رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی ازجمله رشته‌های محبوبی است که بسیاری از افراد تمایل دارند آن را در فرانسه دنبال کنند؛ زیرا فرانسه یکی از کشورهای مناسب برای تحصیل در این رشته محسوب می‌شود و از دانشگاه‌های ادبیات انگلیسی معتبر و باکیفیتی بهره می‌برد. اگر به تحصیل در فرانسه در این رشته علاقمندید با ما همراه باشید چرا که در این مقاله، براساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ وبگاه QS، بهترین دانشگاه های ادبیات انگلیسی در فرانسه  را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن یکی از مؤسسه‌های برتر آموزش عالی در فرانسه به‌حساب می‌آید که همواره با جهان اطراف خود در ارتباط و در‌زمینۀ تحقیقات و فراهم‌کردن فرصت‌های ناب برای دانشجویان زبانزد بوده است. همچنین این دانشگاه به‌دلیل کیفیت چشمگیر آموزشی و تحقیقاتی، جزو دانشگاه‌های برتر اروپا و جهان محسوب می‌شود و رتبۀ جهانی‌اش در زمینۀ ادبیات انگلیسی ۵۱ تا ۱۰۰ بوده و به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های ادبیات انگلیسی در فرانسه محسوب می‌شود. نکتۀ دیگر دربارۀ دانشگاه سوربن آن است که علاوه‌بر رسیدگی به میراث پایه‌ای و ابتدایی فرانسه، به ساختارهای جدید دانش بپردازد که در جامعۀ امروزی شکل گرفته است. در‌حال‌حاضر، درحدود ۴۳هزار نفر دانشجو در دانشگاه سوربن مشغول تحصیل‌اند و از‌آنجاکه این دانشگاه شهرتی جهانی دارد، دانشجویان بسیاری از سراسر جهان مشتاق‌اند در این دانشگاه تحصیل کنند.

دانشکدۀ هنر و علوم انسانی دانشگاه سوربن بزرگ‌ترین و کامل‌ترین دانشکدۀ فرانسه در رشته‌های هنر، زبان، ادبیات، علوم اجتماعی و علوم انسانی است. اعتبار آموزشی دانشکدۀ هنر و علوم انسانی این دانشگاه به‌دلیل کیفیت درخورتوجه در زمینۀ تحقیقات و شیوۀ خلاقانۀ تدریس است. دانشکدۀ هنر و علوم انسانی دانشگاه سوربن این زمینه‌های تحصیلی را به دانشجویان ارائه می‌کند‌: ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان، ادبیات خارجی و تمدن، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ، جغرافی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش و ترتیب مدرس. گفتنی است این دانشکده دو مرکز با نام‌های CELSA و ESPE دارد.

دانشگاه پاریس ۳

دانشگاه پاریس ۳

دانشگاه جدید سوربن که به نام دانشگاه پاریس ۳ شهرت دارد، در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و شعارش این است: «اینجا و هرجای جهان». این دانشگاه، دانشگاهی دولتی در شهر پاریس است و یکی از وارثان دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه پاریس شناخته می‌شود. این دانشگاه در زمینۀ ادبیات انگلیسی در جایگاه ۵۱ تا ۱۰۰ جهان قرار دارد و دامنۀ گسترد‌ه‌ای از رشته‌های تحصیلی را در حوزۀ هنر و علوم انسانی ارائه می‌دهد.

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح فرانسه و جهان است که در زمینۀ ادبیات انگلیسی در ردۀ ۱۰۱ تا ۱۵۰ جهان جای دارد. این دانشگاه محیطی بسیار مناسب برای افزایش دانش و پرورش خلاقیت دانشجویان است. هنر و علوم و مهندسی در رأس موضوعات این دانشگاه قرار دارد و بی‌شک، در آینده بخش بسیار بزرگ‌تری از جامعۀ جهانی را شکل می‌دهد. دانشگاه PSL دانشگاهی دولتی است و از تمامی دانشجویان از سراسر جهان بدون توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی، ملیت و جنسیت میزبانی می‌کند.

هدف اصلی دانشگاه PSL پیشرفت پویایی دانشجویان و ایجاد فرصت برای آنان به‌منظور ترقی در زمینۀ آموزش و از‌میان‌برداشتن موانع فراهنگی و اجتماعی است. یکی از مزایای مهم‌ تحصیل در این دانشگاه PSL آن است که هنر و ادبیات و علم را باهم درمی‌آمیزد و درحقیقت محیطی است که در آن، تعالی و تنوع باعث خلاقیت و پیشرفت زمینه‌های مختلف تحصیلی نظیر اقتصاد، علوم انسانی، علوم زیستی، حقوق، تاریخ، مدیریت، شیمی، طراحی هنری و… می‌شود. درحقیقت، دانشجویان با تحصیل در دانشگاه PSL به کشفی جدید از همبستگی و اشتراک رشته‌های مختلف تحصیلی می‌رسند.

دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس از دیگر دانشگاه‌های برتر فرانسه و اروپا و جهان به‌حساب می‌آید که جایگاه ۱۵۱ تا ۲۰۰ جهان را در زمینۀ ادبیات انگلیسی ازآنِ خود کرده است. این دانشگاه رشته‌های تحصیلی بسیاری به زبان انگلیسی ارائه و دانشکدۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی آن تمامی زمینه‌های مربوط به بخش‌های هنر، ادبیات، زبان، علوم انسانی و اجتماعی، تاریخ، جغرافی، ورزش و فعالیت‌های فیزیکی، حقوق، اقتصاد و مدیریت را پوشش می‌دهد. دانشگاه پاریس درحدود ۲۳هزار نفر دانشجو و ۱،۱۹۰ نفر کارمند و ۴۲ باب آزمایشگاه دارد.

دانشگاه استرازبورگ

دانشگاه استرازبورگ

دانشگاه دولتی استرازبورگ یکی از بهترین دانشگاه های ادبیات انگلیسی در فرانسه بوده و در زمینۀ مذکور در رتبۀ ۲۰۱ تا ۲۵۰ جهان قرار دارد. ۱ژانویۀ۲۰۰۹، سه دانشگاه لویی پاستور و مارک بلوک و روبرت شومان در استرازبورگ ادغام شدند و این دانشگاه جدید را تأسیس کردند. دانشگاه استرازبورگ فرانسه دانشگاهی خاص محسوب می‌شود که از کیفیت درخورتوجه آموزشی بهره می‌برد. این دانشگاه ۴۱هزار و ۵۸ نفر دانشجو دارد که از این تعداد ۲۰درصد دانشجویان بین‌المللی هستند. افزون‌براین، این دانشگاه بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسه شناخته می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در آن ۴،۶۳۵ نفر مشغول کار هستند که ۲،۴۷۷ نفر از آنان را استادان تشکیل می‌دهند. دانشگاه استرازبورگ مزایای بسیاری برای تحصیل دارد؛ ازجمله کیفیت چشمگیر آموزشی، پیشینۀ غنی تاریخی، فراهم‌کردن محیط آموزشی بین‌المللی و پیشتازبودن در زمینۀ تحقیقات. شایان ذکر است این دانشگاه در زمینۀ هنر و زبان و ادبیات دانشکده‌های هنرهای زیبا، مطالعات زبان و علوم انسانی کاربردی، فرهنگ و زبان‌های خارجی و زبان و ادبیات فرانسه را شامل می‌شود.

دانشگاه اکس مارسی

دانشگاه اکس مارسی ازنظر تعداد دانشجویان، کارکنان، دانشکده‌ها و بودجه‌ بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسه به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در زمینۀ ادبیات انگلیسی رتبۀ ۲۵۱ تا ۳۰۰ جهان را دارد و به‌طور‌کلی، بخش‌های آموزشی‌‌اش عبارت‌اند از: هنر و زبان و ادبیات، علوم انسانی، حقوق و علوم انسانی، اقتصاد و مدیریت، بهداشت و فناوری و علوم پایه. ناگفته نماند رشتۀ زبان و تمدن و ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

دانشگاه لیل

دانشگاه لیل یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر فرانسه و جهان است و در زمینۀ ادبیات انگلیسی در ردۀ ۲۵۱ تا ۳۰۰ جهان جای دارد. زمینه‌های تحصیلی این دانشگاه ازاین‌قرارند: هنر و زبان و ادبیات، حقوق، اقتصاد و مدیریت، علوم بهداشتی و سلامت، علوم اجتماعی، ورزش و علم و فناوری. در این دانشگاه، برخی از رشته‌های تحصیلی دو‌زبانه (انگلیسی و فرانسوی) و برخی دیگر کاملاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. در دانشگاه لیل این دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی آموزش داده می‌شود:

  • هنر و زبان و ادبیات
  • حقوق و مدیریت و اقتصاد
  • علوم انسانی و اجتماعی
  • علم و فناوری

دانشگاه نانتر پاریس

دانشگاه نانتر پاریس در زمینۀ ادبیات انگلیسی ردۀ ۲۵۱ تا ۳۰۰ جهان را ازآنِ خود کرده و از‌جمله دانشگاه‌های برتر فرانسه و جهان است. این دانشگاه با برخورداری از ساختمانی بزرگ که دسترسی بسیار آسانی به حمل‌ونقل عمومی دارد، مانند مرواریدی در شهر پاریس می‌درخشد. دانشگاه دولتی نانتر پاریس از کیفیت چشمگیر تحقیقاتی و آموزشی بهره‌مند است و در آن، امکانات دیگری نظیر استخر و پارک و تئاتر به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه رشته‌های متعددی در زمینه‌های گوناگون دراختیار دانشجویان قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از‌: علوم انسانی، علوم اجتماعی، حقوق، کسب‌وکار، مدیریت، فناوری، فرهنگ و هنر، علوم ورزشی و ارتباطات و فناوری اطلاعات.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منبع:

https://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2020/english-language-literature