به‌گفتۀ وبگاه ویزامتریک ایران، نوبت‌دهی برای ارائۀ درخواست ویزای دانشجویی آلمان از ۲۴مرداد۱۴۰۰ صرفاً به‌صورت آنلاین و ازطریق ویزامتریک انجام خواهد شد. متقاضیان ویزای دانشجویی آلمان و اعضای خانوادۀ همسفرشان در گروه اقامت تحصیلی و تحقیقاتی شامل فرصت‌های مطالعاتی، استادان دانشگاه، دوره‌های دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی، از ۲۴مرداد۱۴۰۰ مستقیماً از سیستم نوبت دهی آنلاین ویزامتریک باید استفاده کنند. ناگفته نماند از ۱۹مرداد۱۴۰۰، سیستم نوبت‌دهی سفارت آلمان در تهران و آدرس ایمیل sondetermin@tehe.diplo.de برای اهداف اقامتی یادشده غیرفعال شده است.

طبق اعلام وبگاه ویزامتریک، این تغییر به‌منظور دوستانه‌تر و مشتری‌مدارانه‌تر شدن روند نوبت‌دهی برای دریافت ویزای ملی دانشجویی آلمان اعمال شده است. براساس اطلاعیۀ این وبگاه در ۱۲آگوست۲۰۲۱، از ۲۴مرداد۱۴۰۰ این امکان فراهم خواهد شد تا افراد ازطریق سیستم نوبت دهی آنلاین ویزامتریک براساس تاریخ‌های موجود، روز و ساعت مشخصی برای قرار ملاقات خود به‌صورت انفرادی یا خانوادگی رزرو کنند.

ناگفته نماند ویزامتریک، تنها متقاضیانی را پذیرش می‌کند که از قبل وقت ملاقات رزرو کرده‌اند و در‌حال‌حاضر، تنها درخواست متقاضیان مربوط به ویزای تحصیلی و محققان در این مؤسسه پذیرفته می‌شود. همچنین، مدارک متقاضیانی که قصد دارند به کشور آلمان همراه دانشجو سفر کنند، هم‌زمان در ویزامتریک دریافت خواهد شد. نوبت‌دهی به متقاضیان انواع دیگر ویزای ملی آلمان، ازجمله ویزای کار و پیوستن به خانواده با هدف اقامت بیش از نود روز همچنان ازطریق سیستم ‌نوبت‌دهی سفارت آلمان انجام می‌شود. توجه کنید قرار ملاقات‌‌هایی که به‌اشتباه رزرو شده باشند، لغو می‌شود و پذیرفته نخواهد شد. گفتنی است اطلاعات لازم دربارۀ مراحل و جزئیات ثبت‌نام را در این صفحه از وبگاه ویزامتریک می‌توانید مشاهده کنید. طبق روال گذشته، سفارت آلمان در تهران مسئولیت بررسی مدارک و تصمیم‌گیری دربارۀ صدور ویزا برای افراد را به‌عهده دارد و ویزامتریک تأثیری بر زمان و روند تصمیم‌گیری و صدور ویزا برای متقاضیان نمی‌گذارد.

درصورتی‌که پیش از ۲۴مرداد۱۴۰۰ مبلغ ثبت درخواست ویزا را به حساب ویزامتریک واریز کرده و قرار ملاقاتی برای دریافت ویزای دانشجویی برایتان تنظیم نشده است، منتظر دریافت اطلاعات لازم از ویزامتریک ازطریق ایمیل بمانید. همچنین، توجه کنید متقاضیانی که قبل از این تاریخ درخواست ویزای دانشجویی‌شان را برای ویزامتریک ارسال کرده‌اند، مبلغ ۵،۹۰۰،۰۰۰ ریال به حساب ویزامتریک باید واریز کنند؛ اما هزینۀ رزرو قرار ملاقات برای متقاضیان بعد از ۲۴مرداد۱۴۰۰ مبلغ ۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.



منبع: