دانشگاه لیون ۱ (Université Claude-Bernard) یکی از سه دانشگاه دولتی شهر لیون است که پس از انحلال دانشگاه لیون، در سال ۱۹۷۱ از ادغام دو دانشکدۀ علوم و پزشکی این دانشگاه تشکیل شد. هم‌اکنون، بیش از ۴۵هزار نفر دانشجو در ۱۳ رشتۀ کارشناسی و ۵۰ رشتۀ کارشناسی ارشد در سه پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه یادشده ۶۵ واحد پژوهشی نیز در خود جای داده است.ناگفته نماند بیش از ۹۰درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه لیون ۱ در کمتر از ۳۰ ماه مشغول کار می‌شوند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه لیون ۱ را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه لیون ۱

دانشکده‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه لیون ۱ عبا‌رت‌اند از: دانشکدۀ دندان‌پزشکی‌، دانشکدۀ پزشکی، دپارتمان زیست‌شناسی و زیست‌شیمی، دپارتمان زیست‌شناسی انسان، دپارتمان تربیت‌بدنی، دپارتمان شیمی و ریاضی و فیزیک، دپارتمان مهندسی برق، دپارتمان آی‌تی و دپارتمان مکانیک.

این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد؛ ازجمله تحلیل فیزیکی و شیمیایی، تصویربرداری سه‌بُعدی، ریاضی، مهندسی نانو، اخترفیزیک، فیزیک ریزاتمی، بازاریابی و مدیریت بین‌المللی، علوم مواد، فروش بین‌الملل، فناوری فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی، علوم زیستی، فیزیولوژی عضلات، ژنتیک سلول، بیماری‌های عفونی، زیست‌فناوری پزشکی، زیست‌فناوری گیاهان، زیست‌شناسی سرطان، هواشناسی و دیرینه‌شناسی.

برخی از دیگر رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد از‌این‌قرارند: مدیریت استراتژیک، فلسفه، حسابرسی، زیست‌شناسی مولکولی، زیست‌شناسی، زیست‌شناسی مولکولی و سلولی، زیست‌شناسی گیاهی، سرطان، شیمی، شیمی و علوم مواد، شیمی تحلیلی و فیزیک، علوم آموزش، آمار، برق، انرژی، مهندسی عمران، مهندسی فرایند، علوم کامپیوتر، علوم سلامت، ریاضی، مکانیک، میکروبیولوژی، نانوساینس، نوروساینس، فیزیک، ریسک و محیط‌زیست، علوم آب، علوم مواد، علوم زمین و علوم دارویی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه لیون ۱

شهریۀ سالانۀ دانشگاه‌های دولتی فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد برای ساکنان این کشور و اتحادیۀ اروپا ۲۴۳ یوروست. دولت فرانسه شهریۀ دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد را حدود ۳،۷۰۰ یورو در سال اعلام کرده است؛ اما دانشگاه لیون ۱ از این قاعده پیروی نمی‌کند و شهریۀ دانشجویان بین‌المللی برای سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ همانند شهریۀ شهروندان فرانسه و اتحادیۀ اروپاست.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه لیون ۱

هزینۀ زندگی در شهر لیون

هزینۀ زندگی در شهر لیون برای هر نفر بدون درنظرگرفتن اجاره‌ مسکن، به حدود ۸۴۰ یورو در ماه می‌رسد. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۷۰۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر حدود ۵۰۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۵۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر حدود ۱،۱۰۰ یورو است. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به حدود ۱۵۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به حدود ۳۱ یورو در ماه می‌رسد.

هزینۀ تهیۀ غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۵۰ یورو است. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی از این قرار است: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۶ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۹ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۲ یورو. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۹ و ۶۴ یورو باید پرداخت کرد.

منبع: