با‌توجه‌به سرعت پیشرفت فناوری، انتظار می‌رود تقاضا برای طراحان ماهر در حوزۀ رسانۀ دیجیتال افزایش یابد. صنعت رو‌به‌رشد بازی‌های ویدئویی نیز فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد می‌کند؛ به‌ویژه برای افراد متبحر در طراحی بازی و انیمیشن. پیش‌تر دربارۀ رشتۀ گرافیک در کانادا به‌تفصیل صحبت کرده‌ایم که حاوی اطلاعاتی مفیدی دربارۀ رشتۀ گرافیک و دانشگاه‌های برتر گرافیک در کاناداست. حال در این مطلب، بازار کار گرافیک در انتاریو را بررسی خواهیم کرد.

همان‌طور‌که گفتیم، با گسترش فناوری در جای‌جای زندگی روزمره، نیاز استفاده از آن در مشاغلی مانند گرافیک به‌خوبی احساس می‌شود. درواقع، انتظار می‌رود چشم‌انداز شغلی برای طراحان گرافیک و تصویرگرانی مطلوب‌تر باشد که در استفاده از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ وInDesign و Illustrator تبحر دارند. ناگفته نماند داشتن تجربۀ برنامه‌نویسیHypertext Markup Language (HTML) و Cascading Style Sheets (CSS) نیز امتیاز به‌حساب می‌آید. برای کارکردهای UX، کارفرمایان متقاضیان ماهر در این حوزه را به‌دلیل نیاز به دانش کامپیوتر ترجیح می‌دهند.

اصطلاح UX مخفف User Experience و به‌معنای تجربۀ کاربر و اصطلاح UI مخفف User Interface و به‌معنای رابط کاربری است. UI/UX درمجموع به «تجربۀ رابط کاربری» یا «مهندسی رابط کاربر» معروف است و در طراحی رابط‌های کاربری مختلف ماشین‌ها و نرم‌افزارها مانند رایانه‌ها، لوازم خانگی، دستگاه‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی سعی می‌کند تعامل کاربر با وسایل ذکرشده را تاحدممکن ساده و کارآمد کند. جالب است بدانید تقریباً 30،800 نفر در حوزه‌های گرافیک و UI/UX مشغول کار هستند. طراحان و تصویرگران گرافیک بیشتر در بخش‌های زیر کار می‌کنند:

  • خدمات معماری و مهندسی و طراحی
  • سایر خدمات حرفه‌ای و علمی و فنی
  • صنایع اطلاعات و فرهنگی
  • فعالیت‌های چاپی و پشتیبانی مرتبط
  • خدمات طراحی سیستم‌های کامپیوتری

بد نیست بدانید 65درصد از طراح‌ها و گرافیست‌ها تمام‌وقت و 35درصد پاره‌وقت کار می‌کنند. این آمار در دیگر مشاغل به‌ترتیب 63 و 37درصد اعلام شده است. گفتنی است 31درصد از طراحان و تصویرگران گرافیک خوداشتغال هستند؛ در‌حالی‌که این آمار در دیگر مشاغل به‌طور‌متوسط 12درصد است. درادامه، با بازار کار گرافیک در انتاریو بیشتر آشنا خواهیم شد.

عناوین شغلی رشتۀ طراحی گرافیک

عناوین شغلی رشتۀ طراحی گرافیک عبارت‌اند از: طراح اسکناس بانکی (Bank Note Designer)، هنرمند انیمیشن سه‌بعدی (3d Animation Artist)، گرافیست (Graphic Artist)، طراح گرافیک (Graphic Designer)، تصویرگر (Illustrator)، طراح چیدمان (Layout Designer)، تصویرگر پزشکی (Medical Illustrator)، تصویرگر علمی (Scientific Illustrator)، کاریکاتوریست (Cartoonist)، طراح گرافیک چندرسانه‌ای (Graphic Designer - Multimedia)، تصویرگر چندرسانه‌ای (Multimedia Illustrator)، طراح تبلیغات (Advertising Designer)، انیماتور فیلم‌های انیمیشن (Animator - Animated Films) و هنرمند تجاری (Commercial Artist).

میزان درآمد طراحان گرافیک در مناطق مختلف انتاریو (دلار بر ساعت)

بیشترین و کمترین و متوسط درآمد طراحان گرافیک در مناطق مختلف انتاریو به‌ترتیب ۴۸.۰۸ و ۱۴.۲۵ و ۲۵.۶۳ دلار در هر ساعت است.

الزامات دانشگاهی و مهارت‌های لازم

برای ورود به بازار کار گرافیک در انتاریو، ارائۀ مدرک دانشگاهی هنرهای تجسمی با تخصص در زمینۀ طراحی گرافیک، هنر بازرگانی، ارتباطات گرافیکی یا کارتون یا تکمیل برنامۀ دیپلم کالج در هنرهای گرافیکی ضروری است. همچنین، ممکن است به تجربه یا آموزش در زمینۀ طراحی چندرسانه‌ای در مقطع متوسطه یا دانشگاه یا مؤسسۀ فنی نیاز باشد. علاوه‌بر هنر، معمولاً برای تصویرگران پزشکی و فنی و علمی، آموزش در حوزه‌های زیست‌شناسی، مهندسی‌، معماری یا یکی دیگر از رشته‌های علمی لازم است. شایان ذکر است طراحان گرافیک و تصویرگران توانایی خلاقیت و استعداد هنری‌شان را با ارائۀ نمونه‌کارهایی باید نشان دهند.

افزون‌براین، داشتن مهارت‌هایی ازاین‌دست معمولاً برای حوزۀ طراحی گرافیک الزامی است: مهارت‌های مربوط به مدیریت برای هماهنگی و سازمان‌دهی و امور مربوط به استخدام نیرو و نظارت، مهارت‌های مربوط به تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات و برنامه‌ریزی و طراحی نتایج، مهارت‌های مربوط به ارتباطات به‌منظور مشاوره و داشتن بیان خلاق برای طراحی، مهارت‌های مربوط به دانش ارتباطات و رسانه، مهارت‌های مرتبط با مهندسی و فناوری برای تعامل با سیستم‌های فناوری و کامپیوتر و طراحی دیجیتال و مهارت‌های علوم اجتماعی.

منبع: