رشتۀ مهندسی معماری هنر و ریاضی را درهم می‌آمیزد تا فارغ‌التحصیلان این رشته اشتیاق به طراحی را به سازه‌هایی تبدیل کنند که از تخیل آنان سرچشمه گرفته است. در مقام معمار، وظیفۀ هر دانشجو این است که سازه‌ای کاربردی و در‌عین‌حال زیبا خلق کنند؛ به‌همین‌سبب، دانشجوی رشتۀ معماری باید بتواند راهکارهایی مناسب برای مشکلاتی بیابد که بر سر راه ایجاد چنین بنایی پیش می‌آید‌. بااین‌حال، نقش معماران فقط در همین جا ختم نمی‌شود و آنان با کمک به فضای شهری نقش مفیدی در حفظ محیط‌زیست و آینده بشر روی کرۀ زمین نیز می‌توانند ایفا کنند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، چهار دانشگاه برتر برای تحصیل معماری در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه اکس مارسی

برترین دانشگاه برای تحصیل معماری در فرانسه دانشگاه اکس مارسی است. این دانشگاه در قرن پانزدهم تأسیس شد و هم‌اکنون میزبان حدود هشتادهزار نفر دانشجوست. دانشگاه اکس مارسی نوزده دانشکده دارد: دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم سیاسی، دانشکدۀ ادارۀ امور عمومی، دانشکدۀ دولت محلی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ مدیریت، مؤسسۀ مدیریت اجرایی، مرکز روزنامه‌نگاری و ارتباطات، مؤسسۀ خدمات ناحیه‌ای، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ زبان‌، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی مدیترانه‌ای، مرکز آموزش موسیقی، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی و دانشکدۀ مامایی. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد اخترفیزیک، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد ایمنی‌شناسی، کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناسی باستان‌شناسی، ‌کارشناسی اقتصاد و مدیریت، کارشناسی ارشد باستان‌شناسی، ‌کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل.

مدرسۀ عالی نرمال لیون

مدرسۀ عالی نرمال لیون در قرن نوزدهم بنیان شد و درحال‌حاضر، از بیش از ۲،۳۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری میزبانی می‌کند. این مدرسه یازده دپارتمان در خود جای داده است و یکی از مراکز آموزش عالی مطرح برای تحصیل معماری در فرانسه به‌شمار می‌آید. این دپارتمان‌ها ازاین‌قرارند: دپارتمان زبان و ادبیات خارجی، دپارتمان علوم انسانی، دپارتمان هنر و ادبیات، دپارتمان ریاضی، دپارتمان فیزیک، ‌دپارتمان بیولوژی، دپارتمان شیمی، دپارتمان علوم کامپیوتر، دپارتمان علوم زمین، دپارتمان آموزش و علوم انسانی دیجیتال و دپارتمان علوم اجتماعی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این مدرسه بدین‌شرح‌اند: مطالعات فیلم، تاریخ باستان، جغرافیای دیجیتال، علوم و نوآوری، اقتصاد، ریاضی، علوم زمین، تاریخ اندیشۀ سیاسی، تاریخ فلسفه، فلسفۀ معاصر، ادبیات مدرن‌ و علوم انسانی دیجیتال و علوم زیستی.

مدرسۀ عالی نرمال لیون


دانشگاه گرونوبل آلپ

دانشگاه گرونوبل یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل معماری در فرانسه به‌شمار می‌آید. این دانشگاه سال ۱۳۳۹م در شهر گرونوبل شروع به کار کرد و امروزه، بیش از شصت‌هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. دپارتمان‌های دانشگاه گرونوبل آلپ عبارت‌اند از: دپارتمان زبان‌های خارجی، دپارتمان شیمی و زیست‌شناسی، دپارتمان علوم کامپیوتر و ریاضی، دپارتمان علم و فناوری، دپارتمان آموزش، دپارتمان تربیت‌بدنی و دپارتمان علوم پایه. تعدادی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مذکور از‌این‌قرارند: نورشناسی، علوم شناختی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، ژئوفیزیک، مدیریت، علوم مواد، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، الکتروشیمی، ریاضی، نانوشیمی، نانوفیزیک.

دانشگاه لیل

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل معماری در فرانسه دانشگاه لیل است که سال ۲۰۱۸ از ادغام سه دانشگاه لیل ۱ و لیل ۲ و لیل ۳ تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۷۴هزار نفر دانشجوست. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های بزرگ فرانسه و ازجمله دانشگاه‌های بزرگ فرانسوی‌زبان دنیا به‌شمار می‌آید. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه لیل عبارت‌اند از: شیمی، رباتیک، مهندسی برق، رایانش، علوم اعصاب، مهندسی شهری، دیرینه‌شناسی، کسب‌وکار اینترنتی، منابع جهانی، فلسفه، علوم داده و یادگیری ماشین.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید.

منبع: