاهای خوشمزه‌ای است. افراد می‌توانند در این شهر خوردن غذاهای اصیل فرانسوی مانند کسوله(cassoulet) را تجربه کنند.

۵- نیس

نیس با جمعیت ۳۳۸,۶۲۰ نفر، پنجمین شهر پرجمعیت فرانسه است. این شهر در دامنه رشته‌کوه‌های آلپ واقع شده است و تا سواحل دریای مدیترانه ادامه دارد. آب و هوای نسبتاً گرم و ساحل زیبای این شهر، آن را به شهری مشهور برای گردشگران در فرانسه تبدیل کرده است. این شهر همچنین سالانه نزدیک به ۵ میلیون گردشگر از سراسر دنیا را به خود جذب می‌کند.

۶- نانت

شهر نانت با جمعیت ۲۷۷,۲۶۹ نفر به عنوان ششمین شهر پرجمعیت فرانسه شناخته شده است. این شهر همچنین به عنوان مرکز صنعتی و کشتیرانی محسوب می‌شود. بازسازی ریل، جاده و سیستم حمل و نقل هوایی از جمله پیشرفت‌های عمده اقتصادی در این شهر بوده است. محصولات غذایی، تولید فلزات، دوچرخه، پوشاک، تجهیزات دریایی و کشاورزی از جمله تولیدات پیشتاز در این شهر محسوب می‌شوند.

۷- استراسبورگ

شهر استراسبورگ از جمله شهرهای مشهور گردشگری در فرانسه است. این شهر با ۲۷۴,۸۴۵ نفر جمعیت ، هفتمین شهر بزرگ فرانسه است. بسیاری از افراد محلی در استراسبورگ به زبان آلزاسی (گویشی خاص از زبان آلمانی) صحبت می‌کنند. کلیسای جامع گوتیک در شهر استراسبورگ سبب شهرت این شهر شده است و در زمینه کسب و کار، تجارت و فرهنگ نقش مهمی را ایفا می‌کند. با وجود سنتی بودن شهر، تعداد زیادی از مؤسسات و گروه‌های اروپایی شامل پارلمان (مجلس) اروپا، شورای اروپا، دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ واقع شده‌اند.

۸- مون‌پولیه

مون‌پولیه با جمعیت ۲۴۸,۲۵۲ نفر، هشتمین شهر پرجمعیت فرانسه بوده و در ناحیه جنوبی این کشور واقع شده‌است. با وجود اینکه مون‌پولیه شهری قدیمی است اما به دلیل جمعیت بالا، شهری بسیار زنده و پرانرژی است. افزایش جمعیت در این شهر بیشتر به علت تعداد رو به رشد دانشجویان است که بیش از یک سوم کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. همچنین آموزش و تحصیلات، نقش بسیار مهمی در تاریخ این شهر دارد.

۹- بوردو

بوردو یکی از مهم‌ترین شهرهای واقع در جنوب غربی فرانسه است. جمعیت این شهر برابر ۲۳۱,۸۴۴ نفر بوده و نهمین شهر بزرگ فرانسه است. شهر بوردو دارای تاریخی غنی بوده که آن را به محلی مناسب برای گردشگری تبدیل کرده است. بوردو شهری بسیار زیبا است و برخی معتقدند، بسیاری از مناطق زیبای پاریس از شهر بوردو الگوبرداری شده است. همچنین این شهر حال و هوایی سنتی دارد که تا حدودی بر نحوه زندگی افراد در آن تأثیر می‌گذارد.

۱۰- دیژون

شهر دیژون دارای جمعیت ۱۴۹,۷۸۲ بوده و در شرق فرانسه واقع شده است. این شهر اماکن تاریخی بسیار، فعالیت‌های فرهنگی و رستوران‌های خوبی دارد. همچنین شهر دیژون محل تولد گوستاو ایفل (طراح برج ایفل) بوده است و دارای ساختمان‌هایی‌ست که قدمتی بیش از ۳۰۰ سال دارند و هنوز هم بسیار مستحکم هستند.