دانشگاه کلرمون آوورن (Université Clermont Auvergne) دانشگاهی دولتی است که در شهر کلرمون‌فران فرانسه قرار دارد و سال ۲۰۱۷ از ادغام دانشگاه‌های بلز پاسکال و آوورن تشکیل شد. هم‌اکنون، بیش از ۳۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که از این تعداد سهم دانشجویان بین‌المللی به ۴،۵۰۰ نفر می‌رسد. دانشگاه کلرمون آوورن چهل آزمایشگاه، سه فدراسیون پژوهش، شش پردیس و شش مؤسسه در خود جای داده است و بیش از دویست دورۀ مختلف در آن ارائه می‌شود. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه کلرمون آوورن را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه کلرمون آوورن

دانشگاه کلرمون آوورن شش مؤسسه دارد: مؤسسۀ کلرمون آوورن، مؤسسۀ فناوری، مؤسسۀ حقوق و اقتصاد و مدیریت، مؤسسۀ زبان و ادبیات و علوم انسانی، مؤسسۀ علوم طبیعی و مؤسسۀ علوم زیستی و سلامت و محیط‌زیست.

این دانشگاه در مقطع کارشناسی رشته‌های مختلفی ارائه می‌دهد؛ ازجمله فیزیک، شیمی، تربیت‌بدنی، زیست‌شناسی، علوم زیستی، علوم محیط‌زیست، تغذیه، داروسازی، فیزیولوژی، زیست‌شناسی سلولی، علوم آموزش، زبان و ادبیات خارجی (آلمانی، انگلیسی، اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی و روسی)، ریاضی، علوم کامپیوتر، حقوق، زمین‌شناسی و اقتصاد.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کلرمون آوورن نیز از‌این‌قرارند: آموزش، مدیریت، زمین‌شناسی، تربیت‌بدنی، تدریس (انگلیسی، اسپانیایی، تاریخ و جغرافیا، ریاضی، شیمی، فیزیک، علوم زیستی، تربیت‌بدنی، اقتصاد و مدیریت) و سلامت عمومی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه کلرمون آوورن

در چند سال اخیر، دولت فرانسه شهریۀ دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را به‌ترتیب به ۲،۷۰۰ و ۳،۷۰۰ یورو در سال افزایش داده است؛ اما بسیاری از دانشگاه‌ها این مصوبه را اجرا نمی‌کنند و دانشگاه کلرمون آوورن نیز ازجملۀ این دانشگاه‌هاست. طبق تصمیم هیئت‌امنای دانشگاه، دانشجویان بین‌المللی سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ همانند دانشجویان اهل اتحادیۀ اروپا شهریۀ پرداخت می‌کنند. شهریۀ سالانۀ دانشگاه‌های فرانسه برای دانشجویان ساکن اتحادیۀ اروپا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌ترتیب حدود ۱۷۰ و ۲۴۰ یوروست. علاقه‌مندان به دریافت اسکالرشیپ نیز از بورسیه‌های دولتی کشور فرانسه می‌توانند برخوردار شوند.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه کلرمون آوورن


هزینه زندگی در کلرمون‌فران

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر کلرمون‌فران به ۴۵۰ یورو و اجارۀ آپارتمانی مشابه با آن در خارج از مرکز شهر به ۳۶۰ یورو در ماه می‌رسد. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر حدود ۹۸۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی مشابه در خارج از مرکز شهر حدود ۸۵۰ یورو برآورد می‌شود. ناگفته نماند هزینۀ قبوض و خدمات شهری برای آپارتمان هشتادمتری به‌طور متوسط حدود ۱۳۵ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه حدود ۳۱ یورو در ماه است. برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز باید به‌ترتیب ۱.۶ و ۵۰ یورو بپردازید.

هزینۀ تهیۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی نسبتاً ارزان‌قیمت ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌تر ۴۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی از‌این‌قرارند: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۶ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۱ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۷ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۴ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۴ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۶ یورو.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید. برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: