فرانسه یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رشته مدیریت است. تعدادی از بهترین موسسات آموزشی مدیریت جهان در این کشور قرار دارند و فضای استارتاپی فرانسه رونق دارد. حالا سوال اینجا است که برای تحصیل رشته مدیریت در فرانسه باید چه شرایطی داشته باشیم؟ در این مقاله همه چیز را در مورد تحصیل رشته مدیریت در فرانسه به شما می‌گوییم.

چرا باید در فرانسه مدیریت بخوانیم؟

کشور فرانسه یکی از بهترین کشورها برای تحصیل رشته مدیریت است. چرا که تعدادی از بهترین دانشکده‌های مدیریت و مدرسه‌های کسب‌وکار دنیا در این کشور قرار دارند. بهترین موسسه آموزشی مدیریت در دنیا (از نظر رتبه) در حال حاضر HEC پاریس است. این موسسه در سال‌های اخیر توانسته است از نظر آموزش آکادمیک مدیریت و تحویل دادن مدیران توانمند به بازار کار موفق عمل کند. به طور کلی با تحصیل رشته مدیریت در فرانسه هم از امکانات آموزشی خوبی بهره‌مند می‌شوید و هم پس از پایان تحصیل شانس بیشتری برای ورود به بازار کار و اخذ اقامت دائم خواهید داشت.

محبو‌ب ترین گرایش های مدیریت در فرانسه

در حال حاضر گرایش‌های مختلف مدیریت در فرانسه ارائه می‌شوند؛ گرایش‌هایی مثل مدیریت بازرگانی و مدیریت ورزشی. اما در میان همه این گرایش‌ها، دو گرایش از سایر گرایش‌ها محبوب‌ترند و متقاضیان داخلی و خارجی پرتعدادی دارند. این دو گرایش عبارتند از:

مدیریت ارشد کسب‌وکار (MBA)

رشته مدیریت ارشد کسب‌وکار (Master of Business Administration) یا به طور مخفف MBA، یکی از محبوب‌ترین گرایش‌های مدیریت در جهان است؛ چرا که فارغ‌التحصیلان این رشته گزینه‌های زیادی برای ورود به بازار کار دارند. گزینه‌هایی مثل مدیر فروش، مشاور توسعه کسب‌وکار، مدیر بازاریابی و سایر جایگاه‌های مشابه. با مدرک MBA همچنین می‌توان به‌عنوان کارآفرین یک کسب‌وکار تازه را تاسیس کرد. رشته MBA فرانسه، در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. جالب است بدانید زبان اکثر دوره های MBA در فرانسه، انگلیسی است.

دکترای مدیریت کسب‌وکار (DBA)

دکترای مدیریت کسب‌وکار (Doctorate of Business Administration) یا به طور مخفف DBA یک دوره سه ساله است که در پایان آن دانشجو تمام مهارت‌های لازم برای مدیریت یک مجموعه و همچنین ارائه مشاوره و آموزش‌های مرتبط با مدیریت را خواهد داشت. فارغ‌التحصیلان DBA معمولا به فعالیت‌هایی مثل تدریس یا کارآفرینی مشغول می‌شوند.

مزایای تحصیل مدیریت در فرانسه.webp

شرایط تحصیل رشته مدیریت در فرانسه

کسانی که قصد تحصیل مدیریت در فرانسه را دارند باید از شرایط پذیرش آن آگاه شوند. در سال‌های اخیر رقابت برای تحصیل در فرانسه بیشتر شده و در نتیجه شرایط خاصی برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور وجود دارد. این شرایط عبارتند از:

مدرک زبان لازم برای تحصیل مدیریت در فرانسه

کسانی که می‌خواهند برای تحصیل مدیریت در فرانسه اقدام کنند لازم است مدرک زبان فرانسوی سطح B1 و برای بعضی از موسسات B2 را ارائه دهند. اگر قصد شما تحصیل مدیریت در فرانسه به زبان انگلیسی است باید مدرک آیلتس با نمره حداقل ۶ ارائه کنید. در بعضی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی فرانسه هم می‌توانید بدون مدرک زبان به تحصیل رشته مدیریت بپردازید. در بخش‌های بعدی این مطلب، تحصیل رشته مدیریت در فرانسه بدون مدرک زبان را توضیح داده‌ایم.

شرط معدل تحصیل مدیریت در فرانسه

برای تحصیل رشته مدیریت در فرانسه به طور کلی شرط معدل وجود ندارد اما برای تحصیل در دانشگاهی مثل HEC Paris و همچنین برای تحصیل رایگان در فرانسه رقابتی جدی وجود دارد. برای همین برخورداری از معدل بالا باعث بالا رفتن شانس شما و بیشتر شدن گزینه‌هایتان خواهد شد.

شرایط سنی تحصیل مدیریت در فرانسه

شرایط سنی تحصیل رشته مدیریت در فرانسه بستگی به مقطع مورد نظر شما دارد. اگر قصد تحصیل مقطع کارشناسی رشته مدیریت در فرانسه را دارید، بهتر است سن شما زیر ۲۳ سال باشد. اگر هدف شما تحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت در فرانسه است، بهتر است سن شما از ۲۷ سال بیشتر نباشد و در نهایت اگر قصد تحصیل مقطع دکتری رشته مدیریت در فرانسه را دارید، با سن زیر ۳۵ سال شانس بیشتری خواهید داشت. البته توجه داشته باشید که گاهی استثنائاتی هم برای این شرایط سنی وجود دارد. برای مثال اگر معدل خوبی داشته باشید ممکن است سن شما در نظر گرفته نشود.

شرایط تحصیل مدیریت در فرانسه.webp

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مدیریت در فرانسه

همانطور که گفتیم تعدادی از بهترین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مدیریت دنیا در فرانسه قرار دارند. در این بخش قصد داریم چهار دانشگاه برتر فرانسه برای تحصیل رشته مدیریت را به شما معرفی کنیم:

  1. دانشگاه HEC پاریس: در بسیاری از رنکینگ‌ها این دانشگاه‌ به‌عنوان بهترین یا یکی از بهترین موسسات آموزشی مدیریت در دنیا شناخته می‌شود. این مدرسه کارآفرینی و مدیریت، به دلیل دوره ۱۶ ماهه MBA خود معروف است. کسانی که در این موسسه تحصیل می‌کنند با فرصت‌های شغلی متعددی روبرو می‌شوند. در حین تحصیل در HEC پاریس می‌توانید وارد دوره‌های کارآموزی شده و پس از پایان تحصیل به صورت رسمی مشغول به کار شوید.
  2. مدرسه کسب‌وکار ESSEC: این موسسه آموزشی که تحت عنوان مدرسه کسب‌وکار (Business School) فعالیت دارد، یکی از باسابقه‌ترین دانشگاه‌های مدرن فرانسه است. در این مدرسه می‌توانید تحصیل گرایش‌های مختلف مدیریت را از کارشناسی تا دکتری تجربه کنید. علاوه بر این مدرسه کسب‌وکار ESSEC به نسبت HEC رقابت کمتری برای اخذ پذیرش دارد.
  3. مدرسه مدیریت IESEG: این موسسه به‌عنوان یکی از برترین موسسات آموزشی مدیریت در فرانسه شناخته می‌شود و رزومه پژوهشی بسیار خوبی دارد. از مهم‌ترین مزایای مدرسه مدیریت IESEG می‌توان به امکان تحصیل مدیریت در فرانسه به زبان انگلیسی اشاره کرد.
  4. مدرسه کسب‌وکار EMLYON: در مدرسه کسب و کار EMLYON می‌توانید یک دوره ۱۱ ماهه IMBA یا به عبارت دیگر MBA بین‌المللی را بگذرانید. این مدرسه در لیست ۱۰۰ مدرسه کسب‌وکار برتر دنیا قرار دارد و یکی از پنج مدرسه برتر برای تحصیل رشته مدیریت در فرانسه به حساب می‌آید.

تحصیل رشته مدیریت در فرانسه بدون مدرک زبان

بعضی از موسسات آموزشی فرانسه این امکان را به شما می‌دهند که با یک دانش حداقلی زبان فرانسه به این کشور مهاجرت کنید. برای تحصیل در این موسسات پس از اخذ پذیرش، در یک دوره زبان ثبت‌نام می‌کنید و در ادامه ویزای تحصیلی فرانسه برای شما صادر می‌شود. در واقع شما زبان فرانسوی را پس از اخذ ویزا و ورود به فرانسه یاد می‌گیرید و در صورتی که دوره زبان را با موفقیت پشت سر بگذارید، وارد دانشگاه مورد نظر خواهید شد. تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان را در مطلبی دیگر توضیح داده‌ایم.

تحصیل مدیریت در فرانسه بدون مدرک زبان.webp

تحصیل رشته مدیریت در فرانسه به زبان انگلیسی

همانطور که گفتیم بعضی از موسسات آموزشی فرانسه، واحدهای درسی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. اگر زبان دوم شما انگلیسی است باید ابتدا این موسسات را پیدا کنید و سپس مدرک زبانتان را در کنار سایر مدارک لازم برای اخذ پذیرش به آن‌ها ارائه دهید. دقت داشته باشید که حتی در صورت تحصیل رشته مدیریت در فرانسه به زبان انگلیسی، باز هم به یک دانش حداقلی زبان فرانسوی برای ارتباط با افراد نیاز خواهید داشت.

بازار کار رشته مدیریت در فرانسه

فرانسه اقتصاد پویایی دارد و یکی از کشورهای پیشرفته دنیا به‌حساب می‌آید؛ به همین خاطر فضای استارتاپی در این کشور رونق خوبی دارد. این یعنی فرصت‌های پرشماری در اختیار کارآفرینان و مدیران کسب‌وکار قرار می‌گیرد. البته به طور کلی نرخ بیکاری فرانسه در سال‌های اخیر با توجه به بحران کرونا افزایش داشته است؛ اما می‌توانیم بگوییم فرانسه یکی از بهترین کشورها برای کار در زمینه مدیریت و توسعه کسب‌وکار است.

خدمات سیم آخر برای تحصیل رشته مدیریت در فرانسه

اگر همین حالا فرم ارزیابی سیم آخر را پر کنید، کارشناسان ما (در زمانی که خودتان تعیین کرده‌اید) با شما تماس می‌گیرند و کاملا رایگان به شما مشاوره می‌دهند. در ادامه یک کارشناس را به شما اختصاص می‌دهیم تا برای تمام مراحل مهاجرت تحصیلی به فرانسه، پیگیر کارهای شما باشد. این کارشناس برای پیدا کردن دانشگاه مناسب، نوشتن CV و SOP، تکمیل مدارک، رزرو خوابگاه و آماده شدن برای مصاحبه سفارت در کنار شما است.

جمع‌بندی

فرانسه یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل و کار در زمینه مدیریت کسب‌وکار است. در حال حاضر MBA را می‌توان به‌عنوان محبوب‌ترین گرایش مدیریت در فرانسه معرفی کرد. برای تحصیل رشته مدیریت در فرانسه کافی است دانشگاهی متناسب با شرایطتان پیدا کرده و پذیرش آن را اخذ کنید. سیم آخر برای پیدا کردن دانشگاه مناسب و اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی فرانسه به شما کمک می‌کند. کافی است همین حالا فرم ارزیابی ما را پر کنید تا به شما مشاوره رایگان بدهیم.