به‌گفتۀ بلومبرگ، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در حال بررسی بازگشایی مرز کانادا و آمریکاست. مذاکره دربارۀ بازگشایی مرزها به‌تازگی شروع شده و این احتمال وجود دارد که مرز کانادا و آمریکا به‌سرعت بازگشایی نشود. طبق اعلام فردی ناشناس به این رسانه، یکی از رویکردها احتمالاً صدور مجوز سفر افراد واکسینه‌شده بین دو کشور بدون نیاز به انجام آزمایش COVID-19 و ماندن در قرنطینۀ اجباری چهارده‌روزه خواهد بود.

این موضوع با گفته‌های پَتی هاجو، وزیر بهداشت کانادا، دربارۀ «پاسپورت واکسن» و صدور اجازۀ سفر برای افراد واکسینه‌شده هم‌سوست؛ البته موانعی مانند اقدامات لازم دربارۀ افرادی نیز باید در نظر گرفته شود که واکسن‌های تأییدنشده در دپارتمان بهداشت کانادا (Health Canada) را تزریق کرده‌اند. ترودو به این موضوع نیز اشاره کرده است که کانادا با اتحادیۀ اروپا برای هم‌سو‌کردن رویکردها همکاری می‌کند. درحال‌حاضر، اتحادیۀ اروپا مشغول تصمیم‌گیری دربارۀ لغو محدودیت‌های سفر داخلی است.

مرز کانادا و آمریکا از مارس۲۰۲۰ به‌منظور جلوگیری از شیوعِ بیشتر بیماری COVID-19 به روی تمام مسافران، به‌جز مسافران ضروری بسته شد. همان‌طورکه انتظار می‌رفت، بسته‌شدن مرزها بر اقتصاد کانادا تأثیر بسیار زیادی گذاشت و در‌این‌میان، صنعت گردشگری و خطوط هوایی بیشتر از بقیه آسیب دیدند.

انتظار می‌رود مرزها به‌تدریج بازگشایی شوند؛ البته تصمیم‌گیری دربارۀ این موضوع به تعداد موارد ابتلا به COVID-19 در هر دو کشور بستگی دارد. در موج سوم پاندمی ویروس کرونا، کانادا بیشتر از آمریکا زیان دیده و دلیل آن کاهش سرعت توزیع واکسن در کانادا به‌دنبال مشکلات در تأمین واکسن عنوان شده است.

پیش‌ازاین، ترودو گفته است به‌احتمال زیاد کانادایی‌ها تا سپتامبر کاملاً واکسینه خواهند شد. ناگفته نماند در هفته‌های اخیر، فرایند واکسیناسیون در کانادا سرعت بیشتری پیدا کرده است و اکنون نام کانادا در فهرست کشورهای OECD (سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی) با بیشترین نرخ میزان تزریق واکسن به‌ازای جمعیت جای دارد.

درحال‌حاضر مسافران باید چه‌ کار کنند؟

محدودیت‌های سفر به کانادا برای مسافران تمام کشورها، ازجمله آمریکا همچنان پابرجاست و انتظار می‌رود در هفتۀ پیشِ رو، حداقل تا قبل از نهایی‌شدن تصمیم برای بازگشایی مرزها بار‌دیگر تمدید شود. هم‌اکنون، پروازهای بین‌المللی فقط به مقصد چهار فرودگاه کانادا در شهرهای تورنتو، مونترال، ونکوور و کلگری انجام می‌شود.

مسافران معاف از محدودیت سفر به کانادا ۷۲ ساعت پیش از پرواز و به‌محض ورود به کانادا نیز، دوباره باید آزمایش COVID-19 دهند و برای سه روز در یکی از هتل‌های تأییدشدۀ دولت قرنطینه شوند. علاوه‌براین، آنان از قانون قرنطینۀ اجباری چهارده‌روزه باید پیروی کنند که اقامت سه‌روزه در هتل بخشی از این چهارده روز به‌شمار می‌رود. روز هشتم قرنطینه، مسافران سومین آزمایش COVID-19 را می‌دهند و تا پایان قرنطینه منتظر نتیجۀ آزمایش می‌مانند.

رعایت قانون قرنطینه برای مسافران ضروری لازم نیست. برخی ازاین‌دست مسافران عبارت‌اند از‌: افراد شاغل در بخش‌های خدمات ضروری، راننده‌های کامیون، برخی از تکنسین‌ها و متخصص‌ها، افراد ساکن در مناطق مرزی و افرادی که برای کار دائماً باید از مرز خارج شوند.

درحال‌حاضر چه ‌کسانی می‌توانند به کانادا سفر کنند؟

تا زمان نهایی‌شدن احتمال بازگشایی مرزها، تنها افراد خاص اجازۀ دارند به کانادا وارد شوند؛ افرادی نظیر شهروندان کانادا، دارندگان اقامت دائم و اعضای خانواده‌شان، برخی از کارکنان خارجی موقت و دانشجویان بین‌المللی مشغول تحصیل در مؤسسه‌های آموزشی با برنامۀ مقابله با شیوع ویروس کرونا، افراد تحت‌حفاظت و کسانی با داشتن دلایل عاطفی برای سفر‌. فهرست تمام افراد معاف از محدودیت‌های سفر به کانادا را در این صفحۀ وبگاه دولت کانادا می‌توانید مشاهده کنید. در تمامی موارد، افسران مرزی کانادا دربارۀ اجازۀ ورود افراد به این کشور تصمیم نهایی را می‌گیرند.



منبع: