از زمانی‌که ثبت‌نام در کالج‌ها درمقایسه‌با گذشته رایج‌تر شده است، افراد زیادی در تصمیم‌گیری برای انتخاب بین کالج یا دانشگاه مردد شده‌اند؛ بنابراین، بهتر است برای اتخاذ تصمیم هوشمندانه، با اطلاعات بیشتری دربارۀ کالج‌ها و دانشگاه‌ها و تفاوت بینشان آشنا شویم. شمار زیادی از افراد گمان می‌کنند کالج‌ها مؤسسه‌های خصوصی و دانشگاه‌ها مؤسسه‌های دولتی هستند یا کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها بهتر از کالج‌هاست؛ اما درحقیقت شرح تفاوت بین کالج و دانشگاه بسیار دشوارتر است. در این مطلب، تصمیم گرفته‌ایم توضیحاتی دربارۀ کالج و دانشگاه ارائه دهیم.

دانشگاه

برای روشن‌شدن تفاوت بین کالج‌ها و دانشگاه‌ها بهتر است با تعاریف مربوط به هرکدام آشنا شوید. دانشگاه مؤسسه‌ای است که مدارک کارشناسی و تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) را ارائه می‌دهد؛ البته ممکن است این مؤسسه‌ها دانشکده‌های پزشکی و حقوق نیز داشته باشند. گفتنی است برخی دانشگاه‌ها رشته‌های تحصیلی خاصی نیز ارائه می‌دهند که دانشجویان با شرکت در آن‌ها در مدت زمان کمتری مدرک کارشناسی و ارشد و دکتری‌شان را می‌توانند دریافت کنند. به‌طورکلی، می‌توان گفت تنوع کلاس‌ها و رشته‌ها در دانشگاه‌ها بیشتر از کالج‌ها است، آن‌هم به‌دلیل تعداد بیشتر دانشجویانی است که در دانشگاه‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

کالج

کالج به مؤسسه‌ای می‌گویند که از دانشگاه کوچک‌تر است و معمولاً رشته‌های مربوط به کارشناسی را ارائه می‌دهد. برخی از کالج‌ها مانند Community College و Junior Colleges ممکن است فقط رشته‌ها و مدارک دوساله ارائه دهند؛ اما بیشتر کالج‌ها رشته‌های کارشناسی و برخی دیگر رشته‌های فنی نیز ارائه می‌دهند. برای سهولت کارتان در این تصمیم‌گیری، صحبت‌های یکی از دانشجویان کالج را بررسی کرد‌ه‌ و در‌ادامه خلاصه‌ای از گفته‌هایش را آورده‌ایم. از دیدگاه این دانشجوی کالج، دلایل متعددی برای انتخاب کالج وجود دارد که برخی از آن‌ها به‌شرح زیرند:

  • رشته‌هایی که در کالج‌ها ارائه می‌شوند، ترکیبی از تجربه‌های آکادمیک و آموزش‌ مهارت‌‌های مربوط به آن‌هاست که این موضوع بسیار اهمیت دارد؛ زیرا از این طریق رزومه‌ای غنی از تجربه‌های کاری حین تحصیل برای خود می‌توانید ایجاد کنید که برای ورود به بازار کار و یافتن شغل مناسب اهمیت زیادی دارد.
  • طول دورۀ کالج از دانشگاه کمتر است. درحقیقت، در مدت دو تا سه سال با دیپلم می‌توانید شروع کنید و سپس، وارد دوره کارشناسی شوید و بعد از فارغ‌التحصیلی دو مدرک (دیپلم و کارشناسی) را کسب کنید.
  • اندازۀ کلاس‌های کالج کوچک‌تر از کلاس‌های دانشگاه‌هاست و طبیعتاً تعداد کمتری دانشجو دارند و افراد ارتباط نزدیک‌تری با یکدیگر می‌توانند برقرار و استادان نیز به دانشجویان بیشتر توجه کنند.

بعد از معرفی مختصر کالج‌ها و دانشگاه‌ها، بهتر است با نکته‌های دیگری آشنا شوید تا از میان کالج یا دانشگاه یکی را بتوانید انتخاب کنید.  مهم‌ترین نکته این است که مرز میان کالج و دانشگاه می‌تواند تا حدودی از بین برود؛ زیرا برخی کالج‌ها مانند William & Maria در ویرجینیا با آنکه کالج نامیده می‌شوند، دوره‌های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) را نیز در حوزه‌های کسب‌وکار، حقوق، آموزش و علوم دریایی یا کالج ژوزف در نیویورک رشته‌های تحصیلات تکمیلی در زمینه‌های آموزش، کسب‌وکار، نگارش خلاقانه و... ارائه می‌دهد. در اینجا، این سؤال پیش می‌آید: چرا نام این مؤسسه‌های آموزشی همچنان کالج است؟ در پاسخ، باید گاهی شما را به‌ سنت و پیشینۀ آن مؤسسه ارجاع دهیم؛ زیرا از‌آنجاکه سال‌هاست همگان این مؤسسه‌های آموزشی را با نام کالج می‌شناسند، خودِ این کالج‌ها ریسک تغییر نام به دانشگاه را نمی‌پذیرند. گفتنی است هنگامی‌که Mt. Union College در اوهایو پیشنهاد تغییر نام به دانشگاه Mt. Union را مطرح کرد، با اعتراض فارغ‌التحصیلان زیادی در رسانه‌های اجتماعی مواجه شد.

کدام بهتر است؟ کالج یا دانشگاه؟

بی‌شک بعد از آشنایی با دانشگاه‌ها و کالج‌ها، این سؤال به ذهن خطور می‌کند: کالج بهتر است یا دانشگاه؟ در پاسخ، باید گفت به‌طورکلی کالج و دانشگاه از‌نظر کیفیت آموزشی برابر‌ند و انتخاب هرکدام به نیازها و توقع‌های دانشجویان بستگی دارد. به‌عنوان مثال، اگر دانشجویی بخواهد تحصیلاتش را در مؤسسه‌‌ای بگذارند که تنوع کلاس و رشته‌ای بیشتری دارد، بهتر است دانشگاه را انتخاب کند؛ اما اگر بخواهد در محیطی تحصیل کند که اندازۀ کلاس‌هایش کوچک‌تر است و ارتباط نزدیک‌تری با استادان می‌تواند برقرار کند، بهتر است کالج را انتخابی کند. به‌طورکلی، این شما هستید که با‌توجه‌به نیازها و سلیقه‌تان می‌توانید تشخیص دهید که کالج بهتر است یا دانشگاه.

منابع: