آلمان ازجمله کشورهای پیشرفته و محبوب جهان است که سیستم حمل و نقل آن قطارهای پرسرعت، سیستم مترو شهری مدرن، اتوبوس، تراموا و تاکسی‌ را دربر می‌گیرد. هزینۀ حمل و نقل در آلمان چندان گران نیست و درمقایسه‌با دیگر کشورهای اروپایی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. در مطلب حاضر، قصد داریم دربارۀ حمل و نقل در آلمان بیشتر سخن بگوییم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

سیستم حمل و نقل در آلمان

پیش از پرداختن به حمل و نقل در آلمان، بهتر است به این پرسش رایج پاسخ دهیم که آیا حمل و نقل در این کشور رایگان است یا خیر؟ از‌آنجاکه آلمان امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می‌کند، بسیاری از افراد می‌پندارند که حمل و نقل نیز در این کشور رایگان است. بااین‌حال، هنوز قانونی مبنی‌بر رایگان‌بودن حمل‌ونقل عمومی برای همۀ افراد در آلمان تصویب نشده است؛ البته مسافران قانونی و کودکان هزینۀ بسیار اندکی برای استفاده از این سیستم باید بپردازند.

دانشجویان دانشگاه‌های دولتی با پرداخت ۱۰۰ الی ۳۵۰ یورو به‌ازای هر نیمسال تحصیلی به‌عنوان Semester Fee یا Administration Fee، دیگر به پرداخت هزینۀ حمل و نقل عمومی نیازی نخواهند داشت. به‌عبارت‌دیگر، حمل و نقل عمومی برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است. در‌ادامه، با وسایل حمل و نقل عمومی در آلمان بیشتر آشنا خواهیم شد.

S-Bahn

S-Bahn مخفف کلمۀ Schnellbahn یا Stadtschnellbahn به‌معنای «راه‌آهن سریع شهری» است. در میان وسایل نقلیۀ عمومی، S-Bahn سریع‌ترین وسیلۀ نقلیۀ حمل و نقل در آلمان محسوب می‌شود که درواقع، نوعی سیستم راه‌آهن شهری و حومۀ شهری است که مرکز شهر را به ایستگاه راه‌آهن اصلی متصل می‌کند.

U-Bahn

U-Bahn نسخۀ آلمانی متروست که نشانۀ آن نیز U سفیدرنگی روی علامتی آبی‌رنگ است.

تراموا

تراموا نوعی وسیلۀ نقلیۀ عمومی است که از نظر درجۀ کیفی و سرعت بین U-Bahnها و اتوبوس‌ها قرار دارد و در ایالات متحدۀ آمریکا نیز با ‌عنوان «ماشین‌های خیابانی» شناخته می‌شود. گفتنی است تراموا‌ها روی ریل در‌کنار جاده‌های معمولی حرکت و چند بار در مناطق مرکزی توقف می‌کنند. در آلمان، ایستگاه‌های تراموا و اتوبوس معمولاً با یکدیگر ترکیب می‌شوند. نشانۀ این وسیلۀ نقلیه کلمۀ «تراموا» در پس‌زمینۀ قرمز است.

اتوبوس

اتوبوس را می‌توان اصلی‌ترین وسیلۀ نقلیه در سیستم حمل و نقل آلمان در نظر گرفت. این وسیلۀ نقلیه شب‌ها تا دیروقت خدمت‌رسانی و اماکن دور را به یکدیگر متصل می‌کند. علامت اتوبوس H روی پس‌زمینۀ زرد است.

قطارهای منطقه‌ای

قطارهای منطقه‌ای (RB) یکی دیگر از وسایل حمل و نقل در آلمان هستند که در طول مسیر بارهاوبارها توقف می‌کنند؛ اما Regionalexpress یا RE ها سریع‌تر هستند و حین جابه‌جایی مسافران، کمتر توقف می‌کنند.

منابع: