کشور آلمان یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر است. در واقع با انتخاب آلمان برای تحصیل مهندسی کامپیوتر، هم از امکانات مدرن آموزشی بهره‌مند می‌شوید و هم شانس بالایی برای پیدا کردن شغل مرتبط و تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم خواهید داشت. در این مقاله قصد داریم به سوالات مختلف شما در رابطه با تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان پاسخ دهیم.

مزایای تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان

تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان این رشته به‌حساب می‌آید. چرا که تمرکز دولت آلمان و کسب‌وکارهای خصوصی این کشور بر جذب مهندسان کامپیوتر قرار دارد. این یعنی با تحصیل مهندسی کامپیوتر در آلمان، آينده شغلی روشنی در انتشار شما خواهد بود. در این بخش مزایای تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان را به صورت موردی بررسی می‌کنیم.

وجود مراکز علمی سطح بالا برای تحصیل این رشته

آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا به‌حساب می‌آید و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی تکنولوژی‌های روز دنیا انجام داده است. سیاست آموزشی آلمان روی پرورش مهندسان نخبه کامپیوتر و IT تمرکز دارد. همه این‌ها باعث شده تا آلمان به یکی از بهترین مقصدها برای دانشجویان و علاقه‌مندان رشته کامپیوتر تبدیل شود. در ادامه دانشگاه‌های فنی مهندسی آلمان که رشته مهندسی کامپیوتر در آن‌ها ارائه می‌شود را می‌آوریم.

  • دانشگاه بین‌المللی علوم کاربردی IU
  • موسسه تکنولوژی کارلسروهه (رتبه ۶ در آلمان و ۱۳۱ در جهان)
  • مدرسه کسب‌وکار بین‌المللی CBS
  • دانشگاه RWTH آخن (رتبه ۷ در آلمان و ۱۴۵ در جهان)
  • دانشگاه علوم کاربردی SRH برلین
  • دانشگاه Cologne (رتبه ۱۲ در آلمان و ۱۸۴ در جهان)

وجود فرصت‌های شغلی پرتعداد برای مهندسان کامپیوتر در آلمان

آلمان یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا را در اختیار دارد و در حال حاضر تمرکز سرمایه‌گذاران آلمانی به شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی جلب شده است. برای همین است که در سال‌های اخیر استارتاپ‌های زیادی در آلمان شروع به کار کرده‌اند. علاوه بر این به دلیل حمایت‌های اقتصادی دولت از کسب‌وکارهای تکنولوژی‌محور، سایر شرکت‌های آلمانی هم در حال ورود به زمینه تکنولوژی یا بزرگ‌تر کردن تیم IT خود هستند. برای مثال بانک مرکزی آلمان در سال‌های اخیر واحد IT و تکنولوژی خود را گسترش داده و در نتیجه تعداد زیادی مهندس کامپیوتر را استخدام کرده است.

مزایای تحصیل مهندسی کامپیوتر در آلمان.webp

درآمد بالای مهندسین کامپیوتر در آلمان

همانطور که گفتیم تقاضا برای تخصص‌های مرتبط با کامپیوتر در آلمان رو به افزایش است. این یعنی در حال حاضر کشور آلمان با کمبود متخصصان و مهندسان کامپیوتر روبرو است و در نتیجه حقوق و مزایای بیشتری را به این افراد اختصاص می‌دهد. در حال حاضر به طور میانگین درآمد مهندس کامپیوتر در آلمان ۴۰۰۰ یورو در ماه است.

هزینه پایین تحصیل مهندسی کامپیوتر در آلمان

اکثر موسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌های آلمان تحصیل رایگان (بدون شهریه) را برای دانشجویان خارجی ممکن کرده‌اند. دانشگاه‌های خصوصی آلمان از دانشجویان شهریه می‌گیرند؛ اما برای اینکه توانایی رقابت با دانشگاه‌های دولتی را داشته باشند، مجبورند این شهریه را تا حد امکان پایین بیاورند. علاوه بر این طرح‌های حمایتی از دانشجویان خارجی مثل کمک‌هزینه‌های زندگی یا بورسیه‌های تحصیلی به شما کمک می‌کنند با کمترین هزینه در آلمان تحصیل کنید.

وجود امکان تحصیل به زبان انگلیسی

تعداد قابل توجهی از برنامه‌های تحصیلی مهندسی کامپیوتر در آلمان، به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. این یعنی برای تحصیل رشته کامپیوتر در آلمان (خصوصا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) نیاز نیست به زبان آلمانی تسلط کامل داشته باشید. اگر در زمینه‌های مرتبط با کامپیوتر رزومه خوبی دارید یا علاقه‌مندی به این رشته را در خود حس می‌کنید، آلمان یکی از مناسب‌ترین مقصدها برای شما است.

تحصیل کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر در آلمان.webp

گرایش های رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان

رشته مهندسی کامپیوتر گرایش‌های مختلفی دارد که هر کدام یک مسیر شغلی متفاوت را پیش روی شما قرار می‌دهند. در آلمان امکان تحصیل در گرایش‌های زیر از رشته مهندسی کامپیوتر برای دانشجویان وجود دارد:

  • امنیت شبکه
  • تعامل انسان و کامپیوتر
  • هوش مصنوعی
  • بیوانفورماتیک
  • اینترنت اشیا
  • مدیریت پایگاه داده
  • مهندسی نرم‌افزار
  • طراحی الگوریتم
  • برنامه‌نویسی موبایل و وب
  • مدیریت اطلاعات

شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان

سوال اینجا است که چه کسانی می‌توانند برای این رشته از آلمان پذیرش بگیرند؟ در این بخش، شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان (مثل سن، هزینه و مدارک مورد نیاز) را بررسی می‌کنیم.

شرایط سنی تحصیل مهندسی کامپیوتر در آلمان

به طور کلی افراد زیر ۳۰ سال شانس بیشتری برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان دارند؛ اما نمی‌توان گفت شانس سایر افراد برای مهاجرت تحصیلی به آلمان صفر است. توجه داشته باشید که وجود پیوستگی بین مقاطع تحصیلی شما، باعث افزایش شانستان برای گرفتن پذیرش از آلمان خواهد شد. برای مثال کسی که بلافاصله بعد از پایان کارشناسی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان در مقطع ارشد اقدام کرده است، شانس بیشتری نسبت به کسی که دو سال بعد از پایان کارشناسی برای مقطع ارشد اقدام می‌کند دارد.

هزینه تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان

تحصیل در بیشتر مراکز آموزشی آلمان رایگان است. برای تحصیل در این مراکز تنها کافی است از پس هزینه‌های زندگی در آلمان بربیایید. بعضی از موسسات هم برنامه‌هایی مثل کمک‌هزینه زندگ و بورسیه تحصیلی را ارائه داده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هزینه‌های تحصیل در آلمان را به صفر برسانید. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان را داشته باشید، شهریه تحصیل شما می‌تواند سالانه بین هشت تا ۲۰ هزار یورو باشد.

شرایط-تحصیل-مهندسی-کامپیوتر-در-آلمان.webp

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان

همانطور که گفتیم تعداد قابل توجهی از برنامه‌های تحصیلی مهندسی کامپیوتر در آلمان، به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. برای اخذ پذیرش از این برنامه‌ها به مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل ۶/۵ نیاز دارید. بعضی از دانشگاه‌های آلمان هم مدرک تافل با نمره حداقل ۸۰ را می‌پذیرند. اگر زبان برنامه شما آلمانی باشد، به مدرک سطح A1 زبان آلمانی (آزمون TestDaF یا DSH) برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان نیاز دارید.

شرایط کار دانشجویی در آلمان

در آلمان یک دانشجو می‌تواند ۱۲۰ روز در سال کار کند. علاوه بر این در زمان‌هایی که دانشگاه تعطیل است (مثل تعطیلات بین دو ترم) امکان کار تمام وقت هم برای دانشجویان وجود دارد. کار در زمینه‌های مرتبط با رشته تحصیلی شانس شما را برای پیدا کردن شغل بعد از اتمام تحصیل و اخذ اقامت دائم آلمان بالا می‌برد.

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم آلمان برای مهندسان کامپیوتر

برای اخذ اقامت دائم آلمان لازم است ابتدا ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید. دولت آلمان پس از اتمام تحصیل تا سقف ۱۸ ماه به شما مهلت می‌دهد دنبال کار بگردید. اگر بتوانید در این زمان شغلی پیدا کنید، ویزای شما از تحصیلی به کاری تغییر کرده و تمدید خواهد شد . در صورتی که پنج سال در آلمان صاحب شغل باشید و مالیات پرداخت کنید، شرایط اخذ اقامت دائم آلمان برایتان فراهم می‌شود. در حال حاضر با توجه به تقاضای شغلی موجود برای مهندسان کامپیوتر در آلمان، این کشور به‌عنوان یکی از بهترین مقصدها برای علاقه‌مندان به مهندسی کامپیوتر شناخته می‌شود.

تحصیل-در-مقطع-دکتری-مهندسی-کامپیوتر-آلمان.webp

تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر (مقطع دکتری) در آلمان

تحصیل مقطع دکتری در آلمان سه سال طول می‌کشد و بیشتر فعالیت‌های دانشجو در این سه سال پژوهشی است. برای مهاجرت به آلمان در مقطع دکتری می‌توانید از کمک‌هزینه تحصیلی (فاند) استفاده کنید. البته رقابت برای اخذ کمک هزینه تحصیلی آلمان بالا است و به همین علت برای گرفتن آن باید معدل خوب و سابقه پژوهشی قوی داشته باشید. بعضی از دانشگاه‌های آلمان برای صدور پذیرش رشته مهندسی کامپیوتر، مدرک GRE با نمره بالای ۳۱۰ می‌خواهند. علاوه بر این برای مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دکتری لازم است طرح تحقیقاتی (پروپوزال) و معرفی‌نامه دو استاد را در اختیار داشته باشید.

جمع‌بندی

تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در آلمان مزایای ویژه‌ای دارد؛ از مراکز علمی سطح بالا و امکان تحصیل به زبان انگلیسی تا فرصت‌های شغلی موجود در این کشور برای مهندسان کامپیوتر. علاوه بر این‌ها تحصیل در اکثر دانشگاه‌های آلمان رایگان است. برای تحصیل در این کشور لازم است از شرایطی مثل آیلتس با نمره حداقل ۶/۵ یا تافل ۸۰ برخوردار باشید.