بسیاری از دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا، به‌ویژه رشتۀ MBA‌، در مسیر خود با مشکلات بسیاری ازجمله آزمون GMAT مواجه می‌شوند. بااین‌حال، دیگر نیازی نیست که نگران نمرۀ GMAT خود باشید؛ چرا‌که چندین مدرسۀ کسب‌وکار تحصیل MBA بدون GMAT در کانادا را برایتان ممکن می‌کنند.

اگر به تحصیل در رشته MBA در کانادا علاقه دارید؛ اما نمی‌خواهید در آزمون GMAT شرکت کنید یا نمرۀ قبولی موردنیاز دانشگاه مدنظرتان را کسب نکرده‌اید، برای دریافت پذیرش در مدارس کسب‌وکاری می‌توانید اقدام کنید که در این مطلب آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. مدارس کسب‌وکار کانادایی دوره‌های کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (Executive MBA – EMBA) و دوره‌های تمام‌وقت و آنلاین MBA را برگزار می‌کنند. درصورتی‌که مدارک لازم دیگر برای تحصیل در رشتۀ MBA را به آن‌ها ارائه کنید، این دانشگاه‌ها امکان تحصیل در دوره MBA بدون شرکت در آزمون GMAT را برایتان فراهم می‌کنند.

مدارک لازم برای تحصیل MBA بدون GMAT در کانادا

برای تحصیل MBA بدون GMAT در کانادا، باید مدارک دیگری به دانشگاه مدنظرتان ارائه کنید تا صلاحیت شما برای تحصیل در این رشته احراز شود و برای شرکت در این دورۀ تحصیلی پذیرفته شوید. مدارک لازم به‌منظور شرکت در دوره‌های MBA بدون نیاز به نمرۀ GMAT عبارت‌اند از: معدل پذیرفتنی در مقطع کارشناسی، تجربۀ کاری مرتبط، رزومۀ (CV) مرتبط و توصیه‌نامه از کارفرمایان و استادان قبلی.

معدل پذیرفتنی در مقطع کارشناسی

برای پذیرفته‌شدن در دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های معتبر کانادا، باید معدل مناسبی در مقطع کارشناسی کسب کرده باشید. حداقل معدل لازم برای دریافت پذیرش از بیشتر دانشگاه‌های کانادا بدون شرکت در آزمون GMAT، نمرۀ سه از چهار (پانزده از بیست) است.

تجربه کاری مرتبط

متقاضی پذیرش در دورۀ MBA بدون GMAT باید تجربۀ کاری مرتبط با این رشته را داشته باشد. مدت تجربۀ کاری موردنیاز برای دریافت پذیرش به مدت دورۀ کارشناسی متقاضی بستگی دارد. در حالت ایدئال، در‌صورت گذراندن دورۀ کارشناسی چهارساله، حداقل دو سال و در‌صورت گذراندن دورۀ کارشناسی سه‌ساله، حداقل سه سال تجربۀ کاری مرتبط باید داشته باشید.

رزومۀ (CV) مرتبط

رزومۀ (CV) باید تمام جزئیات حرفه‌ای‌تان ازجمله مشارکت‌ها و سِمَت‌های مدیریتی بعد از فراغت از تحصیل یا سِمَت‌های فنی همراه با شرح وظایف شغلی و مسئولیت‌های مدیریتی را دربر داشته باشد. داشتن رزومۀ مرتبط برای تحصیل MBA بدون GMAT در کانادا الزامی است.

توصیه‌نامه از کارفرمایان و استادان قبلی

داشتن توصیه‌نامه از حداقل دو یا سه کارفرمای قبلی برای پذیرفته‌شدن در دوره‌های MBA بدون GMAT در دانشگاه‌های کانادا ضروری است.

کدام دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل MBA به GMAT نیازی ندارند؟

دانشگاه‌های کانادا که برای رشته MBA نیازی به GMAT ندارند

پذیرفته‌شدن برای تحصیل MBA بدون GMAT در کانادا ممکن است کمی مشکل باشد. بیشتر دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش در دورۀ MBA از شما می‌خواهند نمرۀ عالی در آزمون GMAT کسب و با متقاضیان دیگر در این رشته رقابت کنید؛ اما شرکت در آزمون GMAT برای تمام متقاضیان ممکن نیست و بعضی از دانشگاه‌های کانادا امکان پذیرش در دورۀ MBA بدون شرکت در آزمون GMAT را نیز برای دانشجویان فراهم کرده‌اند. در‌ادامه، فهرستی از دانشگاه‌ها و مدرسه‌های کسب‌وکار برتر کانادا را معرفی خواهیم کرد که شرط شرکت در آزمون GMAT را ندارند.

مدرسه کسب‌وکار اسمیت، دانشگاه کوئینز

دانشجویان دورۀ MBA در مدرسۀ کسب‌وکار اسمیت دانشگاه کوئینز (Smith School of Business, Queen’s University) می‌توانند هم‌زمان با کارکردن، دورۀ تحصیلی‌شان را در مدت دوازده ماه به‌پایان برسانند. متقاضیان برای ثبت‌نام در این مدرسۀ کسب‌وکار، باید دو سال تجربۀ کاری و مدرک کارشناسی در رشتۀ کسب‌وکار یا رشته‌ای مرتبط با آن مانند حسابداری و آمار و بازاریابی داشته باشند. متقاضیان رشتۀ MBA مدرسۀ کسب‌وکار اسمیت به‌جای نمرۀ آزمون GMAT، بر‌اساس تجربۀ کاری و پیش‌زمینۀ آکادمیک و مهارت‌های مدیریتی‌شان گزینش می‌شوند. مسئولان دانشگاه با سنجیدن رزومه، ریزنمرات رسمی، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه‌ها و مصاحبۀ شخصی با دانشجویان، دربارۀ پذیرفتن آنان در دانشگاه تصمیم‌گیری می‌کنند.

مدرسه کسب‌وکار شولیچ، دانشگاه یورک

مدرسۀ کسب‌وکار شولیچ دانشگاه یورک (Schulich School of Business, York University) برای دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (Executive MBA) دوره‌ای برگزار می‌کند که شرکت در آزمون GMAT برای پذیرفته‌شدن در آن الزامی نیست. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های معروفی است که امکان تحصیل MBA بدون GMAT را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. برای تحصیل تمام‌وقت در دورۀ MBA بدون GMAT در مدرسۀ کسب‌وکار شولیچ، باید این ویژگی‌ها را داشته باشید:

  • در پنج سال گذشته، یکی از دوره‌های BBA یا iBBA شولیچ را گذرانده باشید.
  • معدلتان در سطح B+ یا بهتر از آن باشد.

پردیس تاندر بِی و اوریلیا، دانشگاه لیکهد

دورۀ MBA دانشگاه لیکهد (Lakehead University) در پردیس‌های تاندر بِی و اوریلیا (Thunder Bay & Orillia) دوره‌ای یک‌ساله است و دانشجویان را با اطلاعات جامعی از کسب‌وکار و مدیریت آشنا می‌کند. در این دوره، دانشجویان می‌توانند مهارت‌های ارتباطی و تحلیلی و تصمیم‌گیری‌شان را بهبود ببخشند. متقاضیان رشتۀ MBA در دانشگاه لیکهد به‌جای شرکت در آزمون GMAT، باید فرم اختصاصی مؤسسه را پر کنند. در این فرم، اطلاعات توصیه‌کنندگان و ریزنمرات رسمی و انگیزه‌نامۀ آکادمیک دانشجو نوشته می‌شود.

دانشکده کسب‌وکار و اقتصاد، دانشگاه تامسون ریورز

دوره‌های MBA در دانشکدۀ کسب‌وکار و اقتصاد دانشگاه تامسون ریورز (Thompson Rivers University Business and Economics) به‌صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت ارائه می‌شود. دانشجویان تمام‌وقت دوره را در مدت دو سال به‌پایان می‌رسانند و در طول آن، درس‌هایی در زمینه‌های مدیریت منابع انسانی، آمار مدیریتی، سیستم‌های اطلاعات مدیریت استراتژیک و… می‌گذرانند. دانشجویان پاره‌وقت می‌توانند دوره را در مدت پنج سال تمام کنند. همچنین در این دانشگاه، امکان اتمام دورۀ MBA به‌صورت فشرده در یک سال نیز وجود دارد. متقاضیان تحصیل در این دوره باید دوره‌ای سه تا چهارساله در مقطع کارشناسی را با معدل سه از چهار (پانزده از بیست) گذرانده باشند. دیگر مدرک لازم برای درخواست پذیرش در این دوره، مدرک آزمون آیلتس یا تافل یا گذراندن دورۀ TRU ENGL 1100 برای احراز تسلط به زبان انگلیسی است.

مؤسسه تکنولوژی نیویورک، ونکوور، بریتیش کلمبیا

مؤسسۀ تکنولوژی نیویورک (New York Institute of Technology) دانشجویانی با معدل سه از چهار (پانزده از بیست) یا بهتر را برای تحصیل در دوره‌های مدیریتی می‌پذیرد. علاوه‌براین، متقاضی تحصیل در این مؤسسه باید نمرۀ آیلتس بیشتر از ۶.۵ کسب کرده باشد. این مؤسسه دو دوره در رشتۀ MBA با عنوان‌های MBA in Finance و MBA in Management برگزار می‌کند و برای پذیرش متقاضیان، به نمرۀ GMAT آن‌ها نیازی ندارد.

مدرسه کسب‌وکار آیوی، تورنتو

مدرسۀ کسب‌وکار آیوی (Ivey Business School) برای افرادی که قصد دارند هم‌زمان با کار در کشور کانادا تحصیل کنند، دورۀ پاره‌وقت کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (EMBA) برگزار می‌کند. دانشجویان به‌منظور پذیرفته‌شدن در این دوره، باید رزومه‌ای جامع و با جزئیات کامل را به‌جای نمرۀ آزمون GMAT خود به دانشگاه ارائه دهند. این دوره پانزده ماه طول می‌کشد.



منابع: