مدرسه عالی نرمال پاریس (École normale supérieure) که به‌اختصار ENS نامیده می‌شود، یکی از دانشگاه‌های بسیار معتبر فرانسه در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. این دانشگاه سال ۱۷۹۴ و در دوران انقلاب فرانسه با هدف تربیت نسل جدیدی از استادان و پژوهشگران منطبق با ارزش‌های عصر روشنگری شروع به کار کرد. مدرسه عالی نرمال در دو بخش ادبی و تجربی فعالیت می‌کند و رقابت بسیار شدیدی برای ورود به آن وجود دارد. هرساله بیش از ۲،۳۰۰ نفر دانشجو برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه پذیرفته می‌شوند. شایان ذکر است چهارده برندۀ جایزۀ نوبل از فارغ‌التحصیلان مدرسه عالی نرمال پاریس بوده‌اند. در این مقاله‌، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، مدرسه عالی نرمال پاریس را معرفی می‌کنیم.

دپارتمان و رشته‌های مدرسه عالی نرمال پاریس

دپارتمان‌های مدرسه عالی نرمال پاریس از‌این‌قرارند: دپارتمان بیولوژی، دپارتمان شیمی، دپارتمان علوم زمین، دپارتمان ریاضی، دپارتمان فیزیک، دپارتمان محیط‌زیست، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان تاریخ، دپارتمان تاریخ و تئوری هنر، دپارتمان فلسفه، دپارتمان علوم اجتماعی، دپارتمان علوم باستان، دپارتمان جغرافیا، دپارتمان زبان و ادبیات و دپارتمان زبان و فرهنگ خارجی.

در مدرسه عالی نرمال پاریس، رشته‌های گوناگونی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. برخی از این رشته‌ها عبارت‌اند از:‌ فیزیک، علوم شناختی (Cognitive science)، علوم سیاره‌ای، علوم زیستی، زیست‌شناسی، نوروساینس، شیمی، ریاضی، علوم و فناوری فضایی، اقتصاد، تئوری و تاریخ ادبیات، تئوری هنر، تاریخ باستان، ژئوپلیتیک، جغرافیا، ادبیات مدرن، تاریخ فلسفه، فلسفۀ معاصر، فلسفۀ سیاسی و اجتماعی، فلسفۀ علم، فلسفۀ زبان و علوم اجتماعی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های مدرسه عالی نرمال پاریس

شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مدرسه عالی نرمال پاریس برای دانشجویان فرانسوی و شهروندان اتحادیۀ اروپا به‌ترتیب ۲۴۳ و ۳۸۰ یورو در سال است. ناگفته نماند شهریۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان خارج از اتحادیۀ اروپا حدوداً به ۳،۷۰۰ یورو می‌رسد. دانشجویان برای پوشش بخشی از هزینه‌های تحصیل از بورسیه‌های دولتی فرانسه می‌توانند استفاده کنند. معروف‌ترین بورسیه تحصیلی در فرانسه «بورسیۀ ایفل» است که به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مهندسی، علوم  پایه، حقوق، اقتصاد، مدیریت و علوم سیاسی اعطا می‌شود. یکی دیگر از بورسیه‌های مطرح «بورسیۀ اراسموس‌پلاس» است که آن را اتحادیۀ اروپا به دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌کند.

هزینۀ زندگی در پاریس 1

هزینۀ زندگی در پاریس

هزینۀ زندگی در شهر پاریس برای هر نفر بدون درنظرگرفتن اجارۀ آپارتمان، حدود ۹۷۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز پاریس به حدود ۱،۲۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر به حدود ۸۵۰ یورو در ماه می‌رسد. اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۸۰۰ یورو درماه و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۷۰۰ یورو در ماه تخمین زده می‌شود. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری در پاریس به حدود ۱۷۲ یورو در ماه می‌رسد و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۷ یورو در ماه است. برای خرید بلیت تک‌سفرۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز باید ۱.۹یورو و برای بلیت یک‌ماهه باید ۷۵ یورو پرداخت.

هزینۀ تهیه غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌ ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌تر‌ ۶۰ یورو است. اگر بخواهید در خانه غذا آماده کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین شرح است: یک لیتر شیر ۱.۲ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۲۰ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۳ یورو.

منبع: