سطح رفاه، امنیت و درآمد بالا، امکان تحصیل در دانشگاه‌های رایگان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کشوری که سومین سیستم آموزشی برتر را دارد و نرخ بیکاری‌اش تنها 3 درصد اعلام شده، کشور آلمان را به یکی از مهاجرپذیرترین و دانشجویی‌ترین مقاصد اروپایی در جهان تبدیل کرده است. یکی دیگر از مزیت‌هایی که باعث شده بسیاری از افراد این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند، امکان اخذ بورسیه‌های تحصیلی با شرایط بسیار خوبی است که سالانه از طرف دولت و دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شوند. در این مطلب قرار است با انواع بورسیه تحصیلی آلمان آشنا شویم و شرایط اخذ آن‌ها را در مقاطع مختلف بررسی کنیم.

آشنایی با بورسیه تحصیلی کشور آلمان

کشور آلمان با ارائه بورسیه‌ها و اسکالرشیپ‌های تحصیلی باعث شده که سالانه بسیاری از متقاضیان واجد شرایط بدون داشتن دغدغه‌های مالی مشغول به تحصیل در این کشور شوند. اولین نکته‌ای که درباره چگونگی اخذ بورسیه آلمان باید بدانید این است که شرایط آن بسته به مقطع و رشته تحصیلی انتخابی شما متفاوت است. همچنین از آنجایی که تحصیل در این کشور تقریبا رایگان است انتظار می‌رود که متقاضیان کمک هزینه‌های مالی و بورسیه تحصیلی، از رزومه تحصیلی و علمی بسیار خوبی برخوردار باشند.

نکته مهم دیگری که درباره درخواست بورسیه تحصیلی آلمان وجود دارد این است که شما نمی‌توانید در هر زمانی که خواستید برای انجام این کار اقدام کنید و لازم است که با بررسی تاریخ و مهلت درخواست بورسیه مدنظرتان، برای ثبت‌نام آن دست به کار شوید و مدارک لازم را برای دانشگاه ارسال کنید. همچنین تحصیل به زبان انگلیسی در بعضی از دانشگاه‌های آلمان امکان‌پذیر است؛ اما اگر می‌خواهید شانس دریافت بورسیه در این کشور را افزایش دهید بهتر است هر دو مدرک زبان آلمانی و انگلیسی را در پرونده‌تان داشته باشید. جدای آن یادگیری زبان آلمانی برای کسانی که قصد کار کردن و پیشرفت در این کشور را دارند ضروری است.

انواع بورسیه تحصیلی در کشور آلمان

بورسیه‌های تحصیلی کشور آلمان به دو دسته دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شوند. بورسیه اراسموس، بورسیه پزشکی و بورسیه DAADاز جمله بورسیه‌های دولتی این کشور هستند که به دانشجویان بین‌المللی اهدا می‌شوند و با کمک هزینه‌های مالی به افراد واجد شرایط کمک می‌کنند. بورسیه کورت هانسن، بورس تحصیلی ماویستا، هاینریش بل، کنراد آدناور، فرصت مطالعاتی هومبولت، بورسیه تحصیلی اشتیپندیوم، بورسیه دوره فوق دکترا فلوشیپ انیشتین و فرصت مطالعاتی بین المللی ماری کوری نیز از انواع بورسیه‌های غیردولتی آلمان هستند که بیشتر در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند. در میان بورسیه‌های گفته شده، بورسیه دولتی DAAD از جمله بورسیه‌هایی است که افراد زیادی به خصوص ایرانیان برای اخذ آن اقدام می‌کنند. نکته مثبتی که درباره این بورسیه وجود دارد این است که در هر سه مقطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ارائه داده می‌شود.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی آلمان چگونه است؟

اگر به دنبال اخذ ویزای تحصیلی آلمان، آن هم از طریق بورسیه این کشور هستید، فراموش نکنید که مقطع و رشته تحصیلی شما نقش مهمی در این موضوع دارد؛ چون همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم شرایط دریافت بورسیه در مقاطع مختلف، متفاوت است و دانستن شرایط هرکدام برای داوطلبان و متقاضیان بورسیه ضروری است.

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع دبیرستان

تحصیل در مقطع دبیرستان یکی از جذاب‌ترین فرصت‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان سراسر جهان به‌خصوص ایرانیان است، هزینه‌های کم و شرایط پذیرش نسبتا آسان از جمله دلایلی هستند که تحصیل در این مقطع را جذاب کرده‌اند. همچنین خوب است بدانید که با داشتن مدرک Abitur آلمان خیلی راحت می‌توانید از بهترین دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید. در رابطه با بورسیه این مقطع باید بگوییم که این بورسیه‌ها به صورت فول فاند و پارشال فاند در دسترس هستند.

بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع کارشناسی

از آنجایی که بورسیه‌های محدودی برای مقطع کارشناسی ارائه می‌شوند، دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع نسبت به دیگر مقاطع به‎‌مراتب سخت‌تر است و ریسک بیشتری دارد. شما می‌توانید با داشتن سابقه تحصیلی درخشانی مثل کسب رتبه در المپیاد‌ها، ثبت اختراع، کسب رتبه ملی و… شانس خودتان را برای دریافت بورسیه لیسانس افزایش دهید. همچنین داشتن مدرک زبان با سطح B2، برای اخذ بورسیه تحصیلی در این مقطع ضروری است.

بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

فارغ از مدرک زبان و رزومه تحصیلی و علمی قوی، آنچه که شانس شما را برای دریافت بورسیه در این مقطع افزایش می‌دهد، داشتن یک انگیزه‌نامه شفاف و قوی است. برای این کار می‌توانید حرفه‌ای بین المللی را هدف خود قرار دهید، با سایر کارشناسان و ایده پردازان تبادل نظر کنید و در انگیزه‌نامه‌تان عنوان کنید که هدفتان این است که تحت نظر بهترین اساتید دانشگاهی با امکانات عالی تحصیل نمایید. همچنین خیلی خوب است طوری اهدافتان را شرح دهید که انگار انگیزه تحصیل پژوهشی محور دارید.

بورسیه تحصیلی در آلمان در مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا در این کشور کار نسبتا سختی است؛ چونکه بیشتر دانشگاه‌های آلمان در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند و رنکینگ جهانی دارند. با این اوصاف نکته مثبتی که وجود دارد این است که این کشور یکی از مناسب‌ترین کشورها برای اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا است و کمک هزینه‌های تحصیلی دکتری به نسبت مقاطع دیگر از تنوع بیشتری برخوردار هستند و دانشجویان این مقطع می‌توانند بعد از دریافت بورسیه، به‌راحتی به‌عنوان پژوهشگر در موسسات آموزشی کار و حقوق دریافت کنند. بورسیه تحصیلیDAAD، بورسیه تحصیلی stipendiumplus و بورسیه تحصیلی بنیاد ملی آلمانی از جمله بورسیه‌هایی هستند که برای این مقطع اعطا می‌شوند.

بورسیه تحصیلی آلمان برای رشته پزشکی

رشته پزشکی جزو آن دسته از رشته‌های گران است که متقاضیان بسیاری دارد. با این اوصاف دولت آلمان با ارئه کمک هزینه‌های مالی و بورسیه‌های تحصیلی در تمامی مقاطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری) توانسته است به کاهش هزینه‌های تحصیل این رشته در دانشگاه‌های آلمان کمک کند. درباره شرایط اخذ بورسیه برای رشته‌های پزشکی، دارا بودن معدل بالا در مقطع قبل، مقاله‌های علمی تحقیقی، فعالیت‌های تحقیقی و علمی، مدرک مهارت زبان آلمانی و توصیه‌نامه از اساتید مقطع قبل ضروری است.

اخذ ویزای آلمان از طریق بورسیه تحصیلی این کشور

بدون شک دریافت بورسیه تحصیلی آلمان، یکی از بهترین روش‌ها برای اخذ ویزای آلمان، پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی خوب و ایده‌آل در این کشور است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل و کار در آلمان و گرفتن پذیرش بورسیه، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس دریافت بورسیه را دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر، هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در آلمان و سایر کشورها همراهتان خواهیم بود.

ضروری است که بدانید داشتن مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی، بیمه درمانی آلمان برای دانشجویان، ارائه مدارک تمکن مالی ( شامل سپرده های بانکی یا مدارک بورسیه تحصیلی) و مدرک اثبات پذیرش در دانشگاه آلمان برای اخذ ویزای این کشور مهم است.

برای اخذ بورسیه تحصیلی آلمان به چه مدارکی نیاز داریم؟

همانطور که بارها اشاره کردیم، ارسال مدارک بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی شما متفاوت است. برای مثال داشتن مقالات علمی و پژوهشی بین‌المللی برای مقاطع ارشد و دکترا می‌تواند مثبت باشد و چنین رزومه‌ای برای مقطع کارشناسی واجب نیست؛ یا مثلا داشتن مدرک زبان آلمانی با سطح بالا برای اخذ بورسیه دانشگاه‌هایی که به زبان آلمانی تدریس می‌کنند، ضروری است. در ادامه لیست کلی مدارکی که برای دریافت بورسیه نیاز دارید را آورده‌ایم:

  • مقالات بین المللی
  • انگیزه نامه
  • ترجمه ریز نمرات
  • مدرک زبان آیلتس
  • مدرک زبان آلمانی
  • گذرنامه ملی یا کارت شناسایی ملی
  • تأییدیه مدرک تحصیلی
  • عکس های اخیر به اندازه گذرنامه
  • بیمه سلامت دانشجویی
  • ارائه رزومه متقاضی
  • پر کردن فرم درخواست بورسیه
  • مدارک تحصیلی مقاطع گذشته
  • تاییدیه سوپروایزر در مقطع دکترا
  • توصیه نامه از استاد

معدل لازم برای بورسیه آلمان

از آنجایی که بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده توسط کشور آلمان شایسته‌محور هستند، بدیهی است که هرچه معدل شما بیشتر و بهتر باشد شانس شما برای پذیرش بورسیه نیز افزایش میابد. حداقل معدل لازم برای دریافت بورسیه این کشور 15 است و اگر معدل مدرک قبلی شما کمتر از این نمره باشد شانستان را برای دریافت بورسیه از دست می‌دهید. البته خوب است بدانید که در برخی مواقع پیش آمده است که داشتن سطح زبان بالا و داشتن مقالات پژوهشی بین‌المللی، باعث شده که برخی از داوطلبان واجد شرایط با معدل کمتر از 15 هم بتوانند بورسیه کشور آلمان را دریافت کنند.

هزینه بورسیه تحصیلی و هزینه‌های زندگی در آلمان

بسته به دانشگاه مقصد، مقطع و رشته تحصیلی شما پوشش‌دهی هزینه‌های زندگی توسط بورسیه‌های تحصیلی این کشور متفاوت است. برای مثال برخی از آن‌ها تمامی هزینه‌های زندگی اعم از شهریه دانشگاه، هزینه خورد و خوراک و حمل و نقل شما را پوشش می‌دهند. درصورتی که برخی دیگر تنها هزینه‌های مربوط به دانشگاه را پرداخت می‌کنند.

اگرچه دانشجویان این کشور اجازه 20 ساعت کار در آلمان را دارند، اما از آنجایی که دانشجویان زمان بیشتری را مشغول درس خواندن هستند و فرصت خالی برای کار کردن ندارند، داشتن اندوخته‌‌ای برای هزینه‌های زندگی برایشان ضروری است. همچنین هزینه‌های زندگی در کشور آلمان بسته به شهر انتخابی شما متغیر است؛ اما به‌طور کلی هزینه یک ماه یک زندگی دانشجویی در این کشور، پیزی حدود 900 الی 1200 یورو است.

بورسیه فول فاند آلمان چیست؟

بدون شک بورسیه فول فاند آلمان یکی از ایده‌آل‌ترین کمک هزینه‌های این کشور است. بورسیه فول فاند آلمان در تمامی مقاطع ارائه می‌شود؛ ولی برای مقطع کارشناسی با تعداد محدودتری و در مقطع دکترا با تنوع بیشتری اعطا می‌شود. مدرک زبان با سطح بالا، معدل خوب و داشتن یک انگیزه‌نامه شفاف و متقاعد کننده که نشان دهد اهداف و توانایی شما برای اخذ این بورسیه چیست از مهم‌ترین عواملی هستند که شانس شما را برای دریافت بورسیه فول فاند افزایش می‌دهند. به طورکلی ارائه توضیحاتی از خودتان طوری که بتوانید خودتان را لایق و منحصربه‌فرد نشان دهید، تاثیر بسیار زیادی برای دریافت تمامی بورسیه‌های این کشور دارد.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم شرایط اخذ بورسیه تحصیلی یکی از مهاجرپذیرترین و دانشجویی‌ترین کشورهای اروپایی را بررسی کنیم. اگر شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، ما در سیم آخر آماده‌ایم تا صفر تا صد مسیر را به شما نشان دهیم و برای طی کردن این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوره اولیه سیم آخر (بررسی شرایط شما و ارائه راهنمایی‌های کلی در مورد مهاجرت) کاملا رایگان است. ما علاوه بر آلمان، شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا، ایتالیا، فرانسه، نروژ و اسپانیا را نیز در سبد خدمات خود داریم و برای مهاجرت به این کشورها در کنار شما خواهیم بود.