تحصیل در کشور انگلستان به دانشجویان بین‌المللی این اجازه را می‌دهد تا در یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های آموزشی و علمی دنیا تحصیل کنند. امنیت شغلی بالا، فرصت‌های کاری متنوع، حضور اساتید برجسته، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و برخورداری از حمایت‌ دولت انگلیس برای دانشجویان بین‌المللی از جمله دلایلی هستند که موجب شده‌اند افراد بسیاری این کشور اروپایی را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند. با این اوصاف بالا بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور به نسبت دیگر کشورهای اروپایی، برای متقاضیان به یک چالش تبدیل شده است که دولت انگلستان توانسته است با ارائه بورسیه‌های تحصیلی متعددی این دغدغه را برای دانشجویان واجد شرایط از بین ببرد. در ادامه قرار است با انواع بورسیه‌های تحصیلی انگلستان آشنا شویم و شرایط اخذ آن‌ها را بررسی کنیم.

انواع بورسیه تحصیلی در انگلستان

دانشگاه‌ها و دولت کشور انگلستان هر ساله با ارائه بیش از 1500 برنامه کمک مالی و بورسیه تحصیلی توانسته‌اند به دانشجویان واجد شرایط بین‌المللی در هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های اقامت، بیمه درمانی، کمک هزینه سفر و هزینه‌های ماهانه زندگی کمک کنند. هر یک از این بورسیه‌های ارائه شده شرایط و الزامات خاص خودشان را دارند که بد نیست نگاهی به انواع آن‌ها بیندازیم:

  • بورسیه دبیرستان انگلستان
  • بورسیه‌های مقطع کارشناسی انگلستان
  • بورسیه‌های مقطع کارشناسی ارشد انگلستان
  • بورسیه‌های مقطع دکترا انگلستان
  • بورسیه زبان انگلیسی انگلستان
  • بورسیه انگلستان برای ایران و متقاضیان ایرانی
  • بورسیه چونینگ انگلستان
  • بورسیه‌های دولتی انگلستان
  • بورسیه تحصیلی پزشکی انگلستان

بهترین بورسیه های دانشگاهی در انگلستان

بورسیه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، توسط دانشگاه‌های انگلیس برای ترغیب دانشجویان خارجی به تحصیل در این کشور ارائه شده‌اند.

نام بورسیه نوع بورسیه شرایط پوشش
Chevening Scholarships تحصیلی برای دانشجویان فوق لیسانس هزینه های تحصیلی، اقامتی و مسافرتی
Commonwealth Scholarships تحصیلی برای دانشجویان فوق لیسانس و دکتری هزینه های تحصیلی، اقامتی و مسافرتی
Gates Cambridge Scholarships تحصیلی برای دانشجویان فوق لیسانس و دکتری هزینه های تحصیلی، اقامتی و مسافرتی
Rhodes Scholarships تحصیلی برای دانشجویان فوق لیسانس و دکتری هزینه های تحصیلی، اقامتی و مسافرتی
Erasmus+ تحصیلی ، تدریس ، آموزش و پژوهش از جمله شرایط آن می توان به فراهم کردن فرصت های تحصیلی و آموزشی در کشورهای اروپایی اشاره کرد نامشخص
GREAT Scholarships تحصیلی برای دانشجویان فوق لیسانس و دکتری 10,000 پوند

بورسیه‌های دولتی انگلستان

دولت انگلستان سالانه برنامه‌های کمک مالی متنوعی به دانشجویان بین‌المللی که تمکن مالی لازم را برای تحصیل در خاک این کشور ندارند، ارائه می‌دهد که از جمله محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به بورسیه GREAT Scholarships، Chevening Scholarships، Commonwealth Scholarships و بورسیه چونینگ انگلستان Chevening Scholarship اشاره کرد.

بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع دبیرستان

گفتنی است که اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دبیرستان برای دانشجویان بین‌المللی در کشور انگلستان امکان‌پذیر است. متقاضیان زیر 18 سال می‌توانند با ارائه مدارکی همچون نمرات بالا، پیشینه تحصیلی ممتاز، مدرک زبان و... برای اخذ بورسیه‌های دبیرستان انگلیس اقدام کنند. از جمله پرتقاضاترین بورسیه‌ها در مقطع دبیرستان می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • بورسیه‌های برنامه نویسی فناوری اطلاعات
  • بورسیه ورزشی MobilitySeeker در فضای باز
  • جایزه قهرمانان تنوع Abercrombie & Fitch
  • کمک‌های مالی آموزشی Moray & Nairn در بریتانیا
  • بورسیه‌های تحصیلی BeArt Presets
  • کمک‌های مالی توماس وال در بریتانیا
  • بورسیه آموزشی رهبری
  • بورسیه تحصیلی Toptal STEM برای زنان

تحصیل در انگلستان با بورسیه.webp

بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع کارشناسی

بورسیه‌های ارائه شده در این مقطع به مراتب محدودتر و شرایط دشوارتری برای پذیرش دارند؛ پس اگر قصد دارید با اخذ بورسیه، ویزای تحصیلی کشور انگلستان را دریافت کنید خیلی خوب است که برای مقاطع تکمیلی بالاتر (ارشد و دکتری) اقدام کنید.

بیشتر بورسیه‌هایی که در این مقطع اعطا می‌شوند مربوط به دانشجویانی هستند که رزومه تحصیلیشان در مقطع قبلی قابل بررسی است. با این اوصاف متقاضیان ایرانی که با مدرک دیپلم ایران برای اخذ بورسیه اقدام می‌کنند شانس کمتری برای دریافت آن را دارند؛ چرا که سوابق تحصیلی آن‌ها در دبیرستان‌های ایران به راحتی توسط دانشگاه مقصد قابل ارزیابی نیست و همینطور سیستم آموزشی کشور انگلیس در مقاطع پیش دانشگاهی با کشور ایران متفاوت است.

بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع کارشناسی ارشد

بورسیه‌های ارائه شده در کارشناسی ارشد به‌مراتب بیشتر از مقطع لیسانس است و همین موضوع باعث شده است که احتمال اخذ بورسیه در کارشناسی ارشد بیشتر باشد؛ چرا که متقاضیان مستقیما برای تحصیلات تکمیلی و پیشرفته اقدام می‌کنند و دانشگاه‌ها ، آمادگی بیشتر و بهتری برای اعطای بورسیه تحصیلی در این مقطع را دارند. از جمله بورسیه‌های پرتقاضا که در که در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند می‌توان به The Chevening Scholarships و The Commonwealth Scholarships اشاره کرد.

بورسیه تحصیلی انگلستان در مقطع دکتری

اخذ بورسیه تحصیلی برای مقطع دکتری، با ارائه رزومه تحصیلی درخشان، نمرات بالا، مقالات تحقیقاتی، مدرک زبان و... به راحتی امکان‌پذیر است. نکته‌ای که در رابطه با بورسیه‌های ارائه شده در این مقطع وجود دارد این است که اکثر بورسیه‌های مقطع دکتری بورسیه اساتید یا دولتی هستند. بورسیه اساتید به این معناست که از آنجا که تحصیل در این مقطع به صورت تحقیقاتی و پژوهشی صورت می‌گیرد، اساتید می‌توانند در مقطع دکتری بابت انجام این تحقیقات از دانشگاه یا موسسات مختلف هزینه دریافت ‌کنند و بیشتر اساتید هم به تیم تحقیقاتی خود که متشکل از دانشجویان دکتری هستند از این هزینه حقوقی پرداخت می‌کنند.

اخذ ویزای تحصیلی از طریق بورسیه

بدون شک دریافت بورسیه تحصیلی، یکی از بهترین روش‌ها برای اخذ ویزای تحصیلی انگلیس، پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی خوب و ایده‌آل در این کشور است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل و کار در انگلستان و گرفتن پذیرش بورسیه، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس دریافت بورسیه را دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر، هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در کشور انگلستان و سایر کشورها همراهتان خواهیم بود. مشارکت تحقیقاتی چین و انگلستان و The Commonwealth Scholarships از جمله محبوب‌ترین برنامه‌های کمک هزینه مالی در این مقطع هستند.

رشته های بورسیه دار انگلیس

اگر بخواهیم به‌طور کلی بگوییم بورسیه‌های این کشور بیشتر رشته‌های تحصیلی را شامل می‌شوند؛ اما در این میان رشته‌های پزشکی و هنری از جمله رشته‌های بورسیه‌دار در این کشور محسوب می‌شوند که اتفاقا متقاضیان بسیاری هم دارند.

روانشناسی، مدیریت، هنر، تحقیقات پزشکی، مهندسی پزشکی، علوم مهندسی، رایانش ابری، مهندسی مواد، شیمی دارویی، زیست شناسی، فیزیک، بوم شناسی، مهندسی سیستم‌های زمینی، ارتباطات، حقوق و رسانه، توسعه روستایی، توسعه شهری و بین‌المللی، داروسازی، دندانپزشکی، مطالعات بر روی بیماری‌های عفونی و... از جمله رشته‌های بورسیه‌دار در انگلستان هستند.

بورسیه هنر انگلستان

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم برخی از شاخه‌های هنری از جمله رشته‌هایی هستند که بورسیه‌های بسیار خوبی می‌توانند هزینه‌های تحصیل در آن‌ها را پوشش دهند. هنرهای تجسمی، معماری، طراحی لباس و... از جمله رشته‌های هنری هستند که دانشگاه‌ها و مراکز دولتی بسیاری با ارائه بورسیه‌های متعدد از دانشجویان این رشته‌ها حمایت مالی می‌کنند.

بورسیه هنر انگلستان.webp

مدارک مورد نیاز اخذ بورسیه تحصیلی در انگلستان

بدیهی است که برای اخذ بورسیه تحصیلی این کشور، هرچقدر رزومه قوی و انگیزه‌نامه هدفمندتر و شفاف‌تری داشته باشید، شانس بیشتری برای دریافت آن را از آن خود می‌کنید. در ادامه مدارک لازم برای اخذ بورسیه این کشور را لیست کرده‌ایم:

  • ارائه پاسپورت معتبر که حداقل از شروع ترم 6 ماه فرصت داشته باشد
  • ارائه رزومه تحصیلی که شامل فعالیت‌های کاری و تحصیلی متقاضی است.
  • ارائه انگیزه‌نامه هدفمند و متناسب با رشته تحصیلی
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی
  • ارائه ترجمه مدارک تحصیلی مقطع پیشین و ریز نمرات
  • ارائه توصیه‌نامه از دو یا سه استاد (در صورت وجود)
  • ارائه لیستی از جوایز و مقالات بین‌المللی (در صورت وجود)
  • ارائه رزومه کاری و توضیحات تجربه کار (در صورت وجود)

بورسیه تحصیلی انگلستان 2023

در این بخش لیست بورسیه‌های ارائه شده در سال تحصیلی 2023-2024 را همراه با ددلاین درخواست آن‌ها آورده‌ایم:

بورسیه Gates Cambridge Scholarships for International Students

این بورسیه توسط دانشگاه Gates Cambridge Trust و برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. شروع ثبت درخواست از 12 اکتبر تا اول دسامبر 2023 بوده و تاریخ دریافت بورسیه از اکتبر 2023 شروع می‌شود.

بورسیه Transform Together Scholarships for International and European Union (non-UK) Students

این بورسیه توسط دانشگاه Sheffield Hallam University و برای مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی ارائه می‌شود. شروع ثبت درخواست از 31 می تا اول نوامبر 2022 بوده و تاریخ دریافت بورسیه از سپتامبر 2023 شروع می‌شود.

بورسیه British Chevening Scholarships in UK for International Students

این بورسیه توسط دانشگاه British Government/FCO و برای مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. شروع ثبت درخواست از از اول نوامبر 2022بوده و تاریخ دریافت بورسیه از اکتبر 2023 شروع می‌شود.

بورسیه Commonwealth Master’s Scholarships for Developing Commonwealth Countries

این بورسیه توسط دانشگاه DFID و برای مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. شروع ثبت درخواست از تاریخ 18 اکتبر 2022 و تاریخ دریافت بورسیه از سپتامبر 2023 شروع می‌شود.

بورسیه Clarendon Fund Scholarships at the University of Oxford

این بورسیه توسط دانشگاه Oxford University Press و برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. شروع ثبت درخواست از تاریخ 6 ژوئن تا 20 ژانویه 2022 بوده و تاریخ دریافت بورسیه از اکتبر 2023 شروع می‌شود.

بورسیه Reach Oxford Scholarships for Developing Country Students

این بورسیه توسط دانشگاه آکسفورد و برای مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. شروع ثبت درخواست از 15 اکتبر 2022 تا 8 فوریه 2023 بوده و تاریخ دریافت بورسیه از اکتبر 2023 شروع می‌شود.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم شرایط اخذ بورسیه تحصیلی یکی از مهاجرپذیرترین و دانشجویی‌ترین کشورهای اروپایی را بررسی کنیم. اگر شرایط تحصیل در انگلیس را دارید، ما در سیم آخر آماده‌ایم تا صفر تا صد مسیر را به شما نشان دهیم و برای طی کردن این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوره اولیه سیم آخر (بررسی شرایط شما و ارائه راهنمایی‌های کلی در مورد مهاجرت) کاملا رایگان است. ما علاوه بر انگلیس، شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا، ایتالیا، فرانسه، نروژ، آلمان و اسپانیا را نیز در سبد خدمات خود داریم و برای مهاجرت به این کشورها در کنار شما خواهیم بود.