اگر شما هم علاقه‌مند به زندگی و تحصیل در آلمان باشید، حتما تا به حال به تامین مسکن در این کشور فکر کرده‌اید. تامین مسکن در آلمان راه‌های مختلفی دارد؛ راه‌هایی مثل اجاره وگ در آلمان، اجاره آپارتمان مبله و همچنین اجاره خانه سوسیالی. در این مقاله قصد داریم در مورد اجاره خانه در آلمان و روش‌های مختلف آن صحبت کنیم.

شرایط اجاره مسکن در آلمان

از شروط اصلی اجاره مسکن در آلمان ارائه مدرک شناسایی معتبر و مجوز اقامت به همراه اثبات توانایی مالی جهت پرداخت اجاره بهای مسکن می باشد. در اغلب شهرهای آلمان قانون این حق را به مالک می دهد که میزان درآمد ماهیانه مستاجر را مورد بررسی قرار دهد، همچنین در برخی از ایالت ها مالکین می توانند ضمانت پرداخت اجاره بهای مسکن مورد نظر را از مستاجر بگیرند. به طور کلی شرایط و مدارک مورد نیاز برای اجاره مسکن در آلمان به شرح ذیل می باشد.

برای اینکه بتوانید در آلمان یک خانه را اجاره کنید، لازم است مجوز اقامت آلمان را ارائه دهید. این یعنی قبل از صدور اقامت تحصیلی آلمان نمی‌توانید برای اجاره خانه در این کشور اقدام کنید. علاوه بر این در بیشتر شهرهای آلمان، صاحب ملک می‌تواند درآمد شما را بررسی کند. شما باید در این مرحله بتوانید توانایی مالی خود را برای پرداخت اجاره در مدت قرارداد اثبات کنید. در بعضی موارد برای اجاره خانه در آلمان لازم است یک ضامن ارائه کنید. اگر یک بار در آلمان خانه اجاره کنید برای اجاره خانه بعدی باید سابقه مثبت خود را به مالک نشان دهید.

اجاره مسکن دانشجویی در آلمان.webp

هزینه های اجاره مسکن در آلمان

بدون شک نمی‌توانیم بگوییم تمام بخش‌های یک کشور یا شهر اجاره‌بهای ثابتی دارند. آلمان هم از این قاعده مستثنی نیست و بخش‌های غربی این کشور نسبت به بخش‌های شرقی آن خانه‌های گران‌تری دارند. از جمله شهرهای گران آلمان می‌توان به مونیخ، فرانکفورت و برلین و از جمله شهرهای ارزان آلمان می‌توان به هاله، درسدن و لایپزیگ اشاره کرد. در ادامه میانگین هزینه اجاره مسکن در آلمان ۲۰۲۲ را مشاهده می‌کنید:

هزینه اجاره آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر: ۷۴۵ یورو

هزینه اجاره آپارتمان یک‌خوابه در سایر بخش‌های شهر: ۵۶۵ یورو

هزینه اجاره آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر: ۱۴۵۰ یورو

هزینه اجاره آپارتمان سه‌خوابه در سایر بخش‌های شهر: ۱۰۵۰ یورو

انواع خانه و خوابگاه در آلمان

برای تامین مسکن دانشجویی در آلمان راه‌های مختلفی وجود دارد. در این قسمت سعی می‌کنیم بگوییم هر کدام از این روش‌ها برای چه کسانی مناسب است. اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

وگ (WG)

مناسب‌ترین گزینه مسکن برای دانشجویان در آلمان، وگ (WG) نام دارد. وگ یک سوییت است که هر کدام از ساکنان آن یک اتاق اختصاصی دارند اما از سایر بخش‌های خانه به‌صورت مشترک استفاده می‌کنند. می‌توان گفت WG در آلمان تا حدودی شبیه خوابگاه خودگردان در ایران است. هزینه اجاره ماهانه وگ در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ یورو است و از این لحاظ اقتصادی‌ترین گزینه برای دانشجویان به‌حساب می‌آید.

اجاره وگ در آلمان.webp

آپارتمان

آپارتمان نسبت به وگ آزادی بیشتری دارد. اما از طرف دیگر هزینه اجاره آن چندین برابر وگ است. کسانی که شرایط مالی لازم برای اجاره آپارتمان در آلمان را داشته باشند می‌توانند از راحتی و آزادی آن بهره ببرند. البته اگر شما بتوانید یک یا چند هم‌خانه داشته باشید، هزینه اجاره خانه به مراتب کمتر خواهد شد.

اجاره آپارتمان دانشجویی در آلمان.webp

آپارتمان مبله

کسانی که از تمکن مالی خوبی برخوردارند یا حقوق قابل توجهی در این کشور دریافت می‌کنند، امکان اقدام برای اجاره آپارتمان مبله را دارند. بدیهی است که هزینه اجاره آپارتمان مبله در آلمان از وگ و آپارتمان عادی بیشتر است؛ اما باید توجه داشت که با اجاره آپارتمان مبله دیگر نیازی به خرید وسایل نخواهید داشت.

اجاره آپارتمان مبله در آلمان.webp

اجاره خانه سوسیالی (WBS) در آلمان

دولت آلمان یک گواهی استفاده از خانه ارزان قیمت ارائه می‌دهد که امکان اجاره خانه سوسیالی را برای شما فراهم می‌کند. با گرفتن گواهی WBS می‌توانید به راحتی و با هزینه‌ای بسیار کم خانه اجاره کنید. درخواست گواهی WBS معمولا بین چهار تا ۴۰ یورو هزینه دارد. اگر یک فرد مجرد برای گرفتن این گواهی درخواست دهد، خانه سوسیالی تک‌خوابه و کوچکی به او تعلق می‌گیرد که ممکن است. اگر همین درخواست توسط فرد متاهل انجام شود، مجوز آپارتمان دوخوابه برای او صادر خواهد شد. برای دریافت این مجوز مهم است که دولت آلمان بپذیرد شما شرایط مالی اجاره خانه در آلمان از راه‌های دیگر را ندارید.

بهترین سایت اجاره خانه در آلمان

آلمان کشوری پیشرفته است که اکثر کارها در آن از طریق تکنولوژی انجام می‌شوند. در همین راستا تعداد قابل توجهی سایت اجاره خانه در آلمان به فعالیت مشغولند و کیفیت خوبی هم دارند. تعدادی از بهترین سایت های اجاره خانه در آلمان را مشاهده می‌کنید:

مدارک لازم برای اجاره خانه در آلمان

همانطور که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، برای اجاره خانه در آلمان ابتدا لازم است هویت و مدت اقامت خود را ثابت کنید و سپس نوبت به اثبات توانایی مالی برای پرداخت اجاره تا پایان قرارداد می‌رسد. در ادامه مدارک لازم برای اجاره مسکن در آلمان را آورده‌ایم.

  • مدرک شناسایی معتبر (پاسپورت، کارت اقامت و…)
  • مجوز اقامت معتبر
  • فیش حقوقی (در صورت وجود)
  • فیش حقوقی ضامن (در صورت وجود ضامن)
  • سوابق اجاره مسکن

جمع بندی

اجاره خانه در آلمان راه‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید یک سوئیت دانشجویی (WG) را با چند دانشجوی دیگر به اشتراک بگذارید یا به‌صورت تک‌نفره آپارتمان اجاره کنید. همه چیز به شرایط مالی شما بستگی دارد. مزیت آلمان در این است که گزینه‌های متنوعی را برای تامین مسکن پیش روی شما قرار می‌دهد.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.