استان کبک در شمال شرق کشور کانادا قرار دارد و بزرگ‌ترین استان در کانادا است. زبان رسمی این استان فرانسوی است و بیشتر مردم ساکن این استان به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. استان کبک دارای دانشگاه‌های معتبری است که در حدود ۲۷ هزار دانشجوی بین‌الملل در آنها تحصیل می‌کنند. دانشگاه‌های استان کبک رشته‌های متنوعی را با هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی برای تحصیل در اختیار دانشجویان قرار داده‌اند. از جمله شهر‌های این استان می‌توان شهر‌های کبک‌سیتی، مونترال، شربروک، هال و لنوکسویل را نام برد. تحصیل در استان کبک کانادا تفاوت‌های اندکی با تحصیل در کانادا در بقیه استان‌ها دارد که در ادامه در مورد تحصیل در کبک کانادا بیشتر صحبت می‌کنیم.

انتخاب دانشگاه در کبک کانادا

گام اول برای تحصیل در استان کبک کانادا انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر است. افرادی که قصد تحصیل در کبک کانادا را دارند، باید با مراجعه به سایت دانشگاه‌ها اطلاعات کافی برای اپلای در دانشگاه‌ مورد نظر خود را کسب کنند. انواع مختلفی از رشته‌های تحصیلی در کبک کانادا تدریس می‌شوند. بعضی از رشته‌ها هم به زبان انگلیسی هستند و هم به زبان فرانسوی و داشتن مدرک فرانسوی برای تحصیل در این نوع رشته‌ها الزامی است.

در هنگام انتخاب دانشگاه حتماً باید دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، جزء دانشگاه‌های معتبر کانادا (دارای DLI) باشد. در صورتی که دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اید جزء دانشگاه‌های معتبر کانادا نباشد، نمی‌توانید ویزای تحصیلی کانادا و استادی پرمیت را دریافت کنید. مرحله انتخاب دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند اپلای است. افرادی که به درستی دانشگاه و رشته‌ مورد نظر خود را انتخاب نمی‌کنند، در گرفتن پذیرش و ویزای کانادا شانس پائین‌تری دارند. متقاضیان باید با توجه به مدرک تحصیلی خود و توانایی‌های علمی‌ای که دارند، بهترین گزینه برای ادامه تحصیل در کبک کانادا را انتخاب کنند.

گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کبک کانادا

همانطور که قبل‌تر توضیح دادیم، مراجعه به سایت دانشگاه‌ها بهترین منبع برای کسب اطلاعات کافی برای اپلای است. همچنین اطلاعات مربوط به بورسیه‌های مختلفی که دانشجویان بین‌الملل می‌توانند از آنها استفاده کنند، در سایت دانشگاه‌ها موجود است. پس از اپلای کردن و گرفتن پذیرش از دانشگاه، متقاضیان می‌بایست با استفاده از نامه پذیرش خود، برای گرفتن استادی پرمیت و ویزای کانادا اقدام کنند.

گرفتن گواهی پذیرش تحصیلی برای تحصیل در کبک

پس از گرفتن نامه پذیرش از دانشگاه، متقاضیان باید برای گرفتن گواهی پذیرش تحصیلی (CAQ) از دولت کبک اقدام کنند. تمامی افرادی که قصد دارند برای دوره تحصیلی بیشتر از ۶ ماه در کبک تحصیل کنند، باید این گواهی را دریافت کنند. برای گرفتن این گواهی افراد باید برنامه درسی یا همان استادی پلن خود را از دانشگاه گرفته و به اداره مهاجرت کبک ارائه دهند. استادی پلن اثبات می‌کند که مدت زمان تحصیل شما بیشتر از ۶ ماه است و دوره تحصیلی شما تمام وقت است. برای گرفتن استادی پرمیت، افراد باید اول گواهی پذیرش تحصیلی خود را از اداره مهاجرت کبک دریافت کنند.

اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

گرفتن استادی پرمیت برای تحصیل در کبک کانادا

پس از انجام مراحل قبلی و اقدام برای گرفتن ویزا، دانشجویانی که قصد تحصیل بیشتر از ۶ ماه در کانادا را دارند باید برای گرفتن استادی پرمیت اقدام کنند.

افرادی که قصد تحصیل در کانادا را دارند باید قبل از ورودشان به کانادا برای گرفتن استادی پرمیت اقدام کنند و پس از ورودشان به کانادا تنها می‌توانند استادی پرمیت خود را تمدید کنند.

گرفتن بیمه درمانی برای تحصیل در کبک کانادا

افرادی که قصد تحصیل در استان کبک کانادا را دارند باید برای تمام مدت تحصیل خود بیمه درمانی داشته باشند. این افراد باید بیمه درمانی خود را از بیمه‌های خصوصی بگیرند و بر اساس خدمات و هزینه‌هایی که بیمه پوشش می‌دهد، هزینه بیمه درمانی شرکت‌های خصوصی متفاوت است. لازم به ذکر است که بیمه‌هایی که افراد در کشور مبدأ دارند، قابل قبول نیست و حتماً بیمه درمانی باید در استان کبک صادر شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت‌های بیمه مورد قبول، دانشجویان باید از دانشگاه خود اطلاعات لازم را درخواست کنند.

دانشگاه‌های کبک کانادا

استان کبک دانشگاه‌های معتبر زیادی دارد که در مقاطع تحصیلی مختلف رشته‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. در ادامه تعدادی از این دانشگاه‌ها را به همرا رتبه بندی آنها معرفی می‌کنیم:

نام دانشگاه محل دانشگاه رشته‌های معتبر رتبه
دانشگاه مک‌گیل مونترال پزشکی – حقوق – دندان‌پزشکی - مدیریت 35
دانشگاه مونترال مونترال پزشکی – علوم اجتماعی- کسب و کار 137
دانشگاه کنکوردیا مونترال مهندسی- علوم کامپیوتر- کسب و کار 462
دانشگاه کبک مونترال هنر- علوم پزشکی- کسب و کار 571-567
دانشگاه شربوک شربروک علوم پزشکی- مهندسی- حقوق -
دانشگاه لاوال کبک‌سیتی حقوق- معماری- پزشکی -

از آنجایی که زبان رسمی مردم کبک فرانسوی است، بلد بودن این زبان کمک شایان توجهی برای زندگی به افراد می‌کند. دوره‌های مختلفی برای یادگیری زبان فرانسوی به صورت رایگان در شهر‌های مختلف استان کبک برگزار می‌شود که افراد می‌توانند با شرکت در آنها، سطح مهارت خود در زبان فرانسوی را ارتقا بدهند.

از جمله فواید تحصیل در کبک این است که شهریه دانشگاه‌ها نسبت به بقیه کانادا پائین‌تر است و همین امر باعث شده است تا بسیاری از افراد کبک را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. همچنین هزینه زندگی و اجاره مسکن در این استان کمتر از دیگر نقاط کانادا است. همچنین دوره کارشناسی در این استان در اغلب دانشگاه‌ها ۳ ساله است.

دانشجویانی که می‌خواهند در کبک کانادا تحصیل کنند، علاوه بر انتخاب دانشگاه باید در انتخاب شهر محل سکونت خود نیز دقت کنند. نقاط جنوبی کبک آب و هوای بهتری نسبت به نقاط دیگر این استان دارد. پس بهتر است قبل از انتخاب شهر، شرایط زندگی در شهر‌های مختلف این استان را بررسی کنید.



منبع: