اگر به علوم طبیعی علاقه‌مندید و می‌خواهید به سیاره‌مان کمک کنید، رشتۀ زمین شناسی یکی از گزینه‌‌های مناسب شما برای تحصیل است. همان‌طورکه از نام رشتۀ زمین شناسی پیداست، پدیده‌های علمی روی زمین و تاریخ ۴.۵میلیاردسالۀ آن را مطالعه می‌کند. زمین‌شناسان به‌دنبال پیداکردن پاسخی برای چند مسئلۀ مهم امروز ما هستند؛ از‌جمله مسائل مرتبط با آب، انرژی، معادن، محیط‌زیست، تغییرات اقلیمی و تهدیدهای طبیعی مانند رانش زمین، آتشفشان، زمین‌لرزه و سیل. در‌حال‌حاضر، کمبود زمین‌شناس آموزش‌دیده وجود دارد و تقاضا برای متخصصان همچنان رو‌به‌افزایش است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زمین شناسی در فرانسه را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن (Sorbonne Université) برترین دانشگاه برای تحصیل زمین شناسی در فرانسه است. این دانشگاه از قرن سیزدهم میلادی شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، از بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکدۀ خود میزبانی می‌کند. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه سوربن از‌این‌قرارند: علوم زمین، محیط‌زیست، تاریخ و جغرافیا، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، موسیقی‌شناسی، ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش، تاریخ هنر و باستان‌شناسی.

دانشگاه مون‌پلیه

دومین دانشگاه برتر برای تحصیل زمین شناسی در فرانسه دانشگاه مون‌پلیه است. دانشگاه مون‌پلیه سال ۱۲۲۰م در شهر مون‌پلیه بنیان نهاده شد و یکی از دانشگاه‌های قدیمی فرانسه به‌شمار می‌آید. از دهۀ ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۱۵، دانشگاه مون‌پلیه به مون‌پلیه ۱ و مون‌پلیه ۲ و مون‌پلیه ۳ تقسیم شده بود؛ اما سال ۲۰۱۵، دو دانشگاه مون‌پلیه ۱ و ۲ باهم یک دانشگاه را تشکیل دادند و دانشگاه مون‌پلیه ۳ به «دانشگاه پل والری» تبدیل شد. هم‌اکنون، دانشگاه مون‌پلیه از بیش از ۱۵هزار نفر دانشجو در پانزده دانشکده و مدرسه میزبانی می‌کند. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مون‌پلیه بدین‌شرح‌اند: بوم‌شناسی، پزشکی، داروشناسی، فیزیولوژی، زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌فناوری، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، دندان‌پزشکی، الکترونیک، ریزالکترونیک و نانوالکترونیک و رباتیک، ریاضی، انفورماتیک، فیزیک و اخترفیزیک، مکانیک و مهندسی عمران و علوم آموزشی.

دانشگاه گرونوبل آلپ

دانشگاه گرونوبل یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه و تحصیل زمین شناسی در فرانسه به‌شمار می‌آید. این دانشگاه سال ۱۳۳۹م در شهر گرونوبل تأسیس شد و امروزه، از ۶۰هزار نفر دانشجو و ۳هزار نفر پژوهشگر میزبانی می‌کند؛ به‌همین‌سبب، سومین دانشگاه بزرگ فرانسه شناخته می‌شود. دپارتمان‌های دانشگاه گرونوبل آلپ عبارت‌اند از: دپارتمان علوم پایه، دپارتمان زبان‌های خارجی، دپارتمان شیمی و زیست‌شناسی، دپارتمان علوم کامپیوتر و ریاضی، دپارتمان علم و فناوری، دپارتمان آموزش و دپارتمان تربیت‌بدنی. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه از‌این‌قرارند: علوم مواد، الکتروشیمی، ریاضی، نانوشیمی، نانوفیزیک، نورشناسی، علوم شناختی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، ژئوفیزیک، مهندسی برق، مهندسی پزشکی و مدیریت.

دانشگاه گرونوبل آلپ

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL یا دانشگاه علوم و ادبیات پاریس از سال ۲۰۱۰ کارش را آغاز کرد. دانشگاه PSL از کالج‌های مختلفی تشکیل شده است که قدمت قدیمی‌ترین کالج آن به قرن شانزدهم بازمی‌گردد. هم‌اکنون، این دانشگاه میزبان بیش از ۱۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است و یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زمین شناسی در فرانسه به‌شمار می‌آید. دانشگاه PSL رشته‌های انگلیسی‌زبان متنوعی ارائه می‌دهد؛ ازجمله کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد علوم شناختی، کارشناسی ارشد حسابداری و حسابرسی، کارشناسی ارشد بانکداری و امورمالی و بیمه و کارشناسی ارشد علوم زمین.

دانشگاه اکس مارسی

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زمین شناسی در فرانسه دانشگاه اکس مارسی است. دانشگاه اکس مارسی دانشگاهی دولتی است که در جنوب فرانسه قرار دارد و بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسوی دنیا شناخته می‌شود. تاریخ تأسیس این دانشگاه به قرن پانزدهم بازمی‌گردد؛ اما سال ۲۰۱۲ با ادغام دانشگاه‌های پروانس و مدیترانه و پل سزان، به‌ شکل امروزی‌اش درآمد و با میزبانی از حدود ۸۰هزار نفر دانشجو شروع به کار کرد. ناگفته نماند این دانشگاه با حدود ۷۵۰میلیون یورو در سال، بیشترین بودجه را در میان دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان دارد. دانشگاه اکس مارسی نوزده دانشکده در خود جای داده است‌: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ زبان‌، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی مدیترانه‌ای، مرکز آموزش موسیقی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم سیاسی، دانشکدۀ ادارۀ امور عمومی، دانشکدۀ دولت محلی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ مدیریت، مؤسسۀ مدیریت اجرایی، مرکز روزنامه‌نگاری و ارتباطات، مؤسسۀ خدمات ناحیه‌ای، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی و دانشکدۀ مامایی. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناسی باستان‌شناسی،‌کارشناسی اقتصاد و مدیریت، کارشناسی ارشد باستان‌شناسی،‌کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل، کارشناسی ارشد اخترفیزیک، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد ایمنی‌شناسی و کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی فرانسه

منبع: