دانشگاه مونترال (Université de Montréal) دانشگاهی دولتی و دوزبانه و پژوهش‌محور است که سال ۱۸۷۸ در استان کبک کانادا تأسیس شد. این دانشگاه سیزده دانشکده و بیش از شصت دپارتمان دارد و دو دانشکدۀ پلی‌تکنیک مونترال (دانشکدۀ مهندسی) و دانشکدۀ HEC (دانشکدۀ تجارت) نیز به آن وابسته‌اند. طبق آخرین رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه مونترال رتبۀ صدویازدهم را در میان دانشگاه‌های برتر جهان و براساس رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، جایگاه ششم را در بین دانشگاه‌های برتر کانادا ازآنِ خود کرده است.

همان‌طور‌که گفتیم، دانشگاه مونترال دانشگاهی دوزبانه (انگلیسی و فرانسوی) است و رشته‌های کارشناسی آن به زبان فرانسوی و برخی از رشته‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی‌اش به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. در این مطلب، دربارۀ بورسیه های تحصیلی دانشگاه مونترال بیشتر صحبت خواهیم کرد. بورسیه های تحصیلی دانشگاه مونترال به شهریه‌های اضافه‌ای مربوط می‌شود که معمولاً دانشجویان بین‌المللی ملزم‌اند آن‌ها را پرداخت کنند. در طرح جدید دانشگاه مونترال، دانشجویان بین‌المللی واجدشرایط از پرداخت شهریه‌های اضافی معاف می‌شوند.

بورسیه های تحصیلی دانشگاه مونترال برای نیمسال‌های پاییز۲۰۲۱ و زمستان‌۲۰۲۲ به دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری و فوق‌دکتری اعطا می‌شود. در بورسیه‌های تحصیلی یادشده، معافیت‌های مالی به‌صورت فاند به متقاضیان تعلق می‌گیرد و علاقه‌مندان تا ۱سپتامبر۲۰۲۱ (۱۰شهریور۱۴۰۰) مهلت دارند برای دریافت آن‌ها اقدام کنند. دانشجویان این رشته‌های تحصیلی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری از بورسیه های تحصیلی دانشگاه مونترال می‌توانند استفاده کنند: علوم مدیریت و اجرا، هنر و موسیقی، ارتباطات، اقتصاد و سیاست، محیط‌زیست و توسعۀ پایدار، برنامه‌ریزی و طراحی محیط‌زیست، علوم بنیادی و کاربردی، علوم بهداشتی، علوم انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، حقوق، علوم زیستی، ادبیات و زبان‌ها، علوم اجتماعی، علوم اجتماعی و کنش اجتماعی، علوم تعلیم و تربیت و الهیات و علوم دینی.

مقدار معافیت‌های مالی

مقدار معافیت‌های مالی از شهریه‌های اضافی دانشگاه مونترال برای مقطع کارشناسی با‌توجه‌به سابقه و رزومۀ تحصیلی، در سه سطح است: ۱. مبلغ ۵،۹۹۹ دلار در هر نیمسال یا ۱۱،۹۹۸ دلار در هر سال (تا سی واحد درسی)؛ ۲. مبلغ ۲،۸۵۹ دلار در هر نیمسال یا مبلغ ۵،۷۱۸ دلار در هر سال (تا سی واحد درسی)؛ ۳. مبلغ ۱،۰۰۰ دلار در هر نیمسال یا مبلغ ۲،۰۰۰ دلار در هر سال (تا سی واحد درسی). گفتنی است دانشجویانی که برای دوره‌های گواهینامه یا برنامه‌های مقدماتی ثبت‌نام کرده باشند، به‌طور خودکار برای معافیت‌های مالی سطح سوم در نظر گرفته خواهند شد.

مقدار معافیت‌های مالی از شهریه‌های اضافی دانشگاه مونترال برای مقطع کارشناسی ارشد نیز مبلغ ۳،۱۴۰ دلار در هر نیمسال یا ۹،۴۲۰ دلار در سال (تا ۴۵ واحد درسی) و برای مقطع دکتری ۶،۷۴۹ دلار در هر نیمسال یا ۲۰،۲۴۸ دلار در سال (تا ۴۵ واحد درسی) اعلام شده است. شایان ذکر است معافیت‌های مالی ذکرشده برای دوره‌های تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با شهریۀ ۲۷،۳۰۰ دلار در سال (تا ۴۵ واحد درسی) و برای دوره‌های تحصیلی دکتری ۲۴،۳۰۰ دلار در سال (تا ۴۵ واحد درسی) اعمال خواهد شد.

شرایط موردنیاز دریافت بورسیه های تحصیلی

شرایط لازم متقاضیان برای دریافت بورسیه های تحصیلی دانشگاه مونترال عبارت‌اند از: ۱. دانشجوی بین‌المللی باشند؛ ۲. مجوز تحصیل داشته باشند؛ ۳. مقیم کانادا نباشند؛ ۴. تابعیت کشور کانادا را نداشته باشند؛ ۵. دورۀ تحصیل خود را تمام‌مدت در دانشگاه مونترال بگذرانند؛ ۶. برای ثبت‌نام در دورۀ کارشناسی، مدرک دیپلم دبیرستان و برای ثبت‌نام در دورۀ کارشناسی ارشد، مدرک کارشناسی و برای ثبت‌نام در دورۀ دکتری، مدرک کارشناسی ارشد ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به این لینک مراجعه کنید.

منبع: