تعداد متقاضیان علاقه‌‌مند به تحصیل در آلمان، مخصوصاً در ایران، بسیار زیاد است؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری از آنان برای سفارت آلمان وقت گرفته‌اند. البته مدتی است که این سفارت برای ایرانیان زمان دقیقی به‌منظور مصاحبه و ملاقات مشخص نمی‌کند و بهتر است ایرانیان ابتدا به خاک ترکیه بروند و از آنجا برای سفارت آلمان وقت بگیرند. بااین‌حال از ۱۲فروردین۱۴۰۰، سفارت آلمان همکاری‌اش را با ویزامتریک آغاز کرده است. درحقیقت، همکاری سفارت آلمان با ویزامتریک با این هدف شروع شده است تا ارائۀ درخواست ویزای دانشجویی برای متقاضیان راحت‌تر شود. از آن زمان، ویزامتریک فرایند پذیرش ویزای دانشجویی را در مرکز درخواست ویزای خود زیرنظر سفارت آلمان آغاز کرده است؛ البته همچنان سفارت آلمان درخواست متقاضیان را بررسی و تصمیم‌گیری می‌کند.

درحال‌حاضر، سفارت آلمان فرایند نوبت‌دهی‌اش را از‌طریق ویزامتریک انجام می‌دهد؛ هرچند این موضوع برای افرادی صدق می‌کند که پیش‌تر از سفارت وقت گرفته‌اند. گفتنی است کسانی که در وبگاه سفارت وقت گرفته‌اند؛ اما هنوز تاریخ مشخصی دریافت نکرده‌‌‌‌اند، از‌طریق ویزامتریک از جزئیات امور مطلع خواهند شد. با ارسال ایمیل، ۵۹۰هزار تومان باید پرداخت کنید که در روز مصاحبه عودت داده خواهد شد. ویزامتریک کارهای مربوط به تأییدیۀ مدارک را نیز انجام می‌‌دهد و پیش‌از‌آن، ۱۹۰هزار تومان باید بپردازید که این هزینه نیز همراه مبلغ پیشین به شما بازگردانده خواهد شد.

ناگفته نماند ممکن است از چند ماه آینده درخواست وقت از وبگاه ویزامتریک مقدور باشد. وقت‌های ویزامتریک به دو صورت عمومی و VIP خواهد بود: وقت‌های عمومی از پشت باجه و وقت‌های VIP در اتاق و با پذیرایی همراه است. نکتۀ مهم دیگر اینکه مصاحبه با متقاضیان به همان زبانی برگزار می‌شود که دورۀ تحصیلی‌شان در دانشگاه یا کالج‌‌های آلمانی خواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر فرد در رشته‌های انگلیسی‌زبان پذیرش گرفته باشد، مصاحبه‌اش به زبان انگلیسی خواهد بود و اگر در رشته‌های آلمانی‌زبان پذیرش گرفته باشد، مصاحبه‌اش به زبان آلمانی خواهد بود. به‌طورکلی، زبان رشتۀ مدنظر تعیین‌کنندۀ زبان مکالمات در روز مصاحبه است.

مدارک موردنیاز برای ویزای تحصیلی آلمان

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان عبارت‌اند از: فرم درخواست، عکس گذرنامه‌ای، گذرنامۀ معتبر، شناسنامه، نامۀ پذیرش از دانشگاه یا کالج مدنظر، مدارک تحصیلی به‌همراه ریزنمره‌ها، مدرک زبان (حداقل B2 آلمانی برای رشته‌‌های آلمانی‌زیان یا حداقل آیلتس ۶ برای رشته‌های انگلیسی‌زبان)، انگیزه‌نامه، نامۀ تمکّن مالی، رزومه، مدارک شغلی (در‌صورت داشتن) و مدرک بیمۀ درمانی مسافرتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ ویزای تحصیلی آلمان، به این صفحه مراجعه کنید.

منبع: