رشتۀ طراحی صنعتی از عناصر مهندسی و طراحی برای ایجاد محصولاتی با ظاهری عالی و عملکرد مناسب استفاده می‌کند. فعالان این حوزه افراد جزئی‌نگر و ماهر در حل مسئله هستند. رویکرد دوره‌های طراحی صنعتی عملی است و یادگیری دانشجویان زمانی اتفاق می‌افتد که پروژه‌های مختلف مدنظر استادان طراحی را انجام دهند. طراحی زیبا همیشه موردپسند مردم است و خلاقیت موضوع مهمی در حوزۀ طراحی صنعتی محسوب می‌شود. پس از گرفتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، ردیف‌های شغلی بیشتر طراحی‌محور هستند؛ اما ممکن است زمینه‌ها و تخصص‌ها متفاوت باشد. زمینه‌های کاری طراحان صنعتی ازاین‌قرارند: صنعت خودرو، صنعت نرم‌افزار، طراحی محصولات مصرفی، طراحی نمایشگاه، جلوه‌های ویژه، بخش بازاریابی یا زنجیره‌های تدارکات و تأمین. ازآنجاکه طراحی صنعتی در فرانسه یکی از رشته‌های پرطرفدار است، در این مطلب، دربارۀ طراحی صنعتی در کشور فرانسه و دانشگاه‌های برتر این کشور برای تحصیل رشتۀ مذکور توضیحاتی خواهیم داد. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

دانشگاه‌های برتر

در فرانسه، رشتۀ طراحی صنعتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دوره‌های پیشرفته ارائه می‌شود. دوره‌های پیشرفته ممکن است کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت باشند. درادامه، با دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته طراحی صنعتی در کشور فرانسه آشنا خواهیم شد.

مدرسۀ استراتژی طراحی

مدرسۀ استراتژی طراحی یکی از مراکز آموزشی برتر برای تحصیل رشتۀ طراحی صنعتی در فرانسه به‌حساب می‌آید. طبق جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، این مدرسه ردۀ سیصدوپانزدهم را در میان مراکز آموزشی برتر فرانسه کسب کرده است. تحصیل رشتۀ طراحی حمل‌و‌نقل و خودرو در مقطع کارشناسی ارشد مدرسۀ استراتژی طراحی ۲۸ماهه است و تمام دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و شش ماه دورۀ کارآموزی را نیز دربر می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این رشته به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه پاریس ساکلی

دانشگاه پاریس ساکلی یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل رشتۀ طراحی صنعتی در فرانسه است. براساس تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه مذکور رتبۀ دویست‌ونودویکم را در بین دانشگاه‌های برتر جهان و طبق رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، جایگاه شصت‌وپنجم را در میان مراکز آموزشی برتر فرانسه ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ طراحی در دانشگاه پاریس ساکلی یک‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. با مراجعه به این لینک، با چندوچون تحصیل رشتۀ طراحی در دانشگاه پاریس ساکلی آشنا خواهید شد.

مدرسۀ عالی تجارت و هنرهای کاربردی و فرهنگ (ESMAC)

مدرسۀ عالی تجارت و هنرهای کاربردی و فرهنگ (ESMAC) دیگر مرکز آموزش عالی مطرح به‌منظور تحصیل رشتۀ طراحی صنعتی در فرانسه است که در شهر ویترویل قرار دارد. تحصیل رشتۀ طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی این مدرسه سه‌ساله است و تمامی دروس به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند. گفتنی است در‌حال‌حاضر، رشتۀ مذکور به‌‌علت شیوع بیماری کرونا پاره‌وقت و آنلاین برگزار می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تحصیل رشتۀ طراحی در مدرسۀ یادشده، این لینک را ببینید.

مدرسۀ تحصیلات تکمیلی ITM

مدرسۀ تحصیلات تکمیلی ITM دیگر نام در فهرست مراکز آموزشی معتبر برای تحصیل رشتۀ طراحی صنعتی در فرانسه است. تحصیل رشتۀ استراتژی طراحی محصول خودرو و موتورسیکلت در مقطع کارشناسی این مدرسه تمام‌وقت است و یک تا سه سال طول می‌کشد و زبان تدریس دروس فرانسوی است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ رشتۀ ذکرشده، به این لینک مراجعه کنید.

مدرسۀ طراحی پایدار

آخرین نام در فهرست مراکز آموزشی مطرح برای تحصیل رشتۀ طراحی صنعتی در فرانسه مدرسۀ طراحی پایدار است. تحصیل رشتۀ طراحی در نوآوری پایدار در این مدرسه دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. ناگفته نماند دورۀ مذکور ازجمله دوره‌های پیشرفته برای آموزش طراحی صنعتی به‌شمار می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دورۀ طراحی در نوآوری پایدار، این لینک را بخوانید.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع: