دانشگاه یورک یکی از دانشگاه‌های دولتی و تحقیقات‌محور کاناداست که در شهر تورنتو استان انتاریو قرار دارد. دانشگاه یورک سومین دانشگاه بزرگ کانادا از نظر وسعت است و در‌حدود ۵۵هزار نفر دانشجو و ۷هزار نفر هیئت‌علمی دارد. این دانشگاه رتبۀ ۱۸ را در میان دانشگاه‌های برتر کانادا و رتبۀ ۵۱۱ را در بین دانشگاه‌های معتبر دنیا کسب کرده است. نکتۀ مهم دیگر اینکه دانشگاه یورک ۱۱ دانشکده و ۲۸ مرکز پژوهشی دارد که در آن‌ها، رشته‌های متنوعی در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد. در این مقاله، با دانشگاه یورک کانادا بیشتر آشنا خواهیم شد.

مزایای تحصیل در دانشگاه یورک کانادا

دانشگاه یورک یکی از دانشگاه‌های برتر جهان است که تحصیل در آن مزایای فراوانی دارد. سطح تحقیقات این دانشگاه بسیار پیشرفته و اثربخش است تا حدی که این دانشگاه در زمینۀ تحقیقات در رتبه‌بندی وبگاه تایمز جایگاه چهاردهم را از آنِ خود کرده است.

گفتنی است این دانشگاه از فضایی بین‌المللی برخوردار است و همین موضوع باعث می‌شود دانشجویان خارجی احساس آرامش و راحتی بیشتری در این دانشگاه داشته باشند.

خوب است بدانید دانشگاه یورک با ارائۀ رشته‌های فراوان و متعدد، گزینه‌های زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و آنها می‌توانند آزادانه رشتۀ موردعلاقۀ خود را انتخاب کنند.

دانشکده‌های دانشگاه یورک

دانشکده‌های دانشگاه یورک کانادا ازاین‌قرارند:دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ محیط‌زیست، دانشکدۀ هنر و طراحی، کالج گلندن و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی.

گفتنی است دانشگاه یورک بیش از ۱۲۰ رشتۀ دانشگاهی ارائه می‌کند. برخی از رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه در میان دانشجویان ازاین‌قرارند: بازاریابی، حسابداری، علوم محیط‌زیست، فلسفه، پرستاری، موسیقی، مهندسی مکانیک، فیزیک، بیولوژی، روان‌شناسی، حقوق، علوم اجتماعی و مدیریت.

نکتۀ مهم دیگر اینکه مدرسۀ فیلم دانشگاه یورک یکی از مدرسه‌های فیلم برتر و قدیمی کاناداست. همچنین، دانشکدۀ محیط‌زیست این دانشگاه جزو اولین مراکز علمی مرتبط با محیط‌زیست در کانادا محسوب می‌شود.

پذیرش دانشگاه یورک

دانشگاه یورک

شرایط گرفتن پذیرش از دانشگاه یورک کانادا برای رشته‌های مختلف متفاوت است؛ اما برای بیشترِ رشته‌های این دانشگاه، بهره‌مندی از معدل بهتر از ۷۰درصد لازم است. همچنین، حداقل نمرۀ زبان برای گرفتن پذیرش از اغلب رشته‌های دانشگاه یورک تافل ۹۰ و آیلتس ۷ اعلام شده است. از دیگر مدارک لازم برای گرفتن پذیرش از دانشگاه یورک کانادا می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • ریزنمره‌های مقاطع قبلی
  • کاور‌لتر
  • رزومه
  • توصیه‌نامه

همان‌طورکه توضیح دادیم، شرایط پذیرش دانشگاه یورک برای رشته‌های مختلف باهم فرق دارد و این شرایط هر سال ممکن است تغییر کند؛ به‌همین‌دلیل، افرادی که قصد دارند برای این دانشگاه اپلای کنند، با مراجعه به وبگاه دانشگاه و صفحۀ مربوط به رشتۀ مدنظرشان، باید از آخرین شرایط و مدارک لازم کاملا مطلع شوند.

شهریۀ دانشگاه یورک

شهریه دانشگاه یورک کانادا

شهریۀ سالانۀ دانشگاه یورک برای دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی حدود ۳۰هزار دلار و برای دانشجویان بین‌المللی مقطع تحصیلات تکمیلی تقریباً ۱۰هزار دلار است. در‌ادامه، به برخی از هزینه‌هایی اشاره می‌کنیم که دانشجویان دانشگاه یورک سالانه به‌طور متوسط متقبل می‌شوند:

  • هزینۀ مسکن: حدود 6هزار دلار
  • هزینۀ خوراک: حدود 3هزار تا 5هزار دلار
  • هزینۀ رفت‌و‌آمد، پوشاک و...: 4هزار دلار
  • هزینۀ کتب درسی: ۱،۵۰۰ دلار
  • هزینۀ بیمۀ سلامت : حدود 900 دلار

بورسیه‌های دانشگاه یورک کانادا

دانشگاه یورک کانادا سالانه ۱۰میلیون یورو در قالب بورسیه‌های متنوع به دانشجویان بین‌المللی واجدشرایط اعطا می‌کند. گفتنی است بیشترِ دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یورک از بورسیه‌های تحصیلی یادشده بهره‌مند می‌شوند. تعدادی از این بورسیه‌های تحصیلی عبارت‌اند از:

  • بورسیۀ الیا (مخصوص دانشجویان دکتری): حداقل ۳۰هزار دلار
  • فلوشیپ دانشجویان تحصیلات تکمیلی: دانشجویان دکتری حداقل ۳۰هزار دلار
  • دانشجویان کارشناسی ارشد: حداقل ۲۰هزار دلار
  • بورسیۀ سوزان مان مخصوص سال پنجم دانشجویان برجستۀ دکتری: ۲۲هزار دلار
  • بورسیۀ دانشکده‌های دانشگاه یورک: ۱۰هزار دلار

دانشجویان دانشگاه یورک می‌توانند از بورسیه‌های دولتی و استانی مانند بورسیۀ وانیر و بورسیۀ استان اونتاریو نیز برخوردار شوند. نکتۀ مهم دیگر اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه می‌توانند به‌عنوان دستیار استاد یا دستیار تحقیق نیز فعالیت و مبلغی به‌عنوان حقوق دریافت کنند. ناگفته نماند این دسته از دانشجویان قبل از انجام فرایند اپلای، باید با استادان مرتبط با رشته‌شان مکاتبه کنند و از آنان جایگاه یا پوزیشن بگیرند. همچنین، افرادی که قصد دارند از بورسیه‌های دانشگاه یورک بهره‌مند شوند‌، باید به وبگاه دانشگاه مراجعه کنند و از شرایط دریافت این بورسیه‌های مطلع شوند.

منبع: