ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی کدام شهرها هستند؟ کشور آلمان از بهترین کشورهایی است که می‌توانید برای مهاجرت تحصیلی یا کاری در نظر بگیرید. آلمان از گذشته تاکنون به عنوان یک کشور صنعتی و بسیار پیشرفته در نظر گرفته شده و استانداردهای زندگی در این کشور، بسیار بالاست. نرخ تورم و بیکاری در آلمان بسیار پایین است و افراد متخصص می‌توانند به سرعت جذب بازار کار شوند. اما شاید برایتان جالب باشد که هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان، نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا مثل آمریکا، کانادا و انگلیس، پایین‌تر است. در این مطلب می‌خواهیم ارزان ترین شهرهای آلمان را بررسی کرده و هزینه زندگی و تحصیل در این شهرها را با هم مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای تحصیل در شهرهای ارزان آلمان

قبل از این که ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی را معرفی کنیم، به مهم‌ترین مزایای زندگی و تحصیل در شهرهای ارزان آلمان اشاره می‌کنیم. همانطور که می‌دانید، مهاجرت تحصیلی می‌تواند یک کار نسبتا پرهزینه باشد. برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، باید هزینه‌هایی مثل:

  • هزینه تهیه و آماده‌سازی مدارک
  • تهیه بلیت هواپیما
  • تهیه مسکن در کشور مقصد
  • پرداخت قبض گاز، آب و برق
  • تهیه اینترنت
  • پرداخت هزینه ثبت‌نام و شهریه دانشگاه
  • رفت‌وآمد
  • مایحتاج روزانه
  • و…

را در نظر گرفت. بخش عمده‌ای از هزینه‌های مهاجرت تحصیلی، مربوط به تهیه مسکن، مایحتاج روزانه و پرداخت شهریه است. بنابراین ارزان بودن همین دو مورد، می‌تواند بار بزرگی را از روی دوش دانشجویان مهاجر بردارد. باید بدانید که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان بسیار ارزان تمام می‌شود و اجاره خانه هم در بسیاری از شهرهای آلمان، پایین است.

تحصیل ارزان در آلمان

فارغ از این که دانشگاه مورد نظر شما در ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی قرار داشته باشد یا نه، باید بدانید که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان، بسیار ارزان تمام می‌شود. می‌پرسید چرا؟ آلمان یک کشور صنعتی و بسیار پیشرفته است و بخش مهمی از پیشرفت خود را مدیون نیروی کار متخصصی که در دانشگاه‌های معتبر آلمان تربیت شده‌اند می‌داند.

بنابراین واضح است که دولت این کشور، تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح سیستم آموزشی و تربیت هرچه بهتر و بیشتر متخصصان، به کار بگیرد. در راستای این تلاش، دولت آلمان توانسته تحصیل رایگان در اکثر دانشگاه‌های دولتی این کشور را امکان‌پذیر کند؛ البته برای شهروندان آلمانی.

اما نیاز آلمان به نیروی کار متخصص، باعث شده تا تسهیلات خوبی هم برای تحصیل ارزان دانشجویان بین‌المللی فراهم شود. تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی آلمان بسیار ارزان تمام می‌شود؛ چرا که معمولا هزینه اندکی بابت ثبت‌نام و اعطای خدمات دانشجویی، از آن‌ها گرفته می‌شود. مبلغ شهریه در دانشگاه‌های دولتی آلمان آنقدر کم است که می‌توان تحصیل در آلمان را نسبت به خیلی از کشورها، رایگان در نظر گرفت.

تحصیل ارزان و امکان انجام کار پاره وقت در حین تحصیل (به مدت ۲۰ ساعت در هفته)، باعث می‌شود تا دانشجویان بین‌المللی نه تنها قادر به پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان باشند، بلکه مبلغ مناسبی را هم برای ارتقای کیفیت زندگی خود و حتی پس‌انداز، در نظر بگیرند.

تهیه راحت مسکن و مایحتاج در ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی

اجاره مسکن در بعضی از شهرهای آلمان، بسیار ارزان است. همچنین میانگین هزینه‌ای که برای تهیه غذا و سایر مایحتاج روزانه صرف می‌شود هم بسیار پایین است. ارزان بودن این موارد، کاملا به نفع دانشجویانی است که خانه و کاشانه خود را رها کرده و به کشور دیگری برای ارتقای تحصیلی و شغلی آمده‌اند. تهیه راحت مسکن و مایحتاج، باعث آرامش روانی دانشجویان بین‌المللی است؛ چرا که باعث می‌شود تا بتوانند تمام تمرکز خود را روی تحصیل قرار داده و در نهایت به متخصصانی که بازار کار انتظار دارد تبدیل شوند.

اما به غیر از وجود دانشگاه‌های ارزان و امکان تهیه مسکن ارزان، چه عوامل دیگری را باید در انتخاب یک شهر به عنوان مقصدی ارزان برای تحصیل و زندگی در نظر گرفت؟

معیارهای انتخاب ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل

مهم‌ترین معیارهایی که در این مطلب برای معرفی یک شهر به عنوان مقصدی ارزان برای تحصیل و زندگی در نظر گرفته‌ایم، عبارت‌اند از:

  • هزینه تهیه مسکن
  • وجود حمل‌ونقل عمومی کارآمد و ارزان
  • هزینه تهیه مواد غذایی
  • دستمزد پرداختی توسط کارفرمایان محلی
  • هزینه سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت
  • قوانین مالیاتی

در ادامه، سعی می‌کنیم تا علاوه بر معرفی شهرهای ارزان آلمان برای تحصیل و زندگی، این موارد را هم پوشش دهیم تا بتوانید تصمیم بهتری برای انتخاب شهر و دانشگاه مقصد خود بگیرید.

معرفی ۵ شهر از ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی

تا اینجا فهمیدیم که تحصیل در آلمان، می‌تواند بسیار ارزان و در عین حال باکیفیت باشد. اما این تجربه را در کدام شهرهای آلمان، راحت‌تر به دست خواهیم آورد؟

۱. شهر درسدن (Dresden)

درسدن، مرکز ایالت زاکسن (Saxony) بوده و جمعیت آن هم نزدیک به ۵۵۵ هزار نفر است. مناطق دیدنی زیادی در درسدن وجود دارد. دانشجویان بین‌المللی ساکن این شهر، فرصت بازدید از کافه‌ها، گالری‌ها، ساختمان‌های تاریخی، پارک‌ها و… را خواهند داشت. از مشهورترین مکان‌های دیدنی درسدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاخ سلطنتی
  • کلیسای Frauenkirche
  • قلعه و باغ پیلنیتز (Pillnitz)
  • موزه حمل و نقل

علاوه بر این، فرصت‌های شغلی زیادی در شعبه‌های تعدادی از کمپانی‌های مهم و فعال در زمینه فناوری مثل آمازون، اپل، آی‌بی‌ام (IBM)، اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD)، در درسدن وجود دارد.

دانشگاه فنی درسدن (با رتبه ۲۴۶ طبق رتبه‌بندی QS) به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های دولتی آلمان در این شهر واقع شده است. حدود ۶۷۰۰ خوابگاه دانشجویی در این شهر واقع شده که هزینه اجاره آن‌ها، چیزی بین ۱۰۷ تا ۳۷۰ یورو در ماه است.

همچنین تعداد زیادی از دانشجویان خارجی، در آپارتمان‌های اشتراکی زندگی می‌کنند. برآوردها نشان داده است که هزینه زندگی در درسدن از هزینه زندگی در بیش از ۶۳ درصد شهرهای دنیا پایین‌تر است. به همین دلیل آن را به عنوان یکی از ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی در نظر گرفتیم. متوسط هزینه زندگی در درسدن (بدون احتساب اجاره خانه)، حدود ۹۰۰ یورو است. با هم نگاهی به جدول متوسط هزینه‌های زندگی در درسدن می‌اندازیم:

عنوان هزینه
یک عدد برگر مک دونالد ۹.۵ یورو
صرف غذا برای یک نفر در رستوران ارزان ۱۰ یورو
۳۰۰ سی سی آب ۱.۸۸ یورو
یک کیلو فیله مرغ ۱۱.۳۶ یورو
۱۲ عدد تخم مرغ ۲.۸۶ یورو
یک کیلو پنیر ۱۱.۰۹ یورو
نان ۵۰۰ گرمی ۱.۴۲ یورو
هزینه ماهانه آب، برق، گاز و.. برای یک نفر ۲۶۰ یورو
هزینه خرید اینترنت ثابت ماهانه با سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه ۴۳ یورو
اجاره خانه یک خوابه در مرکز شهر ۶۳۰ یورو
متوسط هزینه حمل‌ونقل عمومی در یک ماه ۶۶ یورو
یک لیتر بنزین ۲ یورو
متوسط درآمد در درسدن پس از کسر مالیات ۲۵۹۰ یورو

۲. شهر فرانکفورت (Frankfurt)

شاید برایتان جالب باشد که پایتخت اقتصادی آلمان یعنی فرانکفورت، جزو یکی از ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی هم محسوب می‌شود. فرانکفورت بزرگ‌ترین شهر ایالت هسن (Hessen) است و نزدیک به ۷۵۴ هزار نفر جمعیت دارد. وجود آسمان‌خراش‌های بلند و دیدن نمایندگان فروش که با عجله در حال رفت‌وآمد هستند، چهره این شهر را از دیگر شهرهای آلمان متمایز کرده است. همچنین فرانکفورت به عنوان شهری با شب‌های زنده و فعال در نظر گرفته می‌شود.

مراکز تحصیلی معتبری مثل دانشگاه دولتی گوته (با رتبه ۳۰۲ طبق رتبه‌بندی QS) در شهر فرانکفورت واقع شده است. موسسات آموزشی فرانکفورت جزو بهترین مراکز دنیا برای تحصیل در رشته‌های اقتصاد، هنر، مدیریت، ارتباطات و… محسوب می‌شوند.

فرانکفورت محلی برای ارتباط گرفتن با افراد جدید، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، جذب سریع در بازار کار و پیشرفت شغلی است. متوسط هزینه زندگی برای یک شخص (بدون احتساب اجاره خانه) در فرانکفورت برابر با ۹۶۶ یورو است.

با هم نگاهی به جدول متوسط هزینه‌های زندگی در فرانکفورت می‌اندازیم:

عنوان هزینه
یک عدد برگر مک دونالد ۹ یورو
صرف غذا برای یک نفر در رستوران ارزان ۱۴.۵ یورو
۳۰۰ سی سی آب ۲.۵۹ یورو
یک کیلو فیله مرغ ۱۲.۵۳ یورو
۱۲ عدد تخم مرغ ۳.۱۹ یورو
یک کیلو پنیر ۱۲.۵۷ یورو
نان ۵۰۰ گرمی ۱.۹۱ یورو
هزینه ماهانه آب، برق، گاز و... برای یک نفر ۲۹۴ یورو
هزینه خرید اینترنت ثابت ماهانه با سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه ۳۹.۹۵ یورو
اجاره خانه یک خوابه در مرکز شهر ۱۱۸۰ یورو
متوسط هزینه حمل‌ونقل عمومی در یک ماه ۵۰ یورو
یک لیتر بنزین ۱.۸۲ یورو
متوسط درآمد در فرانکفورت پس از کسر مالیات ۳۵۰۰ یورو

۳. شهر لایپزیگ (Leipzig)

لایپزیگ (با جمعیتی نزدیک به ۵۹۰ هزار نفر) در ایالت زاکسن واقع شده و جزو مهم‌ترین شهرهای شرق آلمان است. اگر به زندگی بدون هیاهو در یک شهر، برخورداری از تحصیلات باکیفیت و امکان بازدید از مکان‌های زیبا علاقه دارید، لایپزیگ شهر مورد نظر شماست.

تعدادی از مراکز آموزشی برتر آلمان شامل دانشگاه دولتی لایپزیگ (با رتبه ۴۷۹ طبق رتبه‌بندی QS) در این شهر واقع شده‌اند. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند اوقات فراغت خود را با کارهایی مثل بازدید از باغ وحش معروف لایپزیگ پر کنند. متوسط هزینه زندگی برای یک شخص (بدون احتساب اجاره خانه) در لایپزیگ برابر با ۸۹۴ یورو است که آن را تبدیل به یکی از ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی کرده است.

با هم نگاهی به متوسط هزینه‌های زندگی در لایپزیگ می‌اندازیم:

عنوان هزینه
یک عدد برگر مک دونالد ۸ یورو
صرف غذا برای یک نفر در رستوران ارزان ۱۰ یورو
۳۰۰ سی سی آب ۲.۵۲ یورو
یک کیلو فیله مرغ ۱۲.۰۹ یورو
۱۲ عدد تخم مرغ ۲.۸۵ یورو
یک کیلو پنیر ۱۱.۹۲ یورو
نان ۵۰۰ گرمی ۱.۷۷ یورو
هزینه ماهانه آب، برق، گاز و.. برای یک نفر ۲۳۳ یورو
هزینه خرید اینترنت ثابت ماهانه با سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه ۴۲.۳۳ یورو
اجاره خانه یک خوابه در مرکز شهر ۶۳۵ یورو
متوسط هزینه حمل‌ونقل عمومی در یک ماه ۶۳.۳۳ یورو
یک لیتر بنزین ۱.۹۵ یورو
متوسط درآمد در لایپزیگ پس از کسر مالیات ۲۲۲۵ یورو

۴. شهر آخن (Aachen)

آخن، بیست و هشتمین شهر بزرگ آلمان است و دانشگاه فنی آخن (با رتبه ۱۰۶ طبق رتبه‌بندی QS و جزو برترین دانشگاه‌های فنی اروپا)، مقصدی ایده‌آل برای تحصیل در انواع رشته‌های مهندسی مثل مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، علوم داده، مهندسی مواد و… محسوب می‌شود.

آخن دارای یک طبیعت فوق‌العاده دیدنی بوده و چشمه‌های آب گرم زیادی را در خود جای داده است. همچنین مکان‌های دیدنی و تاریخی آخن از جمله کلیسای جامع این شهر، ارزش بارها دیده شدن را دارند. آخن در نزدیکی مرزهای هلند و بلژیک قرار دارد؛ بنابراین دانشجویان بین‌المللی می‌توانند فرصت بازدید و سفر به این کشورها را هم داشته باشند.

بسیاری از کسانی که برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام می‌کنند، شهر آخن را به عنوان مقصد خود در نظر می‌گیرند. آخن در مقایسه با شهرهایی مثل هامبورگ، برلین و کلن، خانه‌های ارزان‌تری دارد و متوسط اجاره خانه در این شهر، حدود ۶۰۰ یورو در ماه است. این مسئله باعث شده تا آخن به عنوان یکی از ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی در نظر گرفته شود. متوسط هزینه‌های زندگی در آخن (بدون احتساب اجاره خانه) برابر با ۹۲۴ یورو است.

با هم نگاهی به متوسط هزینه‌های زندگی در آخن می‌اندازیم:

عنوان هزینه
یک عدد برگر مک دونالد ۱۰ یورو
صرف غذا برای یک نفر در رستوران ارزان ۱۰.۵ یورو
۳۰۰ سی سی آب ۲.۳۶ یورو
یک کیلو فیله مرغ ۱۲.۴۱ یورو
۱۲ عدد تخم مرغ ۲.۹۳ یورو
یک کیلو پنیر ۱۰.۹۴ یورو
نان ۵۰۰ گرمی ۱.۶۷ یورو
هزینه ماهانه آب، برق، گاز و.. برای یک نفر ۳۱۲ یورو
هزینه خرید اینترنت ثابت ماهانه با سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه ۴۰.۹۳ یورو
اجاره خانه یک خوابه در مرکز شهر ۵۶۷ یورو
متوسط هزینه حمل‌ونقل عمومی در یک ماه ۵۲.۵ یورو
یک لیتر بنزین ۱.۹۸ یورو
متوسط درآمد در آخن پس از کسر مالیات ۲۸۹۰ یورو

۵. شهر بیله فلد (Bielefeld)

این شهر که در شمالی‌ترین نقطه ایالت نوردراین - وستفالن (North Rhine-Westphalia) واقع شد هم جزو ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی است. جمعیت بیله فلد حدود ۳۵۰ هزار نفر است. این شهر برای اجاره خانه توسط دانشجویان، مکانی ایده‌آل است. هزینه اجاره خانه در بیله فلد در مقایسه با شهری مثل برلین، ۴۶ درصد کمتر است. در مرکز شهر بیله فلد، می‌توانید خانه‌هایی را با ۴۰۰ یورو در ماه هم اجاره کنید.

رستوران‌ها و کافه‌های ارزان زیادی در این شهر وجود دارد. متوسط پولی که باید برای خوردن غذای یک نفره در رستوران‌های ارزان بیله فلد هزینه کنید، برابر با ۱۰ یورو است. بنابراین این شهر می‌تواند برای دانشجویان بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد.

دانشگاه دولتی بیله فلد (با رتبه ۹۵۱ طبق رتبه‌بندی QS)، از جمله دانشگاه‌های برتر آلمان است که ۱۳ دانشکده در آن قرار دارند. در این دانشکده‌ها، رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و… تدریس می‌شود.

دانشگاه بیله فلد، میزبان دانشجویان بین‌المللی از بیش از ۲۰ کشور دنیاست. بنابراین باید بگوییم که بیله فلد هم یک شهر ارزان و هم دارای یک دانشگاه باکیفیت است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تحصیل در آن را مدنظر قرار دهند. متوسط هزینه زندگی یک شخص در بیله فلد (بدون احتساب اجاره خانه) برابر با ۹۲۴ یورو است.

جدول متوسط هزینه‌های زندگی در بیله فلد را مشاهده کنید:

عنوان هزینه
یک عدد برگر مک دونالد ۱۰ یورو
صرف غذا برای یک نفر در رستوران ارزان ۱۲ یورو
۳۰۰ سی سی آب ۱.۷۵ یورو
یک کیلو فیله مرغ ۱۲.۹۵ یورو
۱۲ عدد تخم مرغ ۳.۲ یورو
یک کیلو پنیر ۱۱.۴۷ یورو
نان ۵۰۰ گرمی ۲.۱۱ یورو
هزینه ماهانه آب، برق، گاز و.. برای یک نفر ۳۰۴ یورو
هزینه خرید اینترنت ثابت ماهانه با سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه ۴۵.۹۶ یورو
اجاره خانه یک خوابه در مرکز شهر ۵۷۰ یورو
متوسط هزینه حمل‌ونقل عمومی در یک ماه ۸۵.۵۰ یورو
یک لیتر بنزین ۲.۰۱ یورو
متوسط درآمد در بیله فلد پس از کسر مالیات ۲۱۲۵ یورو

۶. مونیخ (Munich)

اگر اهل فوتبال باشید، حتما اسم باشگاه فوتبال بایرن مونیخ را شنیده‌اید. این باشگاه متعلق به شهر مونیخ آلمان است. مونیخ بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جمعیت دارد و از ۱۲ دانشگاه هم میزبانی می‌کند. گشت‌وگذار در مونیخ به عنوان یکی از ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی، می‌تواند حسابی شما را سرگرم کند.

مونیخ، معماری خاص خودش را دارد و تعداد زیادی موزه در آن واقع شده است. همچنین جشن‌های مختلفی به صورت سالانه در مونیخ برگزار می‌شود. بنابراین به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی مشغول به تحصیل در مونیخ، به هیچ عنوان حوصله‌تان سر نخواهد رفت.

مهاجرت تحصیلی به مونیخ، فرصت تحصیل در برترین دانشگاه‌های آلمان را فراهم می‌کند. برترین دانشگاه‌های دولتی برتر آلمان یعنی دانشگاه فنی مونیخ (با رتبه ۳۷ طبق رتبه‌بندی QS و به عنوان برترین دانشگاه آلمان) و دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان (با رتبه ۵۴ طبق رتبه‌بندی QS)، در این شهر قرار دارند و هرساله میزبان ده‌ها هزار دانشجوی بین‌المللی هستند. مدرک این دانشگاه‌ها ارزش بالایی دارد و به جذب سریع در بازار کار آلمان و حتی اروپا، کمک می‌کند.

متوسط هزینه‌های زندگی یک شخص (بدون احتساب اجاره خانه) در مونیخ، برابر با ۱۰۲۵ یورو است. با هم نگاهی به جدول متوسط هزینه‌های زندگی در مونیخ می‌اندازیم:

عنوان هزینه
یک عدد برگر مک دونالد ۱۰ یورو
صرف غذا برای یک نفر در رستوران ارزان ۱۵ یورو
۳۰۰ سی سی آب ۲.۹۱ یورو
یک کیلو فیله مرغ ۱۲.۵۶ یورو
۱۲ عدد تخم مرغ ۳.۲۳ یورو
یک کیلو پنیر ۱۳.۷۲ یورو
نان ۵۰۰ گرمی ۲.۱۹ یورو
هزینه ماهانه آب، برق، گاز و.. برای یک نفر ۳۰۱ یورو
هزینه خرید اینترنت ثابت ماهانه با سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه ۳۹.۶۸ یورو
اجاره خانه یک خوابه در مرکز شهر ۱۳۹۰ یورو
متوسط هزینه حمل‌ونقل عمومی در یک ماه ۴۹ یورو
یک لیتر بنزین ۱.۸۴ یورو
متوسط درآمد در مونیخ (بعد از کسر مالیات) ۳۶۰۰ یورو

همین الان برای تحصیل در آلمان اقدام کنید

در این مطلب، ۶ شهر را به عنوان ارزان ترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی معرفی کردیم. البته شما می‌توانید با صرفه‌جویی و قناعت، زندگی ارزان‌تری را هم در آلمان تجربه کنید. همچنین انجام کار پاره‌وقت هم به پوشش هزینه‌های زندگی، کمک بزرگی می‌کند. اگر به تحصیل در دانشگاه‌های ارزان آلمان علاقه دارید، می‌توانید همین الان برای بررسی شرایط و فرآیند اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید. برای این کار، کافیست تا فرم مشاوره رایگان خود را در سیم آخر پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما ارتباط برقرار کنند و به شما در انتخاب دانشگاه و شهر مقصدتان در آلمان، کمک کنند.