براساس آمار سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی (OECD) در سال ۲۰۲۰، تحصیل‌کرده‌ترین کشور جهان کاناداست. بیش از ۵۶درصد جمعیت بزرگسال کشور کانادا تحصیل‌کرده هستند. باتوجه‌به همین موضوع، کانادا یکی از گزینه‌های محبوب‌ برای علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی به کانادا به‌شمار می‌آید. یکی از روش‌های سریع و آسان اخذ اقامت کانادا، تحصیل در کالج‌های کانادا و دریافت مدرک آن‌هاست. بسیاری از رشته‌های تحصیلی این کالج‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. در این مقاله، بهترین رشته‌ های تحصیلی در کالج‌های کانادا را معرفی خواهیم کرد.

بهترین رشته‌ های تحصیلی در کالج‌های کانادا

بهترین رشته‌ های تحصیلی در کالج‌های کانادا

بد نیست بدانید به‌گفتۀ وبگاه Edwiseinternational، رشته‌های تحصیلی محبوب در کالج‌های برتر کانادا عبارت‌اند از: مدیریت کسب‌و‌کار، مدیریت مهمانداری، علوم و مهندسی، علوم سلامت، فناوری اطلاعات، مهندسی، فناوری اطلاعات، کارشناس فنی داروسازی، منطق، MBA، انیمیشن، مُد و فشن و هنر. در‌ادامه، برخی از رشته‌های تحصیلی محبوب‌ در کانادا را بررسی خواهیم کرد.

تجارت و امور مالی در کانادا

ازجمله دوره‌های محبوب در رشتۀ امور مالی برای دانشجویان بین‌المللی خواهان تحصیل در کانادا «امور مالی بازرگانی» و «امور اداری تجارت» و «حسابداری و امور مالی» است. این رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلفی ارائه می‌شوند. بهترین کالج‌های کانادا که رشتۀ تجارت و امور مالی را ارائه می‌دهند، بو وَلی، داگلاس، سنتنیال و کاموسون است. هزینۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ تجارت و امور مالی در کالج‌های بو وَلی و سنتنیال حدوداً دوازده‌هزاردلار کانادا و هزینۀ سالانۀ تحصیل در کالج داگلاس ۱۴‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

MBA در کانادا

یکی از کالج‌های برتر ارائه‌دهندۀ رشتۀ MBA در کانادا کالج HEC مونترال است. هزینۀ تحصیل رشتۀ MBA در کالج HEC به ۳۱‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

مهندسی کامپیوتر و IT در کانادا

سنتنیال، HEC، رجینا، کمبرین و آلگون‌کوین ازجمله کالج‌های مطرح در ارائۀ رشتۀ مهندسی کامپیوتر و IT در کانادا هستند. هزینۀ تحصیل این رشته در کالج‌های یادشده متغیر است. برای نمونه، هزینۀ سالانۀ تحصیل در کالج‌های HEC و آلگون‌کوین به‌ترتیب ۱۴ و ۲هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

پرستاری در کانادا

از تخصص‌های رشتۀ پرستاری می‌توان به پرستاری کودکان، پرستاری عمومی، پرستاری بهداشت روان، پرستاری ازکارافتادگی و مدیریت پرستاری اشاره کرد. تحصیل در گرایش‌های یادشده به‌صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت امکان‌پذیر است. ازجمله رشته‌های تحصیلی پرستاری محبوب در میان دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توان به پرستاری کاربردی و مراقبت‌های ویژۀ پرستاری و بهداشت روان جامعه اشاره کرد. این دوره‌های تحصیلی در مقاطع مختلفی ارائه می‌شوند. بهترین کالج‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ پرستاری در کانادا جرج‌براون، داگلاس، کمبرین، آلگون‌کوین، هامبر و سنتنیال هستند که هزینۀ تحصیل این رشته در آن‌ها متفاوت است. به‌عنوان مثال، هزینۀ تحصیل در کالج آلگون‌کوین حدوداً ۳‌هزار دلار کانادا و در کالج هامبر تقریباً نه‌هزار دلار کانادا در سال است.

مهندسی مدیریت در کانادا

ازجمله کالج‌های معتبر در ارائۀ رشتۀ مهندسی مدیریت در کانادا، می‌توان به کالج رِدریوِر اشاره کرد. ناگفته نماند هزینۀ سالانۀ تحصیل در کالج رِدریوِر حدوداً ۱۱‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

معماری در کانادا

کالج‌های برتر ارائه‌دهندۀ رشتۀ معماری در کانادا بو وَلی، هامبر، سنتنیال، بورئال و آلگون‌کوین محسوب می‌شوند. هزینۀ تحصیل رشتۀ معماری در این کالج‌ها متفاوت است؛ مثلاً هزینۀ تحصیل در کالج‌های هامبر و سنتنیال و بو وَلی به‌ترتیب به ۱۳ و ۱۲ و ۹هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

پزشکی و دندان‌پزشکی و داروسازی در کانادا

کالج‌های بو وَلی، هامبر، کمبرین، سنتنیال و آلگون‌کوین ازجمله کالج‌های مطرح ارائه‌دهندۀ رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی و داروسازی در کانادا هستند. هزینۀ تحصیل این رشته‌ها در کالج‌های مذکور متغیر است. برای نمونه، هزینۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ پزشکی و داروسازی در کالج بو وَلی حدوداً ۹هزار دلار کانادا و هزینۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ دندان‌پزشکی در کالج کمبرین نزدیک به ۱۸‌هزار دلار کاناداست.

طراحی مُد در کانادا

لاسال، هامبر، سنکا و ونکوور کامیونیتی از کالج‌های برتر ارائه‌دهندۀ رشتۀ طراحی مُد در کانادا به‌شمار می‌آیند. هزینۀ تحصیل رشتۀ طراحی مُد در این کالج‌ها متفاوت است؛ مثلاً دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل این رشته در کالج‌های هامبر و لاسال و سنکا به‌ترتیب ۱۳ و ۲۵ و ۱۱هزار دلار کانادا در سال باید بپردازند.

مهندسی مکانیک در کانادا

کالج‌های آلگون‌،کوین هامبر،  سنتنیال و سنت‌لارنس را می‌توان کالج‌های معتبر در ارائۀ رشتۀ مهندسی مکانیک در کانادا دانست. هزینۀ تحصیل این رشته در کالج‌های یادشده متغیر است. به‌عنوان مثال، هزینۀ سالانۀ تحصیل در کالج آلگون‌کوین به ۲‌هزار دلار کانادا و در کالج هامبر به ۱۱‌هزار دلار کانادا و در کالج سنتنیال به ۱۲‌هزار دلار کانادا و در کالج سنت‌لارنس به ۱۳‌هزار دلار کانادا می‌رسد.

شیمی در کانادا

ازجمله کالج‌های برتر ارائه‌دهندۀ رشتۀ شیمی در کانادا می‌توان به سنکا، کاموسون، دورهام، وَلی‌فیلد و لانگارا اشاره کرد. هزینۀ تحصیل در این رشته کالج‌های یادشده متفاوت است؛ مثلاٍ هزینۀ تحصیل در کالج‌های سنکا و کاموسون و دورهام حدوداً ۱۱ و ۱۴ و ۱۰هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

منابع: