دانشگاه لیون ۲ یکی از سه دانشگاه وارث دانشگاه لیون است. این دانشگاه از سال ۱۹۷۳ کارش را در دو پردیس در شهر لیون شروع کرد و هم‌اکنون، بیش از ۲۹هزار نفر دانشجو در ۶ دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشگاه لیون ۲ رشته‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه‌های هنر و علوم انسانی و علوم اجتماعی ارائه می‌کند. علاوه‌‌بر‌این، ۳۲ آزمایشگاه پژوهشی در خود جای داده که میزبان پژوهشگران است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه لیون ۲ را معرفی خواهیم کرد و وضعیت زندگی در شهر لیون را توضیح خواهیم داد.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه لیون ۲

دانشکده‌های دانشگاه لیون ۲ از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم سیاسی و جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ زبان، دانشکدۀ هنر و ادبیات و زبان‌شناسی، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت و دانشکدۀ جغرافیا و تاریخ و گردشگری. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: جغرافیا و نقشه‌برداری، تاریخ، زبان‌های خارجی، روزنامه‌نگاری، ادبیات، ریاضیات، موسیقی‌شناسی، نوازندگی، آهنگ‌سازی، زبان‌شناسی، هنرهای نمایشی، مدیریت اقتصادی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، ارتباطات و علوم آموزش.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه لیون ۲

دانشگاه لیون ۲ ازجمله دانشگاه‌هایی محسوب می‌شود که افزایش شهریه برای دانشجویان بین‌المللی را نپذیرفته و همچنان شهریۀ دانشگاه برای تمام دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یورو در سال است. این دانشگاه اسکالرشیپ خاصی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر نگرفته است؛ اما دانشجویان از بورسیه‌هایی می‌توانند استفاده کنند که دولت فرانسه اعطا می‌کند.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه لیون ۲

وضعیت زندگی در شهر لیون

برای درک بهتر وضعیت زندگی در شهر لیون، درادامه دربارۀ آب‌وهوا و هزینۀ زندگی در این شهر توضیح می‌دهیم.

آب‌وهوای شهر لیون

شهر لیون تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد و در تمام طول سال هوای این شهر نیمه ابری است. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۱ تا ۲۸ درجۀ سانتی‌گراد است و به‌ندرت به کمتر از ۵- یا بیشتر از ۳۴ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بیشینه و کمینۀ دمای هوا در آگوست به‌ترتیب به ۲۸ و ۱۷ درجۀ سانتی‌گراد و در ژانویه به‌ترتیب به ۶ و ۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. افزون‌براین، بیش از هشت ماه از سال در این شهر بارندگی است و احتمال بارش باران در تمام طول سال وجود دارد. نکتۀ مهم دیگر اینکه بیش از هفت ماه از سال در این شهر بادهایی با میانگین سرعت حدود ۱۲ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزند.

هزینۀ زندگی در شهر لیون

هزینۀ زندگی در شهر لیون برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۸۴۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۷۰۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۵۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱۵۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱۱۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری ۱۵۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۱ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۹ و ۶۴ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۵۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۶ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۹ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۲ یورو.

منبع: