مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسه و شبکۀ CROUS به دانشجویان بین‌المللی دچار مشکلات روانی کمک می‌کند که همین موضوع سبب می‌شود وضعیت برای این دانشجویان بهتر شود. در این مقاله، اطلاعاتی بیشتری دربارۀ خدمات روان‌شناسی فرانسه برای دانشجویان بین المللی بیان خواهیم کرد که در وبگاه کامپوس فرانس منتشر شده است. اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

خدمات بهداشتی در مؤسسه‌های آموزش عالی

خدمات بهداشتی موجود در دانشگاه‌های فرانسه ازطریق خطوط ویژه دردسترس دانشجویان قرار دارد و با تعیین وقت قبلی از آنان استقبال می‌شود. این خدمات به دانشجویان کمک می‌کند که مراقب سلامتی‌شان باشند. مراکز مشاورۀ دانشگاه (Bureaux d’aide psychologique universitaires) با عنوان اختصاری BAPU‌ نیز شناخته می‌شود و به دانشجویان نیازمند به خدمات روان‌شناسی کمک می‌کند. شایان ذکر است این مراکز برای دانشجویان امکان ملاقات با افرادی مانند مددکاران اجتماعی یا روان‌درمانگران را به‌وجود می‌آورد. این مشاوره‌ها کاملاً زیر پوشش بیمۀ سلامت و شرکت‌های بیمه است.

سیستم‌های کمک‌رسان روان‌شناسی برای دانشجویان

یکی از خدمات روان‌شناسی فرانسه برای دانشجویان بین المللی، سیستم‌های کمک‌رسان روان‌شناسی برای دانشجویان است. در پاریس، دانشجویان داوطلب شرکت Nightline را برای دانشجویان تأسیس کرده‌اند و با همکاریِ سازمان CROUS و مؤسسه‌های آموزش عالی، خدمات مشاوره‌ای را ازطریق تلفن و چت به‌طور کاملاً ناشناس در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. علاوه‌بر این خدمات، Nightline وبگاهی به نشانی https://www.soutien-etudiant.info/ راه‌اندازی کرده است که به زبان انگلیسی نیز در‌دسترس متقاضیان قرار دارد. این وبگاه اولین‌بار تمامی خدمات ‌روان‌شناسی و خدمات ارائه‌شده به دانشجویان در فرانسه را فهرست کرده است. وبگاه Apsytude نیز خطوط Happsy‌ را فراهم کرده است که دانشجویان با وب‌کم از مشاوره‌های رایگان روان‌شناسی می‌توانند بهره ببرند که اختصاصی برای دانشجویان طراحی شده است. زمان‌های Happsy (زمان‌های داده‌شده به دانشجویان مشاوره)‌ با همکاری سازمان CROUS‌ و مؤسسه‌های آموزش عالی به دانشجویان کمک می‌کند برای خود وقت تعیین کنند و از مشاورۀ فردی با روان‌شناس بهره ببرند. ناگفته نماند مؤسسه‌های دیگری نیز در فرانسه وجود دارد که سازمان CROUS‌ و مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسه آن‌ها را ازطریق وبگاهشان (وبگاه کروس و مؤسسه‌های آموزش عالی) بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی فرانسه

شماره‌های موردنیاز

درصورت وجود مشکلات روان‌شناسی یا اجتماعی، متقاضیان ازطریق شماره‌های زیر با سازمان‌های مرتبط می‌توانند درارتباط باشند.

  • ۰۸۰۶۰۰۰۲۷۸: شماره‌تلفن ملی برای کمک به دانشجویان است که از ساعت ۹ تا ۱۷ روزهای دوشنبه تا جمعه دردسترس قرار دارد.
  • ۰۸۰۰۱۳۰۰۰۰: خطوط اطلاع‌رسانی ویروس کووید۱۹ است که برای ارائۀ رایگان اطلاعات مربوط به کووید۱۹ در نظر گرفته شده است. ناگفته نماند کارشناسان پاسخ‌گوی این خطوط اطلاعات پزشکی در‌اختیار افراد قرار نخواهند داد.
  • ۰۹۸۲۲۵۶۲۴۵: شماره‌تلفن روان‌شناسان بدون مرز (Terrapsy) است که هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ و از ۱۳:۳۰ تا ۱۷ پاسخ‌گوی متقاضیان خواهد بود. تماس با این شماره‌تلفن و استفاده از خدمات آن نیز رایگان است.
  • ۰۱۴۶۲۱۴۶۴۶: شماره‌تلفن کمک‌های SOS است که هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۳ دردسترس قرار دارد و متقاضیان به زبان انگلیسی با افراد پاسخ‌گو می‌توانند ارتباط برقرار کنند.
  • ۰۸۰۰۸۵۸۸۵۸: شماره‌تلفن Croix-Rouge Ecoute است که از ساعت ۹ تا ۱۹ روزهای دوشنبه تا شنبه و از ساعت ۱۲ تا ۱۸ روز یکشنبه به متقاضیان خدمت‌رسانی می‌کند. همچنین، شمارۀ ۰۹۷۰۲۸۳۰۰۰ از ساعت ۹ تا ۱۹ روزهای دوشنبه تا شنبه پاسخ‌گوی متقاضیان خواهد بود.
  • ۰۸۰۰۱۹۰۰۰۰: شماره‌تلفن بحران SOS است که متقاضیان هر روز از ساعت ۹ تا ۲۱ می‌توانند با آن تماس بگیرند.
  • ۰۹۷۲۳۹۴۰۵۰: شماره‌تلفن SOS Amitié است که تماس با آن و بهره‌مندی از خدماتش رایگان است.
  • ۰۱۴۵۳۹۴۰۰۰: شماره‌تلفن خدمات مربوط به خودکشی است که تماس با آن نیز رایگان است و خدمات روان‌شناسی ارزشمندی دراختیار افرادی قرار خواهد داد که در‌معرض خودکشی هستند.
  • ۰۱۴۰۴۴۴۶۴۵: شماره‌تلفن SOS Suicide Phénix است که هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۳ به متقاضیان خدمت‌رسانی می‌کند و مانند شماره‌تلفن پیشین برای خطر‌های زمان خودکشی در نظر گرفته شده است.

وبگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی موردنیاز

یکی دیگر از خدمات روان‌شناسی فرانسه برای دانشجویان بین المللی ارائۀ وبگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی متعددی است که در افراد احساس خوشایندی به‌وجود می‌آورد و همین موضوع باعث کاهش اختلالات و مشکلات عصبی و روان‌شناسی حین تحصیل در فرانسه خواهد شد. درادامه، برخی از وبگاه‌ها را به‌تفکیک عملکردشان مشاهده خواهیم کرد.

تقویت آگاهی و آرامش

  • 10-min Body Scan Mindfulness Practice (Lying Down) with Angie Chew
  • +Respire lax (برنامۀ اندروید برای کسب آرامش، تنها در چند دقیقه)
  • Respirotec (برنامۀ اندروید برای مهار استرس و مدیریت احساسات)

تمرینات ورزشی

  • Bougezchezvous (https://bougezchezvous.fr/): این وبگاه برای فعالیت‌های جسمانی و واردکردن آن‌ها به زندگی روزانۀ فرد در نظر گرفته شده است.

رژیم غذایی

  • https://www.cuisine-etudiant.fr/: این وبگاه برای بهبود مهارت‌های آشپزی افراد ازطریق پیوستن به گروه دانشجویان سرآشپز است.
  • https://www.mangerbouger.fr/: این وبگاه نیز برنامۀ غذایی و بهداشتی در‌اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

منبع: