زمانی که از مهاجرت صحبت می‌کنیم، تمکن مالی یکی از اولین چالش‌هایی است که به ذهن خطور می‌کند. تمکن مالی راهی است که شما به کشور مقصد نشان دهید از پس هزینه‌های زندگی در آن کشور برمی‌آیید. کشورها معمولا برای صدور ویزا یک حداقل تمکن مالی تعیین می‌کنند. هر چه تمکن مالی شما از این حداقل بیشتر باشد، شانس ویزای شما بیشتر می‌شود. حالا سوال اینجا است آیا مهاجرت تحصیلی بدون تمکن مالی ممکن است؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

تمکن مالی چیست؟

تمکن مالی در واقع یک گزارش حساب است که به سفارت کشور مقصد ارائه می‌شود و به‌طور مستقیم روی شانس متقاضی برای اخذ ویزا تاثیر دارد. کشورهای پذیرنده مهاجران تحصیلی حداقل‌هایی برای تمکن مالی تعیین می‌کنند که مطمئن شوند متقاضی توانایی برآمدن از پس هزینه‌های زندگی و تحصیل در آن کشور را خواهد داشت. این حداقل با توجه به میانگین هزینه‌های اساسی زندگی در کشور مقصد تعیین شده است.

مهاجرت با تمکن مالی پایین.jpg

آیا مهاجرت تحصیلی بدون تمکن مالی ممکن است؟

همانطور که گفتیم تمکن مالی یکی از اساسی‌ترین پیش‌نیازهای صدور ویزا است. حالا سوال اینجا است که آيا مهاجرت تحصیلی بدون تمکن مالی ممکن خواهد بود؟ جواب این سوال منفی است اما ناامید نشوید و ادامه مقاله را بخوانید. زیرا اگر چه نمی‌توان با تمکن مالی صفر مهاجرت کرد، مهاجرت تحصیلی با تمکن مالی پایین ممکن خواهد بود. اما چگونه؟

انتخاب کشورهایی که تحصیل رایگان دارند

شهریه و سایر هزینه‌های دانشگاه بخش مهمی از هزینه‌های مهاجرت تحصیلی را تشکیل می‌دهند. در چنین شرایطی انتخاب کشورهایی که تحصیل رایگان دارند به شما کمک می‌کند با تمکن مالی پایین مهاجرت کنید. در حال حاضر ایتالیا و آلمان امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده‌اند. به عبارت دیگر با اینکه مهاجرت تحصیلی بدون تمکن مالی ممکن نیست، با انتخاب کشورهایی که تحصیل رایگان دارند، هزینه‌های مهاجرت شما تا حد قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

انتخاب کشورهایی که زندگی در آن‌ها ارزان‌تر است

هر کشور شرایط اقتصادی خاص خود را دارد و شرایط اقتصادی به‌صورت مستقیم روی قیمت کالاهای اساسی و هزینه زندگی در آن کشور تاثیر دارد؛ پس بهتر است کشورهایی را انتخاب کنید که شرایط بهتری از این نظر دارند. برای مثال در حال حاضر چین، ایتالیا و اسپانیا نسبت به سایر مقصدهای مهاجرت ایرانیان، کشورهای ارزان‌تری به‌حساب می‌آیند. در حالی که زندگی در فرانسه، آلمان و کانادا پرهزینه‌تر است. در نتیجه با اینکه مهاجرت تحصیلی بدون تمکن مالی ممکن نیست، انتخاب کشورهای ارزان‌تر به شما کمک می‌کند تمکن لازم را تا حد بسیار زیادی پایین بیاورید.

بورسیه تحصیلی.jpg

انتخاب کشورهایی که بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند

بورسیه‌های تحصیلی با شرایط و مبالغ متفاوتی ارائه می‌شوند. بعضی از بورسیه‌ها فقط هزینه تحصیل را پوشش می‌دهند و بعضی از آن‌ها هزینه تحصیل و زندگی را همزمان پوشش خواهند داد. برای مثال اگر بورسیه استانی ایتالیا به شما تعلق بگیرد، تحصیل شما رایگان خواهد شد و کمک‌هزینه زندگی هم دریافت می‌کنید. البته بورسیه‌ها معمولا بعد از ورود به کشور مقصد به شما تعلق می‌گیرند و به همین خاطر نیاز به تمکن مالی را از بین نمی‌برند.

انتخاب کشورهایی که تمکن مالی پایینی می‌خواهند

در حال حاضر ایتالیا با تمکن‌های پایین مالی هم ویزای تحصیلی صادر می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می‌توانید فرم درخواست مشاوره رایگان ما را پر کنید. مهاجرت تحصیلی بدون تمکن مالی تقریبا غیرممکن است اما تمکن مالی ایتالیا تا ۹۰ درصد کمتر از تمکن مالی کانادا است.

جمع بندی

تمکن مالی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در شانس ویزای متقاضی است؛ چرا که کشور مقصد باید مطمئن شود شما از پس هزینه‌های زندگی و تحصیل برمی‌آیید؛ با این وجود راه‌هایی وجود دارد که مهاجرت با تمکن مالی پایین را تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر فقط کافی است شرایط خود را از طریق فرم ارزیابی به ما بگویید تا به‌صورت کاملا رایگان شما را در راستای مهاجرت تحصیلی راهنمایی کنیم.