یکی از مهم‌ترین اقداماتی که پیش از مهاجرت به کشور مقصد باید به آن توجه داشت، بررسی هزینه‌ها و شرایط زندگی در آن کشور است. قطعا مهاجرت به هر روشی هزینه‌های خاص خودش را دارد، از شهریه دانشگاه برای اخذ ویزای تحصیلی گرفته تا هزینه‌های سرمایه‌گذاری در خاک یک کشور! از این‌رو بررسی هزینه‌ها پیش از اقدام به تشکیل پرونده و طی کردن پروسه مهاجرت به شما این امکان را می‌دهد تا مقصدی ایده‌آل (نسبت به شرایط مالی که دارید) برای زندگی انتخاب کنید. در این مقاله قرار است هزینه‌های زندگی در کشور انگلستان را بررسی و شرایط زندگی در مناطق مختلف آن را مقایسه کنیم.

بررسی مهم ترین هزینه های زندگی در انگلستان

کشور انگلستان جزو مقاصد گران در اروپا محسوب می‌شود؛ طوری که هزینه‌ زندگی در برخی از شهرهای گران آن همچون لندن، با هزینه زندگی در ایالات متحده آمریکا برابری می‌کند. عمده هزینه‌های زندگی در انگلیس نیز مربوط به هزینه اجاره و خرید اقامتگاه در این کشور است و بعد از آن به‌ترتیب شهریه دانشگاه، خورد و خوراک و... از اصلی‌ترین هزینه‌های زندگی در این کشور به‌شمار می‌روند. با این اوصاف فرصت‌های شغلی متعدد و امنیت شغلی بالا در انگلیس باعث شده است که میانگین درآمد افراد در این کشور بیش از 25 هزار پوند در سال و نرخ بیکاری بسیار ناچیز باشد.

شهریه دانشگاه های انگلستان

اگر قصد تحصیل در انگلیس را دارید، حتما می‌دانید که شهریه دانشگاه یکی از اساسی‌ترین هزینه‌های شما برای مهاجرت تحصیلی به این کشور است. در رابطه با این هزینه باید بگوییم که شهریه دانشگاه‌ها بسته به مقطع و رشته تحصیلی، دانشگاه و شهر مقصد متفاوت است؛ اما به‌طور کلی هزینه تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی و مهندسی به مراتب گران‌تر از تحصیل در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی هستند.

به‌طور میانگین هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های برتر لندن و سایر شهرهای گران، از 30 هزار الی 60 هزار پوند در سال متغیر است و برای مقاطع تکمیلی نیز شهریه دانشگاه از 17 الی 80 هزار پوند است. البته باید درنظر گرفت که امکان اخذ بورسیه تحصیلی و تحصیل به‌صورت رایگان در دانشگاه‌های این کشور امکانپذیر است. همچنین دوره‌های تحصیلی کوتاه‌مدت نیز (کارشناسی 3 ساله، کارشناسی ارشد 1 ساله) از جمله دلایلی هستند که می‌توانند تاب هزینه‌های نسبتا سنگین در دانشگاه‌های برتر این کشور را در دل دانشجویان ایجاد کنند.

هزینه های مسکن در انگلستان

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، هزینه خرید یا اجاره خانه در انگلیس بخش سنگینی از هزینه‌های زندگی در این کشور است. اجاره یک اتاق در آپارتمانی مشترک، سوئیت، خوابگاه، خانه و... از جمله راه‌های رایج برای اقامت در خاک این کشور هستند که به‌طور میانگین اگر بخواهیم هزینه‌های آن‌ها را در لندن و سایر شهرها بررسی کنیم باید بگوییم که مهاجران می‌بایست ماهانه نزدیک به 1000 پوند برای اقامت در لندن و حداکثر 800 پوند برای شهرهای دیگر درنظر داشته باشند.

هزینه اجاره و خرید خانه در انگلستان

در این بخش هزینه اجاه و خرید اقامتگاه در انگلستان را آورده‌ایم:

نوع مسکن لندن کمبریج ادینبورگ منچستر بریستول
اتاق خواب مشترک £130 - £260 £85 - £175 £105 - £190 £80 - £140 £95 - £165
آپارتمان £240 - £660 £175 - £420 £230 - £450 £180 - £350 £200 - £420
سوئیت £320 - £900 £250 - £600 £280 - £550 £220 - £450 £290 - £550

هزینه خورد و خوراک در انگلستان

تنوع غذایی در انگلستان بسیار بالاست و شما می‌توانید از منوی رستوران‌های این شهر انواع غذاهای فرانسوی، هندی، چینی و... را سفارش دهید؛ با این اوصاف هزینه خورد و خوراک و مواد غذایی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمی گران‌تر است.

نام کالا حداقل و حداکثر (پوند)
شیر (1 لیتر) £0.90 - £1.20
نان (1 قرص) £0.50 - £1.00
پنیر چدار (200 گرم) £2.00 - £3.00
تخم مرغ (12 عدد) £1.50 - £3.00
برنج (1 کیلوگرم) £1.00 - £2.00
ماهی قزل آلا (200 گرم) £3.00 - £5.00
گوشت چرخ کرده (500 گرم) £2.50 - £4.50
پیتزا آماده (1 عدد) £3.00 - £5.00
سبزیجات خشک (500 گرم) £1.00 - £2.00

هزینه حمل و نقل در انگلستان

کشور انگلستان از جمله کشورهایی است که از سیستم حمل‌ونقل پیشرفته‌ای برخوردار است. هزینه استفاده از حمل‌ونقل عمومی در این کشور تقریبا ارزان و به‌صرفه است. مترو، اتوبوس، تاکسی و قطار از جمله وسایل محبوب و پرتردد هستند که قیمت بلیت هرکدام به شرح ذیل است:

نوع حمل و نقل هزینه تقریبی
قطار بین ۱۰ تا ۱۵۰ پوند
اتوبوس بین ۵ تا ۳۰ پوند
تاکسی شهری بین ۴ تا ۳۰ پوند
متروی لندن بین ۲ تا ۶ پوند
اجاره خودرو بین ۲۰ تا ۱۰۰ پوند در روز

زندگی در شهر های مهم انگلستان

شهرهای لندن، منچستر، لیورپول، بیرمنگام، برایتون، ناتینگهام و شفیلد ازجمله شهرهای مهم در انگلستان هستند که بدون‌شک می‌توانند مقاصد بسیار خوبی برای کار، تحصیل و زندگی نیز باشند. زندگی در این شهرها باتوجه به امکاناتی که دارند به نسبت سایر شهرهای دیگر ممکن است گران‌تر باشند. برای مثال هزینه زندگی مجردی برای یک شخص در انگلستان حدود 1000 پوند، در شهر منچستر800 پوند و در سایر شهرهای نام برده شده 600 الی 700 پوند در ماه است.

زندگی در شهرهای صنعتی انگلستان

اگر به دنبال یک فرصت شغلی مناسب می‌گردید، زندگی در شهرهای صنعتی انگلستان می‌تواند گزینه‌ خوبی برای مهاجرت باشد؛ شهرهایی همچون لندن، لیورپول، بریستول، لیدز، بیرمنگام، آبردین، ادینبورگ،کاونتری و گلاسکو و... از جمله شهرهای صنعتی و گران انگلستان هستند. البته این نکته را باید درنظر گرفت که با وجود امنیت شغلی بالا و فرصت‌های کاری متنوع هزینه‌های زندگی در این شهرها به‌راحتی قابل جبران خواهد بود.

زندگی در روستاهای انگلیس

بدیهی است که زندگی در روستاهای خوش آب‌وهوای این کشور به‌مراتب ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر از زندگی در شهرهای انگلیس است. اگر بازنشسته شده‌اید و قصد دارید که به انگلستان مهاجرت کنید، روستاهای سرسبز و خوش آب‌وهوای این کشور می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای سپری کردن دوران بازنشستگی‌تان باشند. ازجمله روستاهای جذاب و معروف انگلستان می‌توان به پینسویک، پولپررو، کتل ول، موزل و... اشاره کرد.

برای مهاجرت به انگلیس از کجا شروع کنم؟

راه‌های مختلفی برای مهاجرت به کشور انگلستان وجود دارد. از اخذ ویزای کاری گرفته تا تحصیل در این کشور. اولین قدم برای مهاجرت، پاسخ به این سوال است که کدام روش مهاجرتی به این کشور مناسب شماست؟

بدون شک اخذ تحصیل در انگلستان، بهترین روش برای پیدا کردن شغل مناسب و تشکیل یک زندگی مناسب در این کشور است. برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل و کار در انگلستان و گرفتن پذیرش، می‌توانید از مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر کمک بگیرید. ما در سیم آخر شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما خواهیم گفت برای کدام دانشگاه‌ها شانس دریافت پذیرش دارید. در صورت تمایل، در ادامه مسیر هم برای دریافت ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های تحصیل در انگلیس و سایر کشورها همراهتان خواهیم بود.

میزان درآمد در انگلستان به چه صورت است؟

بررسی میزان درآمد و حقوق ماهانه در کشور انگلستان یکی دیگر از عواملی است که بررسی آن می‌تواند در مسیر مهاجرت کمک کننده باشد. اگر بخواهیم درباره میزان درآمد در کشور انگلستان بگوییم، باید خاطرنشان کرد که درآمد افراد بسته به شهر مقصد، شغل، میزان تخصص و مهارت افراد و... متغیر است. اما به‌طور کلی میانگین درآمد برای کار تمام‌وقت در این کشور 40 هزار پوند و کار نیمه‌وقت 20 هزار پوند در سال است.

ازجمله شغل‌های پردرآمد در انگلستان نیز می‌توان به عنوان شغلی مدیر اجرایی، بازاریاب دیجیتال، پزشکان متخصص، خلبان هواپیمایی، فضانورد، متخصصان حقوقی و... اشاره کرد. در رابطه با درآمد مشاغل آزاد یا فریلنسری نیز باید بگوییم که بسته به تلاش و ساعت کار افراد، درآمد سالانه آن‌ها از 20 تا 80 هزار پوند در سال متغیر است.

کلام آخر

اگر شرایط اخذ ویزای تحصیلی انگلیس را دارید، ما در سیم آخر آماده‌ایم تا صفر تا صد مسیر را به شما نشان دهیم و برای طی کردن این مسیر شما را همراهی کنیم. مشاوره اولیه سیم آخر (بررسی شرایط شما و ارائه راهنمایی‌های کلی در مورد مهاجرت) کاملا رایگان است. ما علاوه بر انگلستان، شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا، ایتالیا، فرانسه، نروژ، آلمان و اسپانیا را نیز در سبد خدمات خود داریم و برای مهاجرت به این کشورها در کنار شما خواهیم بود.