تحصیل رشتۀ اقتصاد کمک می‌کند تا رفتار دیگران و بازارها و دولت‌ها را بهتر درک کنیم و از فرصت‌های به‌دست‌آمده به بهترین نحو بهره ببریم. فارغ‌التحصیلان رشتۀ اقتصاد همواره جایگاه مناسبی در دنیای حرفه‌ای دارند؛ چرا‌که مهارت‌های تحلیل و حل مسئلۀ آنان در زمینه‌های شغلی مختلفی مانند مدیریت ریسک، حسابرسی، امورمالی، تحلیل بازار، تحلیل سیاست‌گذاری و کارآفرینی می‌تواند مؤثر باشد. ناگفته نماند گستره و انعطاف‌پذیری مدرک اقتصاد دانشجویان را برای تغییرات پیش‌بینی‌نشده و استفاده از فرصت‌های غیرمنتظره آماده می‌کند. در این مقاله‌ برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه‌های برتر به‌منظور تحصیل اقتصاد در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

مدرسۀ اقتصاد پاریس

مدرسۀ اقتصاد پاریس (École d'économie de Paris) مؤسسه‌ای پژوهشی در زمینۀ اقتصاد و برترین دانشگاه برای تحصیل اقتصاد در فرانسه به‌شمار می‌آید. این دانشگاه سال ۱۹۸۸ با نامی دیگر تأسیس شد و از سال ۲۰۰۶ با نام مدرسۀ اقتصاد پاریس به‌عنوان مؤسسه‌ای مستقل شروع به کار کرد. هم‌اکنون، مدرسۀ اقتصاد پاریس حدود دویست دانشجو دارد و دوره‌هایی معدود در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند. این مدرسه در زمینۀ پژوهش نیز بسیار پیشرو و حوزۀ فعالیتش بیشتر در حوزه‌هایی همچون توسعه، جهانی‌سازی، اقتصاد سیاسی، اقتصاد و تاریخ اجتماعی، اقتصاد کلان، تئوری اقتصاد و بازار است. رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد مدرسۀ اقتصاد پاریس از‌این‌قرارند: تحلیل و سیاست‌گذاری در اقتصاد، توسعه و سیاست‌گذاری عمومی، اقتصاد و روان‌شناسی، تصمیم‌گیری اقتصادی و تحلیل سودوزیان.

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک دومین دانشگاه برتر برای تحصیل اقتصاد در فرانسه محسوب می‌شود. این دانشگاه در قرن هجدهم بنیان شد و در‌حال‌حاضر، میزبا بیش از سه‌‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دپارتمان‌های خود است. دپارتمان‌های دانشگاه اکول پلی‌تکنیک عبارت‌اند از: دپارتمان شیمی، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان ریاضی، دپارتمان مکانیک، ‌دپارتمان فیزیک، دپارتمان علوم انسانی و علوم اجتماعی، دپارتمان علوم کامپیوتر، دپارتمان زبان، دپارتمان زیست‌شناسی و دپارتمان مدیریت. برخی از رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده در این دانشگاه از این قرارند: زبان و زبان‌شناسی، تاریخ، فلسفه، علوم زیست‌شناسی، مهندسی، فیزیک و نجوم، شیمی، ریاضیات و آمار، زمین‌شناسی، ‌آموزش، علوم کامپیوتر، اقتصاد، کسب‌وکار.

دانشگاه پاریس ۱

دانشگاه پاریس ۱ با ادغام دو دانشکدۀ دانشگاه سابق پاریس به وجود آمد. این دانشگاه در زمینه‌های علوم اقتصاد و مدیریت و علوم انسانی و علوم سیاسی و حقوقی فعالیت می‌کند و یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل اقتصاد در فرانسه است. دپارتمان‌های این دانشگاه بدین شرح‌اند: دپارتمان اقتصاد، دپارتمان تاریخ هنر و باستان‌شناسی، دپارتمان هنر، دپارتمان جغرافیا، دپارتمان حقوق، دپارتمان تاریخ، دپارتمان فلسفه، دپارتمان علوم سیاسی، دپارتمان ریاضی و علوم کامپیوتر. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در این دانشگاه نیز عبارت‌اند از: اقتصاد، تحلیل و سیاست در اقتصاد، اقتصاد و توسعه، اقتصاد و روان‌شناسی، حقوق بین‌الملل، سیاست‌های عمومی، مدیریت بین‌المللی اجرایی، پیشرفت پایدار، مدل و شیوه‌های اقتصاد کمّی، ریاضیات برای اقتصاد و امورمالی، تاریخ هنر و گردشگری بین‌المللی.

دانشگاه پاریس ۱

دانشگاه ساینس پو

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل اقتصاد در فرانسه دانشگاه ساینس پو یا مؤسسۀ مطالعات سیاسی پاریس است. این دانشگاه سال ۱۸۷۲ در شهر پاریس تأسیس شد و درحال‌حاضر، از بیش از چهارده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری میزبانی می‌کند. این رشته‌ها در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند: امنیت بین‌الملل، روزنامه‌نگاری و روابط بین‌الملل، سیاست اقتصادی بین‌الملل، حقوق اقتصادی، اقتصاد، توسعۀ بین‌الملل، سیاست زیست‌محیطی، انرژی بین‌الملل، مدیریت پایدار بین‌المللی، مدیریت دولتی بین‌المللی، ارتباطات.

دانشگاه HEC پاریس

دانشگاه HEC پاریس در سال ۱۸۸۱ شروع به کار کرد و امروزه، میزبان حدود ۴،۵۰۰ نفر دانشجو در دپارتمان‌های مختلف است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل اقتصاد در فرانسه به‌شمار می‌آید و دپارتمان‌های آن عبارت‌اند از: دپارتمان زبان‌ها و فرهنگ‌ها، دپارتمان مدیریت و منابع انسانی،‌ دپارتمان بازاریابی، دپارتمان استراتژی کسب‌وکار، دپارتمان حسابداری و کنترل مدیریت، دپارتمان اقتصاد و علم تصمیم‌گیری، دپارتمان امورمالی، دپارتمان سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریت عملیاتی و دپارتمان حقوق و مالیات. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه HEC پاریس از‌این‌قرارند: حسابداری و مدیریت مالی، اقتصاد مالی و مدیریتی، بازاریابی، مدیریت استراتژیک، نوآوری اجتماعی و پایدار، مدیریت بین‌الملل و رسانه و هنر، MBA.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: