رتبه‌بندی مؤسسه‌های MBA سراسر جهان در وبگاه QS منتشر شد. این رتبه‌بندی مؤسسه‌ها را به‌تفکیک قاره‌های (آسیا، اروپا، کانادا، اقیانوسیه، آمریکای‌لاتین و آمریکای شمالی) دسته‌بندی کرده است. گفتنی است وبگاه QS در طبقه‌بندی دوره‌های MBA، شاخص‌های اشتغال، کارآفرینی فارغ‌التحصیلان، بازگشت سرمایه، رهبری ایده‌ها و تنوع اندیشه‌ها را مدنظر قرار داده است. در مقالۀ حاضر، ده دانشکده برتر MBA در کانادا را براساس رتبه‌بندی وبگاه QS معرفی خواهیم کرد. اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا در رشته MBA علاقه دارید با ما همراه باشید.

۱. دانشکده مدیریت روتمن

دانشکده مدیریت روتمن (Rotman School of Management) دانشگاه تورنتو رتبۀ نخست را در فهرست ده دانشکده برتر MBA در کانادا ازآنِ خود کرده است. سال ۱۹۵۰، دانشگاه تورنتو دانشکده مدیریت روتمن را در انتاریو تأسیس کرد. براساس رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تورنتو رتبۀ چهل‌وپنجم جهان را در میان دانشگاه‌های برتر ارائه‌دهندۀ رشته MBA کسب کرده است. افزون‌براین، دانشکده مدیریت روتمن صاحب عنوان نخست بیشترین نرخ اشتغال و رهبری و تنوع اندیشه در کاناداست. حدود ۸۳‌درصد از دانشجویان این دانشکده سه ماه بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول ‌کار شده‌اند.

تحصیل رشته MBA در دانشکده مدیریت روتمن نوزده‌ ماه طول می‌کشد و بیش از نود دورۀ انتخابی دارد تا متقاضیان در حیطه‌های دلخواهشان بتوانند تخصص کسب کنند. شایان ذکر است پس از گذراندن سال اول تحصیلی، دانش‌آموختگان در دورۀ کارآموزی سه‌ماهه نیز باید شرکت کنند. شهریۀ تحصیل در دانشکده مدیریت روتمن حدود ۹۴هزار دلار آمریکاست. ظرفیت پذیرش رشته MBA در دانشکده مدیریت روتمن ۲۹۵ نفر است که از این تعداد، ۴۲درصد را دانشجویان دختر و ۶۶درصد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند.

۲. دانشکده مدیریت Desautels

در فهرست ده دانشکده برتر MBA در کانادا، دانشکده مدیریت Desautels دانشگاه مک‌گیل در جایگاه دوم قرار دارد. طبق رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه مک‌گیل در میان دانشگاه‌های مطرح ارائه‌دهندۀ رشته MBA، رتبۀ پنجاه‌ونُهم دنیا را کسب کرده است. سال ۱۹۰۶، دانشگاه مک‌گیل دانشکده مدیریت Desautels را در کبک بنیان نهاد.

تحصیل رشته MBA در دانشکده مدیریت Desautels بیست‌‌‌ماهه است. این دانشکده برای دانشجویان رشتۀ یادشده فرصت‌های مطالعاتی زیادی، از‌جمله فرصت مطالعاتی ده‌روزۀ بین‌المللی فراهم می‌کند تا آنان به‌صورت گروهی سفر کنند. دانشجویان این دانشکده از فرصت‌های کارآموزی در مونترال یا خارج از کانادا نیز می‌توانند بهره ببرند و در طول تحصیل، پروژۀ تخصصی نیز انجام دهند. هزینۀ تحصیل در دانشکده مدیریت Desautels حدود ۶۹‌هزار دلار آمریکاست. ناگفته نماند ظرفیت کل پذیرش رشته MBA در دانشکده مدیریت Desautels دانشگاه مک‌گیل هفتاد نفر است که از این میزان، ۳۹درصد دانشجویان دختر و ۷۷درصد دانشجویان بین‌المللی هستند.

۳. دانشکده تجارت اسمیت

دانشکده تجارت اسمیت

سومین دانشکده حاضر در فهرست ده دانشکده برتر MBA در کانادا دانشکده تجارت اسمیت (Smith School of Business) دانشگاه کوئینز است. سال ۱۹۱۹، دانشکده تجارت اسمیت دانشگاه کوئینز کارش را در انتاریو کانادا آغاز کرد. براساس رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه کوئینز رتبۀ شصت‌وششم جهان را در میان دانشگاه‌های معتبر ارائه‌دهندۀ رشته MBA ازآنِ خود کرده است. تحصیل در رشته MBA دانشکده تجارت اسمیت دوازده‌ ماه به‌طول می‌انجامد. گفتنی است ۹۷‌درصد از دانشجویان این دانشکده سه ماه بعد از فارغ‌التحصیلی پیشنهاد کار دریافت کرده‌اند و دانشکده تجارت اسمیت رتبۀ دوم اشتغال را در کانادا ازآنِ خود کرده است.

رشته MBA در دانشکده تجارت اسمیت سیزده ‌دوره و یک پروژۀ شش‌ماهه را شامل می‌شود. در مقطع کارشناسی ارشد MBA، دانشجویان مجموعه‌ای از دوره‌های اجباری و اختیاری را باید بگذرانند و در یکی از این گرایش‌ها متخصص شوند: تحول دیجیتال، کارآفرینی و نوآوری، دارایی و مالیه و سرمایه‌گذاری، تجزیه‌و‌تحلیل مدیریت و بازاریابی و فروش. دانشکده تجارت اسمیت اولین مدرسۀ تجارت کانادایی محسوب می‌شود که به بنیادForté پیوسته است. این دانشکده تعداد زیادی از بورسیه‌های تحصیلی بنیاد یادشده را به دانشجویان دختر واجد‌شرایط و متقاضی تحصیل در رشته MBA اعطا می‌کند. شهریۀ تحصیل در رشته MBA دانشکده تجارت اسمیت حدوداً به هفتادهزار دلار آمریکا می‌رسد. مجموع ظرفیت پذیرش رشته MBA در دانشکده تجارت اسمیت ۹۱ نفر است که از این تعداد، ۴۴درصد را دانشجویان دختر و ۴۲درصد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

۴. دانشکده تجارت ایوی

دانشکده تجارت ایوی (Ivey Business School) دانشگاه وسترن رتبۀ چهارم را در فهرست ده دانشکده برتر MBA در کانادا ازآنِ خود کرده است. سال ۱۹۲۲، دانشکده تجارت ایوی دانشگاه وسترن در انتاریو کانادا شروع به کار کرد. طبق رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، در میان دانشگاه‌های معتبر ارائه‌دهندۀ رشته MBA، دانشگاه وسترن در جایگاه شصت‌ونُهم دنیا ایستاده است. تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت ایوی دوازده‌ماهه است.

گفتنی است ۹۱‌درصد فارغ‌التحصیلان رشته MBA از دانشکده تجارت ایوی دانشگاه وسترن در سال ۲۰۱۹، به‌طور‌متوسط پیشنهاد شغلی با حقوق سالانۀ حدوداً ۱۱۵هزار دلار دریافت کرده‌اند. همچنین، ۹۱درصد دانش‌‌آموختگان رشته MBA در این دانشکده حداقل یک اثرگذاری مثبت در حوزه‌های صنعتی یا کاربردی یا جغرافیایی انجام داده‌اند. دانشجویان دانشکده تجارت ایوی در مبادله‌های دانشجویی بین‌المللی می‌توانند شرکت و به دانشکده‌‌های تجارت کشورهای شیلی، برزیل، اسپانیا، هلند، چین، سنگاپور و... سفر کنند. شهریۀ تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت ایوی دانشگاه وسترن حدود ۸۲‌هزار دلار آمریکاست. ناگفته نماند درمجموع، ظرفیت پذیرش رشته MBA در دانشکده تجارت ایوی ۱۵۶ نفر است که از این میزان، ۳۲درصد دانشجویان دختر و ۴۸درصد دانشجویان بین‌المللی هستند.

۵. دانشکده تجارت شولیچ

در فهرست ده دانشکده برتر MBA در کانادا، دانشکده تجارت شولیچ (Schulich School of Business) دانشگاه یورک در ردۀ پنجم قرار دارد. سال ۱۹۷۴، دانشکده تجارت شولیچ دانشگاه یورک در انتاریو کانادا تأسیس شد. براساس رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه یورک رتبۀ هشتادوهشتم جهان را در بین دانشگاه‌های برتر ارائه‌دهندۀ رشته MBA کسب کرده است.

تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت شولیچ شانزده‌ ماه طول می‌کشد و ۳۳ واحد اجباری و ۲۷ واحد اختیاری را شامل می‌شود. ناگفته نماند ۹۰درصد دانشجویان این دانشکده سه ماه بعد از فارغ‌التحصیلی توانسته‌اند استخدام شوند. شهریۀ تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت شولیچ دانشگاه یورک تقریباً هشتاد‌هزار دلار آمریکاست. مجموع ظرفیت پذیرش رشته MBA در دانشکده تجارت شولیچ ۳۰۸ نفر است که از این تعداد، ۳۵درصد را دانشجویان دختر و ۴۷درصد را دانشجویان بین‌المللی می‌دهد.

۶. دانشکده تجارت ساودر

دانشکده تجارت ساودر

دانشکده تجارت ساودر (Sauder School of Business) دانشگاه بریتیش‌کلمبیا ششمین دانشکده برتر در فهرست ده دانشکده برتر MBA در کانادا به‌حساب می‌آید. سال ۱۹۵۶، دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشکده تجارت ساودر را بنیان نهاد. طبق رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه بریتیش‌کلمبیا در میان دانشگاه‌های معتبر ارائه‌دهندۀ رشته MBA، جایگاه نودوچهارم دنیا را ازآنِ خود کرده است. طول دورۀ تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت ساودر شانزده ماه است و دوره‌های خلاقیت، تصمیم‌گیری، مسائل جهانی و اقتصاد کلان، اخلاق و گسترش و پایداری رهبری را شامل می‌شود.

فارغ‌التحصیلان رشته MBA از دانشکده تجارت ساودر پنج مسیر شغلی مدیریت محصول و خدمات، نوآوری و کارآفرینی رهبری فناوری و ارزیابی سفارشی را در حوزۀ امور مالی می‌توانند انتخاب کنند. مرکز شغلی تجاری Hari B. Varshney (BCC) به فارغ‌التحصیلان رشته MBAکمک می‌کند مهارت‌های تخصصی‌شان را افزایش دهند و کارآفرینانی موفق باشند. شهریۀ تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت ساودر دانشگاه بریتیش کلمبیا تقریباً به ۶۲هزار دلار آمریکا می‌رسد. گفتنی است کل ظرفیت پذیرش رشته MBA در دانشکده تجارت ساودر ۹۸ نفر است که از این تعداد، ۳۸درصد دانشجویان دختر و ۷۴درصد دانشجویان بین‌المللی هستند.

۷. دانشکده تجارت آلبرتا

هفتمین دانشکده برتر در فهرست ده دانشکده برتر MBA در کانادا دانشکده تجارت آلبرتا نام دارد. سال ۱۹۱۶، دانشگاه آلبرتا دانشکده تجارت آلبرتا را در منطقۀ آلبرتا کانادا تأسیس کرد. براساس رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه آلبرتا جایگاه ۱۰۱ تا ۱۱۰ جهان را در میان دانشگاه‌های مطرح ارائه‌دهندۀ رشته MBA کسب کرده است. تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت آلبرتا بیست‌ ماه به‌طول می‌انجامد و در این مدت‌، متقاضیان بیست دورۀ سه‌واحدی باید بگذرانند. ۴۰ نفر دانشجو در دوره‌های اجباری و ۲۵ نفر دانشجو نیز در دوره‌های اختیاری باید شرکت کنند.

حدود ۸۴درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشکده توانسته‌اند مشغول کار شوند. فارغ‌التحصیلان دانشکده تجارت آلبرتا در بخش‌های عمومی و مدیریت بهداشت و درمان و امور مالی مربوط به انرژی و حوزه‌های مربوط به املاک فعالیت کنند. شهریۀ تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت آلبرتا حدود ۴۳هزار دلار آمریکاست و دانشجویان دختر ۳۹‌‌درصد و دانشجویان بین‌المللی ۴۳‌درصد از ظرفیت کل پذیرش رشته MBA در این دانشکده را تشکیل می‌دهند.

۸. دانشکده تجارت جان مولسون

دانشکده تجارت جان مولسون دانشگاه کنکوردیا هشتمین دانشکده برتر در فهرست ده دانشکده برتر MBA در کانادا است. سال ۱۹۷۴، دانشکده تجارت جان مولسون دانشگاه کنکوردیا در کبک تأسیس شد. طبق رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه کنکوردیا در میان دانشگاه‌های معتبر ارائه‌دهندۀ رشته MBA، در جایگاه ۱۲۱ تا ۱۳۰ دنیا قرار دارد. تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت جان‌ مولسون شانزده‌ ماه طول می‌کشد.

این رشته ده دورۀ اجباری سه‌واحدی دارد که مجموعه‌ای از مهارت‌های کاربردی و اساسی را به متقاضیان آموزش می‌دهد. در‌ادامه، دانشجویان پانزده واحد فعالیت‌های اختیاری مربوط به نحوۀ خدمت به جامعه و کار در دفاتر مشاوره به مشاغل کوچک و استراتژی‌های عملیاتی را باید بگذرانند. شهریۀ تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت جان‌ مولسون دانشگاه کنکوردیا حدود ۲۲‌هزار دلار آمریکا تخمین زده می‌شود. گفتنی است درمجموع، ظرفیت پذیرش رشته MBA دانشکده تجارت جان مولسون شصت نفر است که از این تعداد، ۳۷درصد دانشجویان دختر و ۸۷درصد دانشجویان بین‌المللی هستند.

۹. دانشکده HEC مونترال

دانشکده HEC مونترال

دانشکده HEC مونترال نهمین دانشکده برتر در فهرست ده دانشکده برتر MBA در کانادا به‌شمار می‌آید. سال ۱۹۰۷، دانشگاه مونترال دانشکده HEC مونترال را در کبک بنیان نهاد. براساس رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه مونترال ردۀ ۱۴۱ تا ۱۵۰ جهان را در میان دانشگاه‌های برتر ارائه‌دهندۀ رشته MBA ازآنِ خود کرده است. طول دورۀ تحصیل رشته MBA در دانشکده HEC مونترال دوازده‌ ماه است.

از مجموع ۵۴ واحد درسی، ۴۰.۵ واحد آن اجباری و ۱۳.۵ واحد آن اختیاری است. واحدهای اجباری از میان دوره‌های اخلاق و مسئولیت اجتماعی، اقتصاد کلان سازمانی (مردم و ساختار و فرهنگ) واحدهای اختیاری از میان دوره‌های نوآوری و کارآفرینی، تجارت دیجیتال امور مالی و اقتصادی، رهبری، استراتژی و تجارت بین‌الملل انتخاب می‌شود. دانشکده HEC مونترال ۱۶ استاد در انجمن سلطنتی کانادا (Royal Society of Canada) و ۲۷ کرسی تحقیقات در کانادا دارد. ناگفته نماند دانشجویان رشته MBA در دانشکده HEC مونترال حدوداً ۳۸‌هزار دلار آمریکا شهریه می‌پردازند. ظرفیت کل پذیرش رشته MBA در این دانشکده ۱۰۶ نفر است که از این میزان، ۳۸درصد را دانشجویان دختر و ۶۰درصد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

۱۰. دانشکده تجارت روو

آخرین نام در فهرست ده دانشکده برتر MBA در کانادا، دانشکده تجارت روو (Rowe School of Business) دانشگاه دالهاوزی است. طبق رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه دالهاوزی رتبۀ ۱۵۱ تا ۲۰۰ دنیا را در میان دانشگاه‌های مطرح ارائه‌دهندۀ رشته MBA ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشته MBA در دانشکده تجارت روو دانشگاه دالهاوزی ۲۲ ماه به‌طول می‌انجامد و این رشته چندین دورۀ مسئولیت سازمانی، اخلاق و جامعه، مشارکت و مدیریت خویشتن، مدیریت بدون محدودیت، فلسفه و سیاست و اقتصاد (رهبری و تأثیرگذاری) را شامل می‌شود.

دانشجویان رشته MBA دانشکده تجارت روو در مدت هشت‌ ماه کارآموزی، حقوق دریافت می‌کنند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته MBA از دانشکده تجارت روو دانشگاه دالهاوزی به‌سرعت جذب بازارکار می‌شوند. شهریۀ تحصیل رشته MBA در این دانشگاه حدود ۵۶‌هزار دلار آمریکا برآورد می‌شود. ناگفته نماند مجموع ظرفیت پذیرش رشته MBA در دانشکده تجارت روو ۴۶ نفر است که از این تعداد، ۴۸درصد دانشجویان دختر و ۲۰درصد دانشجویان بین‌المللی هستند.

منبع: