پاریس، شهر نور و پایتخت فرانسه، یکی از کلان‌شهرهای اروپایی است که علاوه‌بر هنر، فرهنگ، معماری و تاریخ، به موضوع‌های دیگری نیز شهرت دارد. یکی از دلایل این شهرت، رموز و حقایق جالبی است که دربارۀ این شهر گفته می‌شود. در این مطلب، با حقایق جالب در مورد پاریس بیشتر آشنا خواهیم شد؛ پس با ما همراه باشید.

بزرگی موزۀ لوور

بی‌شک تمامی مردم دنیا نام موزۀ لوور را شنیده‌اند و برخی نیز از آن بازدید کرده‌اند و با عظمت و بزرگی آن آشنا شده‌اند. موزۀ لوور در پاریس واقع است و سالانه حدود ۹میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. لوور مشهورترین موزۀ جهان است و به‌خاطر داشتن آثار بی‌نظیری مانند مونالیزا شهرت دارد. یکی از حقایق جالب در مورد پاریس این است که لوور علاوه‌بر مونالیزا، بیش از ۳۵هزار اثر هنری دیگر را نمایش می‌دهد؛ البته مجموع آثار موجود در این موزه بیش از ۴۶۰هزار اثر است. اگر بخواهیم برای بازدید هرکدام از این آثار، تنها 30 ثانیه زمان صرف کنیم، حدوداً ۳۵ روز زمان نیاز داریم تا همۀ آن‌ها را مشاهده کنیم.

اعتراض به برج ایفل

باورتان بشود یا نه، یکی دیگر از حقایق جالب در مورد پاریس این است که وقتی برج ایفل در سال ۱۸۸۹ ساخته شد، هیچ محبوبیتی نداشت و ساکنان پاریس و افراد مشهور به ساخت این برج اعتراض و حتی رسانه‌ها از این مکان به‌عنوان «هیولایی بی‌فایده» یاد کردند؛ اما امروزه یکی از برج‌های باشکوه‌ جهان شناخته می‌شود.

یک تابلوِ «ایست» در کل شهر

جالب است بدانید با اینکه پاریس یکی از شهرها و پایتخت‌های پرجمعیت اروپایی است، تنها یک تابلوِ «ایست» یا «توقف» دارد که آن‌هم در انتهای مسیر شرکتی ساختمانی در منقطۀ شانزدهم تعبیه شده و در سراسر شهر، تنها حق تقدم برای افراد مهم است.

پل قفل عشق

یکی دیگر از حقایق جالب در مورد پاریس، پل قفل عشق (Pont des Arts) بود که عاشقان قفلی را به آن آویزان می‌کردند؛ اما از‌آنجا‌که حدود یک‌میلیون قفل به این مکان آویزان شده بود و وزنی بیش از ۴۵ تُن داشت، به‌دلیل جلوگیری از آسیب‌های ساختاری برداشته شد. این پل هنوز‌هم منظره‌‌‌ای زیبا برای شهر به‌ارمغان آورده است؛ اما دیگر محلی برای آویزان‌کردن قفل نخواهد بود.

ایستگاه‌های متروکه مترو

جالب است بدانید که پاریس حدود ۴۰۰ ایستگاه مترو دارد که از این تعداد، حداقل ۱۴ ایستگاه هیچ‌وقت استفاده نشده‌اند و به‌عبارت‌دیگر، «متروکه» هستند. ناگفته نماند یکی از شرکت‌ها نیز ایستگاه Porte des Lilas را به‌عنوان محلی برای فیلم‌برداری اجاره کرده است.

یک جای ترسناک

در بخشی از خیابان Roquette and La Croix-Faubin، پنج نقطۀ بتونی دیده می‌شوند که سال‌های گذشته محل قرارگیری گیوتین بوده‌اند. این گیوتین در سال ۱۸۵۱ برای اعدام در ملأعام در نظر گرفته شده بود و با بازدید از این منطقه، به گذشتۀ ترسناک اروپا پی می‌برید.

ساعت آفتابی

ابلیسک ۲۳متری واقع در میدان کنکورد پاریس، ساعت آفتابی کارآمدی است که با اعداد رومی تعبیه‌شده روی سنگ‌فرش اطرافش کامل می‌شود و یکی از زیبایی‌های پاریس به‌شمار می‌آید. بیشترِ مردم پاریس این ساعت آفتابی را نادیده می‌گیرند؛ اما می‌توان آن را هدیه‌ای از مصر به فرانسه در قرن نوزدهم دانست.

سواحل زیبا

سواحل موجود در کناره‌های رودخانۀ سن به زیبایی هرچه‌بیشتر این شهر افزوده‌اند. به‌لطف وجود این سواحل، می‌توان به‌راحتی آفتاب گرفت و والبیال ساحلی بازی کرد. همچنین، افرادی که تمایل ندارند در آب رودخانه شیرجه بزنند، به استخرهای موجود در آن ناحیه می‌توانند مراجعه کنند.

منبع: