افرادی که قصد زندگی خارج از کشور را دارند ولی در میان چند کشور مردد هستند و آلمان نیز در میان گزینه‌های انتخابی آنها است خوب است که با دقت بیشتری درباره آلمان تحقیق کنند. به بیانی دیگر آلمان، کشوری بسیار محبوب در جهان است که علاوه بر داشتن امکانات زیاد برای زندگی، فرصت‌های تفریحی و تحصیلی مناسبی نظیر امکان تحصیل رایگان در آلمان را برای افراد فراهم می‌کند. نکته‌ای دیگر که پس از انتخاب این کشور برای زندگی باید به آن توجه شود آشنایی با بهترین شهرهای آلمان برای زندگی است که در ادامه به معرفی برخی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی خواهیم پرداخت.

برلین

برلین یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی است که به عنوان پایتخت این کشور نیز شناخته می‌شود. شهر برلین با مساحتی برابر ۸۹۱/۸ کیلومتر مربع و جمعیتی رو به رشد (حدود ۳۵۶۲۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰) همواره شهری محبوب برای بسیاری از افراد در سراسر دنیا بوده و جمعیت کثیری، آن را برمی‌گزینند. با وجود اینکه افراد مختلف برای انتخاب این شهر دارای اهداف متعددی هستند اما یکی از رایج‌ترین آنها تحصیل و زندگی در برلین است. در حقیقت از آنجاییکه شهر برلین، مقصد بسیار محبوبی برای دانشجویان است تعداد زیادی دانشجو با فرهنگ و ملیت‌های متنوع در این شهر وجود دارند که شرایط زندگی را بیش از پیش آسان می‌کنند. تعداد زیاد دانشجویان بین‌المللی در این شهر به دانشجویان این امکان را می‌دهد که با افراد مختلف (چه از کشور خود چه از کشوری دیگر) ارتباط برقرار کرده و تجارب جدیدی را کسب کنند. کیفیت زندگی در شهر برلین نیز بسیار بالا است. شاخص قدرت خرید مردم، بالا، شاخص امنیت، متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، بالا، شاخص هزینه زندگی، پایین و شاخص آلودگی هوا نیز پایین است.

آشنایی آب و هوای شهر برلین نیز برای افرادی که می‌خواهند در این شهر زندگی کنند بسیار مهم است. به طور کلی شهر برلین دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های طولانی و سرد به همراه باد و ابر است. دمای هوا نیز در طول سال در شهر برلین از ۲- درجه سانتی‌گراد تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۱۰- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۱ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است. فصل گرم سال نیز در این شهر از ۲۶ ماه می شروع شده و تا ۶ ماه دسامبر با متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم روز سال هم در شهر برلین، ۴ ماه آگوست است که حداقل و حداکثر دمای آن به ترتیب ۱۵ درجه سانتی‌گراد و ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. همچنین فصل سرد سال در شهر برلین از ۱۶ ماه نوامبر آغاز شده و تا ۸ ماه مارس با متوسط دمای ۷ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. سردترین روز سال نیز در این شهر، ۱۸ ماه ژانویه با حداقل دمای ۲- درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۳ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سال هم برای بازدید از شهر برلین (براساس گزارشات گردشگران)، اواسط ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر است که دمای هوا در آن بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. گردشگران همچنین اظهار کرده‌اند که در این مدت نیز بهترین زمان اولین هفته ماه آگوست است.  همچنین به طور کلی هزینه زندگی در شهر برلین برای یک نفر صرف نظر از اجاره‌بها حدود ۷۷۰ یورو در ماه است.

مونیخ

شهر مونیخ یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی است که بسیاری از افراد آن را برای زندگی و یا تحصیل انتخاب می‌کنند. این شهر که دارای مساحتی برابر ۴/۳۱۰ کیلومتر مربع است جمعیتی حدود ۱۴۵۶۰۳۹ نفر در سال ۲۰۲۰ است. آب و هوا در شهر مونیخ نیز برای افرادی که تمایل به زندگی در این شهر دارند مهم است. به طور کلی شهر مونیخ آلمان دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد به همراه آسمان ابری است. دمای هوا در این شهر در طول سال از ۴- درجه سانتیگراد تا ۲۴ درجه سانتیگراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۱۲- درجه سانتیگراد و بیشتر از ۳۰ درجه سانتیگراد در این شهر بسیار نادر است. فصل گرم سال نیز در شهر مونیخ آلمان از ۳۱ ماه می آغاز شده و ۹ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی سانتیگراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال هم در این شهر ۳ ماه آگوست است که حداکثر و حداقل دمای هوا در آن به ترتیب برابر ۲۴ و ۱۳ درجه سانتیگراد است. همچنین فصل سرد سال در شهر مونیخ آلمان از ۱۶ ماه نوامبر تا ۴ ماه مارس ادامه داشته و متوسط دمای هوا نیز در این مدت حدود ۷ درجه سانتیگراد در روز است. سردترین روز سال نیز در این شهر ۲۳ ماه ژانویه بوده که حداقل و حداکثر دمای هوا در آن به ترتیب ۴- و ۳ درجه سانتیگراد است. بهترین زمان سال هم برای بازدید از این شهر از اواخر ماه ژوئن تا اواخر ماه آگوست است. دمای هوا نیز در این مدت بین ۱۸ درجه سانتیگراد تا ۲۷ درجه سانتیگراد است. هزینه زندگی در این شهر نیز برای یک نفر صرف نظر از اجاره‌بها حدود ۸۶۰ یورو در ماه است.

هامبورگ

هامبورگ دومین شهر بزرگ آلمان بوده و در بخش شمالی این کشور واقع شده است. هامبورگ یکی از شهرهایی است که دارای شرایط ایده آل برای زندگی می‌باشد و یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی به شمار می‌آید. این شهر همچنین دارای مساحتی برابر ۲/۷۵۵ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۱۷۹۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۰ است. همچنین شاخص قدرت خرید مردم در شهر هامبورگ متوسط، شاخص امنیت، متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، بالا، شاخص هزینه زندگی، متوسط و شاخص آلودگی هوا، پایین است. همچنین به طور کلی براساس آمار گزارش شده در سایت معتبر numbeo کیفیت زندگی در شهر هامبورگ بسیار بالا است. شهر هامبورگ به طور کلی دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های طولانی و بسیار سرد به همراه باد و ابر است. همچنین دمای هوا در این شهر از ۱- درجه سانتی‌گراد تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد در طول سال متغیر بوده و دمای کم‌تر از ۹- درجه سانتی‌گراد و بیشتر از ۲۹ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است. شرایط  دقیق آب و هوایی در فصول مختلف شهر هامبورگ نیز به شرح زیر است.

فصل بهار

هوای گرم در اواخر ماه مارس به این شهر وارد می‌شود و دمای هوا از ۸ درجه سانتی‌گراد به ۱۲ درجه سانتی‌گراد در ماه آوریل افزایش پیدا می‌کند. دمای هوا در فصل بهار در شب نیز بین ۱ درجه سانتی‌گراد و ۷ درجه سانتی‌گراد است و میزان تابش آفتاب نیز در این فصل در طول روز افزایش می‌یابد و ماه می را می‌توان به عنوان آفتابی‌ترین ماه این فصل در نظر گرفت.

فصل تابستان

همانطور که پیش‌تر ذکر شد هوای شهر هامبورگ در فصل تابستان، معتدل است. متوسط دمای هوا در ماه ژوئن به ۲۰ درجه سانتی‌گراد در روز نیز می‌رسد و تا اواخر ماه جولای افزایش می‌یابد. دمای هوا در عصرهای تابستانی در این شهر، خنک بوده و از ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد متغیر است. جالب است بدانید که تابستان در شهر هامبورگ به عنوان بارانی‌ترین فصل سال شناخته شده است.

فصل پاییز

هوا در فصل پاییز در شهر هامبورگ به تدریج سرد می‌شود و از ۱۸ درجه سانتی‌گراد در ماه سپتامبر به ۷ درجه سانتی‌گراد در ماه نوامبر کاهش پیدا می‌کند. هوا معمولاً در این فصل به طور ناگهانی سرد نمی‌شود و ما همواره شاهد افت تدریجی دمای هوا هستیم. دمای هوا در شب‌های پاییزی نیز از ۱۰ درجه سانتی‌گراد به ۵ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

فصل زمستان

هوا در شهر هامبورگ در فصل زمستان، معتدل است. عصرها و شب‌های این فصل نیز سرد بوده و حدود ۱- درجه سانتی‌گراد است. میزان بارش باران هم در این فصل مشابه فصل پاییز است.

همچنین بر اساس آمار گزارش شده توسط گردشگران، بهترین زمان بازدید از شهر هامبورگ از اواخر ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر است. دمای هوا در این مدت نیز بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

هزینه زندگی در این شهر برای یک نفر صرف نظر از اجاره‌بها نیز حدود ۸۴۰ یورو در ماه است.

فرانکفورت

شهر فرانکفورت یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی و تحصیل در آلمان است که به عنوان شهری قدرتمند در زمینه اقتصاد در آلمان شناخته می‌شود و مرکز مالی اروپا نیز به شمار می‌آید. بانک مرکزی اروپا نیز در این شهر واقع شده است. به طور کلی شهر فرانکفورت آلمان یکی از شهرهای برتر دانشجویی در آلمان است که به جهت داشتن اقتصاد قوی برای دانشجویانی که تمایل به زندگی در محیطی غرق در کسب و کار را دارند، بسیار مناسب است. در حقیقت دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند علاوه بر تحصیل در دانشگاهی با کیفیت در شهری شاد زندگی کنند، باید فرانکفورت را مدنظر داشته باشند زیرا دانشجویان در این شهر بین لذت بردن از زندگی و تحصیل، تعادل برقرار می‌کنند. به طور کلی فرانکفورت به عنوان پنجمین شهر پر جمعیت آلمان شناخته شده و داراری جمعیتی حدود  ۷۳۱۰۹۵ نفر در سال ۲۰۲۰ است. این شهر همچنین دارای مساحتی برابر ۲۴۸/۳ کیلومتر مربع است. کیفیت زندگی نیز در شهر فرانکفورت بسیار بالا است و مواردی مانند شاخص قدرت خرید مردم، بالا، شاخص امنیت، متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، بالا و شاخص آلودگی هوا پایین است.

زندگی در فرانکفورت همچنین مزایای بسیاری داشته و شهر بسیار مناسبی برای زندگی دانشجویی است زیرا علاوه بر داشتن کیفیت بالای آموزشی، محیطی راحت را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. در حقیقت جمعیت بسیاری از افراد در این شهر، خارجی هستند و همین موضوع، محیط را برای دانشجویان خارجی مناسب‌تر می‌کند زیرا در میان ۱۸۰ ملیت مختلفی که در این شهر زندگی می‌کند، یافتن فردی هم زبان با شما بسیار محتمل است. یکی دیگر از مزایای زندگی در شهر فرانکفورت، نزدیکی آن به شهرهایی همچون پاریس، آمستردام، لوگزامبورگ و… است و افراد در فاصله زمانی کمتر از ۵ ساعت می‌توانند به شهرهای مذکور سفر کنند. این شهر همچینن دارای بزرگ‌ترین فرودگاه تجاری آلمان و فردوگاهی بین‌المللی است که حدود ۳۰۰ پرواز مستقیم به مقاصد مختلف دنیا دارد.

شهر فرانکورت به طور کلی دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد به همراه باد فراوان و آسمان نیمه ابری است. دمای هوا نیز در طول سال از ۱- درجه سانتی‌گراد تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۸- درجه سانتی‌گراد یا بیشتر از ۳۱ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است. زمان گرم سال نیز در شهر فرانکفورت از ۲ ماه ژوئن آغاز شده و تا ۸ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال هم در این شهر ۳ ماه آگوست با حداقل دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. همچنین زمان سرد سال در این شهر از ۱۵ ماه نوامبر آغاز شده و تا ۳ ماه مارس ادامه می‌یابد. دمای هوا نیز در این مدت به طور متوسط حدود ۸ درجه سانتی‌گراد در روز است. سردترین روز سال نیز ۱۹ ماه ژانویه با حداقل دمای ۱- درجه سانتی‌گراد و حداکثر دمای ۴ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سال نیز برای بازدید از این شهر از اواسط ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر بوده که دمای هوا در این مدت بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

به طور کلی هزینه زندگی در این شهر برای یک نفر صرف نظر از اجاره‌بها حدود ۸۵۴ یورو در ماه است.

کلن

کلن یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی است که با جمعیتی برابر ۹۶۳۳۹۵ نفر به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت آلمان به شمار می‌آید. این شهر همچنین به عنوان مراکز مهم تجاری و فرهنگی در غرب آلمان شناخته می‌شود و بسیاری از کسانی که تمایل به مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند، این شهر را انتخاب می‌کنند. مساحت شهر کلن نیز حدود ۴۰۵ کیلومتر مربع است. این شهر همچنین دارای اماکن تفریحی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری نظیر موزه شکلات، موزه هنرهای کاربردی، تله کابین کلن، باغ گیاه‌شناسی و… است. کیفیت زندگی نیز در شهر کلن بسیار بالا است. همچنین شاخص قدرت خرید مردم، متوسط، شاخص امنیت در این شهر، متوسط، شاخص مراقبت‌های درمانی، بالا و شاخص آلودگی هوا نیز متوسط است. هزینه زندگی نیز در این شهر به طور متوسط برای یک نفر، صرف نظر از اجاره‌بها حدود ۸۱۰ یورو در ماه است.

همچنین شهر کلن به طور کلی دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد به همراه باد و آسمان ابری است. دمای هوا نیز در طول سال در شهر کلن از ۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۷- درجه سانتی‌گراد یا بیشتر از ۳۱ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است. فصل گرم سال نیز در شهر کلن از چهارم ماه ژوئن آغاز شده و تا هشتم ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال هم در شهر کلن سوم ماه آگوست است که در آن حداکثر دما و حداقل دما به ترتیب برابر ۲۴ درجه سانتی‌گراد و ۱۴ درجه سانتی‌گراد است. همچنین مدت زمان فصل سرد سال از هفدهم ماه نوامبر تا ششم ماه مارس است که متوسط دمای هوای روز نیز در آن برابر ۹ درجه سانتی‌گراد است. سردترین روز سال هم در این شهر، هشتم ماه فوریه با حداقل دما و حداکثر دمای به ترتیب ۰ و ۶ درجه سانتی‌گراد است. براساس آنچه که گردشگران گزارش کرده‌اند، بهترین زمان سال برای بازدید از شهر کلن آلمان از اواسط ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر است که دمای هوا در این مدت، بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

نورنبرگ

شهر نورنبرگ که یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی است، به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت این کشور شناخته می‌شود. این شهر که از سال ۱۰۵۰ به رسمیت شناخته شده در بخش جنوبی آلمان واقع شده است. شهر نورنبرگ همچنین به جهت داشتن تاریخ غنی، دارای شهرت بسیار است و بسیاری از افرادی که قصد زندگی یا تحصیل در آلمان را دارند، این شهر را انتخاب می‌کنند. شهر نورنبرگ به شهرهای مشهوری نظیر مونیخ، اشتوتگارت و فرانکفورت نزدیک بوده و به ترتیب ۱۶۶ کیلومتر، ۲۰۹ کیلومتر و ۲۲۸ کیلومتر با آنها فاصله دارد. این شهر همچنین دارای مساحتی برابر ۱۸۶.۵ کیلومتر مربع است. این شهر همچنین دارای جمعیتی برابر ۴۹۹۲۳۷ نفر است. کیفیت زندگی در شهر نورنبرگ نیز بسیار بالا است. همچنین شاخص قدرت خرید مردم در این شهر، متوسط، شاخص امنیت، بالا، شاخص مراقبت‌های درمانی، بالا و شاخص آلودگی هوا نیز پایین است. هزینه زندگی در این شهر هم برای یک نفر، صرف نظر از اجاره‌بها حدود ۸۰۰ یورو در ماه است.

همچنین به طور کلی تابستان‌های شهر نورنبرگ، معتدل و زمستان‌های بسیار سرد به همراه باد و آسمان ابری است. دمای هوا نیز در طول سال از ۳- درجه سانتی‌گراد تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و دمای کمتر از ۱۱- درجه سانتی‌گراد یا بیشتر از ۳۱ درجه سانتی‌گراد در این شهر بسیار نادر است. فصل گرم سال در شهر نورنبرگ نیز از بیست و هفتم ماه می تا هشتم ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال هم در این شهر چهارم ماه آگوست با حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۱۳ درجه سانتی‌گراد و ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. همچنین مدت زمان فصل سرد سال در این شهر از پانزدهم ماه نوامبر تا چهارم ماه مارس است که دمای هوا در این زمان به طور متوسط ۷ درجه سانتی‌گراد در روز است. سردترین روز سال هم در این شهر نهم ماه فوریه ماه حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۳- درجه سانتی‌گراد و ۴ درجه سانتی‌گراد است. براساس آنچه گردشگران گزارش کرده‌اند، بهترین زمان سال برای بازدید از شهر نورنبرگ از اواسط ماه ژوئن تا اوایل ماه سپتامبر با دمای بین ۱۸ و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع:

https://www.movingto-germany.com/best-cities-to-live-in