دانشگاه مک گیل دانشگاهی پژوهش‌محور و دولتی در شهر مونترال استان کبک در کاناداست. سال ۱۸۲۱، پادشاه جورج چهارم دانشگاه مک گیل را تأسیس کرد. وجه تسمیۀ این دانشگاه به تاجری اسکاتلندی به نام جورج مک گیل برمی‌گردد که در سال ۱۸۱۳، کالجی با همین نام بنیان نهاده بود. دانشگاه مک گیل یکی از دانشگاه‌های محبوب در میان علاقه‌مندان به تحصیل در کاناداست. این دانشگاه شهرتش را مرهون ۵۰ مرکز و مؤسسۀ تحقیقاتی، بیش از ۴۰۰ دورۀ تحصیلی، تاریخ غنی و شبکۀ فارغ‌التحصیلان موفق با حدود ۲۵۰هزار نفر عضو در سراسر جهان است. در مقالۀ حاضر، شرایط بورسیه دانشگاه مک گیل کانادا را بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی و شرایط پذیرش دانشگاه مک گیل کانادا به مقالۀ دانشگاه مک گیل کانادا می‌توانید مراجعه کنید.

انواع و شرایط دریافت بورسیه دانشگاه مک گیل

انواع و شرایط دریافت بورسیه دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل کانادا برای متقاضیان تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف بورسیه‌های متنوعی در نظر گرفته است. درادامه، بورسیه‌های دانشگاه مک گیل را به‌تفکیک مقاطع تحصیلی معرفی خواهیم کرد.

مقطع کارشناسی

بورسیه‌های ورودی

دفتر کمک دانشجویی بورسیه‌های ورودی مبتنی‌بر شایستگی (Merit-Based) را به متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد. دو نوع بورسیه ورودی مبتنی‌بر شایستگی وجود دارد: ۱. بورسیه ورودی یک‌ساله و تمدیدنشدنی به‌ارزش ۳‌هزار دلار کانادا؛ ۲. بورسیه تحصیلی اصلی تمدیدشدنی سه‌ تا چهارساله به‌ارزش ۳‌ تا ۱۲‌هزار دلار کانادا.

شایان ذکر است تمام متقاضیان مقطع کارشناسی مک گیل درصورت داشتن شرایط دریافت بورسیه‌های ورودی مبتنی‌بر شایستگی، به‌طور‌خودکار برای بورسیۀ تحصیلی یک‌ساله در نظر گرفته می‌شوند. مدارک مورد‌نیاز برای دریافت این بورسیه تمام ریزنمرات کسب‌شده تا مهلت درخواست پذیرش و بقیۀ ریزنمرات کسب‌شده پس از دریافت پذیرش است. ناگفته نماند درحال‌حاضر، بورسیۀ تحصیلی اصلی فقط برای شهروندان کانادایی یا افراد دارای اقامت دائم قانونی کانادا دردسترس است.

بورسیه‌های ورودی دانشکده‌ای خاص

بعضی از دانشکده‌های مک گیل بورسیه‌های تحصیلی مختص به دانشکده را ارائه می‌دهند. این دانشکده‌ها موسیقی، دندان‌پزشکی، حقوق و پزشکی هستند و بورسیه ورودی آن‌ها مبتنی‌بر شایستگی (Merit-Based) است و متقاضیان به‌طورخودکار برای دریافت آن‌ها نامزد می‌شوند. تعداد این بورسیه‌ها زیاد است و به‌تفکیک هر دانشکده، اطلاعات مربوط به آن‌ها را می‌توان مطالعه کرد. اطلاعات مربوط به بورسیه‌ها و جایزه‌های اعطایی دانشکدۀ دندان‌پزشکی را از اینجا، جزئیات مربوط به بورسیه‌ها و جایزه‌های اعطایی دانشکدۀ حقوق را از اینجا، اطلاعات مرتبط با بورسیه‌ها و جایزه‌های اعطایی دانشکدۀ پزشکی را از اینجا و جزئیات بیشتر دربارۀ بورسیه‌ها و جایزه‌های اعطایی دانشکدۀ موسیقی را از اینجا بخوانید.

بورسیه‌های تکمیلی

اگر برای تحصیل در دانشگاه مک گیل بورسیه‌های ورودی کافی نباشد، متقاضیان به‌منظور دریافت بورسیه‌های تکمیلی می‌توانند درخواست بدهند. بورسیه‌های تکمیلی برنامۀ مطالعه‌کار و کمک‌های مالی دولتی و کمک‌های مالی مبتنی‌بر نیاز دانشگاه مک گیل را شامل می‌شود.

برنامۀ مطالعه‌کار به متقاضیان امکان می‌دهد در امور دفتری، پژوهشی، فنی، کتابخانه و سایر مشاغل دانشگاه یا برخی از بیمارستان‌ها و سازمان‌های وابسته به دانشگاه مک گیل مشغول کار شوند. این برنامه نه‌تنها از‌نظر مالی به دانشجویان کمک می‌کند؛ بلکه مهارت‌ها و تجربه‌های شغلی آنان را نیز بهبود می‌بخشد‌. پذیرش برنامۀ مطالعه‌کار درواقع براساس نیاز مالی دانشجو است. متقاضیان برای دریافت کمک‌هزینۀ برنامۀ مطالعه‌کار باید دانشجوی تمام‌وقت دانشگاه مک گیل و جزو دانشجویان استعداد درخشان باشند. همچنین، باید بتوانند اثبات کنند از‌نظر مالی به این کمک‌هزینه نیاز دارند. دانشجویان بین‌المللی که مدارک لازم برای اثبات توانایی مالی‌شان را به‌منظور دریافت مجوز تحصیل در‌اختیار مقام‌های مهاجرت قرار داده‌اند، معمولاً در دوازده ماه اول تحصیلشان مجاز نیستند کمک‌هزینۀ برنامۀ مطالعه‌کار را دریافت کنند‌؛ به‌استثنای دانشجویان مقطع کارشناسی تازه‌وارد که بورسیۀ ورودی دانشگاه را دریافت کرده‌اند.

کمک‌های مالی مبتنی‌بر نیاز دانشگاه مک گیل به دانشجویان تازه‌وارد و دانشجویان سال اول کارشناسی و دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته‌های کارشناسی ارشد حقوق و پزشکی تعلق می‌گیرد. ملاک اهدای بورسیه براساس نیاز مالی خانوادۀ دانشجو و رشته‌ای است که متقاضیان در آن مشغول به تحصیل هستند. همچون کمک‌هزینۀ برنامۀ مطالعه‌کار، متقاضیان برای دریافت این بورسیه باید دانشجوی تمام‌وقت دانشگاه مک گیل باشند و بتوانند اثبات کنند از‌نظر مالی به این کمک‌هزینه نیاز دارند. همچنین، آنان مشخصات خود را در صفحۀ CSS Profile باید تکمیل کنند. گفتنی است کمک‌های مالی دولت کانادا ویژۀ دانشجویان استان کبک و کانادایی‌ و آمریکایی است.

دانشگاه مک گیل بورسیه‌هایی برای گروه‌هایی خاصی در نظر گرفته است. از‌جملۀ این گروه‌ها می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • ورزش‌کاران (جوایز ورزشی باعث پیشرفت و تسهیل موفقیت‌های ورزشی متقاضیانی است که در مقطع کارشناسی ثبت‌نام کرده‌اند و از معیارهای مشخص ورزشی برخوردارند)
  • متقاضیان بومی (دانشگاه مک گیل چهار نوع بورسیه برای بومی‌های منطقۀ کانادا در نظر گرفته است‌)
  • بودجۀ دانشجویان معلول (دانشگاه مک گیل بورسیه‌های متنوعی به دانشجویان معلول ساکن کانادا اعطا می‌کند)
  • فرزندان جانبازان جنگ (دانشگاه مک گیل بورسیۀ هیرو (Hero) را برای فرزندان ارتشی‌های حاضر در جنگ در نظر گرفته است)
  • متقاضیان تحت‌مراقبت (این دانشگاه بورسیه‌ای پنج‌هزاردلاری به متقاضیان کانادایی تحت‌مراقبت خانواده اعطا می‌کند)
  • پرورش مسلمانان (دانشگاه مک گیل برای یادبود شش تن از مسلمانانی که در مرکز فرهنگ اسلامی کبک کشته شدند، هر سال بورسیه‌ای ۱۱،۲۰۰‌دلاری برای دو دانشجو در نظر می‌گیرد)

بورسیه‌ها با منابع خارجی

در مقطع کارشناسی، دانشگاه مک گیل دو بورسیه نیز با منابع خارجی به دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌کند: یکی بورسیۀ تحصیلی Rhodes Scholarship و دیگری بورسیۀ تحصیلی Forces Avenir.

مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه مک گیل ازاین‌قرارند:

  • بورسیۀ Arbour: این بورسیه به متقاضیان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های علوم کامپیوتر و مهندسی و مدیریت به‌مدت یک‌ سال پرداخت می‌شود. ارزش بورسیۀ Arbour برای متقاضیان کارشناسی ارشد ۱۰‌هزار دلار کانادا و برای متقاضیان دکتری ۱۷‌هزار دلار کانادا و برای دوره‌های MBA ۱۳‌هزار دلار کاناداست. برخی از شرایط دریافت بورسیه Arbour عبارت‌اند از: حداقل دو سال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های استان کبک و داشتن نمرۀ بیشتر از ۷۵درصد و ثبت‌نام در دوره‌ای تمام‌وقت در دانشگاه مک گیل.
  • تجربۀ همکاری و تحقیق در McGill: شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی (NSERC) این بورسیه را برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های علوم طبیعی و مهندسی ارائه می‌دهد. برای مشاهدۀ فهرست کاملی از موضوع‌هایی که متقاضیان می‌توانند با مشارکت در آن‌ها تجربۀ همکاری و تحقیق را در دانشگاه مک گیل به‌دست آورند، به این لینک مراجعه کنید.
  • جوایز ایالتی (برای هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری)
  • مدیران ارشد آکادمیک زنان کانادا (SWAAC): سازمان ارشد آکادمیک زنان کانادا سالانه ۳،۵۰۰ دلار کانادا به زنان شایستۀ دانشجو در هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌کند. ازجمله مدارک لازم برای نامزدشدن به‌منظور دریافت این بورسیه مشخصات کامل و رزومۀ علمی و سوابق دانشگاهی متقاضیان و سه نامه از مراجع تحصیلی است.
  • بورسیۀ Weston: این بورسیه به یکی از دانشجویان تمام‌وقت و شایستۀ مقاطع کارشناسی ارشد و مقطع دکتری (درمجموع دو نفر) اعطا می‌شود که به انجام تحقیق و آموزش و یادگیری علاقه‌مند باشند. گفتنی است ارزش این بورسیه ۱۹‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰، ارزش این بورسیه ۱۹هزار دلار کانادا بوده است. ناگفته نماند اولویت دریافت این بورسیه با متقاضیان مقطع دکتری است. برخی از مدارک لازم به‌منظور دریافت این بورسیه عبارت‌اند از: ۱. ارسال فرم درخواست بورسیه؛ ۲. رزومه؛ ۳. رونوشت معتبر از تمامی مدارک دانشگاهی؛ ۴. دو نامه از مراجع تحصیلی.
  • بورسیه‌های دکتری تامیلسون: ارزش این بورسیه ۳۵هزار دلار کاناداست و به دانشجویان بااستعداد مقطع دکتری اهدا می‌شود. برخی از مدارک لازم برای دریافت این بورسیه عبارت‌اند از: ۱. ارسال فرم درخواست بورسیه؛ ۲. رونوشت معتبر از تمامی مدارک دانشگاهی؛ ۳. دو نامه از مراجع تحصیلی.
  • بورسیه‌های بنیاد پیر الیوت ترودو: ارزش این بورسیه‌ها ۶۰هزار دلار کانادا در سال برای هر متقاضی مقطع دکتری است و به‌مدت سه سال پرداخت می‌شود. موضوع تحقیق متقاضیان باید در حوزۀ پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی باشد. برخی از مدارک لازم به‌منظور دریافت بورسیۀ مذکور ازاین‌قرارند: ۱. ارسال فرم درخواست بورسیه؛ ۲. رونوشت از تمام تحصیلات بعد از دبیرستان؛ ۳. دو نامه از مراجع تحصیلی.
  • فلوشیپ والتر سی. سامنر: بورسیۀ تحصیلی والتر سی. سامنر برای تحصیل در مقطع دکتری رشته‌های شیمی و فیزیک یا الکترونیک،ازجمله مهندسی برق و علوم کامپیوتر اعطا می‌شود. ارزش این بورسیه ۸هزار دلار کانادا برای یک سال است. متقاضیان برای دریافت این بورسیه باید شهروند کانادا یا مقیم این کشور باشند. این فلوشیپ برای یک سال اعطا می‌شود؛ اما متقاضیان با ارسال گزارشی یک‌صفحه‌ای از تحقیق‌های تکمیل‌شده، مقاله‌های منتشر‌شده، نتایج پژوهش‌ها، پوسترهای ارائه‌شده و هرگونه اطلاعات تحصیلی در آن سال، فلوشیپشان را می‌توانند تمدید کنند. علاوه‌بر این گزارش، استاد راهنمای متقاضیان نامه‌ای دربارۀ صلاحیت آنان برای دریافت این بورسیه باید بنویسند و رئیس مرکز تحصیلات تکمیلی نیز آن را امضا کند. مدارک لازم برای دریافت بورسیۀ تحصیلی والتر سی. سامنتر بدین‌شرح‌اند: ۱. تکمیل فرم ثبت‌نام فلوشیپ سامنر؛ ۲. McGill transcript ordering information؛ ۳.Downloadable McGill Transcript KEY.

برای کسب اطلاعات بیشتر از بورسیه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، به وبگاه دانشگاه مک گیل و بخش بورسیه‌ها می‌توانید مراجعه کنید.

منابع: