دانشگاه پاریس ۳ یا سوربن نوین (Université de la Sorbonne Nouvelle) سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و یکی از وارثان دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه پاریس است که سال ۱۹۷۰ منحل شد. این دانشگاه در زمینه‌های هنر و علوم انسانی فعالیت می‌کند و طبق اعلام وبگاه ‌QS، جزو ۱۲۰ دانشگاه برتر علوم انسانی دنیاست. افزون‌براین، در سال ۲۰۲۱ دانشگاه پاریس ۳ در زمینۀ زبان‌های مدرن و زبان و ادبیات انگلیسی و ارتباطات مقام دوم را در میان دانشگاه‌های برتر فرانسه کسب کرده است. درحال‌حاضر، دانشگاه پاریس سوربن نوین ۸۴ رشتۀ کارشناسی و ۶۷ رشتۀ کارشناسی ارشد ارائه می‌کند و بیش از شانزده‌هزار نفر دانشجو به زبان فرانسوی در آن مشغول تحصیل هستند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه پاریس ۳ را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه پاریس ۳

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه پاریس ۳ از‌این‌قرارند: کارشناسی زبان آلمانی، کارشناسی زبان انگلیسی، کارشناسی زبان عربی، کارشناسی زبان اسپانیایی، کارشناسی زبان ایتالیایی، کارشناسی ارتباطات، کارشناسی سینما، کارشناسی مطالعات تئاتر، کارشناسی طراحی لباس برای فیلم و تئاتر و کارشناسی ادبیات مدرن.

ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توان به این‌ها اشاره کرد: کارشناسی ارشد مطالعات آلمانی، کارشناسی ارشد آموزش زبان آلمانی، کارشناسی ارشد دنیای انگلیسی‌زبان از عصر رنسانس تا عصر روشنگری، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری دوزبانه (انگلیسی‌فرانسوی)، کارشناسی ارشد مطالعات عربی، کارشناسی ارشد مطالعات اسپانیایی، کارشناسی ارشد مطالعات اروپایی، کارشناسی ارشد مطالعات ایرانی، کارشناسی ارشد مطالعات هندی، کارشناسی ارشد مطالعات تئاتر، کارشناسی ارشد سینما، کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسوی، کارشناسی ارشد علوم اجتماعی در آمریکای‌لاتین، کارشناسی ارشد ارتباطات، کارشناسی ارشد ارتباطات دیجیتال و تحلیل داده، کارشناسی ارشد مطالعات ترجمه و کارشناسی ارشد ادبیات و مترجمی ایتالیایی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه پاریس ۳

شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پاریس ۳ به‌ترتیب ۳۰۰ و ۲۵۰ یورو در سال اعلام شده ‌است. این دانشگاه از سال ۲۰۲۱ به‌مناسبت یادبود یکی از دانشجویانش اسکالرشیپی اعطا می‌کند که برای دریافت آن باید دانشجوی دپارتمان ایتالیایی باشید یا پروژه‌ای مرتبط با زبان و فرهنگ ایتالیایی تعریف کنید و به کمیتۀ اسکالرشیپ تحویل دهید.

شرایط زندگی در پاریس

قبل از انتخاب دانشگاه در هر شهری، علاقه‌مندان بهتر است با وضعیت زندگی در آن شهر آشنا شوند. در این بخش، دربارۀ آب‌وهوا و هزینه‌های زندگی در پاریس بیشتر توضیح می‌دهیم.

آب‌وهوای پاریس

شهر پاریس تابستان‌هایی کوتاه و دلپذیر و زمستان‌هایی سرد و بادخیز و ابری دارد. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۲ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۴ یا بیشتر از ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بیشینه و کمینۀ دمای هوا در جولای به‌ترتیب به ۲۵ و ۱۵ درجۀ سانتی‌گراد و بیشینه و کمینۀ دمای هوا در فوریه به‌ترتیب به ۷ و ۲ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. ناگفته نماند حدود دَه ماه از سال بارندگی است و در تمام طول سال، احتمال بارش باران وجود دارد. افزون‌براین، حدود شش ماه از سال در این شهر بادهایی با سرعت ۱۶ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزد.

هزینه زندگی در پاریس

هزینۀ زندگی در شهر پاریس برای هر نفر، بدون اجارۀ آپارتمان، حدود ۹۷۰ یورو در ماه است. اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۲۰۰ یورو است و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به حدود ۸۵۰ یورو در ماه می‌رسد. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۸۰۰ یورو تخمین زده می‌شود و اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۷۰۰ یورو است. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری حدود ۱۷۲ یورو است و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۷ یورو در ماه برآورد می‌شود. برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز باید به‌ترتیب ۱.۹ و ۷۵ یورو بپردازید.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌ درحدود ۶۰ یورو است. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی از این قرارند: یک لیتر شیر ۱.۲ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۲۰ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۳ یورو.

منبع: